خبرهاوگزارشات کارگری 28آبان ماه1390

-تجمعکارگران نساجی قائم شهر مقابل استانداری مازندران
کارگران نساجی قائمشهر امروز28آبان ماه با تجمع مقابل استانداری مازندران خواستاردرالویت قرارگرفتن حل مشکلاتشان شدند
به گزارش فارس از ساری، حدود 100 نفر از کارگران نساجی قائمشهر پیش از ظهر امروز 28آبان ماه در خصوص عدم دریافت حقوق خود به مدت حدود یک سال، با تجمع مقابل استانداری مازندران ،خواستار حل مشکلاتشان شدند.
بنا بهمین گزارش کارخانه نساجی قائشمهر در سال‌های نه چندان دور یکی از واحدهای تولیدی نمونه کشور بوده است که به بهانه نوسازی دچار مشکل تعدیل نیروی انسانی شدو به مرور به تعطیلی کشیده شد.
درادامه گزارش آمده است:
طی چند سال گذشته کارگران نساجی قائمشهر به دلیل آنچه که بلاتکلیفی و مطالبات‌شان گفته می‌شود، بارها مقابل فرمانداری قائمشهر و استانداری مازندران حضور پیدا کرده‌اند.
در سفر اول دولت نیز به استان مازندران، مسئولان مازندرانی پیشنهاد احیای نساجی قائمشهر را به هیئت دولت دادند واز زبان مدیران ارشد دولت این قول به کارگران داده شد که در آینده‌ای نزدیک موضوع احیای نساجی دنبال می‌شود.
ورود سرمایه‌گذار ترک نیز به گفته یکی از کارگران نساجی قائمشهر که از ذکر نامش خودداری کرد حلال مشکلات نشد و مشکلات این کارگران که حدود دو سال حقوق نگرفتند و بیمه تامین اجتماعی نیستند، ادامه دارد.
علی قدیری، معاون مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران با حاضر شدن در بین کارگران نساجی قائمشهر مقابل استانداری گفت: به دلیل بسته شدن ال سی‌ها، دریافت مطالبات کارگران طولانی شده است.
وی اذعان داشت: استانداری مازندران مسایل و مطالبات مربوط به کارگران نساجی قائمشهر را پیگیری می‌کند.
-پانزده نفر از کارگران شرکت پرهون طرح اخراج شدند
بنابر خبر ارسالی به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، امروز شنبه 28 آبان 90 شرکت پرهون طرح در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج بعد از 2 روز اعتصاب و 2 روز در خانه ماندن کارگران، 15 نفر از آنان را اخراج نمود. در دومین روز از اعتصاب کارگران، امور اداری شرکت برگه تسویه حساب را به 15 نفری که امروز اخراج شده اند، داده بود. و همان موقع کارفرما گفته بود تا شنبه حقوقهای معوقه را پرداخت خواهد کرد. اما امروز کارگران اطلاع یافتند که فقط حقوق مرداد به حسابشان واریز شده است. طبق این خبر کارگران اخراجی هنوز برگه تسویه را امضاء نکرده و خواهان پرداخت حقوقهایشان هستند.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه    28/8/1390
-اعتراض کارکنان مترو به نحوه قراردادها و پرداخت‌هاوتجمعشان مقابل شرکت بهره برداری مترو
جمعی از کارکنان متروی تهران نسبت به نحوه قرادادها و پرداخت‌ها معترض هستند و می‌گویند شرکت جدید پیمانکاری قصد دارد که با آنها که بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند قراداد ۴ ماهه ببندد.
برخی از آنها که با یکی از شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کردند در حال حاضر به دلیل تغییر پیمانکار دچار مشکل شده و  چند روز پیش نیز تجمعی در مقابل شرکت بهره‌برداری مترو در این زمینه داشتند.
به گزارش فارس بتاریخ28آبان ماه، تعدادی از کارکنان متروی تهران که با شرکت‌های پیمانکاری طرف قراداد هستند نسبت به نحوه پرداخت و حق الزحمه شان گله مند هستند.
برخی از آنها که با یکی از شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کردند در حال حاضر به دلیل تغییر پیمانکار دچار مشکل شده و  چند روز پیش نیز تجمعی در مقابل شرکت بهره‌برداری مترو در این زمینه داشتند.
بستن قرارداد ۴ ماهه با افرادی که ۱۰ سال سابقه کار دارند
یکی از کارکنان مترو با ۱۰ سال سابقه کار به خبرنگار فارس می‌گوید:  شرکت جدیدی در مناقصه برنده شده است و این شرکت تصمیم دارد که با کارکنان قدیمی 4 ماهه قرارداد ببندد و حقوق و مزایای آنها را معلوم نیست چگونه می‌خواهد بپردازد.
با ۱۰ سال سابقه کار معتقدند نیروی صفر کیلومتر هستیم
وی بیان کرد: طبق قانون شرکت‌های جدید باید با 80 درصد نیروهای قبلی قرارداد بسته و کار کنند اما این شرکت جدید معتقد است که 10 سال کار ما بی‌ارزش است و نیروی صفر کیلومتر هستیم.
طرح طبقه بندی مشاغل از سال ۸۴ اجرایی نشده است
وی با بیان اینکه در سال 84 وزارت کار مترو را موظف به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان کرد، گفت: از آن سال تاکنون این کار اجرایی نشده است.
این مسئول با اشاره به اینکه متوسط حقوق من با مسئولیتی که دارم حداکثر 700 هزار تومان است گفت: پرسنل معمول که لیسانس و فوق‌دیپلم دارند و کار حرفه‌ای انجام می‌دهند دریافتی‌شان به 500 هزار تومان هم نمی‌رسد.
وی تأکید می‌کند: شرکت جدید نمی‌خواهد قرارداد یک ساله با کارکنان منعقد کند و شرایط را بسیار سخت کرده است.
مسئولان ما را نپذیرفتند/ مسئولان شرکت جدید پیش دستی کردند
وی به تجمعی که چند روز پیش در جلوی مترو داشتند اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئولان مترو ما را نپذیرفتند چرا که مسئولان شرکت جدید پیش دستی کرده و اعلام کرده بودند که نیروهای قبلی نمی‌خواهند با ما کار کنند این در حالی است که این موضوع صحت ندارد و ما می‌گوییم طبق قانون حق و حقوق ما را پرداخت کنند.
 
این کارمند معترض مترو ادامه داد: امروز هم جلسه‌ای با مسئولین مترو داریم که امیدواریم مشکل را برطرف کنند.
به گزارش فارس، برخی دیگر از کارکنان مترو که در بخش‌های دیگر با شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند نیز نسبت به دریافت حقوق و مزایای خود اعتراض دارند و معتقدند اگر این موضوع را با مسئولان در میان بگذارند آنها نیز سر سال دیگر با آنها قراداد نمی‌بندند در نتیجه بی کار می‌شوند.
متخصص هستم/ با اضافه کاری ۴۴۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم
کارگری با ۹ سال سابقه کار و مهارت لازم در حرفه‌اش می‌گوید: در حال حاضر 350 هزار تومان پایه حقوقمان است که با اضافه کاری 430 تا 440 هزار تومان دریافت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بنده متخصص هستم و بیش از ۹ سال سابقه کار دارم، گفت: نباید دیگر کمتر از 700 هزار تومان حقوق دریافت کنم اما مترو به اندازه یک کارگر ساده حقوق می دهد.
این متخصص به اضافه‌کاری‌ها در روزهای تعطیل اشاره کرد و گفت: میزان اضافه‌کاری دست خودشان است و بالا و پایین می‌کنند.
اعتراض مساوی است با اخراج
وی با بیان اینکه اگر اعتراضی هم به مسئولان کنیم می‌گویند شرایط همین است اگر نمی‌خواهید به سلامت ادامه داد: ما نیز گرفتار هستیم و مجبوریم کار کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون به اداره کار مراجعه کرده اید، گفت: خیر چون اگر به اداره کار مراجعه کنیم و امنیت شغلی نداریم پیمانکار ما را اخراج می‌کند.
با لیسانس عمران ۴۸۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم
یکی دیگر از کارکنان مترو که با مدرک لیسانس عمران در مترو مشغول به فعالیت است، می‌گوید: 480 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم و امنیت شغلی هم ندارم.
وی ادامه داد: اگر اعتراض کنم اعلام می‌کنم اخراج و من ترجیح می‌دهم با این شرایط ادامه دهم این در حالی که با توجه به سوابق و تحصیلاتی که دارم باید یک میلیون و 200 هزار الی یک میلیون و 300 هزار تومان حقوق دریافت کنم.
جای نگرانی نیست/ با تمام نیروهای قبلی قرار داد می‌بندیم
قلی‌ها مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در خصوص شرکت پیمانکاری جدید مترو گفت: این طور نیست و با تمام نیروهای قبلی قرارداد می‌بندیم.
وی اضافه کرد: شرکتی که قبلاً فعالیت می‌کرده بدون مناقصه قرارداد بسته است اما شرکت جدید در مناقصه حضور یافته و با مبلغ پایین‌تر قرارداد بسته شده است.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تأکید کرد: در حال هماهنگی هستیم تا مشکلات برطرف شود.
یک نفر به نمایندگی بیاید تا مشکل را برطرف کنیم
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارکنان مترو از عدم دریافت حقوق‌شان طبق قانون کار و تخصصشان و نبود طبقه‌بندی مشاغل شکایت دارند، گفت: یک نفر از آنها به نمایندگی پیش من بیاید تا مشکل آنها را برطرف کنم.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: قطعاً بررسی‌های لازم انجام و مشکلات کارکنان را برطرف می‌کنیم.
 قلی‌ها بیان کرد: باید بگویم که بسیاری از این قراردادها برای قبل بوده و باید اجازه بدهید تا قراردادها به اتمام برسد و در قراردادهای جدید تمام حق و حقوق کارکنانی که با شرکت‌های پیمانکاری فعالیت می‌کنند را لحاظ کنیم.
-هر کدام از ما کارگران نیروگاه یک منبع خبری و اطلاع رسانی شویم
خود را باور کنیم، برای سر و سامان دادن به معضلاتی که با آن روبرو هستیم ،چاره اندیشی کنیم، از تجارب تلخ و شیرین خود از اعتراضات و درگیری ها برای رفاه و آزادی با صاحبان کار و مدیران کارخانه ،آنهایی که تولید را در جهت بهره کشی هر چه بیشتر از ما کارگران مهندسی می کنند بنویسیم، و دیگر کارگران نیروگاهی را در تجارب خود شریک کنیم. مسایلی که باعث شدند تا فلان اعتراض کارگری ما شکل نگیرد و یا بعد از اعتراض به مطالباتمان نرسیم را به همکاران و هم طبقه ای هایمان انتقال دهیم تا آنها در مبارزاتشان در رویارویی با سرمایه داران تجارب ما را به کار گیرند.اخبار و گزارش های کارگری را به هر طریق ممکن به گوش دیگر همکاران مان برسانیم . گسترش ورود کارگران پیشرو در عرصه خبررسانی و مقاله نویسی حرکتی عملی در راستای شکستن سد موانعی است که صاحبان سرمایه بر آزادی بی قید و شرط بیان ،عقیده ،آزادی نشر و تشکل ایجاد کرده و می کنند ،خواهد بود.در مقابل استبداد سرمایه ،به تجربه دریافته ایم که هیچ حرکتی در مبارزات کارگری بدون درهم آمیزی کارگران پیشرو و بدنه کارگری، نمی تواند کارساز باشد. واین عملی نمی شود مگر آنکه ابتدا کارگران قلم به دست و یا سخنور با باور به نیروی خود به صحنه بیایند و تجارب و راه کارهای مبارزه با سرمایه که طی مبارزات خود به آن رسیده اند ،یا از مناسبات کار و سرمایه استنتاج کرده اند را به گوش و نظر دیگر کارگران نیروگاهی برسانند.
برگرفته ازوبلاگ کارگران نیروگاه های ایران28آبان 1390
- کارگران سد ژاوه  چهاره ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند
 
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران سد ژاوه از مرداد ماه سال جاری تا کنون دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. بنا براین گزارش علیرغم عدم پرداخت چهار ماه از دستمزدهای این کارگران و عیدی سال 89 آنان، اخیرا کارفرما به کارگران اعلام کرده است از اول آذر ماه تعداد 50 نفر از آنان را اخراج خواهد کرد.
سد ژاوه در جاده سنندج کامیاران قرار دارد و حدود 150 کارگر در آن مشغول بکار هستند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 28  آبانماه 1390
- گزارش برگزاری دومین مجمع عمومی و انتخابات امور صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی کامیاران
 
اولین مجمع انجمن عمومی امور صنفی استادکارارن و کارگران ساختمانی در تاریخ  13/8/1390  برگزار شد که در انتها به دلیل ترک مجمع از سوی کارگران معترض به شیوه‌ی برگزاری مجمع و انتخاب نمایندگان، اداره‌ی کار ناچار شد این مجمع را به هفته‌های آینده موکول  نماید  .
به همین منظور دومین جلسه  در تاریخ 20/8/1390 ساعت 4 بعد از ظهر با حضور حدود 41 نفر از استادکارارن و کارگران ساختمانی  در مسجد محمد رسول الله  شهر ستان کامیاران برگزار شد و ساعت 5:20 بعد از ظهر  پایان  یافت.  
 بنابه گزارش یکی از شرکت کنندگان ، جلسه بدون هماهنگی وبدون  هیچگونه توضیحی در مورد اساسنامه ، توسط هیئت موسس انتصابی شروع به کار کرد.                                                          
ابتدای جلسه  چند نفر از کارگران به طور جدی از هیئت موسس در مورد اهداف انجمنِ،تامین کار،بیمه واعتراض به حضور کارگران غیر بومی استانهای مجاور با وجود آمار بیکاری در استان و بی برنامه  بودن   سازمان فنی وحرفه ای سوال نموده وبه عدم توجه سازمان فنی وحرفه ای در صدور گواهی فنی کار  به استاد کاران بشدت اعتراض نمودند و همچنین اعتراض  شدید خود را مبنی بر اینکه  این سازمان  با بیگاری کشیدن از استاد کاران جهت جابجایی اشیاء ونظافت اطراف سازمان برای آنها گواهی تاییدیه حرفه ای کار  صادر می کند، نشان دادند .                             
از میان هیئت موسس انتصابی  شخصی که به عنوان  رئیس  هیئت موسس  خود را معرفی کرد  بدون هیچگونه توضیح و یا پاسخی به سوال ها ، با دستپاچگی به کارگران پیشنهاد نمود که در رای گیری شرکت  نمایند  وبه چهار نفر از افراد مورد تایید آنها رای بدهند که این امر باعث تعجب در میان کارگران واستاد کاران  حاضر در جلسه شد.
کارگران پیشنهاد نمودند که از میان خود کارگران  ،نمایندگانی را پیشنهاد می دهند   که این امر با واکنش شدید هیئت موسس انتصابی روبرو شده وآنها  اعلام کردند که افراد هیئت موسس باید صلاحیت  نمایندگان  را  از طریق سازمان مربوطه تایید  نماید تا  هیچگونه سابقه  کیفری وسیاسی نداشته باشند.
اما با وجود مخالفت تعداد زیادی از کارگران ،انتخابات فرمایشی برگزار شد که در انتها  4 نفر به عنوان نمایندگان کارگران و استادکاران  انتخاب شدند .                 
کارگران و استادکارارن  با پی بردن به این مسئله که نمایندگان  انتخابی این چنین مجمع ای ،نماینده واقعی کارگران  نمی باشد  ،بعد از انتخابات فرمایشی فوق، با اعلام اینکه این تشکل نماینده واقعی آنان نیست جلسه را ترک واعلام نمودند که در جلسات آینده آن مجمع شرکت نخواهند نمود.
کمیته  هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری شهرستان کامیاران
 
26 آبان 1390
- افزایش 70 درصدی قربانیان حوادث کار در همدان
مرگ ناشی از حوادث کار در نیمه نخست امسال در همدان در کارگاه ها افزایشی 70 درصدی داشته است
به گزارش مورخ 28آبان ماه مهردر همین خصوص مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان درباره تلفات حوادث کار در این استان از افزایش 70 درصدی مرگ ناشی از حوادث کار خبر داد.
علی احسان صالح افزود: در نیمه نخست امسال 17 نفر در استان همدان به دلیل وقوع حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند.
صالح افزود: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل که تعداد فوتی های ناشی از حوادث کار 10 نفر بود، 70 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اضافه کرد: در شش ماه نخست سال گذشته تمام تلفات ناشی از حوادث کار در استان همدان، مرد بودند که امسال نیز همین گونه است.
صالح با بیان اینکه استان تهران بیشترین آمار تلفات ناشی از حوادث کار را داراست، گفت: استان همدان هجدهمین استانی است که بیشترین تلفات ناشی از حوادث کار را به خود اختصاص داده است.
پارسال 20 کارگر همدانی جان خود را از دست دادند
وی یادآور شد: تعداد فوتی های حوادث کار استان همدان در سال گذشته 20 نفر ثبت شده است که همه آنان مرد بوده اند.
2468-بیست وهشتم آبان1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر