اخباروگزارشات کارگری 9بهمن ماه1390

پیام قدردانی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا به کارگران سنندج و عموم کسانی که از آنان حمایت کردند
- بازداشت فعال کارگری «علیرضا اخوان» در منزل‌اش!
- تجمع كارگران كارگران كارخانه شيشه ايمني طوس مقابل استانداري خراسان‌
- شیفتهای شب کارخانه های  لوله نورد ساوه و لوله نورد صفا تعطیل شدند
- فرهنگیان بازنشسته 1800 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند
- دم خروس راباورکنیم یا قسم........را؟!!
پیام قدردانی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا به کارگران سنندج و عموم کسانی که از آنان حمایت کردند
ما به عنوان اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و به عنوان یک کارگر، در طول سالهای گذشته و همین امروز، کاری جز دفاع از حقوق انسانی خود و هم طبقه ای هایمان انجام نداده ایم. اما همچون دیگر کارگران معترض، به ناحق دستگیر و روانه زندان شدیم و در طول مدت کوتاهی که در زندان بودیم مورد حمایت پرشور و بی دریغی از سوی کارگران سنندج و دیگر کارگران در سایر نقاط قرار گرفتیم.
این حمایتها مایه دلگرمی فراوانی برای خانواده هایمان و برای ما در داخل زندان بود. ما دست یکایک کارگران و عموم انسانهای شریفی که لحظه ای ما و خانواده هایمان را تنها نگذاشتند می فشاریم و با اعلام سپاس و قدردانی فراوان از این حمایتها، بر اهمیت اتحاد و همبستگی کارگران بیش از هر زمان دیگری تاکید می کنیم.
شریف ساعد پناه – مظفر صالح نیا
7/11/1390
بازداشت فعال کارگری «علیرضا اخوان» در منزل‌اش!
شامگاه روز شنبه 8 بهمن‌ماه 1390 مأموران امنیتی به منزل علیرضا اخوان رفتند و این فعال کارگری را بازداشت کردند. گمان می‌رود بازداشت او در راستای حکم یک‌سال و نیمی است که به دلیل دفاع از حقوق کارگران برای او صادر شده است.
کمیته‌ی هماهنگی بازداشت این فعال کارگری را در راستای فشارهای سیستم سرمایه‌داری بر فعالان کارگری و کارگران مبارزی می‌داند که تنها جرم آن‌ها دفاع از حقوق کارگران است و این‌گونه اقدامات حافظان سرمایه را به شدت محکوم می‌کند.
علیرضا اخوان و دیگران کارگران و فعالان کارگری دربند باید فوراً و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری9 بهمن‌ماه 1390
تجمع كارگران كارگران كارخانه شيشه ايمني طوس مقابل استانداري خراسان‌
كارگران كارگران كارخانه شيشه ايمني طوس در مشهد به علت عدم دريافت حقوقشان به مدت 18 ماه ، امروز(يكشنبه 9بهمن ماه) مقابل استانداري خراسان تجمع كردند.
به گزارش مورخ 9بهمن ماه ایسنا-،تجمع‌كنندگان كه تعدادشان حدود 40 نفر بود، خواستار پيگيري مسئولان مربوطه جهت پرداخت حقوق معوقه خود شدند. همچنين تعدادي از بازنشستگان اين كارخانه مدعي بودند كه حقوق بازنشستگي خود را دريافت نكرده‌اند.
"علي‌اكبر لبافي"، مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا - منطقه خراسان - با تاييد مشكل كارگران يادشده، از تعيين تكليف حقوق و مزاياي معوقه آنان خبر داد.
وي با اشاره به اينكه احكام كارگران كارخانه فوق صادر شده است، از پيگيري وصول مطالبات آنان در دستگاه قضايي خبر داد و  افزود: حقوق كارگران با فروش املاك كارخانه از راه مزايده، پرداخت خواهد شد.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي تاكيد كرد: كارگران كارخانه شيشه ايمني طوس تحت پوشش مقرري بيمه بيكاري هستند.
لبافي خاطرنشان كرد: تعداد كمي از واحدهاي توليدي استان به دليل بروز برخي مشكلات اقتصادي، بايد حقوق معوقه به كارگران پرداخت كنند.
شیفتهای شب کارخانه های  لوله نورد ساوه و لوله نورد صفا تعطیل شدند
طبق خبر رسیده به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، از روز شنبه 8 بهمن 90 بیش از 90درصد از تولید در شیفتهای شب کارخانه های لوله نورد ساوه و لوله نورد صفا متوقف شده اند. به علت تعطیلی شیفتهای شب، حدود 400 کارگر از هر کارخانه خانه نشین شده اند. گرچه این کارگران هنوز اخراج نشده اند، ولی بیم آن می رود که کار خود را از دست بدهند. براساس این خبر، از طرفی شایعاتی از قبیل ورشکستگی به عنوان علت تعطیلی کارخانه ها در جریان است و از طرفی احتمال می رود کارفرما می خواهد به این بهانه از پرداختن مالیات سرباز زند. خبر مربوطه همچنین حاکی است که کارگران این دو کارخانه 4 ماه یعنی از برج 7 تا برج 10حقوق معوقه دارند. این در حالی است که هم اکنون کارفرمای این کارخانه ها در حال ساختن بیمارستانی با نام رستمی صفا در ساوه است که سهم مشارکت او 60درصد است، و بعلاوه قراردادهائی برای تهیه غذا با چندین نهاد دولتی از جمله اداره کار دارد.اما حقوق بیش از 2000 کارگر را 4 ماه است که نپرداخته. گفتنی است که همین کارفرما قبلا هم در اجرای کارهای عمرانی مانند ساختن ساختمان فرمانداری، ساختن مساجد و پروژهای مربوط به شهرداری ساوه فعالیت چشمگیر داشته است.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه9/11/1390
فرهنگیان بازنشسته 1800 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند
مدیرعامل کانون بازنشستگان فرهنگی و وظیفه‌بگیران استان اصفهان گفت: بازنشستگان فرهنگی موجود در سطح کشور یک هزار و 830 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و این بدهی دولت به سال‌های 1376 و 1377 باز می‌گردد.
مجید روستایی در گفت‌و‌گو با فارس در اصفهان بتاریخ8بهمن ماه، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 80 هزار بازنشسته فرهنگی در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: در سراسر اصفهان نیز حدود 50 هزار فرهنگی بازنشسته وجود دارد و این افراد در زمان پیری و سال‌خوردگی خود به حمایت‌های مسئولان نیازمند هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این قشر از جامعه با مشکل پرداخت معوقه خود مواجه هستند، اضافه کرد: دولت باید با پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی از افزایش آسیب‌پذیری آنها جلوگیری کند و این قشر از جامعه هم‌چنان منتظر پرداخت مطالبات خود از سوی دولت هستند.
مدیرعامل کانون بازنشستگان فرهنگی و وظیفه‌بگیران استان اصفهان با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم نیز سبب خالی شدن سفره‌های فرهنگیان بازنشسته شده است، تصریح کرد: بازنشستگان فرهنگی موجود در سطح کشور یک هزار و 830 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و این بدهی دولت به سال‌های 1376 و 1377 باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه مطالبات یک ساله فرهنگیان بازنشسته به اجرای نظام خدمات مدیریتی در راستای افزایش حقوق این افراد اختصاص دارد، افزود: هر ساله حقوق فرهنگیان بازنشسته باید براساس افزایش نرخ تورم افزایش داده شود اما طی سال‌های گذشته این موضوع رعایت نشده است.
روستایی با اشاره به اینکه فرهنگیان بازنشسته در زمان پیری خود با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، تاکید کرد: عدم افزایش حقوق این افراد بر مبنای افزایش نرخ تورم نیز مشکلات آنها را چند برابر کرده است و قانون باید به صورت مناسب میان این افراد اجرا شود.
وی بیان داشت: براساس اعلام بانک مرکزی افزایش نرخ تورم در سال‌جاری حدود 20 درصد بوده اما حقوق فرهنگیان بازنشسته 10 درصد افزایش یافته است و افزایش حقوق این افراد بر مبنای افزایش نرخ تورم نیست.
دم خروس راباورکنیم یا قسم........را؟!!
هیئت دولت هفته گذشته به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، با هدف حمایت از حقوق کارکنان شرکتی، دستگاه‌های اجرایی را به فسخ قرارداد با شرکت‌های تامین نیروی انسانی مکلف کرد و همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت نفت مکلف شدند قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های پیمانکاری برای تامین نیروی انسانی را در مدت 15 روز پس از ابلاغ مصوبه، (شانزدهم بهمن ماه) فسخ کرده و با کارکنان شرکتی به طور مستقیم قرارداد ببندند.
با گذشت حدود یک هفته از ضرب‌الاجل هیئت دولت به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری از اجرای این طرح در دو وزارتخانه نفت و نیرو خبر داده است.
            به گزارش مورخ9بهمن ماه پانا نیوز، درحالی که هنوز مسئولان وزارت نفت هیچ واکنش و توضیحی نسبت به چگونگی اجرای این مصوبه ارائه نداده‌اند، لطف الله فروزنده تاکید کرد: طرح تغییر وضعیت نیروهای شرکتی دستگاه‌های اجرایی به قراردادی تاکنون در دو وزارتخانه نفت و نیرو به اجرا درآمده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری روز شنبه در نشست معاونان مدیریت و منابع انسانی استانداریهای منطقه یک کشور در کرج افزود: بر این اساس، تمام شرکت‌های واسطه و طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی برای تامین نیروی انسانی حذف می شوند.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی اظهارداشت: هر نوع جذب نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی باید با مجوز این معاونت باشد.
پانانیوزطی گزارشی دیگردراین باره بتاریخ8بهمن ماه نوشت:
به این ترتیب با وجود آنکه فقط یک هفته تا پایان ضرب‌الاجل دستگاه‌های دولتی باقی‌مانده ولی به‌واسطه بعضی اسناد ارسال شده از سوی کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (پانا نیوز)، در بخش‌های ستادی و عملیاتی برخی شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت، نه ‌تنها تلاش جدی درخصوص فسخ قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری که پیش‌تر با آنها قرارداد امضا شده، انجام نگرفته است؛ بلکه در برخی موارد که مدت زمان قرارداد تمام شده، مقدمات برای انجام مناقصه جدید در حال انجام است!
به عبارت دیگر در برخی شرکت‌های تابعه وزارت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی، باوجود ابلاغ دستور رئیس‌جمهور از یکسال گذشته و همچنین برنامه اعلامی وزارت نفت برای تبدیل وضعیت پیمانکاران در شرکت‌های مختلف، در هفته‌های گذشته با طی شدن مراحل مناقصه، نه‌تنها در بعضی موارد قرادادها با پیمانکاران قبلی تمدید شده است، بلکه در برخی شرکت‌ها، زمینه برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جدید برای مدت حداقل یکسال آینده درحال انجام است.
نهم بهمن ماه 1390
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر