اخباروگزارشات کارگری 10فروردین ماه1391


- هشدار پزشك قانوني درباره‌ي وضعيت شهابي - اطلاع يافتن شهابي از مرگ مادر- قدرداني خانواده‌ي شهابي از پيام‌هاي تسليت ،برگزاري مراسم سوگ و همدردي در زندان اوين
-- از اعدام عبدالرضا قنبری جلوگیری کنیم

- اشغال جهان توسط ۹۹ درصدي ها روزاول ماه مه۲۰۱۲
- حداقل دستمزد واقعی سال ۹۰ معادل ۱۲۰ هزار تومان 
- شهرهای بزرگ اسپانیا صحنه اعتصاب سراسری مردم
- اتحادیه های کارگری اسپانیا از موفقیت دعوت به اعتصاب خبر داده اند
هشدار پزشك قانوني درباره‌ي وضعيت شهابي - اطلاع يافتن شهابي از مرگ مادر- قدرداني خانواده‌ي شهابي از پيام‌هاي تسليت – برگزاري مراسم سوگ و همدردي در زندان اوين
 اطلاعيه شماره 25 كميته دفاع از رضا شهابي              
پزشك قانوني تهران در باره‌ي وضعيت رضا شهابي كارگر زنداني در بند 350 زندان اوين هشدار داده است.
اكنون شهابي علاوه بر مشكل شديد در گردن از ناحيه ي كمر نيز دچار ضايعات جبران ناپذيري شده است. پزشك قانوني در ديدار روز شنبه‌ي اين هفته با رضا شهابي  اظهار داشته است كه رضا بايد فورا به بيمارستان منتقل شده و تحت عمل جراحي قرار بگيرد. رضا شهابي اعلام كرده است " با توجه به بيحسي و فلج شدن نيمه ي بدن و درد گردن و كمر قطعا بايد به بيمارستان منتقل شوم اما اين پزشكان هستند كه بايد تشخيص دهند كه آيا وضعيت جسمي من آمادگي براي انجام عمل جراحي دارد يا خير."
در دوره ي قبلي بستري شدن شهابي در بيمارستان، به دليل حساسيت بالاي عمل و امكان فلج شدن كلي بدن او و عدم آمادگي وضعيت جسمي‌اش، پزشكان متخصص رضا را بدون اينكه عمل كنند از اتاق عمل به بخش منتقل كردند و تاكيد كردند وي بايد به مدت چند ماه در منزل استراحت مطلق كند تا براي عمل، آمادگي كسب كند اما مقامات قضايي از صدور دستور آزادي موقت به منظور مرخصي پزشكي طفره رفتند و رضا بعد از اينكه به زندان منتقل شد وضعيتش هر روز وخيم و وخيم تر شد.
از سويي با توجه به ضايعه‌ي درگذشت مادر رضا شهابي، " مادر صمدي زكريا " و با توجه به وضعيت بغرنج روحي، جسمي و عصبي رضا، خانواده ي وي از مقامات قضايي خواستند به وي مرخصي داده شود تا در بيرون از محيط زندان و در چند مرحله وي را براي شنيدن اين خبر آماده كنند اما مقامات قضايي به اين درخواست ساده و ضروري خانواده‌ي شهابي پاسخ ندادند. متاسفانه سرانجام رضا شهابي در روز پنجشنبه دهم فروردين، از طريق يكي از همبندانش خبر مرگ مادرش را شنيد كه با توجه به وضعيت بسيار وخيم عصبي‌اش قطعا براي او مشكلات جديد عصبي به وجود خواهد آورد. به وي‍ژه اينكه رضا در زمان بستري شدن در بيمارستان بارها و بارها به دليل عدم اجازه براي ملاقات با اعضاي خانواده و به ويژه مادر بيمارش به شدت عصبي شده بود و علايم حياتي‌اش به وضعيت خطرناك كشيده شده بود.
همبندان شهابي در عصر رو پنجشنبه اعلام كردند اكنون كه رضا از اين موضوع با خبر شده است مراسم سوگ و همدردي به مناسبت مرگ مادرش در بند 350 زندان اوين برگزار خواهند كرد.
همچنين اين زندانيان مراتب تسليت خود را به خانواده ي شهابي اعلام داشته اند.
كميته دفاع از رضا شهابي از دوستان، كارگران، فعالين و تشكل‌هايي كه براي اعلام همدردي با رضا و خانواده‌اش پيام تسليت ارسال نموده‌اند تشكر مي‌نمايد. اين پيام‌ها به اطلاع خانواده ي شهابي و از اكنون به بعد و در فرصت‌هاي ممكن به اطلاع رضا شهابي نيز رسانيده خواهد شد.
ما به نمايندگي از سوي اعضاي اين كميته و نيز مطابق خواست  ديگر كارگران و فعالان كارگري و تشكل هاي كارگري، خواهان اعزام فوري رضا شهابي، كارگر زنداني، عضو هيات مديره و مسوول مالي سنديكاي كارگران واحد به بيمارستان و صدور حكم آزادي وي مي باشيم.
كميته دفاع از رضا شهابي
10/1/91
k.d.shahabi@gmail.com
www.k-d-shahabi.blogspot.com
سخنگوي كميته دفاع از رضا شهابي : آقاي محمود صالحي
عبد الرضا قنبری، معلم زندانی، در آستانه اعدام
از اعدام عبدالرضا قنبری جلوگیری کنیم
بنا به گزارش خبرگزاریها و نیز سازمانهای کارگری بین المللی و فدراسیون جهانی آموزش، حکم اعدام عبدالرضا قنبری، معلم زندانی، آموزگار مدارس پاکدشت در جنوب شرقی تهران و مدرس دانشگاه، در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته و درخواست عفو ایشان از سوی کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری کل استان تهران رد شده است. عبدالرضا قنبری در دی ماه ۱۳۸۸ در دفتر دبیرستان مدرس در حصار امین پاکدشت توسط گروهی از مأموران وزارت اطلاعات، بازداشت و به بند ۲۰۹ در زندان اوین منتقل شد. به دنبال شکنجه و اقرارگیری از ایشان، وی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، محاکمه و به اتهاماتی از جمله " ارتباط با گروه های معاند و رسانه های خارج از کشور و شرکت در اعتراضات ششم دی ماه ۱۳۸۸ (عاشورا)"، به اعدام محکوم شد. بنا به گزارش ها، همسر و فرزندان آقای قنبری تحت فشارهای شدید روانی قرار دارند و خواهان حمایت های بین المللی برای آزادی ایشان هستند.
در حال حاضر کارزار جهانی توسط فدراسیون جهانی آموزش، عفو بین الملل و بسیاری از اتحادیه های معلمان و فدراسیون های کارگری جهانی برای لغو حکم اعدام آقای قنبری و آزادی ایشان در جریان است. این کارزار تا کنون از سوی دهها هزار نفر و صدها سازمان کارگری و حقوق بشری مورد حمایت  قرار گرفته است.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، حکم اعدام عبدالرضا قنبری و تایید آن را به شدت و قاطعانه محکوم می کند و خواهان لغو فوری این  حکم و آزادی بدون قید و شرط ایشان، و دیگر معلمان زندانی و تمامی کارگران دربند و زندانیان سیاسی است.
جمهوری اسلامی ایران در طول حاکمیت خود ثابت کرده است که  هیچ ارزشی برای حقوق انسانی، آزادی،عدالت و جان انسان ها قائل نیست. اما این رژیم سرکوبگر را می توان با اعتراضات سراسری توسط کلیه کارگران، از جمله معلمان، و نیز همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب در ایران و در سطح بین المللی به عقب راند و مانع از اعدام عبدالرضا قنبری و دیگر زندانیان سیاسی شد.
اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران-۲۸ مارس ۲۰۱۲
بیانیه
روز: سه شنبه اول مه ۲۰۱۲
ساعت: از يک بامداد تا نيمه شب
مکان: سراسردنيا
عمل: اشغال جهان توسط ۹۹ درصدي ها
روز اول مه ۲۰۱۲، کار تعطيل است. کلاس درس تعطيل است. رفتن به خريد و مراجعه به بانک و هرگونه داد و ستد تعطيل است. ساکنان کره زمين خيابان ها را به تسخير در مي آورند.
جنبش "اشغال لس آنجلس" و "اشغال لانگ بيچ" (در آمريکا) از هم اکنون تمام مردم جهان را به تدارک برپايي يک اعتصاب جهاني فراميخواند. هدف اين است که کل تجارت جهاني متوقف شود به يک درصدي ها نشان دهيم که ما سربراه نيستيم، ساکت نخواهيم نشت و تا خواسته هايمان برآورده نشود از جايمان تکان نمي خوريم .
اعتصاب عمومي براي اين خواستها فراخون داده شده است:
حقوق پناهندگي،
براي عدالت اجتماعي، اقتصادي، محيط زيست و حقوق کارگران،
براي صلح همراه با عدالت،
براي حقوق مدني و پايان دادن به دولت پليسي،
براي مسکن، بهداشت عمومي، تحصيل عمومي و حقوق بشر،
براي حقوق زنان و برابري جنسيتي،
و هر قاره، هر کشور، هر دولت و هر شهر از حرکت باز خواهد ايستاد.
کارگران تحت حمله يک درصدي ها هستند. جنبش اشغال در کنار کارگران (چه متشکل و چه غير متشکل) و مهاجران مي ايستد. اتحاديه ها و حقوق اتحاديه اي چيزي است که طبقه کارگر را قوي کرده است. هر اميتازي ما مردم کارگر داريم نتيجه مبارزه کارگران متشکل و مهاجران براي حقوق شان است. حالا آنها (يک درصدي ها) در تلاش اند که حق قرارداد جمعي ما را از بين ببرند و طمع آنها اکنون بر صندوق بازنشستگي ما دست انداخته است. آيا به اندازه کافي ندارند؟
کافي است!
يک روز براي حقوق مهاجران، حقوق کارگران و حقوق انسانها.
بيرون انداختن مردم از خانه هايشان بدليل نپرداختن وام مسکن را متوقف کنيد!
ما خواهان شغل خوب و پرداخت خوب براي هر کس در اين کره خاک هستيم. براي همه شهروندان کشور، چه آنها که کار مي کنند و يا آنها که کار نمي کنند! قرار دادهاي پيماني از طرف به اصطلاح "خالقين مشاغل" براي بدست آوردن کار ارزان تحمل نخواهد شد. همه انسانها مستحق يک دستمزد در خور زندگي هستند.
تحصيل، مسکن و بهداشت عمومي حقوق انساني هستند نه "مزايا"!
ما ميتوانيم بشما بگوييم که اول مه روز جهاني کارگر است. ما ميتوانيم بشما بگوييم که در برخي کشورها اين روز يک تعطيل عمومي است و دستاورهاي تاريخي جنبش کارگري گرامي داشته ميشود. ما ميتوانيم بشما بگوييم که در لس آنجلس اول مه سنتا بعنوان روز مبارزه براي حقوق مهاجرين گرامي داشته ميشود.
اما فقط شما ميتوانيد به ما بگوييد که شما در اول مه ۲۰۱۲ براي چه اعتصاب ميکنيد!
چونکه اعتصاب عمومي اول مه تماما مربوط به شماست. چونکه مربوط به قرضي است که بالا مي آوريد، اگر جرئت تحقق روياي تحصيلات دانشگاهي را به خود راه دهيد. چونکه مربوط به بهداشت عمومي است که شما از عهده مخارج آن بر نمي آييد و عضو بيمار خانواده تان بايد بي مداوا و معالجه سر کند چون بيمه نيست. مربوط است به اتومبيل شما که بعد از آنکه شغلت را از دست دادي از شما پس ميگيرند. مربوط است به خانه شما که درش را مي بندند وقتي بانک شما ورشکست شده است. مربوط به خانواده شماست که براي آينده بهتر به اينجا آمد اما در چم و خم سيستم ورشکسته مهاجرت گير افتاد و فهميد که نمي تواند شغل قانوني و تحصيلات و امنيت داشته باشد چون ثبت شده نيست. مربوط به شما محصل همجنسگراست که مورد اذيت و آزار قرار ميگريد و در مملکتي بزرگ ميشويد که انسانيت و برابري را از شما دريغ ميکنند چون شما به همجنس خود عشق جنسي داريد. مربوط به اين واقعيت است که کار نيست حتي اگر شما تحصيلات دانشگاهي داشته باشيد. مربوط به مادر تنهايي است که تقلا ميکند با حداقل دستمزد، که مزد درخور زندگي نيست، بچه هايش را بزرگ کند. مربوط به زني است که حتي فارغ التحصيل "هاروارد" است، با تمام توان در بهترين شرکت هاي وکالت مملکت جان ميکند اما ارتقاء نمي گيرد چون يک مرد نيست. مربوط به بي خانمان سياهپوستي است که در حلبي آباد زندگي ميکند و بخاطر شاشيدن در پارک به زندان انداخته ميشود چون توالت عمومي در خيابان براي چنين کساني وجود ندارد. مربوط به تظاهر کننده اي است که کتک ميخورد و به زندان انداخته ميشود چون در اماکن عمومي پلاکاردي در دست گرفته که روي آن نوشته ديگر بس است. مربوط به مزرعه داري است که بخاطر افزايش ماليات دولتي بر زمين اش مجبور است خانه و کارش را ترک کند. مربوط است به پدري که پسرش را در جنگ بي معني براي نفت و اراضي خارجي از دست ميدهد.
برگرفته ازوبلاگ انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه-10فروردین1391
حداقل دستمزد واقعی سال ۹۰ معادل ۱۲۰ هزار تومان 
روند رو به رشد شکاف قیمتها و حداقل دستمزد کارگران مهار نشده و در سال 1390 تشدید شد.
همه می دانیم سالهاست که رابطه بین دستمزد و معاش در اقتصاد ایران قطع شده است و متاسفانه در اقتصادی تورم زده شاهد افزایش شدید شکاف بین شاخص دستمزد و شاخص بهای کالاهای مصرفی هستیم.
بنا بهمین گزارش ،در سالهای 1383 تا 1390 به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد حدود 32 هزار تومان افزایش یافته است ولی این افزایش به رغم آنکه بالاترین رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب می شود ولی در عمل می بینیم که این افزایش به نسبت بالا نتوانسته است دستمزد واقعی را افزایش دهد، که دلیل اصلی آن را باید در تورم شدید قیمت کالاهای مصرفی پیدا کنیم، تورمی که در سالهای اخیر در اقتصاد کشور جریان داشته است.
مقایسه حداقل دستمزد 106 هزار تومانی در سال 1383 با حداقل دستمزد 330 هزار تومان سال 1390 نشان می دهد، در این دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزایش 224 هزار تومانی آن بوده ایم ولی اگر بر مبنای سال پایه 1383 نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنیم، واقعیت شکل دیگری به خود می گیرد. حداقل دستمزد 106 هزار تومان سال 83 در سال 1390 به 120 هزار تومان رسیده است یعنی تنها 14 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

مقایسه تغییرات حداقل دستمزد و رشد قیمت ها در کشور
سال
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
حداقل دستمزد ماهیانه به نرخ جاری( هزار تومان)
106
126
150
183
219
263
303
330
390
حداقل دستمزد ماهیانه به نرخ ثابت( هزار تومان)
106
114
121
125
119
130
136
120
-
معادل دلاری دستمزد جاری
121.1
140.0
162.5
195.7
226.5
263.5
291.3
244.4
-
معادل دلاری دستمزد واقعی
121.1
126.7
131.1
133.7
123.1
130.3
130.8
88.9
-
شاخص دستمزد به نرخ ثابت 
100
107.5
114.2
117.9
112.3
122.6
128.3
113.2
-
شاخص کل قیمت کالاها وخدمات مصرفی 
100
110.4
123.5
146.2
183.3
203
228.2
274.3
-
نرخ تورم (درصد)
15.2
10.4
11.9
18.4
25.4
10.8
12.4
20.2
-
منبع: بانک مرکزی و واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران»، سال 90 برآورد شده توسط خبرآنلاین  

منبع: بانک مرکزی و واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران»، سال 90 برآورد شده توسط خبرآنلاین      
برای آنکه بدانیم دستمزد واقعی در اقتصاد ایران تا چه حد کاهش پیدا کرده است باید شاخص را بر مبنای دلار محاسبه کنیم؛ برای این کار باید دستمزد واقعی را به دلار تبدیل کنیم.
بر اساس قیمت دلار بازار آزاد گزارش شده توسط بانک مرکزی در سال 1383 هر دلار در این سال 875 تومان قیمت داشته است و حداقل دستمرد 106 هزار تومانی در آن سال معادل 121 دلار در ماه بوده است.
در سال 1390 به طور متوسط هر دلار حدود 1350 تومان قیمت داشته است، به این ترتیب دستمزد جاری در این سال به 244 دلار افزایش پیدا کرده است ولی دستمزد واقعی 120 هزار تومان سال 90 معادل 88 دلار قدرت خرید پیدا می کند. یعنی به رقم رشد شدید حداقل دستمزد ارزش واقعی دستمزد مزد بگیران ایرانی در بازار جهانی معادل 36 درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش شاخص بهره وری ، افزایش چند شغلی ومعضلات فراوان اقتصادی، اجتماعی که محصول قطع رابطه میان معاش و دستمزد است و زمانی که بحث تقویت تولید ملی به میان می آید توجه به این موضوع که نهاده نیروی انسانی تنها یکی از سه نهاده تولید نیست که بتوان آنرا با ماشین آلات و مواد اولیه جایگزین کرد.

بخشی از یک گزارش خبرآنلاین 10فروردین 1391
شهرهای بزرگ اسپانیا صحنه اعتصاب سراسری مردم
به گزارش مورخ 29مارس یورونیوز، اسپانیایی‌ها روز پنجشنبه با شعار «نه کار می‌کنیم، نه مصرف» در اعتصابی سراسری دولت را به چالش کشیدند.
این منبع طی گزارشی دیگربهمین تاریخ نوشت:کارگران اسپانیایی از شامگاه چهارشنبه به پیشواز اعتصاب عمومی روز پنجشنبه رفتند. اعتصاب کنندگان، به طرح اصلاح قانون کار که در مجلس این کشور در حال بررسی است، معترض هستند.
پنجشنبه صبح، حداقل پنجاه نفر از معترضان به اصلاح قانون کار بازداشت شدند و شش نیروی پلیس در جریان تظاهرات،مجروح شده اند. اعتصاب روز پجشنبه، اگرچه زندگی روزمره شهروندان را مختل کرده است اما کارگران اسپانیایی، آن را تنها وسیله ای می دانند که با آن می توانند خواسته های خود را به دولت و کارفرمایان تحمیل کنند. یک جوان حامی اعتصاب سراسری می گوید:” راستش را بگویم، این اعتصاب دلایل متعددی دارد. روند از بین رفتن حقوق کارگران شروع شده است و به خواسته های ما هم گوش نمی کنند. پس ما هم باید راه چاره ای پیدا کنیم.” در روز اعتصاب عمومی، تنها 30 درصد از ناوگان حمل ونقل عمومی در اسپانیا فعال است.
شهروندان مادریدی که پنجشنبه صبح با دوچرخه به خیابان ها آمده بودند، همصدا با هم فریاد میزدند:” امروز نه کار می کنیم و نه مصرف”.
یورونیوزبهمین تاریخ درگزارشش، تحت عنوان-اعتصاب سراسری روز پنجشنبه اسپانیا را فرا می گیرد-نوشت:
اتحادیه های صنفی و کارگری در اسپانیا روز پنجشنبه یک اعتصاب سراسری و عمومی در این کشور برگزار می کنند. این اعتصاب در اعتراض به اصلاحات شرایط کاری و برنامۀ ریاضت اقتصادی دولت ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا صورت می گیرد.
اتحادیه های صنفی روز پنجشنبه را برای این اعتصاب تعیین کرده اند اما در بسیاری از شهرهای اسپانیا از جمله مادرید کارکنان دولتی از شامگاه چهارشنبه اعتصاب خود را آغاز کرده اند.
انتظار می رود در نتیجۀ این اعتصاب، ارائۀ خدمات عمومی به حداقل ممکن برسد. تنها کمتر از 30 درصد از حمل و نقل عمومی فعال خواهد بود و به دلیل اعلام مشارکت بخش اعظم کارکنان راه آهن تنها 20 درصد از قطارها در سطح کشوری تردد خواهند کرد. این اعتصاب عمومی تنها یک روز پیش از ارائۀ بودجۀ سال 2012 اسپانیا به پارلمان این کشور برگزار می شود.
یکی از موافقان با این اعتصاب می گوید:“با این اعتصاب معلوم می شود که آنها به صدای کارگران گوش خواهند داد یا نه؟”
صاحب یک بنگاه خصوصی اما می گوید:“من در این اعتصاب شرکت نخواهم کرد، من برای خودم کار می کنم و با این اعتصاب پول از دست می دهم. فکر نمی کنم زمان خوبی برای برگزرای اعتصاب باشد.”
اعتصاب کنندگان می گویند برنامۀ ریاضت اقتصادی دولت اسپانیا موجب از بین رفتن 630 هزار شغل در این کشور خواهد شد. به گفتۀ اتحادیه های کارگری اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور همچنین موجب افزایش نرخ بیکاری به 23 درصدشده است.
این ششمین اعتصاب سراسری در اسپانیا از سال 1997 و آزادی فعالیت اتحادیه های کارگری در این کشور است. تاریخ برگزاری آخرین اعتصاب سراسری در اسپانیا به بیست و نهم سپتامبر سال 2010 برمی گردد.
این منبع درگزارش دیگرامروزش تحت عنوان- اصلاح قانون کار در اسپانیا دردسر ساز شد- افزود:
رفتارمعترضان به اصلاح قانون کار در اسپانیا در روز اعتصاب عمومی در این کشور در مقابل بازار بورس بارسلون خشونت آمیز شد.
بنا به این گزارش، اتحادیه های کارگری معتقدند در شرایطی که نرخ بیکاری اسپانیا به مراتب بالاتر از نرخ متوسط بیکاری در منطقه یوروست، تغییر قانون کار توسط دولت باعث می شود تا کارفرمایان با سهولت بیشتر و هزینه کمتری بتوانند کارمندان خود را اخراج کنند.
اعتصاب سراسری اسپانیا فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرد
اتحادیه های کارگری از موفقیت دعوت به اعتصاب خبر داده اند
به گزارش بی بی سی بتاریخ 29مارس،اعتصاب عمومی در اسپانیا فعالیت های اقتصادی به خصوص حمل و نقل داخلی و خارجی این کشور را به شدت مختل کرده است.
بنا بهمین گزارش،روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۱۹ مارس)، هزاران نفر از کارگران و کارکنان بخش های مختلف تولیدی و خدماتی در اسپانیا به دعوت اتحادیه های کارگری دست به اعتصاب زدند تا مخالفت خود را با تغییرات مورد نظر دولت در قوانین کار این کشور ابراز دارند.
دولت اسپانیا گفته است که "اصلاحات" در قوانین استخدامی باعث تمایل بیشتر کارفرمایان به استخدام بیکاران و در نتیجه، کاهش نرخ بیکاری و بهبود رشد اقتصادی و همچنین افزایش عواید دولت می شود که برای بازپرداخت بدهی های سنگین دولتی ضرورت دارد.
در مقابل، اتحادیه های کارگری گفته اند که تغییرات دولت راستگرای ماریانو راخوی، نخست وزیر و رهبر حزب مردم، در قوانین کار باعث می شود تا کارفرمایان با سهولت بیشتر و هزینه کمتری بتوانند کارمندان خود را اخراج کنند.
دولت همچنین در نظر دارد روز جمعه برنامه صرفه جویی دهها میلیارد یورو در هزینه های دولتی را نیز اعلام کند که به اعتقاد اتحادیه های کارگری، باعث تعمیق رکود و افزایش بیکاری خواهد شد.
اعتصاب روز پنجشنبه نخستین آزمون جدی دولت آقای راخو از زمان آغاز به کار آن در ماه دسامبر سال گذشته است.
بر اساس گزارش های رسیده از اسپانیا، از ساعات نیمه شب گذشته، صدها تن از فعالان عضو اتحادیه های کارگری در برابر ایستگاه های راه آهن و اتوبوس حضور یافتند تا کارگران و کارمندان را ترغیب کنند دست از کار بکشند.
به گفته وزارت کشور اسپانیا، در درگیری بین این افراد و ماموران پلیس نه نفر زخمی و حدود شصت تن بازداشت شدند.
"پیروزی اعتصاب"
پیشتر، اتحادیه های کارگری و دولت موافقت کرده بودند که در روز اعتصاب عمومی، سرویس های قطار و اتوبوس در حداقل ممکن ارائه شود و تنها ده درصد از پروازهای داخلی و بیست درصد از پروازهای اروپایی انجام گیرد.
 ماریانو راخوی گفته که نتیجه اصلاحات دولت تسریع در رشد اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی است
به گزارش خبرنگار بی بی سی، اتحادیه های کارگری نتیجه اعتصاب روز پنجشنبه را نوعی زورآزمایی با دولتی می دانند که به عقیده آنان، آینده خدمات رفاهی در این کشور را هدف تخریب قرار داده است.
اتحادیه های کارگری اعتصاب روز پنجشنبه را یک "پیروزی عظیم" توصیف کرده و گفته اندکه تقریبا تمامی کارگران کارخانه های خودروسازی رنو، سیات، فولکس واگن و فورد در تمامی نقاط اسپانیا دست از کار کشیدند.
همچنین، پخش برنامه های ایستگاه های تلویزیون محلی در آندولس، در جنوب، و کاتالونیا، در شمال شرق اسپانیا، و در مادرید، پایتخت، به دلیل اعتصاب کارکنان آنها متوقف شد.
اتحادیه های کارگری از مردم دعوت کرده اند در ساعات شب به راهپیمایی های اعتراضی در سراسر کشور دست بزنند و مخالفت خود را با برنامه های اقتصادی دولت ابراز دارند.
در واکنش به اظهارات رهبران کارگری در مورد موفقیت دعوت به اعتصاب، وزیر دارایی اسپانیا گفته است که "مهم نیست چند نفر در اعتصاب شرکت کردند یا نکردند، موضوع مهم خروج کشور از بحران اقتصادی کنونی است."
دهم فروردین ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر