اخباروگزارشات کارگری11فروردین ماه1391

- اخراج کارگران سیرنگ کاسپین قزوین و قائمشهر در آخرین روزهای سال 90
-تسلیت کمیته ی حمایت از شاهرخ زمانی ضمن به رضا شهابی و خانواده اش
- تکراروعده ایجاد2.5میلیون شغل برای سال 91
- واکنش کارگران به پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در لهستان
- حمله پلیس به تظاهرات مخالفان برنامه ریاضت اقتصادی در بارسلون اسپانیا
اخراج کارگران سیرنگ کاسپین قزوین و قائمشهر در آخرین روزهای سال 90
در آخرین روزهای سال 90 و در حالی که همه به نحوی به استقبال سال نو می رفتند دیو سیاه بیکاری به سراغ پرسنل مراکز پخش سیرنگ  کاسپین قزوین و سیرنگ کاسپین  قائمشهر آمد و به دنبال تعطیلی این دو شرکت  70 نفر از کارکنان در آستانه سال نو بیکار شدند.
این دو شرکت اگرچه شرکت های مستقلی هستند اما در واقع  مرکز پخش و زیر مجموعه گروه تولیدی اشی مشی می باشند که به بهانه زیان دهی و سود آور نبودن به راحتی تعطیل شدند. همه ساله در آخرین روزهای سال در این شرکت نیز نظیر بسیاری دیگر از شرکت ها تعدیل نیرو (اخراج) صورت می گیرد و کار گران و خانواده هایشان با معضل بیکاری  رو به رو می شوند .
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری- 11 فروردین 1390
بیانیه 37- مادر صمدی ذکریا، مادرِ رضا شهابی درگذشت
مطابق اطلاعیه ی شماره ی 24 کمیته ی مطلع شدیم که "مادر صمدی زکریا" ، مادر رضا شهابی کارگر زندانی در شامگاه چهارشنبه دوم فروردین 1391 در بخش اورژانس بیمارستانی در شهرستان شبستر و به دلیل ایست قلبی درگذشت.
مطابق این اطلاعیه مادر زکریا که از بیماری قلبی رنج می کشیده بعد از دستگیری رضا شهابی و مدتها به علت دوری و بی خبری از رضا بارها دچار مشکلات قلبی شده  و دائما نگران وضعیت رضا بوده است.
روش ضد انسانی جمهوری اسلامی در برخورد با فعالین کارگری نه تنها خود آن ها بلکه خانواده و اطرافیانشان را نیز به شدت آزار می دهد که جدید ترین نمونه ی آن فوت مادرِ رضا شهابی کارگر مبارز است.
کمیته ی حمایت از شاهرخ زمانی ضمن تسلیت به رضا شهابی و خانواده ی وی این نوع برخورد با فعالین کارگری را به شدت محکوم کرده و از تمامی فعالین کارگری و سیاسی می خواهد تا در صفوف منسجم و متحد هرچه بیشتر علیه سیستم سرمایه داری اسلامی حاکم بر ایران مبارزه کنند.
بیایید با اتحاد عمل آزادی تمامی فعالین کارگری را به دست آوریم.
پیش بسوی اتحاد بیشتر، برای فشار بیشتر!!!
پیش بسوی اعتراضات گسترده و متحدانه با شعار :
کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی-1391/1/5
تکراروعده ایجاد2.5میلیون شغل برای سال 91
با اینکه هنوز گزارش روشنی از اشتغال‌زایی 2 میلیون و 500 هزار نفری در سال 90 ارائه نشده است، دولت برای سال جدید باردیگر وعده ایجاد2.5 میلیون شغل را تکرارکرد.
به گزارش مورخ 10فروردین مهر،نکته ای که مورد توجه فعالان بازار کار و منتقدان برنامه های اشتغالی دولت است اینکه اساسا از چه طریق و با چه راهکاری دولت قادر خواهد بود که به صورت سالیانه اشتغال میلیونی ایجاد کند و سپس وعده دهد که تا سال آینده مشکل اشتغال کشور حل خواهد شد در حالی که نشانه های چندانی از حل مشکل اشتغال در جامعه وجود ندارد.
با این حال، دولت هنوز نتوانسته بود پاسخ روشنی به چگونگی ایجاد 1 میلیون و 600 و به روایت های دیگری تا 1 میلیون و 800 هزار فرصت جدید شغلی در سال 89 را که مدعی ایجاد آن بوده است بدهد که برای سال 90 وعده ایجاد 2.5 میلیون فرصت جدید شغلی دیگر را داد.
همچنین در نیمه دوم سال گذشته نیز مطرح شد که برنامه ایجاد 2.5 میلیون فرصت جدید شغلی دیگر نیز در سال 91 دنبال خواهد شد.
دست کم نتیجه طرح موضوعات و مباحث مختلف در مورد مبهم بودن روش ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی در سال 89 باعث شده بود تا دولت وعده دهد مستندات مربوط به ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید شغلی سال 90 را ارائه خواهد کرد.
حتی مطرح شد که سامانه ای با نام رصد راه اندازی شده که استان ها موظف هستند آخرین اطلاعات مربوط به عملکرد اشتغالی خود را در آن وارد کنند و ماحصل کار نیز قرار بود ابتدا در بهمن ماه سال گذشته و در نهایت نیز تا قبل از پایان سال 90 ارائه شود که نشد.
البته در مورد مستند بودن آمارها، برخی از دولتمردان نیز عنوان کردند که حتی وضعیت بیمه ای افرادی که وارد بازار کار شده اند نیز موجود است و اطلاعات دقیقی از آنها در دست است. با این حال اینگونه گزارشات هیچگاه ارائه نشد و یا دست کم به اطلاع عموم نرسید.
از نظر آمارهای مربوط به نرخ بیکاری نیز هرچند طبق گزارشات مرکز آمار در یکی دو سال اخیر نرخ بیکاری کمی کاهش یافته اما میزان آن به حدی نبوده است که نشان دهنده تاثیر ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی سال 89 و یا 2 میلیون و 500 هزار فرصت سال 90 باشد.
بنا بهمین گزارش،خود موضوع مربوط به تعریف اشتغال و اینکه در آماردهی و گزارشات مرکز آمار ایران از چه مکانیسمی برای بیکار و شاغل دانستن افراد استفاده می شود هم قابل تامل است چرا که فرق فرد بیکار و شاغل در حال حاضر فقط 1 ساعت کار در هفته است.
به عبارتی از نظر مرکز آمار ایران که موظف به ارائه گزارشات فصلی نرخ بیکاری در استان ها است و تاکید دارد که از استانداردهای جهانی در این خصوص استفاده می کند، یک فرد با داشتن یک تا دو ساعت کار در هفته که فرقی هم ندارد پایدار باشد و یا خیر؟ درآمد آن یک ساعت کار چه میزان باشد و یا اینکه آیا از طریق آن یک ساعت کار فرد قادر به تامین هزینه های زندگی خود و خانواده خواهد بود یا خیر؟ شاغل است.
همچنین از نظر مرکز آمار ایران اگر فردی نتواند در هفته یک تا دو ساعت کار با ویژگی هایی که نام برده شد داشته اشد، بیکار محسوب می شود.
درادامه این گزارش نقل قول می شودکه در سال های گذشته دولت در ارائه آمارهای اشتغالی از مشاغل موقتی و غیردائم پروژه های مسکن مهر نیز به عنوان فرصت های شغلی ایجاد شده نام برده در حالی که عمر اینگونه مشاغل کوتاه است و افراد نمی توانند برای آینده شغلی خود در طرح های پروژه ای، دورنمای روشنی داشته باشند.
در هر صورت با اینکه در بهمن و اسفندماه سال گذشته اعلام شده بود که گزارش مربوط به عملکرد استان ها در مورد اشتغال زایی 2 میلیون و 500 هزار نفری در شورای عالی اشتغال ارائه خواهد شد، اما این موضوع به حقیقت نپیوست .
واکنش کارگران به پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در لهستان
بنا به گزارش یورونیوزبتاریخ30مارس،تصمیم دولت ائتلافی لهستان به منظور افزایش سن بازنشستگی به ۶۷ سالگی با واکنش کارگران رو به رو شده است.
جمعی از کارگران روز جمعه در شهر ورشو، پایتخت لهستان با برپایی تظاهرات خواهان همه پرسی بر سر این تصمیم شدند.
با این همه دولت لهستان اصلاح قانون بازنشستگی را باید به تصویب پارلمان رساند و امیدوار است که مجبور به برپایی همه پرسی نشود. دولت ائتلافی، یک سوم اکثریت قوی را در میان ۴۶۰ کرسی پارلمان در اختیار دارد.
بر اساس اصلاح پیشنهادی قانون بازنشستگی از سوی دولت، زنان می‌توانند با ۳۵ سال سابقه کار، زمان بازخرید و متعاقب آن میزان مستمری خود را انتخاب کنند.
بنا بهمین گزارش،متوسط حقوق ماهانه هر کارگر در لهستان ۸۵۰ یورو است و هر کارگر مرد باید چهل سال کار کند. در صورتی که کارگر مرد در سن ۶۵ سالگی تقاضای بازنشستگی کند، ماهانه ۴۳۰ یورو مستمری دریافت خواهد کرد.
از سال ۲۰۰۴ میلادی که لهستان به اتحادیه اروپا پیوسته است، نزدیک به دو میلیون تن از شهروندان عمدتا جوان این کشور برای یافتن کار به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.
در حال حاضر نرخ بیکاری در لهستان ۲۵ درصد است.
بنا به گزارش مورخ 28مارس همین منبع،لهستانی ها روز چهارشنبه28مارس با راهپیمایی در مقابل پارلمان این کشور، خواستار حمایت نمایندگان از برگزاری یک همه پرسی بر سر افزایش سن بازنشستگی شدند. برگزاری رفراندم باعث شکست دولت خواهد شد چرا که ۸۵ درصد لهستانی ها با این طرح دولت مخالفند. در حال حاضر مردان در لهستان در ۶۵ و زنان در ۶۰ سالگی بازنشست می‌شوند. دولت لهستان در صدد افزایش سن بازنشستگی تا ۶۷ سالگی است.
حمله پلیس به تظاهرات مخالفان برنامه ریاضت اقتصادی در بارسلون اسپانیا
به گزارش امروز30مارس یورونیوز،پس از یک روز اعتصاب و راهپیمایی مخالفان برنامه جدید ریاضت اقتصادی اسپانیا، شامگاه پنجشنبه تظاهرات شهر بارسلون به خشونت کشده شد.
پلیس برای پراکنده کردن معترضان اقدام به استفاده از گاز اشک آور کرد.
این اعتراض ها در آستانه ارایه بودجه سال 2012 اسپانیا انجام می شود که در آن اقدامات ریاضتی بی سابقه ای پیش بینی شده است.
در مادرید، پایتخت نیز بیش از صد هزار نفر به خیابان ها آمدند.
شمار تظاهرکنندگان در کل کشور بیش از یک میلیون نفر ذکر شده است.
با اینکه وزیر کشور اسپانیا اعتصاب ها را ناموفق خوانده، اما بیست درصد قطارها و سی درصد از وسایل نقلیه عمومی دست از کار کشیده بودند و شصت درصد از پروازهای چند شرکت هواپیمایی لغو شدند.
کارگران ذوب آهن و کارخانه های خودروسازی نیز از جمله اعتصاب کنندگان بود.
بخش گردشگری نیز ار اعتصاب در امان نبود و بویژه منطقه توریستی الحمبرا و موزه پیکاسو بارسلون به دلیل اعتصاب تعطیل بودند.
یازدهم فروردین ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر