گزیده ای ازاخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 17


تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی
اعتراض و اعتصاب
-  سنندج ،   کارگران ریسندگی پردیس در شهر سنندج مدت 8 ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و علاوه بر آن کارفرما پس از گذشت 8 ماه از سال 1390 عیدی  و پاداش سال 1389 این کارگران را نیز پرداخت نکرده است. در اعتراض به این وضعیت  " روز اول آذر ماه  "1390  کلیه دستگاههای کارخانه را خاموش و اعتصاب نمودند. طی تماسی با کارفرما به وی اعلام کردند تا دریافت دستمزدهای معوقه خود درب کارخانه را خواهند بست.
نگهبانان کارخانه  نیز به اعتصاب پیوستند. و ... در نتیجه کارفرمای این کارخانه ناچار شد  روز بعد از اعتصاب " 2 آذر ماه " یکماه از دستمزدهای معوقه این کارگران را به حساب آنها واریز کند. وی همچنین به کارگران وعده داد تا" 10 آذر ماه 1390 "  عیدی و پاداش سال 1389 آنان را نیز پرداخت خواهد کرد. کارگران "  روز دوم آذر ماه "  به سر کار بازگشتند. کارگران  اعلام نمودند، چنانچه کارفرما به وعده خود مبنی بر پرداخت عیدی و پاداش سال 89 در دهم آذر ماه عمل نکند بار دیگر دست از کار خواهند کشید. و ...
-  بنا به اخبار رسیده از سنندج، صبح سه شنبه ١٠ آبان کارگران شرکت نتن پارسیان در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج در اعتراض به بتعویق افتادن " دستمزد ماههای مرداد و شهریور 1390" دست به اعتصاب زدند. و مورد حمایت قرار گرفت و در دومین " روز ١١ آبان "  عده ای دیگر از کارگران به اعتصابیون پیوستند. در روز دوم کارگران هنگام ناهار در مقابل ناهار خوری مدیران تجمع کردند و مانع ورود مسئولان شرکت به ناهارخوری شده و خواهان پاسخگویی آنان به خواست شان شدند. بدنبال آن مدیریت شرکت اصلی (شرکت متنا) طی صحبتهایی به کارگران گفت: مملکت دچار بحران است، پول نیست و ما نمیتوانیم دستمزد شما را تا ٤ ماه آینده نیز پرداخت کنیم، اگر دوست دارید کار کنید و دوست ندارید کار نکنید و بروید شکایت کنید. بدنبال این صحبتها از سوی مدیریت، کارگران اعلام کردند تا رسیدن به خواست خود به اعتصاب ادامه خواهند داد و چنانچه به مطالبات آنها رسیدگی نشود طی روزهای آینده بر شدت و دامنه اعتراضات خود خواهند افزود.
- روز يكشنبه  29 ابانماه 1390 " 40 نفر از كارگران آجر پزي شل واقع در جاده سنندج - كامياران "  در اعتراض به اخراج و حقوق هاي معوقه خود در مقابل اداره كار سنندج دست به تجمع زدند. در ادامه گزارش آمده است که ؛  مدتي پس از تجمع كارگران مقابل اداره كار، مسئولين اين نهاد به ناچار طي تماس تلفني با حساب دار كارخانه شل از ايشان خواستند تا در جمع كارگران حضور پيدا كنند و در ادامه طي مذاكراتي كه بين كارگران و مسئولين اداره كار و حساب دار شركت صورت گرفت ‏ ،به كارگران قول مساعد داده شد تا 15 روز آينده گزارش كاملي از حقوق معوقه كارگران به اداره كار ارائه داده شود تا اداره كار تصميمات لازم را در اين مورد اتخاذ نمايد .

اخراج و بیکار سازی

- فشار فزاینده بر کارگران شرکت " پرهون طرح در نیروگاه سیکل ترکیبی " سنندج ، در پی اعتراضات و اعتصابات مكرر كارگران، مدیران دفتر تهران با حضور در كارگاه سنندج با قصد فریب و توهم آفرینی با كارگران به گفتگو نشسته اند. آنان اظهار داشته اند كه شركت به دلیل "  كمبود نقدینگی مایل به فروش ماشین آلات سنگین هستند و از كارگران خواسته اند كه فعلا به صورت داوطلبانه یك ماه به مرخصی بروند " تا وضعیت شان روشن شود. كارگران اما ، دریافته اند كه صورت وضعیت های میلیاردی واریز شده به حساب شركت در محل های دیگر سرمایه گذاری شده است.آنان می دانند كه این بار سایه " اخراج بر سر 80 كارگر باقی مانده در دفتر مهندسی ،اداری ، خدمات و معدود كارگران فنی هر ساعت گسترده تر می شود " و با شروع زودهنگام سرما و بیكاری گسترده ، دیگر امیدی به یافتن كار ندارند. این كارگران كه 3 ماه از شركت طلب دارند هر لحظه خود را در معرض اخراج می بینند و زندگی پر از رنج و استرسی را تحمل می كنند. آنان اقدامات تنبیهی و فریبكارانه صاحبان سرمایه را در عدم تمدید قرارداد كارگران شركت كننده در اعتصابات روزهای قبل و امید های واهی به كارگران دیگر را از ابزارهای دایمی برای تحت فشار قراردادن كارگران به منظور رضایت به شرایط فعلی و ایجاد انشقاق و پراكندگی در میان كارگران می دانند. و ... برای خنثی کردن و بشکست کشانیدن چنین ترفندهائی، كارگران شركت پرهون طرح همیاری دیگر كارگران نیروگاه ها به ویژه دیگر كارگران شركت های مختلف در نیروگاه سیكل تركیبی سنندج را می طلبند. و ...  برگرفته ازوبلاگ کارگران نیروگاه های ایران 3آذرماه1390
- 15  نفر از کارگران شرکت پرهون طرح اخراج شدند. بنابر خبر  پخش شده انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، روز شنبه 28 آبان 90 شرکت پرهون طرح در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج بعد از 2 روز اعتصاب و 2 روز در خانه ماندن کارگران، 15 نفر از آنان را اخراج نمود. و ...
- کرمانشاه، بنا به خبر رسیده، کارخانه "  فرش غرب، واقع در محور کرمانشاه – بیستون " 80 نفر از کارگران قراردادی را  از کار اخراج نمود.  در ادامه خبر آمده است که، این کارگران با راه اندازی مجدد کارخانه در سال 1388 بصورت قراردادی مشغول به کار شده بودند، اما کارفرما به بهانه تحریم اقتصادی و نبود الیاف، در تاریخ 29 آبانماه 1390  آنان را از کار اخراج کرد. کارگران بیکار اخراجی قصد دارند در اعتراض به این اقدام کارفرما، در مقابل اداره کار رژیم در شهر کرمانشاه تجمع اعتراضی برپا نمایند.

- مریوان، بنا به خبر رسیده، روز چهارشنبه ١١ آبان 1390  کارفرمای کارخانه خورشید زریبار ـ ایستک سنندج با اعلام تعطیلی این کارخانه، کلیه کارگران که 200 نفر میباشند را به اجبار به مرخصی سالیانه فرستاد. او ادعا می‌كند که محصولات کارخانه به فروش نمی‌رسد. در همین حال کارگران رسمی در واکنش به تعطیلی کارخانه، دست به اعتراض زده‌اند. ٢٠٠ نفر کارگر که اکثر آنها با قراردادهای یکماهه استخدام شده بودند، در شرایط سخت و شاق از جمله در فصول بهار و تابستان نزدیک به ١٣ ساعت بدون استفاده از روز تعطیل جمعه در این کارخانه مشغول بکار بوده‌اند. و ...
- بنا بر گزارشهای رسیده، " سد مخزنی  ژاوه در مسیر سنندج کامیاران قرار دارد و حدود 150 کارگر در آن مشغول بکار هستند، از مرداد ماه سال 1390، بمدت 4 ماه " تا کنون دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. بنا براین گزارش علیرغم عدم پرداخت چهار ماه از دستمزدهای این کارگران و عیدی سال 89 13 آنان، اخیرا کارفرما به کارگران اعلام کرده است از اول آذر ماه تعداد 50 نفر از آنان را اخراج خواهد کرد. در گزارش رسیده دیگر در این رابطه آمده است که، کارفرما در تداوم سیاستهای ضد کارگریش تهدیدات ضد انسانی خود را عملی کرده و 40 نفر از کارگران قسمت "  خاک رس " را اخراح تموده است.
جوانرود، طبق خبر دریافتی، کارفرمای" پروژه راهگشا که شامل حفر تونلی به مسافت 40 کیلومتر " از بخش "ازگله" تا روستای "قالیچه" می باشد و در منطقه جوانرود قرار دارد طی ماههای اخیر علیرغم اینکه هنوز کار به پایان نرسیده و 2 کیلومتر تا پایان کار باقی مانده، به بهانه های مختلف اقدام به اخراج کارگران شاغل در این پروژه کرده است. به علت سخت و زیان آور بودن کار در این تونل، اغلب کارگرانی که بعضا از زمان شروع کار در این پروژه کار کرده دچار بیماری های دستگاه تنفسی و بینایی شده اند و اخیرا پس از اخراج وبا مراجعه به اداره کار، از جانب مسئولان اداره کار به آنها گفته شده که بیمه شما یکطرفه است و از نظر ما اعتباری ندارد و نمی توانیم کاری برای شما انجام دهیم. کارفرما فقط به تعدادی از کارگران ماهر پشنهاد کرده در صورتی که حاضر باشند خودشان هزینه سرویس ایاب و ذهاب مسیر رفت و برگشت 80 کیلومتری را پرداخت کنند و همچنین با دستمزد کمتری از گذشته کار کنند، می توانند به سر کار هایشان باز گردند.
حوادث کاری
- بنا به گزارش رسیده از سنندج، در شش ماهه نخست سال 1390 " 12 نفر " در استان كردستان به دنبال وقوع حوادث ناشي از كار جان خود را از دست داده‌اند. و در همین رابطه، مديركل اداره پزشك قانوني استان كردستاناعتراف نمود که: در شش ماهه نخست امسال شمار مرگ های ناشي از حوادث كار در سطح استان كردستان 20 درصد افزايش يافته است.
-  پاوه، روز 30/8/1390 " حميد اسماعيلي " كه در سد داريان پاوه  در حین کار بر اثر ريزش تونل و عدم وسایل ایمنی متاسفانه جان باخت و به جمع قربانيان نظام سرمايه داري پيوست . " سد داريان در چند كيلومتري شهرستان پاوه در منطقه اورامانات "  واقع شده و در طول اين يك سال به علت عدم وجود ايمني و همچنين عدم توجه مسئولين به محل و شرايط كاري كارگران ،چندين حادثه كارگري رخ داده كه متاسفانه در همه موارد منجر به مرگ آنها شده است .
سنندج، بنا بر گزارشهای رسیده، محمد صدیق شاه نظری روز چهارشنبه 11 آبانماه 1390 در روستای برازان شهر سنندج حین کندن چاه بر اثر برق در حین کار متاسفانه جان باخت.
ضایعه جان باختن " حمید اسماعیلی و محمد صدیق شاه نظریان " را صمیمانه به خانواده، وابستگان و دوستانشان تسلیت میگوئیم و خود را شریک غم و اندوهشان میدانیم!


- گزارشی از وضعیت کارگران " کارخانه مواد شوینده و بهداشتی اشک " در سنندج ، کارخانه اشک در استان کردستان دارای سه شعبه است. " شعبه یک در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، شعبه دو واقع در جاده سنندج- دهگلان جنب کارخانه کاشی کسری و سومین آن در جاده سنندج-کامیاران قرار دارد" . هم اکنون شعبات یک و دو فعال هستند و شعبه سه تعطیل است. طبق گزارشی که پخش شده است، شعبه یک دارای 45 کارگر است که به طور یک شیفته از ساعت 8 صبح تا 5 عصر با یک ساعت زمان صرف ناهار کار می کنند. این کارگران با قراردادهای سفید امضاء یک ماهه و با حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار، بدون برخوداری از سرویس ایاب و ذهاب و ناهار مشغول کارند، که ماهانه بخشی از حقوق ناچیزشان صرف ایاب و ذهاب به کارخانه می شود. بخشی از کارگران این کارخانه 3 ماه و بخش دیگر 5 ماه حقوق معوقه دارند، علاوه بر این هر دو بخش از کارگران، یکی 6 ماه و دیگری 7 ماه مزایا نیزاز کارفرما طلب دارند. به همین خاطر حدود 20 روز قبل اوایل آبانماه 1390 با خواستهای، پرداخت حقوقها و مزایای معوقه و همچنین امکان اضافه کاری برای جبران پایین بودن دستمزد، به مدت 3 روز اعتصاب کردند، که با وعده های کارفرما قبول می کنند تا به اعتصاب خود پایان دهند ولی تا 4 روز بعد از اعلام پایان اعتصاب کارخانه را به صورت نیمه فعال در آورده بودند. در زمان اعتصاب، دو نفر از نمایندگان کارگران نزد دکتر نوری صاحب کارخانه می روند تا در مورد خواستهایشان با وی مذاکره کنند، ولی مذاکره نمایندگان با کارفرما نتیجه ای برای کارگران به دنبال نداشته است. در ادامه اعتصاب، " دکتر نوری صاحب کاخانه " مجبور می شود به کارخانه برود و خطاب به کارگران در حال اعتصاب می گوید چون فروش کم است و مواد اولیه نیز باید خریداری شود، فعلا هیچ پولی برای شما موجود نیست، قول می دهم هر وقت فروش رونق بگیرد هم حقوقتان را پرداخت کنم  و هم اجازه اضافه کاری بدهم. کارگران که به این ترتیب به هیچ یک از مطالباتشان نرسیده اند، باهم قرار گذاشته اند در صورتی که تا پایان آبان ماه 1390 حقوقهایشان پرداخت نشود، اعتصاب خود را از سر بگیرند. و ...

گزارشی از وضعیت کارگران مجتمع صنعتی سماء و اعتراضات آنان، طبق گزارشی که پخش شده است، کارگران مجتمع صنعتی سماء از اول سال 1390 هیچ  دستمزدی دریافت نکرده اند، یعنی 8 ماه حقوق طلب دارند. این کارگران همچنین مزایای سال 89 را هم دریافت  ننموده اند. مجتمع سماء در 35 کیلومتری مسیر سنندج – همدان واقع است. طبق این گزارش کارفرمای کارخانه بارها به بهانه های بی اساسی مانند کمبود مواد اولیه و ... کارخانه را به حالت نیمه تعطیل در آورده تا بتواند تعدادی از کارگران را بدون پرداخت مزایا و حق و حقوق شان،  اخراج کرده و به جای آنها کارگران روزمزد یا کارگران زن با دستمزدهای خیلی پایین تر استخدام کند. این شیوه اخراج سازی توسط کارفرما از چند سال قبل ادامه داشته است. او یک بار تا 90 درصد از کارگرانش را به بهانه بحران کارخانه اخراج کرده و بعد از آن به جای آنان زنان کارگر را با ضد انسانی ترین شرایط و دستمزد پایین به کار گمارده بود. کارفرما همچنین با استفاده از قراردادهای سفید امضاء به راحتی توانسته کارگران را اخراج و از پرداخت حقوق و مزایایشان امتناع نماید. اکنون که تعداد این کارگران به 45 نفر رسیده است، کارفرما باز هم به شیوه مرسوم خود با آنان برخورد کرده و حدود 31 نفر را به همان بهانه کمبود مواد اولیه اخراج کرده و از روز 13 آبان 90 از ورودشان به کارخانه ممانعت به عمل آورده است. کارفرما، کارخانه را از اول سال 90 به حالت نیمه تعطیل در آورده و در هفته فقط دو روز اجازه کار به کارگران را  میدهد، و همین موضوع نیمه تعطیل بودن کارخانه را بهانه نپرداختن حقوق آنان قرار داده است. وی گفته است که ضررکرد کارخانه در این مدت را باید کارگران متقبل شوند و اعلام کرده که حقوق تعداد زیادی از کارگران را به این خاطر پرداخت نخواهد کرد. از طرف دیگر به دلیل کسورات غیر قانونی از حقوق کارگران و سوء استفاده از قراردادهای سفید امضاء که کارفرما به نفع خود هر آنچه را که خواسته در آن نوشته، اکنون کارگران نه تنها  حق طلب دستمزد 8 ماه سال 90 و مزایای سال 89 را ندارند بلکه بدهکار هم شده اند، این در حالیست که کارفرما از دادن غذا یا پول غذا در تمام مدت فعالیت کارخانه نیز امتناع کرده است. در نتیجه کارگران به ناچار دادخواستی را به اداره کار سنندج ارجاع داده ولی تا روز 14 آبان 90 هیچ جوابی دریافت نکرده اند. این کارگران به علت وضعیت بد مالی قادر به گرفتن وکیل نیستند. کارگران این کارخانه چندی پیش به خاطر رسیدگی به خواستشان مقابل اداره کار سنندج تجمع کرده بودند. و ...
- گزارشی از وضعیت کارگران خباز  در سنندج
قبل از به اجرا در‌آوردن قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از اين طرف و آن طرف در مدح اين طرح به اصطلاح تحول اقتصادي، تبليغات گسترده‌اي راه انداخته بودند كه گويا اين طرح، راه را براي پايان دادن به بدبختي‌ها و سيه‌روزي‌هاي طبقه‌ی كارگر و محروم ايران  هموار خواهد ساخت. اما در اولين روزهای به اجرا درآوردن اين طرح و با اولين مرحله‌ي حذف يارانه‌ي چند قلم از كالاهاي اساسي مورد استفاده‌ی مردم و به ويژه آرد و نان، اتفاقاً ديديم كه نخستين ضربات بر پيكر همان طبقه‌ی كارگر وارد شد. کارگران خباز سنندج نيز به مانند دیگر هم‌طبقه‌اي‌هاي خود از این معضل بی‌بهره نبودند.
قبل از هدفمند كردن يارانه‌ها در سطح شهر سنندج حدوداً 400 نانوایی فعال بود كه به گفته‌ي آقاي محمدي فرماندار سابق سنندج «تعداد 90 واحد صنفي مازاد بر جمعيت سنندج است و بايد به نحوی اين نانوايي‌ها را در سطح شهر كم كرد.» اما با شروع طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و با گران شدن قيمت نان، بعد از مدتي مشاهده شد كه به دليل عدم توانايي مردم در خرید نان، پخت روزانه‌ی نانوايي‌ها به شدت كاهش يافت، به طوري كه برخي از نانوايي‌ها مجبور به تعطيل كردن واحد صنفي خود و اخراج كارگران شدند. اين پايين آمدن پخت و در نتيجه كاهش دست‌مزدها، اعتراضات كارگران را به همراه داشت و كارگران توانستند يكي دو بار كارفرمايان و حاميان آنان را مجبور به افزايش ناچيز دست‌مزدها كنند. اما اين افزايش دست‌مزد با گران شدن نان و ديگر مواد مصرفي، تأثير مثبتی در سطح معيشت کارگران خباز به همراه نداشت.
معضل تازه‌اي كه با آزاد شدن قيمت آرد و نان گريبان‌گير كارگران شده، اين است كه هر شخص مي‌تواند بدون دريافت مجوز از نهاد‌هاي مربوطه، اقدام به داير كردن واحد صنفي خبازي كند. اين مسأله منجر به افزایش قابل ملاحظه‌ی تعداد نانوايي‌ها به حدود 500 نانوايي شده است و افزایش تعداد نانوایی‌ها بحث رقابت در بازار نان را موجب شده است. اين نانوايي‌ها كه زماني آقاي محمدي فرماندار اسبق به زياد بودن آن‌ها معترض بود، اکنون به فواصل كوتاه و در برخي موارد كنار هم تأسیس شده‌اند و اين در حالي است كه طبق قانون باید هر نانوايي تقريباً 500 متر با ديگري فاصله داشته باشد.
نه تنها كارگران اين خبازي‌هاي آزاد از طرف كارفرما بیمه نمي‌شوند، بلكه از هيچ‌گونه امنيت شغلي نيز برخوردار نيستند. بحث رقابتي كردن بازار نان نيز منجر به كاهش پخت 50 درصد از نانوايي‌هاي سطح شهر سنندج به 20 تخت و حتا كمتر شده است. هم‌چنین دست‌مزد يك شاطر -كه در سلسله مراتب نانوايي‌ از همه ارشدتر است- حدوداً 15 هزار تومان در روز است و كارگر با اين دست‌مزد بايد حق اياب و ذهاب، صبحانه، كارت تندرستي (كه طبق ماده‌ی 92 قانون كار، هزينه‌ی آن بر عهده‌ی كارفرما است)، حق بيمه‌ی ماهيانه و ... را پرداخت كند. هم‌چنين تعداد زيادي از اين كارگران مستأجر بوده و در خانه‌هاي كوچك و محقر مناطق حاشيه‌ای سنندج و در شرايطی بسيار سخت زندگي مي‌كنند. اين دلايل باعث مهاجرت كارگران خباز به شهر‌هاي ديگر به خصوص كردستان عراق و كار در خبازي‌هاي آن جا شده، اما متأسفانه كارگران در آن جا نيز در شرايط به مراتب سخت‌تر از كردستان ايران قرار دارند و هيچ‌گونه حقوقي از جمله : بهداشت، بيمه، امنيت شغلي و ... ندارند.
مشكلات خبازان سنندج تنها اين مسائل نیست و يكي از مشكلاتي كه چندين سال است كارگران با آن درگيرند، مسئله‌ی زميني است كه قرار بود در ازاي مبلغي پول به آن‌ها واگذار شود، اما پس از واريز حدود دوميليارد تومان در سال 1381 از طرف كارگران و حيف و ميل شدن آن پول از سوي تعدادي از اعضای هيئت مديره‌ی وقت، هنوز هيچ ارگاني حاضر به پاسخ گويي نيست و بهانه‌ا‌ي که می‌آورند، كشاوزي بودن زمين‌هایي است كه از طرف هيئت مديره‌ی  وقت خريداري شده بود!
لازم به يادآوري است كه اكثر ما كارگران خباز ايران به صورت كارمزدي (يعني بر اساس ميزان محصولي كه در مدت زمان معيني در روز توليد مي‌كنيم) دست‌مزد دريافت مي‌كنيم. اين شيوه از دست‌مزد كه بدترين نوع تعیین مزد است، مورد استقبال سرمايه‌داران و كارفرمايان است، زیرا آنان اعلام مي‌کنند كه ما كاري به میزان کار کارگر نداریم و مزد را مطابق مقدار محصولي كه او توليد كرده است مي‌دهيم. كارفرمايان و حاميان آن‌ها با اين ترفند مي‌خواهند ما را گمراه كنند، زیرا مزدی که ما كارگران دريافت مي‌كنيم، تنها در ازاي فروش نيروي كارمان است. كارفرمايان و حاميان آنان با اين‌گونه استثمار به دنبال ايجاد دو دستگي و رقابت بين كارگران هستند، ما كارگران نیز باید آگاه باشيم و با متحد شدن، صفوف خود را مستحكم‌تر كرده و در ايجاد تشكل‌هاي مستقل از دولت و كار فرما، براي احقاق حقوق مسلم‌مان گام برداريم.
   یک کارگر نانوایی شهر سنندج

-گزارشی از کارگران راننده کامیون های مدلل در کرمانشاه، حاج عبدالعلی و حاج غلامعلی مدلل  صاحب کارخانجات روغن ناز،روغن نازگل، روغن غنچه، روغن جهان،کارخانه سیمان سامان غرب و کارخانه آب معدنی دالاهو، کارخانه نورد فولاد کرمانشاه،  و چند کارخانه دیگر میباشند که " تمامی کامیونهای حمل محصولات و همچنین حمل مواد اولیه برای تولید نیز متعلق به شرکتهای حمل و نقل مدلل از جمله شرکت بین المللی حمل و نقل خرمشهرمیباشد که بالغ بر چند صد دستگاه تریلر " است. همچنین یکی از شرکای واردات شکر می باشند.
رانندگان کامیونهای مدلل در شرایط بسیار نامناسبی مجبور به ادامه کار میشوند که مواردی از آن شرایط غیر انسانی تحمیل شده برآنان به قرار زیر است:
_رانندگان  با وجود اینکه تقریبا به صورت 24 ساعته و در جاده مشغول حمل بار هستند دستمزدی معادل 450000تومان در ماه دریافت میکنند.
_لیست بیمه آنان به عنوان کارگر ساده پرداخت میشود که نسبت به بیمه رانندگی اختلافی بیشتر از 50000تومان دارد و این مسئله در حقوق دوران بازنشستگی یا بیمه بیکاریشان تاثیر خواهد گذاشت.
_هزینه خورد و خوراک در حین سفر به عهده خود رانندگان میباشد و شرکت مبلغی برای این امر پرداخت نمیکند.
_قراردادهای منعقده با کارگران 50 روزه میباشد و با رانندگان بعد از اتمام هر قرارداد تسویه کامل انجام میشود که به این طریق در صورت اخراج، بیمه بیکاری شاملشان نمیگردد.
_میزان مصرف سوخت تریلر ها بنا به گفته ی رانندگان در هر صد کیلومتر حدود هفتاد لیتر گازوئیل میباشد که شرکت تنها در ازای هر صد کیلومتر هزینه پنجاه لیتر سوخت را به آنان می دهد. رانندگان مجبورند به منظور پایین آوردن میزان  مصرف سوخت با هزینه خود موتور ماشینها را تنظیم کرده و رفع اشکال نمایند.
مدلل برای استخدام رانندگان جدید نیز شرط و شروط سختی را مقرر داشته  که شامل پانزده مورد است:
1-برگه عدم سوء پیشینه  2- گواهینامه با سه سال سابقه کار 3- دفترچه کار رانندگی 4- کارت هوشمند 5- کارت سلامت 6- کارت پایان خدمت 7- آخرین مدرک تحصیلی 8- کارت ملی- خود و همسر 9- دفترچه بیمه 10- شناسنامه خود و همه افراد تحت تکفل 11- عکس 4*3 سه قطعه 12- کارت مهار بار 13- سفته با ضامن به مبلغ 80000000(هشتاد میلیون تومان) 14- بارنامه های کار با تریلر از سال 84 – 90، 15- آدرس و شماره تلفن ضامن
علاوه بر موارد و شرایط مذکور، مدلل برای سرکوب و تنبیه کارگرانش گروههای چماقدار مستقل و تحت فرمان خود را در اختیار دارد. به گفته رانندگان، او حدود پنجاه نفر چماقدار دارد که وظیقه ضرب و شتم  کارگران معترض به وضعیت بد کاری را بر عهده دارند. این  رانندگان خود شاهد بوده اند که چماق داران یکی از رانندگان کامیون را که با وجود دستمزد ناچیزش تحت فشار گذاشته بودند تا  خود ایراد موتور کامیون تحت اختیارش را رفع کند، و او  به این زورگوئی اعتراض کرده بود.،  به قصد کشت مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.
حضور چماقداران در شرکت فضایی ایجاد کرده  که کمتر کارگری چه راننده و چه کارگر تولیدی جرات اعتراض به پایمال شدن حقوقش و زورگوئیهای مدلل و عواملش  را دارد.
4 آذر ماه 1390
25 نوامبر 2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر