خودسوزی فارغ اتحصیلان بیکار مراکشی و افزایش بیکاری در انگلیس

فارغ التحصیلان بیکار مراکشی خودسوزی کردند
فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون شغل مراکش که یک ساختمان وزارت آموزش عالی را به نشانه اعتراض اشغال کرده بودند، روز پنج شنبه در رباط پایتخت این کشور، خودسوزی کردند. 
پلیس مراکش دو روز بود از رسیدن غذا به معترضان جلوگیری می کرد. پنج تن از جوانان تهدید کرده بودند در صورت ادامه ممانعت پلیس از رسیدن غذا، خود را آتش خواهند زد. 
این پنج جوان بر بالای دیوار محوطۀ ساختمان با بطری های بنزین در دستانشان صف کشیده بودند. مابین آنان و مردمی که به حمایت از آنان جمع شده بودند نیروهای پلیس قرار گرفته بود. جوانان معترض برای گرفتن نانی که مردم برایشان پرتاب کردند از دیوار پایین پریدند، اما با ممانعت و حمله پلیس و در میان بهت و جیغ و فریاد حاضران، این جوانان خود را به آتش کشیدند.
از دو هفته پیش یک گروه 160 نفری که جنبش خود را “ فارغ التحصیلان بدون شغل” نام گذارده اند با اشغال یک ساختمان وزارت آموزش عالی، به عدم توانایی دولت مراکش در اشتغالزایی دست به اعتراض زده اند.  بنا بر آمار دولتی، در مراکش حدود 16 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند.  
عامل اقتصادی و بیکاری جوانان یکی از دلایل بروز جنبش های عرب در شمال آفریقا و خاورمیانه شمرده می شود. حال دو تن از فارغ التحصیلان دانشگاهی که خودسوزی کردند وخیم گزارش شده است.
 
تعداد بیکاران بریتانیا افزایش یافت
18/01 14:16 CET
تعداد بیکاران بریتانیایی در ماه نوامبرسال 2011 میلادی به بالاترین حد در 17 سال گذشته رسید، اما تقاضا برای حقوق بیکاری در ماه دسامبر اندکی کاهش یافت.
118 هزار نفر در سه ماهه چهارم سال گذشته از کار بیکار شدند و تعداد بیکاران به بیش از دو و نیم میلیون نفر رسید.
این در حالیست که تنها 1200 نفر در ماه دسامبر سال 2011 میلادی متقاضی حقوق بیکاری بودند.
 
14/12/11 17:32 CET
تعداد بیکاران بریتانیایی در ماه اکتبر به بالاترین سطح در 17 سال گذشته رسید. مرکز آمار بریتانیا اعلام کرد در سه ماه منتهی به ماه اکتبر 128 هزار نفر کار خود را از دست دادند که بدین ترتیب، تعداد کل بیکاران به دو میلیون و 640 هزار نفر افزایش یافت.
بیکاری در بین جوانان بریتانیایی هم در این دوره رشد 22 درصدی داشت که این بالاترین میزان بیکاری از سال 1994 میلادی تاکنون است. یک شهروند بیکار بریتانیایی می گوید:” وقتی برای بیست شرکت، درخواست کار می فرستی و تنها یکی از آنها تماس می گیرد و می گوید، نمی توانیم شما را استخدام کنیم، از نظر روحی تخریب می شوی. من ناامید می شوم و فکر می کنم که این کار بیهوده است.”
این در حالیست که احتمالا دولت بریتانیا با افزایش بیست و پنج درصدی کسری بودجه خود مواجه است و اقتصاددانان با وجود رشد نیم درصدی تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سه ماهه سوم سال میلادی جاری، اقتصاد این کشور را در آستانه رکود ارزیابی می کنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران - یورونیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر