اخباروگزارشات کارگری 3اسفندماه1390

- بالاگرفتن مشکل جدید جسمی برای بهنام ابراهیم زاده و عدم اقدام مقامات زندان
- تائید حکم زندان شاهرخ زمانی در شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور
- تجمع اعضای کانون بازنشستگی کشوری مقابل دفتر ریاست جمهوری
- تجمع اعتراضی كارگران قند و تصفيه شكر اهواز
- ادامه وضعیت بد معیشتی کارگران در آذربایجان
- اجتماع اعتراضی کارکنان مخابرات کرمان بدلیل عدم پرداخت حقوقشان
- تبعیض در حق بازنشستگان/ حقوق کارگری، عیدی کارمندی
- مرکزآمارنرخ بیکاری فصل پائیزرااعلام کرد
- پایان اعتصاب در فرودگاه فرانکفورت
- تیراندازی به سوی زنان اعتصابی کارخانه تولید کفش در کامبوج
بالاگرفتن مشکل جدید جسمی برای بهنام ابراهیم زاده و عدم اقدام مقامات زندان
بر اساس خبر دریافتی، بهنام(اسعد) ابراهیم زاده، کارگر زندانی در بند 350 زندان اوین علاوه بر درد شدید در گوش،اخیرا به خاطر مشکل جدی در کلیه دچار درد و ناراحتی شده است.
علیرغم اعلام کتبی بهنام به مقامات پزشکی و اداری زندان، و نیز نامه نگاری هایی که اعضای خانواده اش با مقامات زندان و اداره کل زندان داشته اند هنوز برای مداوای بهنام و اعزام او به بیمارستان اقدامی انجام نگرفته است و بهنام هر روز بیشتر از پیش از ناراحتی جسمی رنج میبرد.
بنابر شواهد و اخبار موثق، لازم است مسوولین قضایی به دلیل شدت مشکلات جسمی بهنام وی را آزاد کنند؛ به علاوه اکنون بهنام با احتساب ایام طولانی مدت انفرادی، بیش از نیمی از محکومیت خود را طی کرده و مقامات قضایی حتا به لحاظ قوانین موجود نیز امکان این را دارند که دستور آزادی کامل وی را صادر نمایند.
بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و عضو "کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری" و فعال حقوق کودک و عضو "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان"، در تاریخ 22 خرداد 89 به دلایل واهی دستگیر شد و سرانجام بعد از چند مرحله دادگاه و مراحل قضایی و فقط به دلیل دفاع از حقوق کارگران و فعالیت در عرصه ی لغو کار کودک به پنچ سال حبس محکوم شد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکومیت این اقدام خواهان مداوای هر چه سریعتر بهنام ابراهیم زاده و همچنین  آزادی بی قید و شرط وی می باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری-2 اسفند 1390
بیانیه ۳۳- تائید حکم زندان شاهرخ زمانی در شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور
 درتاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۰شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور حکم ۱۱ سال زندان برای شاهرخ زمانی را که شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز بر مبنای اتهامات دروغین که در پرونده ی ساختگی بدون وجود مدرک صادر کرده بود تأیید کرد .
دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ثابت کرد که حکم فوق به دلیل ارتکاب جرم صادر نشده بلکه دستگاه های قضایی و پلیسی همچنان مشغول پرونده سازی دروغین علیه فعالین سیاسی و کارگری هستند و دیوان عالی کشور نیز از این پرونده سازیها و جنایات اطلاع کافی دارد ،همچنین ثابت کرد که در ایران برای محاکمه افراد نیازی به مدرک نیست و در دشمنی کامل با آزادی انسانها در تمامی سطوح قضایی و پلیسی ،برای پیش برد استثمار طبقه کارگر و حمایت از منافع سرمایه داری و دشمنی با فعالین کارگری آگاهانه هم قسم شده اند .
لازم به ذکر است که شاهرخ زمانی و محمد جراحی تصمیم دارند به تأیید رأی فوق توسط شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور اعتراض نمایند ،آنها تصمیم دارند از کلیه دستگاههای قضایی و پلیسی به دلیل اینکه بدون وجود هر گونه مدرک در پرونده حکم زندانی صادر کرده اند و باز بدون وجود هر گونه مدرک در پرونده سطوح دیگر دادگاهها ،حکم صادر شده ی بی پایه را تأیید کردند به مجامع بین المللی شکایت نمایند .
آنها از کسانی که می توانند وکالتشان را به عهده گرفته و شکایت فوق را به جریان بیندازند تقاضای کمک و همکاری دارند .
ما ضمن محکوم کردن تأیید حکم فوق توسط شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور از تمامی کارگران ،تشکل ها ،فعالین کارگری و سازمانها و احزاب می خواهیم ضمن گسترده کردن اعتراضات متحدانه خود علیه زندانی کردن فعالین کارگری و سیاسی در جهت پیشبرد شکایت شاهرخ زمانی و محمد جراحی  کمک و حمایت نمایند .
 کارگران زندانی همچنان در انتظار حمایت های ما هستند.
 پیش بسوی اتحاد بیشتر، برای فشار بیشتر!!!
پیش بسوی اعتراضات گسترده و متحدانه با شعار :
کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.
 کمیته حمایت از شاهرخ زمانی-۳/۱۲/۱۳۹۰
تجمع اعضای کانون بازنشستگی کشوری مقابل دفتر ریاست جمهوری
صبح روز دوشنبه 2 اسفندماه حدود 300 نفر از اعضای کانون بازنشستگی کشوری که اکثر آنان از معلمان بازنشسته و بازنشسته‌گان اداره‌ی راه‌آهن بودند، در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کردند و نسبت به سنوات معوقه‌ی خود که از سال 86 پرداخت نشده و هم‌چنین عدم افزایش پله‌کانی حقوق خود اعتراض کردند. این تجمع که ساعت 10 شروع شد تا حدود 12:30 ادامه یافت و در نهایت دو نفر از تجمع‌کنندگان را به عنوان نماینده به درون خواستند اما در نهایت جوابی به آنان ندادند. تجمع‌کنندگان در اعتراض به این برخورد شعار می‌دادند که «حقوق ما را بدهید»!
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-2 اسفدماه 1390
تجمع اعتراضی كارگران قند و تصفيه شكر اهواز
به گزارش 3اسفندماه ایلنا، جمعي از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز صبح روزسوم اسفند در مقابل استانداری تجمع اعتراض‌آميزي برگزار کردند.
بنا بهمین گزارش ،این کارگران از آذرماه سال گذشته تاکنون حقوق، عیدی و پاداش خودرا دریافت نکرده‌اند/ به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران از سوی کارخانه، کارگران با مشکل تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه خود نیز مواجه هستند.
ادامه وضعیت بد معیشتی کارگران در آذربایجان
طبق گزارشات رسیده  کارگران شرکت ریخته گری کارخانه  ماشین سازی تبریز طی 4 ماه گذشته موفق به دریافت حقوق ماهانه خود نشده اند ، با توجه به نزدیک بودن آغاز سال جدید و مخارج خاص این ایام علاوه بر مخارج معیشتی کارگران این شرکت همانند کارگران سایر کارخانجات آذربایجان در وضعیت بدی بسر می برند.
طی روزهای گذشته تعدادی از کارگران این شرکت با حضور در دفتر رئیس شورای اسلامی کارگران خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند، که در این بین رئیس حراست شرکت در آن میان حضور یافته و با گرفتن عکس از کارگران و نوشتن نام آنان با تهمت زدن به آنان با نام اختلال در نظم عمومی و سعی بر بی آبرو کردن نظام آنان را تهدید به اخراج از کارخانه کرده است.
در حالی که حاضرین نه اعتصابی کرده و نه شعاری سر داده بودند. و در طی 20 روز گذشته به بهانه ورشکستگی حدود 80 کارگر از این شرکت اخراج شدند. طبق اخبار هفته گذشته نیز بخش اعظمی از کارخانه قاینار خزر تبریز تعطیل شده و کارگران این کارخانه بیکار شده اند
منبع: تبريز سسي
اجتماع اعتراضی کارکنان مخابرات کرمان بدلیل عدم پرداخت حقوقشان
در پي اعتراض كاركنان به عدم پرداخت حقوق،مرکز اطلاعات تلفنی مخابرات کرمان (118) تعطیل شد
معترضان: تنها نصف حقوق شهریور و مهرماه را به ما پرداخت کرده‌اند، حقوق آبان و آذر را پرداخت نکرده‌اند و عیدی و سنوات پارسال را نیز به حسابمان نریخته‌اند.
به گزارش ایلنا از کرمان بتاریخ 3اسفندماه، ۸۲ از کارمندان مرکز اطلاعات تلفنی ۱۱۸ کرمان به علت عدم پرداخت حقوق و عیدی ومزایای سال گذشته در محوطه مرکز مخابرات تجمع کردند.
طبق این گزارش، یکی ازمعترضین با بیان اینکه ما به حقوق و قراردادهای جدیدمان اعتراض داریم، گفت: فقط ۱۶ روز بیمه برای ما رد می‌شود و باید بقیه بیمه را از حقوق ۲۰۰ هزار تومانی خودمان پرداخت کنیم و در نتیجه ۱۵۰ تومان برایمان می‌ماند که باید با آن هزینه مهد بچه‌هایمان و کرایه رفت و آمد را بپردازیم.
وی تصریح کرد: تنها نصف حقوق شهریور و مهرماه را به ما پرداخت کرده‌اند، حقوق آبان و آذر را پرداخت نکرده‌اند و عیدی و سنوات پارسال را نیز به حسابمان نریخته‌اند.
کارمند دیگری نیز در این زمینه اظهار داشت: مسئولین قول دادند حقوق و مزایای معوقه ما را پرداخت کنند اما الان می‌گویند فقط حقوق آبان و آذر را می‌پردازیم و این در حالی است که اگر تا قبل از ۱۵ اسفند حقوق و مزایای ما را نپردازند صورت حساب‌ها بسته می‌شود.
یکی دیگر از معترضین نیز با اشاره به ورشکستگی پیمانکار قبلی مخابرات، گفت: مخابرات ۶۰ میلیون تومان ضمانتنامه از پیمانکار دارد اما چون از او طلبکار است، می‌خواهند اول طلب خودشان را بردارند.
وی اظهارداشت: بعد از ۱۲ سال، حقوق همه بیشتر شده اما حقوق ما از ۴۰۰ تومان به ۲۰۰ تومان رسیده.
گفتنی است مسئولین مربوطه با حضور در میان کارمندان، قول دادند تا بیستم اسفند ماه، کلیه معوقات پرداخت شود و این در حالی است که یکی یکی از کارمندان معترض اعلام کرد: اگر مسئولین این بار نیز به قول و وعده خود عمل نکنند، به اعتراض خود ادامه می‌دهند.
 
تبعیض در حق بازنشستگان/ حقوق کارگری، عیدی کارمندی
یک میلیون و 500 هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی همانند کارگران حقوق دریافت می‌کنند اما عیدی آنها معادل عیدی کارمندان است. این درحالی است که هم بازنشستگان و کارشناسان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و معتقدند عیدی بازنشستگان باید معادل عیدی کارگران باشد.
به گزارش مورخ 3اسفندماه مهر، هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز، بحث عیدی کارمندان و کارگران در جامعه مطرح می شود و در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به اینکه از حقوق و مزایای کمی برخورداند در انتظار اعلام مبلع عیدیشان هستند تا شاید بتوانند با آن از پس هزینه های شب عید برآیند.
بازنشستگان در طول سال به عنوان کارگر حقوق می گیرند به همین دلیل انتظار می رود که در پایان سال نیز همانند کارگران حقوقی معادل دو برابر حقوقشان را دریافت کنند اما اینگونه نمی شود و این بار برعکس کارگران، مانند کارمندان معادل پایه حقوقشان عیدی دریافت می کنند.
کارشناسان این شیوه را اجحاف و تبعیض در حق بازنشستگان تامین اجتماعی می دانند و معتقدند این افراد که هر کدام سالهای سال برای این کشور زحمت کشیده اند حداقل عیدی دو برابر حقوق دریافت کنند تا شاید مشکل حقوق کمی که دریافت می کنند تا حدودی جبران شود.
این درحالی است که تا روز پایانی بهمن ماه هنوز مبلغ عیدی آنان از سوی دولت اعلام نشده است و همین امر باعث نگرانیهای زیادی در میان این قشر از افراد جامعه شده است.
از سوی دیگر به طور معمول هر سال عیدی بازنشستگان همراه با حقوق بهمن ماه آنان پرداخت می شد اما امسال اینگونه نشده و هنوز مبلغ آن اعلام نشده است.
جان به لب آمد و خبری از مبلغ عیدی نشد
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش مبلغ عیدی بازنشستگان به خبرنگار مهر افزود: تا کنون چندین بار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتباتی انجام داده و پیشنهاد داده‌ایم عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند کارگران معادل دو ماه حقوقشان محاسبه شود.
علی اکبر خبازها افزود: متاسفانه تاکنون پاسخی از سوی وزیر به ما اعلام نشده است و همین بلاتکلیفی بازنشستگان را دچار مشکل و نگران کرده است بطوریکه هر روز مراجعات و تماسهای زیادی به ما می شود که ما نیز نمی توانیم پاسخگوی آنان باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که برای رفع مشکلات و نیازهای اولیه بازنشستگان و خانواده های آنان امسال با افزایش عیدی آنها موافقت شود.
مرکزآمارنرخ بیکاری فصل پائیزرااعلام کرد
دفترجمعیت ،نیروی کاروسرشماری مرکزآمارایران بتاریخ 2اسفندماه، طی گزارشی تحت عنوان-چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کارپائیز1390-نرخ بیکاری فصل پائیزرا اعلام کرد.
برپایه این گزارش:
بررسي نرخ بيكاري جمعيت 10 ساله و بيش تر نشان مي دهد كه 11.8 درصد از جمعيت فعال، بيكار بوده اند. بر اساس اين نتايج، نرخ بيكاري در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري كل كشور نشان مي دهد كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پائیز1389)،3/0 درصد كاهش و نسبت به فصل گذشته(تابستان1390)7/0 افزايش داشته است.
 
بررسي نرخ بيكاري جوانان15-24ساله حاكي از آن است كه3/26 درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده اند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاری جوانان15-24ساله كل كشور نشان مي دهد كه اين شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 4/0 درصد كاهش و نسبت به فصل قبل6/1 درصد افزايش يافته است.
لینک این گزارش:
 
پایان اعتصاب در فرودگاه فرانکفورت
کارکنان فرودگاه در فرانکفورت آلمان، چهارشنبه ساعت ده شب به وقت محلی به اعتصاب خود پایان خواهند داد. این تصمیم از سوی اتحادیه کارگری موسوم به «گ د اف» و در پی موافقت کارفرما با از سرگیری مذاکرات بر سر دستمزدها اتخاذ شده است. ده ها تن از کارکنان بخش های مختلف فرودگاه فرانکفورت از هفتۀ گذشته در اعتراض به میزان دستمزد و مرخصی، دست از کار کشیدند. قرار بود این اعتصاب تا جمعه ادامه داشته باشد.
مارکوس زیبر، سخنگوی اتحادیۀ کنترل ترافیک هوایی می گوید:“پیشنهاد های شرکت کارفرما به دست ما رسیده است. اوضاع تقریبا آرام شده است. مسلماً همه قدری عصبی هستند. اعتصاب هرگز برای هیچ کدام از ما آسان نیست. در نهایت، هدف یک اعتصاب رسیدن به توافقی کوتاه مدت است و نه این که ما تا پانزده هفته دیگر این جا بنشینیم. ما به دنبال نتیجه هستیم.”
فرودگاه فرانکفورت، سومین فرودگاه پرتردد اروپا است.
از هفته گذشته تا کنون، صدها پرواز این فرودگاه به دلیل اعتصاب لغو شده است.
منبع:یورونیوز-22فوریه2012
تیراندازی به سوی زنان اعتصابی کارخانه تولید کفش در کامبوج
تیراندازی به سوی سه تن از زنان اعتصابی یک کارخانه تولید کفش در کامبوج، روز دوشنبه 20 فوریه، موجب زخمی شدن یکی از آنان شد.
به گزارش خبرگزاری اتریش، به نقل از روزنامه "پنوم پنه پست"، حدود 1000 تن از کارگران یک شرکت تایوانی که برای شرکت معروف پوما کفش تولید می کند، از روز جمعه 16 فوریه، برای بهبود شرایط کار خود در اعتصاب به سر می برند. رئیس پلیس منطقه باوت گفت که یک مرد ناشناس به سوی زنان اعتصابی تیراندازی کرده است، اما گروه های مدافع حقوق بشر اعلام کردند که توسل به خشونت مسلحانه علیه زنان اعتصابی در حال افزایش است.
بیشتر تولیدات کفش شرکت تایوانی "کائوُوای اسپورتز" برای شرکت پوما، راهی بازار های ایتالیا و آلمان می شوند.
منبع:شهرزادنیوز-٣ اسفند ١٣٩٠
سوم اسفندماه1390
***باارسال اخباروگزارشات کارگری به آدرس بالا،مارادرجمع آوری وتوزیع منظم تروسریعتراخباروگزارشات کارگری یاری نمایید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر