موج بیکاری در کشورهای بحران زده اروپا

مهاجرت جویندگان کار از کشورهای بحران زده یورو
با افزایش نرخ بیکاری در اسپانیا و یونان، شهروندان جویای کار این دو کشور به امید یافتن شغل، ترک خانه و وطن کرده و در سایر کشورها بخصوص آلمان  برای یافتن شغل تلاش می کنند. در حال حاضر نرخ بیکاری در اسپانیا بیست و یک و نیم درصد، یعنی بیش از دوبرابر متوسط نرخ بیکاری در منطقه یوروست. این رقم در یونان 17.7 درصد ، در پرتغال 12.9 درصد و در قویترین اقتصاد منطقه یورو، آلمان 6.9 درصد است.

در نیمه نخست سال میلادی جاری تعداد مهاجران یونانی که برای یافتن کار به آلمان رفته اند 84 درصد و متقاضیان اسپانیایی 49 درصد افزایش یافت.
آمار حکایت از آن دارد که یازده درصد از جمعیت یونان کشور را به امید یافتن شغل در کشوری دیگر ترک کرده اند.
آمریکا و استرالیا هم مقصد پنجاه هزار ایرلندی جویای کار بودند.
ده هزار نفر از مردم دیگر کشور بحران زده منطقه یورو، پرتغال هم، برای یافتن کار، به آنگولا یکی از مستعمرات سابق این کشور مهاجرت کرده اند. هر چند برزیل و موزامبیک هم به عنوان دیگر مقصدهای کاریابی پرتغالی ها مطرح اند.
Copyright © 2011 euronews
افزایش تعداد بیکاران در اسپانیا
02/12 15:28 CET
عداد متقاضیان حقوق بیکاری در اسپانیا برای چهارمین ماه پی در پی در ماه نوامبر افزایش یافت. بر تعداد بیکاران نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزوده شد و بدین ترتیب تعداد بیکاران اسپانیایی به چهار میلیون و چهار صد و بیست نفر رسید.
82 درصد از شصت هزار نفری که شغل خود را در این ماه از دست دادند در بخش خدمات مشغول به کار بودند.
Copyright © 2011 euronews
افزایش تعداد بیکاران در بریتانیا
14/12 17:32 CET
تعداد بیکاران بریتانیایی در ماه اکتبر به بالاترین سطح در 17سال گذشته رسید. مرکز آمار بریتانیا اعلام کرد در سه ماه منتهی به ماه اکتبر 128 هزار نفر کار خود را از دست دادند که بدین ترتیب، تعداد کل بیکاران به دو میلیون و 640 هزار نفر افزایش یافت.
بیکاری در بین جوانان بریتانیایی هم در این دوره رشد 22 درصدی داشت که این بالاترین میزان بیکاری از سال 1994 میلادی تاکنون است.
یک شهروند بیکار بریتانیایی می گوید:”وقتی برای بیست شرکت، درخواست کار می فرستی و تنها یکی از آنها تماس می گیرد و می گوید، نمی توانیم شما را استخدام کنیم، از نظر روحی تخریب می شوی. من ناامید می شوم و فکر می کنم که این کار بیهوده است.”
این در حالیست که احتمالا دولت بریتانیا با افزایش بیست و پنج درصدی کسری بودجه خود مواجه است و اقتصاددانان با وجود رشد نیم درصدی تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سه ماهه سوم سال میلادی جاری، اقتصاد این کشور را در آستانه رکود ارزیابی می کنند.
Copyright © 2011 euronews
چشم انداز تیره و تار اقتصاد فرانسه
29/11 21:48 CET
چشم انداز اقتصادی فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، مانند هوای این روزهایش ابری و خاکستریست.
تازه ترین گزارشها حکایت از افزایش تعداد بیکاران درفرانسه در ماه اکتبربه دو میلیون و هشتصد و ده هزار نفر، یعنی بالاترین سطح در 12 سال گذشته دارد.
اما از گوشه و کنار خبر حذف فرصتهای شغلی بیشتر هم می رسد، شرکت خودروساز، پژو-سیتروئن از اخراج پنج هزار نفر از کارکنانش در فرانسه خبر داد.
کشوری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوریست و هر دو نامزد مطرح برای پست ریاست جمهوری می دانند که موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پور در تدارک کاهش رتبه اعتباری ممتاز کشورشان است و هزینه استقراض شان در بازار اوراق بهادار افزایش یافته ودر سطح کشورهای با رتبه اعتباری 2آ است.
فرانسه ، هنوز از رتبه اعتباری 3آ برخوردار است، اما تا چه زمان می تواند این رتبه را حفظ کند. در اینباره و آخرین تحولات در بحران بدهی ها گفتگو می کنیم با ژاک آتالی رئیس شرکت مالی پلنت.
یورونیوز: این روزها صحبت از کاهش رتبه اعتباری فرانسه توسط موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پور شنیده می شود، آیا فرانسه می تواند از این تنزل رتبه اجتناب کند؟
ژاک آتالی: کاهش رتبه اعتباری در واقع به وقوع پیوسته است. اگر به نرخ بهره برای اوراق قرضه فرانسه نگاه کنیم، می بینیم که نرخ بهره برای این اوراق متناسب با نرخ بهره کشورهای با رتبه اعتباری 3آ نیست، بلکه نرخ بهره ای که فرانسه مجبور است برای اوراق قرضه خود بپردازد، هم سطح نرخ بهره برای اوراق قرضه کشورها با رتبه اعتباری 2آ است. اجتناب ازکاهش رتبه اعتباری چندان مهم نیست، مهم بدست آوردن همه چیز متناسب با رتبه 3آ است.
فرانسه باید دست به عمل بزند، ماهمچنین به اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا نیاز داریم.
یورونیوز: چند روز پیش شما گفتید که احتمال آن وجود دارد که یورو تا پایان سال حذف شود. چه کسی می تواند جهت این کشتی در حال غرق شدن را تغییر دهد؟
ژاک آتالی:اول از همه ، یک راه حل سریع با تاثیر کوتاه مدت و خیلی مهم وجود دارد که این راه حل به بانک مرکزی اروپا بستگی دارد. بانک مرکزی باید اوراق قرضه کشورهای بدهکار منطقه یورو را از بازار اوراق بهادار بخرد، البته دولتهای اروپایی حق تعیین تکلیف برای این بانک را ندارند. بانک مرکزی اروپا باید همچنان مستقل در عملکرد و سیاستگذاری هایش باقی بماند.
اما اگر بانک مرکزی مستقل نیست، باید دولتها حق رای داشته باشند و اینگونه نباشد که بگویند، به آلمان بگوئیم که به بانک مرکزی بگوید که اینگونه و یا آنگونه عمل کند.
یورونیوز: بنابراین ما چه برداشتی داریم از مداخله بانک مرکزی اتحادیه اروپا وقتی با این مخالفت روشن آلمان مواجه می شویم؟
ژاک آتالی:آلمان نمی تواند برای بانک مرکزی اروپا تعیین تکلیف کند، بانک مرکزی اروپا مستقل است.
بیایید فرض کنیم که اگر آلمان به عنوان یک عضو رای منفی هم بدهد، یک رای است مخالفت سایر رای ها و یک اکثریت برای هر تصمیمی کافی است. آلمان هیچ حق بیشتری ندارد.
تصمیم گیری در این بانک به ماریو دراگی و شورای حکام مربوط می شود و من تعجب می کنم اگر که ماریو دراگی و شورای حکام به سقوط یورو که به معنی از دست دادن شغلشان است، راضی شوند.
بانک مرکزی اروپا در حال حاضربا خرید چند صد میلیون یورو اوراق قرضه، در این بازار مداخله کرده است.
یورونیوز: اما نه چندان گسترده
ژاک آتالی:بانک مرکزی اتحادیه اروپا سعی دارد با مداخله در بازار سرمایه و خرید اوراق قرضه مانع افزایش هزینه های استقراض کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا شود که بحران بدهی های منطقه یورو به آنها نیز سرایت کرده است.
هر چند این بانک از تصمیم اش به خرید اوراق قرضه خبر می دهد.اما ما می خواهیم بانک مرکزی حتی بدون اینکه علام کند، در بازار اوراق قرضه مداخله کند. ما باید از تکرار این جمله که آلمان چه می خواهد و چه نمی خواهد که بانک مرکزی اروپا انجام دهد خودداری کنیم.
یورونیوز:اما مقامات آلمانی هنوز با اوراق قرضه مشترک یورو موافقت نکرده اند، با وجود آنکه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هم آن را برای حل بحران موثر دانست. آیا می توان یورو را بدون اوراق قرضه یورو نجات داد؟
ژاک آتالی: نه، در طولانی مدت نمی توانیم یورو را بدون مداخله بانک مرکزی اروپا حفظ کنیم. نمی توانیم یورو را بدون مداخله دولتهای اروپایی هم نجات دهیم. دولتهایی که باید برای کاهش کسری بودجه خود تلاش کنند تا شکل گیری اوراق قرضه یورو و جذب سرمایه گذاری باعث رشد اقتصادی اروپا شود.
این به یک هماهنگی و همکاری در سطح تشکیل دولت فدرال اروپا نیاز دارد. واقعیتی که دولت آلمان و فرانسه چون در آستانه برگزاری انتخابات هستند از طرح و بحث پیرامون آن اجتناب می کنند.
یورونیوز: فرض کنید اوراق قرضه یورو شکل گرفته و یک سرمایه گذار معمولی از شما می پرسد، این اوراق چه ویژگی خاصی دارند و من چه نفعی از خرید آنها می برم، پاسخ شما چیست؟
ژاک آتالی:منطقه یورو یا اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد جغرافیایی در مقیاس قاره ای بدهی ندارد. بلکه کشورهای عضو این اتحادیه به طور مستقل بدهکارند.
این در حالیست که ایالات متحده آمریکا به عنوان یک دولت فدرال بدهی های بزرگتری دارد.
بنابراین اگر ما اوراق قرضه ای در منطقه یورو داشته باشیم که تنها با دو درصد از مالیات بر ارزش افزوده تضمین مالی شود، این قوی ترین و بهترین اوراق قرضه جهان خواهد بود و مشکلی برای بازپرداخت آن وجود نخواهد داشت.
اطلاعات بیشتر ریاضت, بحران اقتصادی,Euro crisis, فرانسه,بحران اقتصادی, استاندارد اند پورز
 - نقل از یورونیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر