اخباروگزارشات کارگری8بهمن ماه 1390

- پلیس امنیت، علی اخوان را شبانه بازداشت کرد
- گزارشی از مراسم گرامی­داشت جان­باختگان معدن مس خاتون آباد در سنندج
- گزارشی از کارخانه سنگبری آزغ مهاباد
- دغدغه های یک کارگربازنشسته
- امنيت شغلي، واژه‌اي غريبه براي مشمولان بيمه بيكاري
پلیس امنیت، علی اخوان را شبانه بازداشت کرد
ساعت نه و نیم امشب، شنبه هشتم دی 1390 ماموران پلیس امنیت، به خانه علی اخوان رفتند و وی را بازداشت کردند. ماموران پلیس امنیت، برای بازداشت اخوان، به حکم یک سال و نیم حبس تعزیری وی اشاره کردند و مدعی شدند که اخوان، متواری است! ماموران گفتند که اخوان را به زندان اوین خواهند برد.
قابل ذکر است که ماموران امنیتی، نیمه شب سیزدهم خرداد 1389 هم در همین خانه و در حضور همسر و کودک اخوان، وی را بازداشت کرده بودند. متعاقب آن بازداشت و در نهایت در دادگاه تجدید نظر، اخوان را به "یك سال و نیم حبس تعزیری به اضافه یك سال و نیم حبس تعلیقی" محکوم کرده اند.
کانون مدافعان حقوق کارگر-28ژانویه2012-8بهمن ماه 1390
گزارشی از مراسم گرامی­داشت جان­باختگان معدن مس خاتون آباد در سنندج
روز جمعه مورخ 7/11/90 تعدادی از اعضای کمیته­ی هماهنگی به همراه جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج با برپائی مراسم گرامی داشت یاد و خاطره ی جان باختگان معدن مس خاتون آباد، کشتار بی رحمانه ی کارگران را محکوم نموده و خواستار محاکمه ی عاملین و آمرین آن شدند.
مراسم ابتدا با یک دقیقه سکوت به یاد کارگران جان باخته­ی معدن مس خاتون آباد و تمامی انسان های جان باخته در راه آزادی، برابری و عدالت شروع شد و سپس بیانیه­ی کمیته­ی هماهنگی از طرف یکی از حاضرین قرائت گردید. به دنبال آن دو نفر از حاضرین با ایراد سخنانی در ارتباط با تاریخچه­ی مبارزات کارگران در تقابل با سرمایه و تعرض و تهاجم سرمایه­داری به صفوف طبقه­ی کارگر و نادیده گرفتن خواست ها و مطالبات بر حق آن ها، بر ضرورت مبارزه ی متشکل و آگاهانه ی کارگران در تحقق مطالبات طبقاتی خود تاکید ورزیدند.
در ادامه حاضرین با شور و شوق فراوان و با خواندن سرودهای کارگری مراسم را به پایان رساندند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری- 7 بهمن 1390
 گزارشی از کارخانه سنگبری آزغ مهاباد
کارخانه سنگبری آزغ واقع در 6 کیلومتری جاده مهاباد به ارومیه واقع گردیده است. در این کارخانه حدود50-45 کارگر دائم مشغول به کار اند که از میان آنان معمولا در نوبت روز 40 نفر و در نوبت شب 8 نفر مشغول به کار می‌باشند. حداکثر حقوق هر کارگر با در نظر گرفتن اضافه کاری به سقف 380 هزار تومان می­رسد، اما غالب کارگران به طور متوسّط 320 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند. استفاده از مرخصی روزانه برای کارگران حتی در شرایط سخت مانند مریضی مقدور نیست. خصوصاً در روزهای شنبه و پنج شنبه مطلقاً غیر ممکن است به کارگران مرخصی داده شود. به دلیل شرایط سخت کار در محیط سنگبری، اکثر کارگران دچار عارضه هایی مانند رماتیسم و دیسک شدید کمر شده­اند. با وجود این شرایط سخت، کارفرمای کارخانه نامبرده، صبح مورخه 2/11/90به کارگران اعلام نمود که موقعیت و شیوه کار در کارخانه عوض خواهد شد و تا 28/11/90 کارگران فرصت دارند مدیریت کارخانه را مطلع نمایند که آیا شرایط جدید کار را می پذیرند یا خیر، و در غیر این صورت اخراج خواهند شد. شرایط اعلام شده توسط مدیریت کارخانه به شرح زیر است:
 
1- از هر کارگر در ماه50هزار تومان بابت غذا کسر خواهد گردید.
 
2- هر کارگر موظف است سفته ای را به میزانی که مدیریت تعیین می نماید، جهت تضمین به مدیریت بدهد.
 
3- از تاریخ 28/11/90 به بعد، کارگران بایستی خود هزینه سرویس رفت و آمد به کارخانه را بپردازند.
لازم به ذکر است که در کارخانه مذبور روزانه 2000 متر سنگ تهیه می گردد که درآمد حاصل از آن در روز بیش از 50میلیون تومان است.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری- 7 بهمن 1390
دغدغه های یک کارگربازنشسته
هر روز روزنامه‌ها را به دنبال خبري از همسان‌سازي حقوق بازنشستگان مي‌گردم
شايد مسئولان فكر مي‌كنند كارگران كمتر از كارمندان و يا نيروهاي مسلح در دوران خدمت كار كرده‌اند كه در مقايسه با آنان بايد از امكانات كمتري برخوردار باشند.
يك كارگر بازنشسته در تماس با خبرنگار ايلنا از دغدغه‌هاي روزهاي پاياني سال خود و ساير مستمري‌بگيران تامين اجتماعي مي‌گويد كه چطور با تمام حواس مطالب مطبوعات و رسانه‌ها را به دنبال يافتن خبري راجع به تحقق وعده همسان‌سازي حقوق بازنشستگان دنبال مي‌كنند.
اين كارگر بازنشسته مي‌گويد: ما 30 سال كار كرديم و حق بيمه داديم تا روزي كه قادر به كار كردن نبوديم از ما حمايت كنند، امروز همان روز است اما با حقوق 438 هزار تومان در ماه چه حمايتي از ما صورت مي‌گيرد؟
«ليليان» از مقايسه امكانات بازنشستگان تامين اجتماعي و ساير صندوق‌هاي بيمه‌گر كشوري و لشكري در جمع همكاران سابقش مي‌گويد و مي‌افزايد: شايد مسئولان فكر مي‌كنند كارگران كمتر از كارمندان و يا نيروهاي مسلح در دوران خدمت كار كرده‌اند كه در مقايسه با آنان بايد از امكانات كمتري برخوردار باشند.
او در ادامه تاكيد مي‌كند: اگر به حقوق مستقيم و مزاياي جانبي و امكانات ويژه‌ي خانواده‌هاي مستمري‌بگيران كشوري و لشكري نگاه كنيد به طور واضح می‌بینید که ما بازنشستگان تامين اجتماعي از چه فقر حمایتي‌اي برخورداریم.
او با بيان اينكه ما نيازمند صدقه و كمك غير متعارف دولت نيستيم، مي‌گويد: بازنشستگان تامين اجتماعي تنها خواستار بهره بردن از سرمايه‌اي هستند كه در زمان خدمت، هر ماه به طور مستقيم در اختيار اين سازمان قرار مي‌دادند تا روزي بتوانند از آن استفاده كنند اما اين سازمان امانت‌دار خوبي نبود و با سهيم كردن اقشار ديگر در بهره بردن از اندوخته‌ي ما، امروز توان خدمت‌رساني به ما را ندارد و فرياد ما هم به هيچ‌كجا نمي‌رسد.
امنيت شغلي، واژه‌اي غريبه براي مشمولان بيمه بيكاري
امنيت شغلي، شغل پايدار، حقوق ثابت، بازنشستگي و بيمه خدمات درماني واژه‌هايي است كه براي مشمولان بيمه بيكاري غريبه شده‌اند.
براساس قانون، اگر كارفرمايي، كارگري را كه مقرري‌بگير بيمه بيكاري است، به كار گيرد حدود 70 درصد حقوق ماهيانه آن را صندوق بيمه بيکاري پرداخت خواهد كرد و پرداخت 30 درصد با كارفرما خواهد بود همچنين اگر كارفرما بيش از 10 نفر از اين كارگران را استخدام كند، از تسهيلات بهره‌مند مي‌شود.
در همين راستا، پيش از اين "محمد سنجري"، معاون روابط كار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي با اشاره به اشتغال مجدد 2508 نفر از مقرري‌بگيران بيمه بيكاري از ابتداي سال جاري تاكنون به خبرنگار ايسنا، منطقه خراسان، گفته بود: از تعداد مذکور 1343 نفر از طريق تبصره يک ماده 6 قانون بيمه بيکاري و مابقي از طريق ساير موارد (خود اظهاري و اشتغال پنهان) مجددا شاغل شده‌اند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 60 درصد رشد نشان مي‌دهد.
براساس همين قانون، مقرري‌بگيران بيمه بيكاري براي يافتن كار مناسب يا به كاريابي‌هاي سطح شهر يا به مراكز آموزش فني‌و‌حرفه‌اي استان معرفي شده‌اند تا با كسب مهارت‌هاي متناسب با نياز بازار كار، بتوانند مجددا وارد چرخه اشتغال شده و در بنگاه‌هاي اقتصادي مشغول به كار شوند اما در حقيقت آنچه مشاهده مي‌شود از لحاظ كمي و كيفي با اصل قانون همخواني ندارد، زيرا اين افراد نه تنها كار مناسبي پيدا نمي‌كنند و مهارت لازم را آموزش نمي‌بينند بلكه به اجبار به استخدام مراكزي در مي‌آيند كه بعد از مدت زمان مقرري‌بگيري به دليل اين‌كه كارفرما بايد تمام حقوق و مزايا را، خود پرداخت كند، اخراج مي‌شوند اين درحالي است كه ديگر بعد از بيكاري مجدد از بيمه بيكاري نيز خبري نيست.
يكي از كارگران كارخانه‌اي كه به علت تعديل نيرو، بيكار شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان - اظهار كرد: با هشت سال سابقه كار در يك كارخانه‌، به دليل تعديل نيرو، بيكار شده‌ام و پس از مدتي از دريافت حقوق بيكاري به كاريابي معرفي شدم. كارفرما بعد از اتمام دريافت حق بيمه، بدون دليل خاصي اخراجم كرد و هم‌اينك مجددا بيكار شده‌ام.
گودرزي، كارگر زني كه دو سال است از كارخانه‌اي كه به علت واردات كالاي چيني و ضرر بسيار، تعطيل شده، اخراج شده شده است، عنوان كرد: با 14 سال سابقه كار و پرداخت حق بيمه هيچ كار مناسبي از طريق كاريابي‌ها نتوانستم پيدا كنم و مقرري‌ام روبه اتمام است.
وي اظهار كرد: تمام كارهايي كه كاريابي معرفي مي‌كند شامل دو شيفت كاري است كه آن هم، بعد از تمام شدن حق بيمه، تنها نصف حقوق پرداخت مي‌شود.
كارگري 45 ساله كه 20 سال سابقه كار در كارگاهي داشت، از بيكاري دو ساله‌اش گفت و افزود: 20 سال به سختي كار كردم تا آب باريكه‌اي از بازنشستگي‌ام براي آينده‌ام داشته باشم اما الان ديگر هيچ اميدي ندارم.
كارگر زن 40 ساله نيز كه 6 سال است به دليل تعديل نيرو بيكار شده است، گفت: در خانواده‌ام، 2 نفر ديگر نيز به همين دليل بيكار شده‌اند و الان هر سه بيكار هستيم و شرايط زندگي برايمان بسيار دشوار شده است. چند بار براي يافتن شغل كار به سازمان فني‌وحرفه‌اي و حتي مشاور آمور بانوان استانداري مراجعه كردم اما هيچ كمكي نكردند.
منبع:ایسنا-8بهمن ماه(بخشی از یک گزارش)
هشتم بهمن ماه 1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر