فریبرز رییس‌دانا: قدرت خرید کارگران ٣٥ درصد کاهش یافته است

علی قنبری عضو سابق شوراي عالي پول و اعتبار از کاهش شدید قدرت خرید کارگران ایرانی به علت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر می دهد. این در حالی است که وزیر امور اقتصاد و دارایی معتقد است قدرت خرید هشت دهک جامعه همچنان حفظ شده است. فریبرز رییس دانا، اقتصاددانِ ساکن تهران می‌گوید اگر چه آمار دقیقی از میزان کاهش قدرت خرید کارگران وجود ندارد اما می توان گفت این کاهش در حدود ٣٥ درصد است.
علی قنبری*، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا می گوید: در حالی که نرخ خط فقر در کلان شهرهای کشور بیش از ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده میزان پایه حقوق دریافتی کارگران ۳۵۰ هزار تومان است.
 اگر چه علی قنبری رقمی در مورد میزان کاهش قدرت خرید کارگران اعلام نکرده اما خبرگزاری ایلنا در تیتر خود به نقل از او نوشته: «کاهش ٥٠ درصدی قدرت خرید جامعه کارگری».
 پیش از این هم در آستانۀ روز کارگر، هفت تشکل کارگری در ایران با صدوربیانیه ای مشترک، طرح هدفمندی یارانه ها را عامل به تباهی کشاندن کارگران اعلام کرده بودند.
دکتر فریبرز رییس‌دانا، اقتصاددان و استاد دانشگاه در تهران در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه در مورد میزان کاهش قدرت خرید کارگران بر اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: «قطعا توان متوسط کارگران و توان عمومی آن‌ها برای خرید، بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پایین آمده است. به نظر من این افت توان خرید بیشتر شامل ٦٠ تا ٧٠ درصد کارگران می شود. این کاهش شامل کارگران بیکار، کارگران ساختمانی، دارندگانِ قراردادهای موقت، کارگران زن و حتی شامل کارگران شرکت نفت و واحدهای صنعتی و خودروسازی هم می شود. البته درصدی هم هستند که با این مشکل مواجه نیستند.»
 رییس دانا در مورد پیامدهای کاهش قدرت خرید کارگران به ٥٠ درصد تأکید کرد: «اگر رقمی که آقای قنبری اعلام کرده اند درست باشد این رقم برای ٤٠ تا ٥٠ درصد کارگران بیچاره کننده است و کارگران را به افلاس و فقر و بیماری خواهد انداخت.»
 این اقتصاددان در مورد آمار دقیق کاهش قدرت خرید کارگران گفت:«برای این که به رقم درست برسیم به اقتصادسنجی و آمار نیاز داریم که چنین آماری در ایران وجود ندارد. اگر آماری هم به دست بیاید به نظرم رقم ٥٠ درصد را تأیید نکند. به نظرم افت قدرت خرید متوسط در میان ٦٠ تا ٧٠  درصد در حد ٣٥ درصد است.
 فریبرز رییس دانا آمار مورد نظر علی قنبری را نیز مردود ندانست و توضیح داد: «ایشان هم استنباط خودشان را دارند و از آن جا که دستی در کار دارند و به این امور هم تسلط دارند. نظرشان در جایگاه خودش قابل دفاع است.»
        

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر