گزیده ای ازاخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 19

تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی

اعتراضات و اعتصابات کارگری

- بنا به اخبار رسیده از شهر مهاباد، 45 نفر از كارگران كشتارگاه شهر مهاباد كه در تاريخ 17/7/1390 به دليل عدم پرداخت سيزده ماه دستمزد، دست به اعتصاب زده بودند تنها موفق به دريافت يك ماه از دستمزد معوقه خود شدند. و ... از اين تعداد كارگر در حال حاضر 32 نفر در داخل شركت باقي مانده اند كه آنها نيز در وضعيت بلاتكليف به سر مي برند و باقي كارگران را به بخش هاي مختلف از جمله كشت و صنعت مهاباد ،هما مرغ و سردخانه منتقل شده اند.

اخراج و بیکار سازی

- بر اساس خبر رسیده از شهر روانسر، روز شنبه سوم دی ماه 1390 یک هیئت 5 نفره از تهران به شرکت ایران خودرو روانسر رفته و کلیه امتیازات این شرکت را لغو و آنرا تعطیل کردند.  شرکت ایران خودرو روانسر دارای 13 کارگر و چهار نفر پرسنل اداری می باشد. از این تعداد تنها 2 نفر را که هر کدام دارای 20 سال سابقه کار می باشند به اداره کار معرفی شده اند. بقیه کارگران که هنوز 7 ماه دستمزد معوقه شان را نیز دریافت نکرده اند، در بلا تکلیفی بسر می برند.


- بنا به اخبار رسیده از سنندج، شرکت داروک سنندج که محل پرورش جوجه گوشتی و تخم گذار " میباشد، کارفرما و  مدیریت آن از پرداخت دستمزدهای معوقه 4 ماهه کارگران شعبه این شرکت در " منطقه مو چش کامیاران " سر باز می‌زنند. همچنین اخیرا مدیریت شرکت  200 نفر از کارگران این شرکت را به بهانه‌های متعدد از کار اخراج کرده است. شعبه تازه تاسیس موچش شرکت داروک ظرفیت پرورش یک میلیون قطعه جوجه گوشتی و تخم گذار را داراست.


- کارفرمای سد آزاد رود واقع در اطراف روستای زونج واقع در منطقه کلاترزان در مسیر سنندج- مریوان، در ماههای اخیر اقدام به اخراج بیش از 5٠٠ نفر از کارگران شاغل در این سد کرده است. اغلب این کارگران از اهالی روستاهای " زونج، باقل آباد، خانقاه جچو، بوریه‌ر، میانه و نگل " هستند، حدود 5 سال است که بطور متناوب و در فصول مختلف در این پروژه کار کرده‌اند و از هرگونه حق و حقوق و مزایائی نظیر بیمه های اجتماعی، درمانی و بیکاری و ... محروم بوده‌اند.

حوادث کاری

- بنا به خبر دریافتی از سنندج، روز 29 آذر ماه 1390  کارگر ساختمانی "هادی علیرمایی" درحین کار در منطقه "حسن آباد" سنندج به دلیل عدم امکانات ایمنی در  کار از طبقه پنجم یک ساختمان در حال ساخت سقوط کرد و متاسفانه جان باخت.

- بنا بر خبری انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، روز یک شنبه 20 آذر ماه 1390 " سردار عبدالهی " کارگر ساختمانی در  حین کار در ساختمان در حال ساخت "هتل لاله شهرک کشاورز سنندج "  از ارتفاع سقوط  کرده و متاسفانه  جان باخت.

ما جانباختن " هادی علیرمائی و سردار عبداللهی را به خانواده، وابستگان و دوستان و نزدیکانشان تسلیت میگوئیم!

- بنا به گزارش پخش شده، پای "محمود میری" کارگر شاغل در "شرکت سوله سازی حائری" کرمانشاه در محل کار قطع شد. براساس گزارش مذکور حدود ١٠ روز قبل این کارگر به دستور پسر کارفرما برای انجام تعمیرات داخل "دستگاه شافت غلاف" در حال کار اقدام و دست بکار می شود و پایش لای دستگاه گیر می کند و  متاسفانه قطع می شود. و ... به گفته کارگران، این شرکت در زمره شرکت های دارای آمار بالای تلفات و مصدومیت کارگری به علت استاندارد نبودن محیط کار به شمار می رود.

آمار حوادث ناشی از کار در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته  


بنا به اعتراف خبرگزاری حکومتی ایلنا،  بر اساس بررسی‌های انجام شده آمار حوادث ناشی از کار در ایران ٢٠ درصد بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. در گزارش مذکور با اشاره به اینکه در برخی از کارگاهها حوادث ناشی از کار زیاد اتفاق می‌افتد، همچنین اذعان شده است در حال حاضر شرکتهای ساختمانی، شرکتهای استخراج معادن به علت عدم رعایت نکات ایمنی از سوی کارفرمایان از بالا‌ترین حوادث ناشی از کار برخوردار هستند.

بازداشت، زندان و شکنجه

- به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، "وریا خسروی، کامران رحیمی و اکبر گویلی" از فعالان جمعیت سبز کردستان که در اول آبانماه سال جاری دستگیر شده بودند، همچنان در بازداشت وزارت اطلاعات و تحت شکنجه بسر می برند. در نتیجه شکنجه های ماموران رژیم"  وریا خسروی " در وضعیت وخیم جسمی بسر می برد

-  بنا به خبر رسیده از مریوان، وضعیت جسمی "محمد وطندوست" در زندان مرکزی مریوان به دلیل عدم رسیدگی و کارشکنی ها کارگزاران رژیم رو به وخامت گذاشته است.

محمد وطندوست حدودا 20 ساله و اهل مریوان که سابقا به کار پرمشقت کولبری مشغول بود، هم اکنون 16 ماه است که در زندان مرکزی مریوان بسر می برد. سلامتی نامبرده که از نارسایی قلبی رنج می برد به دلیل عدم رسیدگی و نیز محرومیت از مرخصی استعلاجی در خطر است. در حالی کارگزاران رژیم از اعطای مرخصی استعلاجی به وی امتناع می ورزند که بهداری زندان مرکزی مریوان نیاز وی به عمل جراحی را تائید نموده است. گفتنی است حدود 2 ماه قبل وی با گرفتن مرخصی استعلاجی اقدام به جراحی قلب در بیمارستان سنندج نمود. با این وصف وضعیت وی بطور کامل بهبود نیافت و مجددا نیازمند عمل جراحی می باشد اما این بار با کارشکنی کارگزاران رژیم روبرو شده است.

- بنا به گزارش رسیده از سنندج، نیروی انتظامی رژیم ظرف روزهای اخیر 148 نفر را به بهانه های مختلف در سنندج دستگیر کرده است. در ادامه گزارش رسیده به نقل از فرمانده‌ نیروهای انتظامی رژیم در استان کردستان آمده است که؛ ماموران این نیرو در پی اجرای طرح به اصطلاح ارتقای امنیت اجتماعی و هماهنگی با مقامات قضایی در چندین عملیات مجزا این افراد را دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی کرده اند.

- طبق خبر رسیده از بوکان، روز جمعه 18 آذرماه 1390  ماموران رژیم، دستفروشان و میوه فروشان مشغول بکار در منطقه "امیرآباد" را  مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده و اقدام به بازداشت و سپس انتقال تعدادی از دستفروشان به کلانتری آمیرآباد نمودند و آنان را برای گرفتن تعهد زیر فشار گذاشتند تا مجددا در محل اقدام به دستفروشی نکنند. و ...

همبستگی کارگری

پیام تسلیت و همدردی به خانواده‌های کارگران جان باخته کارخانه نورد فولاد غدیر یزد
شب یکشنبه ٢٠ آذر ٩٠ ساعت ٨ شب کوره کارخانه نورد فولاد غدیر یزد بر اثر اهمیت ندادن مدیران کارخانه به ایمنی محل کار و حفظ جان کارگران، منفجر گردید و علاوه بر اینکه ١٥ کارگر را به شدت مجروح و مصدوم نمود، (درصد سوختگیها بین ٤٥ تا ٨٥ درصد اعلام شده) جان ٨ نفر را نیز گرفت.

آسیب دیدن و جان باختن کارگران در محیطهای کار در ایران در کنار استثمار و چپاول کارگران و نپرداختن ماهها و سالها دستمزد اندکشان به نرم و عرف سیستم سرمایه داری تبدیل گشته است. روزی نیست که در محیطهای کاری به خاطر سودپرستیهای جنونانه کارفرمایان که حاضر نیستند کمترین هزینه‌ای جهت کاهش خطرات ناشی از کار صرف بکنند، کارگرانی دچار آسیبهای جبران ناپذیری مانند نقص عضو و از کار افتادگی نشوند یا جانشان را از دست ندهند. اما عوامل این جنایات یعنی کارفرمایان بدون هیچ دغدغه‌ای به زندگی عادی خود و وظیفه بهره کشی از کارگران ادامه می‌دهند. از نظر ما کارگران، کارفرما و عوامل او در کارخانه نورد غدیر یزد مسئول مستقیم آسیب دیدگی و جان باختن کارگران هستند و باید به این جرم محاکمه و مجازات شوند.
ما ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های کارگران جان باخته کارخانه نورد فولاد غدیر یزد، خواهان محاکمه و مجازات کارفرما و همه کسانی هستیم که در جلوگیری از این فاجعه قصور کرده‌اند.
جمعهائی از فعالین کارگری شهرهای سنندج و کامیاران/ ٢٣/٩/١٣٩٠

 24 دسامبر 2011

3 دیماه 1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر