هشت هزار ملوان بوشهري نسبت ثابت ماندن دستمزد خود در طول پنج سال اخير معترض هستند

امرالله رهنما در گفت گو با خبرنگار ايلنا: اعتراض ملوانان بوشهري علاوه بر ثابت ماندن دستمزد به نحوه پرداخت و محاسبه حق بيمه تامين اجتماعي نيز وارد است چرا كه با محاسبه و پرداخت حق بيمه چند ماه در سال كه در حال مسافرت هستند آنان هيچ‌گاه امكان بازنشستگي ندارند. او افزود: حداقل دريافتي ملوانان بوشهري بعد ار يك سفر 2 ماهه 300 تا 400 هزار تومان است و هيچ ارگاني به جهت سختي كارشان از آنها حمايت نمي‌كند.
به گفته اين فعال كارگري عمده ملوانان بر روي لنج‌هاي بخش خصوصي به كارهاي باربري، تخليه بار، نگهداري از لنج و خدمات ديگر مشغولند.
رهنما افزود: براي حمايت از اين قشر محروم مدتي است كه انجمن صنفي حمايت از ملوانان تاسيس شده است كه متاسفانه اين انجمن هم در شرف تعطيلي است.
او با انتقاد از وزارت كار رفاه و تامين اجتماعي در خصوص عدم حمايت از ملوانان و ثابت ماندن دستمزدشان و همچنين بيمه تامين اجتماعي كه هر سال 3 ماه آن - فقط زماني كه در مسافرت كاري به سر مي‌برند - پرداخت مي‌شود، خاطر نشان كرد: دريافت حقوق ملوانان بصورت توافقي است و هيچ قراردادي با آنان منعقد نمي‌شود.
او گفت: همه ملوانان كارت و جواز براي عبور و مرور در سواحل خليج فارس را از سازمان بنادر دارا مي‌باشند و شغلشان به جهت سختي كار جزء مشاغل سخت زيان آور محسوب مي‌شود اما با اين نوع پرداخت حق بيمه هيچ‌گاه به بازنشستگي نمي‌رسند.
او با بيان اينكه عمده مشكلات ملوانان بيمه و دريافت مزد عادلانه است در خاتمه اظهار داشت: حداقل دستمزد بر اساس تورم موجود و پوشش بيمه‌اي تامين اجتماعي بصورت دائم خواسته ملوانان است تا اين قشر از جامعه بتوانند با حداقل‌ها گذران زندگي كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر