اخباروگزارشات کارگری6اسفندماه1390

-فراخوان سندیکاهای فرانسوی برای برگزاری شب همبستگی با کارگران ایران
- کارگران چینی اسپیدار بار دیگر در فرمانداری شهرستان ساوه تجمع کردند
-  تجمعات اعتراضی نيروهاي پيماني هواپيمايي كشورمقابل وزارت راه وشهرسازی و دفتر معاونت نيروي انساني رياست جمهوري
- اعتصاب رانندگان سرویس های مدارس استثنائی
- گزارشی از وضعیت کارگران کارخانه ی سقز سازی ون کردستان
-سقوط بالابر در كرمان موجب كشته شدن سه کارگر شد
- حق‌الزحمه پرسنل بخش پیوند از ابتدای سال پرداخت نشده است
 
 
mom5
برای دفاع از حقوق کارگران و آزادی های سندیکائی در ایران
 
در ایران کارگران از حقوق اساسی محرومند:
     حق اعتصاب
     حق تظاهرات
     حق ایجاد تشکلات سندیکائی
 
هزاران  حقوق بگیر به اتهام نقض این موارد ممنوع، دستگیر شده و شماری از آن ها در  زندان به سر می برند.
سندیکاهای فرانسوی س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر- سود و او ان آ اس، در حمایت از آن ها در پاریس یک نشست همگانی برگزار می کنند:
 
جمعه 16 مارس 2012، بورس دو تراوای، پاریس
از ساعت 18 تا 21
Bourse de Travail, Salle Croizat
3, Rue du Château d'eau - 75010 Paris (métro République)
هدف از برگزاری این نشست، شناخت بهتر از شرایط ایران از طریق شرکت مستقیم فعالان کارگری ایران است
و فرصتی است برای اعلام همبستگی سندیکالیست های فرانسه با کارگران در ایران
 
La CFDT, la CGT , la FSU , Solidaires et l'UNSA
 
CFDT : Philippe Réau,  preau@cfdt.fr
CGT : Jean-François Courbe,  jf.courbe@cgt.fr
FSU : Dominique Gianotti,  dominique.gianotti@fsu.fr
Solidaires : Alain Baron,  contact@solidaires.
UNSA : Saïd Darwane,  darwane@unsa.
گزارش کوتاهی از دیگر کارخانه های شهر صنعتی کاوه
کارگران چینی اسپیدار بار دیگر در فرمانداری شهرستان ساوه تجمع کردند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال راهپیمایی کارگران چینی اسپیدار  در روز 24 بهمن ماه و وعده فرمانده انتظامی شهرستان ساوه برای پیگیری خواستهای این کارگران در فرمانداری این شهر ، نماینده های کارگران این کارخانه روزهای 29 و 30 بهمن با حضور در ساختمان فرمانداری پیگیر مطالبات خود شدند و نهایتا به آنان وعده داده شد به مطالبات شان رسیدگی خواهد شد. بنا بر این گزارش علیرغم وعده ای که به این کارگران داده شده بود بار دیگر در روز دوم اسفند ماه کارفرما از دادن سرویس ایاب و ذهاب به کارگران خودداری کرد و همین امر موجب شد تا آنان با پای پیاده از شهر صنعتی کاوه به سمت شهر ساوه دست به راهپیمایی بزنند. بدنبال این حرکت از سوی کارگران در نیمه راه سرویسها خود را به کارگران رسانده و آنان را سوار کردند اما کارگران به جای رفتن به خانه هایشان مستقیم به فرمانداری ساوه رفتند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند و نهایتا در فرمانداری به کارگران اعلام شد مطالبات آنان از طریق وصول محصولات چینی از کارفرما و دادن آن به کارگران تسویه خواهد شد که این پیشنهاد اعتراض کارگران را بر انگیخت. 
بنا بر  آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کشمکش میان کارگران کارخانه چینی اسپیدار با کارفرمای این کارخانه و فرمانداری شهرستان ساوه همچنان ادامه دارد و قرار است طی هفته جاری مطالبات کارگران چینی اسپیدار  بار دیگر در فرمانداری شهرستان ساوه مورد مذاکره و رسیدگی قرار بگیرد.
از سوی دیگر بدنبال شکایت کارگران اخراجی قرارداد موقت کارخانه اسپیدار به اداره کار شهرستان ساوه، دادستانی این شهر حکم توقیف اموال کارفرما را برای پرداخت مطالبات این کارگران صادر کرد اما زمانی که کارگران اخراجی با حکم توقیف اموال به مقابل کارخانه رفتند دادستانی شهر ساوه در اقدامی غیر منتظره این حکم را لغو کرد و به کارگران پیشنهاد شد محصولات تولیدی کارخانه به ازا مطالبات آنان در اختیار این کارگران قرار بگیرد. کارگران شاکی به این مسئله معترض هستند و قرار است فردا یکشنبه هفتم اسفند ماه این مسئله در فرمانداری شهرستان ساوه مورد رسیدگی قرار بگیرد.
بنا بر گزارش دیگری که از شهر صنعتی کاوه به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده، کارگران بازنشسته مقره سازی در شهر صنعتی کاوه پس از 15 ماه  بازنشستگی، موفق به دریافت حقوق و مطالبات خود نشده اند.
همچنین بر اساس گزارش دیگری از کارخانه پاک وش تولید کننده محصولات شوینده، این کارخانه نیز از یکسال گذشته تا کنون در بحران فرو رفته است بطوریکه در طول اینمدت کارگران موقت این کارخانه از کار خود اخراج شده اند و کارفرما برای وادار کردن کارگران رسمی به استعفا، آنان را پس از 15 الی بیست سال سابقه کار در بخش بارگیری مجبور به کار میکند. این کارگران اغلب با مشکلات تنفسی و ریوی حادی دست به گریبان هستند و تهدیدات کارفرما به بستن کارخانه آنان را وادار به تحمل شرایط بسیار مشقت بار در این کارخانه کرده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ششم اسفند ماه 1390
  تجمعات اعتراضی نيروهاي پيماني هواپيمايي كشورمقابل وزارت راه وشهرسازی و دفتر معاونت نيروي انساني رياست جمهوري
به گزارش ایلنا بتاریخ6اسفندماه ،جمعي از نيروهاي شركت خدماتي هواپيمايي كشور در اعتراض به نحوه عقد قراردادشان مقابل وزارت راه و شهرسازي تجمع كردند.
بنا بهمین گزارش، 70 نفر از نيروهاي خدماتي شركت خدماتي «هاس» كه تحت نظارت هواپيمايي ايران فعاليت مي‌كنند، صبح امروز در اعتراض به عقد قرارداد پيماني (با توجه به مصوبه هيات وزيران مبني بر عقد قرارداد مستقيم با نهادهاي دولتي و حدف شركتهاي پيمانكاري) در مقابل دفتر معاونت نيروي انساني رياست جمهوري دست به تجمع اعتراضي زدند. اين كارگران ظهر امروز نيز در مقابل وزارت راه و شهرسازي تجمعي برگزار كردند.
يكي از كارگران معترض كه خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ايلنا گفت: حدود 2000 نيروي خدماتي در سطح كشور براي اين شركت در واحدهاي ترافيك، خدمات پاسخگويي، بارگيري، كابين سرويس، اپراتور وسايل سنگين، كارمندان زير پرواز و واحد ترافيك خدمات مشغول به كارند.
او در توضيح علت تجمع اين كارگران گفت: با نامه نگاري‌هاي بسيار به نهادهاي مربوطه در خصوص تبديل وضعيت قراردادهاي‌مان به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم.
او با تاكيد بر اينكه او و همكارانش كاملا از امنيت شغلي بي‌بهره‌اند، اظهار داشت: مدير عامل ايران اير به مشكلات ما رسيدگي نمي‌كند و ما خواستار عقد قرارداد مستقيم بدون واسطه با هواپيمايي ايران هستيم.
اعتصاب رانندگان سرویس های مدارس استثنائی
رانندگان سرویس‌های این مدارس ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند
«چندین بار ما از این رانندگان خواهش کرده‌ایم که بخاطر دانش‌آموزان هم که شده دست از کار نکشند که ‌آن‌ها هم قبول کرده‌اند، اما با نزدیک شدن به پایان سال و هزینه آخر سال خانواده‌ها، دیگر خواهش‌های ما هم کارساز نشد.»
به گزارش مورخ 6اسفندماه قانون ،پرداخت نشدن حقوق رانندگان سرویس‌های مدارس استثنایی موجب تعطیلی برخی از این مدارس شد. رانندگانی که بیش از 4 ماه است حقوق نگرفته‌اند در اعتراض به این امر امروز صبح از سرویس‌دهی به دانش‌آموزان معلول برخی مدارس استثنایی د رجنوب تهران خودداری کردند و خواستار رسیدگی آموزش و پرورش، به مشکل خود شدند. مدیر یک مدرسه استثنایی در جنوب تهران به قانون می‌گوید: «حقوق سرویس‌های مدارس استثنایی را باید سازمان آموزش‌و‌پرورش شهر تهران به حساب سازمان آموزش استثنایی واریز کند و سازمان این اعتبار را بین مدارس مربوطه تقسیم می‌کند. اما متاسفانه از ابتدای سال تحصیلی جاری تنها حقوق مهر و آبان رانندگان واریز شده است و بیش از 4 ماه است که حقوق آن‌ها به تعویق افتاده است.»
 اعتصاب این رانندگان موجب شده تا والدین این دانش‌آموزان که دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی شدیدی هستند امروز نتوانند بچه‌های خود را سر کلاس‌های مدرسه حاضر کنند. مادر یک دتنش‌آموز معلول به خبرنگار قانون می‌گوید: «بیش از 90 درصد والدین ماشین شخصی ندارند و تنها امیدشان برای رفت‌و‌آمد بچه‌هایشان به مدرسه سرویس مدارس بوده است، از طرفی جابجایی این بچه‌ها به دلیل معلولیت و سنگین بودن وزن آن‌ها تنها با کمک این رانندگان میسر است.»
رانندگان سرویس این مدارس از هفته گذشته به مدارس اعلام کرده بودند که در اعتراض به وضعیت حقوق خود از ابتدای هفته جاری کار نخواهند کرد و تا حل نشدن مشکلشان از سرویس‌دهی به دانش‌آموزان خودداری خواهند کرد. مشکلی که به گفته مدیر مدرسه استثنایی کوشا در محله نازی‌آباد تهران در سال گذشته نیز وجود داشته است: «پارسال هم در چندین نوبت حقوق این رانندگان با 4 ماه تاخیر پرداخت شد. امسال هم چندین بار ما از این رانندگان خواهش کرده‌ایم که بخاطر دانش‌آموزان هم که شده دست از کار نکشند که ‌آن‌ها هم قبول کرده‌اند، اما با نزدیک شدن به پایان سال و هزینه آخر سال خانواده‌ها، دیگر خواهش‌های ما هم کارساز نشد.»
مادر فاطمه دانش‌آموزی که دارای معلولیت حرکتی است به قانون می‌گوید: «آموزش و پرورش به جای حمایت از این دانش‌آموزان و کمک به خانواده‌های آن‌ها با پرداخت نکردن حقوق رانندگان چنین معضلی را برای والدین ایجاد می‌کند.» او می‌گوید به این امید دخترش را به مدرسه استثنایی آورده که مشکل مدارس عادی را برای رفت و آمد و استفاده از امکانات مدرسه نداشته باشد. او با گلایه از وضعیت موجود این مدارس می‌گوید: «با وجود استعداد دخترم، به دلیل وجود پله و موانع در ساختمان‌ها، امکان استفاده از مدارس عادی برای او وجود نداشت. اگرچه 4 سال او را به مدرسه عادی فرستادم و در این مدت بسیار سختی کشیدم، اما در نهایت تصمیم گرفتم او را به مدرسه استثنایی بفرستم که نه تنها مشکلاتم کمتر نشد بلکه به دلیل بی‌توجهی آموزش و پرورش باید شاهد تعطیلی مدرسه نیز باشم.» او با انتقاد از وضعیت امکانات مدرسه؛ نداشتن امکانات تفریحی و توجه نکردن به وضعیت این کودکان را «دردی» می‌خواند که نیازمند توجه مسئولان است. مدیر مدرسه نیز حرف‌های مادر فاطمه را تایید می‌کند و می‌گوید: «مدرسه ما به دلیل وضعیت مالی والدین، چندان از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی سهمی ندارد و تماما وابسته به بودجه‌ای است که آموزش و پرورش در اختیار ما قرار می‌دهد. بودجه‌ای که نرسیدن آن موجب شده تا 26 سرویس مدرسه، امروز دست از کار بکشند و مدرسه به حالت تعطیل درآید.» او می‌گوید مسئولان سازمان آموزش استثنایی قول داده‌اند تا چند روز آینده حقوق معوقه سرویس مدارس را پرداخت کنند، اما مطمئن نیست که این قول آن‌ها را راضی به برگشتن سر کار کند.
مادر فاطمه با بغض می‌گوید: «بعضی از خانواده‌ها چند دانش‌آموز معلول دارند، این بچه‌ها هم حق دارند که احترام ببینند و مانند بقیه کودکان بتوانند با آسایش سر کلاس بنشینند، اما گویا مسئولان وظیفه خود در قبال این بچه‌های معصوم را فراموش کرده‌اند.»
گزارشی از وضعیت کارگران کارخانه ی سقز سازی ون کردستان
گزارش زیر از جانب یکی از کارگران «شرکت سقز‌سازی کردستان (ون)» برای «کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» ارسال شده است، که عین آن متن را در زیر مشاهده می‌کنید.
گزارشی از وضعیت کارگران کارخانه ی سقز سازی ون کردستان
کارفرمایان شرکت سقز سازی ون، کارگران شرکت را بخشی از مایملک شخصی خود دانسته و دخالت در امورخصوصی و زندگی شخصی آنان را امری بدیهی ودرچارچوب ضوابط و مقررات شرکت به حساب می آورند.
در زیر به اختصار به پاره ای از موارد اشاره می نمایم، باشد به کمک آنها تصویری مختصر از استثمار انسان از انسان در ذهن داشته و درکی واقعی از نمود واقعی آن پیدا نمائید.
1- کارگران جدای ازمحدودیتهای شدید در محیط کارخانه، خارج از فضای شرکت نیز تا اندازه ای تحت نظارت کارفرمایان می باشند. به صورتی که کارفرمایان با استناد به ضوابط شرکت حق دخالت در زندگی شخصی کارگران را مشروع می شمارند.
2-هیچ کارگری پس از اتمام ساعات کاری یا در مواقع دیگر حق اشتغال به کارهای دیگر را ندارد.
3-هیچ یک از کارگران شرکت حق ارتباط و نزدیکی با کارگران اخراجی را ندارد.
اما عمق ستم و بهره کشی در محیط کارخانه ، تنها محدود به موارد فوق نبوده و از زوایای دیگری نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد. از جمله مسائلی که همواره از طرف کارفرمایان شرکت نادیده گرفته می شود و موجبات ناراحتی کارگران را فراهم می نماید عدم رعایت مسائل ایمنی و بهداشت جسمی و روانی کارگران است. برای مثال:
1-ابتلای مداوم کارگران به امراض گوارشی و تحمیل ناراحتی های مزمن حاصل از آن، که ناشی از مصرف آب آشامیدنی ناسالم و آلوده محیط شرکت می باشد. درحالی که به راحتی امکان استفاده از آب سالم و بهداشتی برای مصرف کارگران در اختیار کارفرما می باشد.
2-با بررسی وضعیت جسمی کارگران کارخانه خواهید فهمید اکثر کارگران از ناراحتی های شدید و مزمن در ناحیه های گردن،کمر، زانو و ستون فقرات رنج می برند، که عامل اصلی بروز چنین آسیب هایی چیزی نیست به جز حمل وسایل سنگین به انبارهای کارخانه که عمداً در طبقه دوم تعبیه شده است.
3-مهم تر از همه نادیده گرفتن وضعیت روانی کارگران از طرف کارفرمایان و عدم رعایت بهداشت روانی آنها و مسموم کردن فضای روانی حاکم بر محیط کار به انواع مختلف از قبیل ایجاد رقابت ناسالم میان کارگران و...شرایط غیر استانداردی را برای کارگران به وجود آوره است.
اما اجحاف و حق خوری در اشکال دیگری نیز در جریان است، از جمله نادیده گرفتن مسائل حقوقی کارگران از جانب کارفرما برای مثال:
پس ازتصویب طرح اعطای وام یک  میلیون و پانصد هزار تومانی اداره کار به کارگران برای خرید وسایل خانگی ایرانی منوط به موافقت وتأیید کارفرما،کارگران با مراجعه به کارفرما جهت اخذ تأییدیه ، با عدم موافقت کار فرما مواجه شدند.
در پایان یادآور می شود این ها اشاراتی کوچک به ستم وبهره کشی و استثمار انسان تحت حاکمیت نظام سرمایه داری است، زیرا ارمغان و ره آورد سرمایه داری فراتر ازموضوعات و معضلات مطرح شده در این گزارش می­باشد اما برخود لازم دانستم برای انعکاس روابط ومناسبات ضد کارگری و ضد انسانی ناشی از ساختار طبقانی موجود ، موارد فوق را مطرح نمایم.
مستحکم باد صفوف مبارزاتی طبقه کارگر علیه سرمایه
کارگر کارخانه سقز سازی وَن کردستان-سنندج:6/12/90
سقوط بالابر در كرمان موجب كشته شدن سه کارگر شد
رییس اورژانس 115 كرمان گفت: سقوط بالابر در شهر كرمان موجب كشته شدن سه كارگر و بستری شدن یك مهندس ساختمان در بخش آی. سی. یو شد.
' محمد حسین مصدق ' روز شنبه6اسفنماه در گفت و گوبا ایرنا، افزود: این حادثه صبح امروز شنبه ساعت هشت و 10 دقیقه در محل بلوار پزشك شهر كرمان بوقوع پیوست.
وی گفت: سه كارگر به همراه یك مهندس ساختمان، از طبقه ششم یك ساختمان 10 طبقه در دست ساخت، به پایین سقوط كردند.
وی ادامه داد: نیروهای اورژانس كرمان، ساعت هشت و 15 دقیقه در محل حادثه حضور یافتند و یكی از كارگران در زمان حادثه فوت می كند.
رییس اورژانس 115 كرمان، گفت: كارگر دیگری نیز در زمان تحویل به بیمارستان جان خود را از دست می دهد و یك كارگر دیگر نیز عصر امروز فوت می كند.
مصدق، بیان كرد: مهندس ساختمان نیز در بخش آی. سی. یو بیمارستان سیدالشهدا (ع) كرمان بستری شده است.
حق‌الزحمه پرسنل بخش پیوند از ابتدای سال پرداخت نشده است
رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی و آنکولوژی گفت: حق الزحمه اضافی پرسنلی که عمل پیوند را انجام می دهند از ابتدای سال تا کنون پرداخت نشده و این امر بی‌انگیزگی نیرو‌ها را در پی داشته است.
دکتر اردشیر قوام‌زاده در گفتگو با سینا نیوزبتاریخ6اسفندماه، افزود: وزارت بهداشت از ابتدای سال ۹۰ تا کنون حق الزحمه اضافی پیوند را که هر ساله به پرسنل پرداخت می‌شد را امسال پرداخت نکرده است.
وی بیان داشت: در این عرصه افرادی که عاشق کار خود هستند بدون توجه به امکانات و پرداخت‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد ولی افرادی برای تامین زندگی خود به ناچار به دنبال کار دیگر می روند تا زندگی خود را تامین نماید که این موضوع مسلما روی کیفیت کار درمان تاثیر گزار خواهد بود.
دکتر قوام‌زاده با اشاره به اینکه عدم پرداخت حق الزحمه اضافی پیوند به پرسنل، بی‌انگیزگی را در پی داشته و کیفیت کار را کاهش می‌دهد گفت: مسئولین باید دراین عرصه به فکر باشند.
ششم اسفندماه1390
 
***باارسال اخباروگزارشات کارگری به آدرس بالا،مارادرجمع آوری وتوزیع منظم تروسریعتراخباروگزارشات کارگری یاری نمایید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر