قتل یک کارگر توسط سرمایه در سوئد


جان کارگر در مسلک سرمایه بی بهاترین کالاهاست. حتی در جوامعی که جنبش کارگری بیشترین فشار خود را بر بورژوازی برای کاهش مخاطرات محیط کار وارد ساخته است باز هم هر روز کارگر یا کارگرانی در لای چرخ ماشین ها جان می بازند. .روز چهارشنبه 18 نوامبر ساعت  نه و نیم  صبح کار گری 40 ساله در  کارخانۀ تولید تخت خواب و  قفسۀ چوبی در یکی از شهرهای  سوئد هنگام کار دچار حادثه شد. وی در میان بازوی بالابر جرثقیل و جعبۀ الوار تخته گیر کرد و جان باخت. هنگامی که همزنجیران او متوجۀ واقعه  شدند، بلافاصله ماشین مربوطه را از کار انداختند . کارگر قربانی به بیمارستان شهر منتقل شد اما متاسفانه 2 ساعت بعد به علت شدت جراحات تسلیم مرگ گردید. یکی از مسئولین ادارۀ حقوقی محیط کار سرمایه در این رابطه گفت: ما هنوز نمی دانیم چرا این واقعه رخ داده است اما مدیران کارخانه  امروز یا فردا به بررسی حادثه خواهند پرداخت.
متعاقب وقوع این سانحه جانخراش همه  کارگران دست از کار کشیدند و تمام روز چرخ کار و تولید سود را از چرخش باز داشتند. مدیران سرمایه نیز بلافاصله جلسه ای در پشت درهای بسته تشکیل دادند که به اصطلاح به بررسی علت واقعه بپردازند. اما جلساتی از این دست در رابطه با این گونه وقایع مرگبار، موسوم به "جلسات بحران" بسیار بیشتر از  آنکه ریشه های واقعی ماجرا را بکاود، چگونگی سرهم بندی فاجعه، راههای ارجاع خلاف به کارگر مقتول و بالاخره معاف سازی سرمایه داران را دنبال می کند.   
هنوز جلسۀ بحران ادامه داشت که یکی از مقامات بالای پلیس شهر گفت: « ما نمی توانیم صاحبان و مدیران کارخانه تولید تخته خواب را مورد بازجویی قرار دهیم اما با اطمینان می توانیم بگوئیم که این کارگر موارد ایمنی را رعایت نکرده است، او در جائی ایستاده و کار کرده  که خطر آفرین بوده است". به این ترتیب پلیس سرمایه از پیش حکم خود را صادر نموده است. او نگفت که محل کار خطرزا بوده است، نگفت که صاحبان سرمایه کارگران را ملزم به کار کردن و استثمار شدن در محل ناامن و مخاطره زا نموده اند، نگفت که مسئولیت هر حادثه در محیط کار به گردن کارفرمایان است. پلیس مطلقاً به این اشاره نکرد که کارگر برای سرمایه و سرمایه دار کار می کرده است، برای صاحبان سرمایه اضافه ارزش تولید می کرده است، شرائط کار را سرمایه دار بر او تحمیل نموده است و لاجرم سرمایه دار است که مسؤل واقعی وقوع حادثه و قتل کارگر می باشد.
 کارخانه محل وقوع سانحه در شهر لیکسله سوئد قرار دارد و 120 کارگر را استثمار می کند. رسانه های محلی در ارتباط با این حادثۀ مرگ آفرین اعلام کردند که آنچه رخ داده است، سومین سانحۀ هنگام کار در استان طی یک روز کاری بوده است. سانحه نخست در ساعت 8 صبح همین روز روی می دهد که ضمن آن کارگری از یک کامیون باری به کف زمین پرتاب می شود، زمان وقوع حادثه دوم نیمساعت بعد گزارش گردیده است که در جریانش یک کارگر برقکار در محل کار خویش دچار برق گرفتگی می شود. در حادثه سوم فاجعه عمیق تر می شود و قتل کارگر اسیر سانحه را به دنبال می آورد.
سیمای سوسیالیسم
نوامبر 2011   
منبع: نشریۀ اینترنتی ال او

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر