اخباروگزارشات کارگری9فروردین1391

- اعتصاب کارگران نی بر نیشکر هفت تپه
- سایت جنبش کارگری درگذشت مادر صمدی زکریا را تسلیت می گوید.
- اسپانیا در آستانه دور جدید اعتصاب های کارگری
- اعتصاب کارگران معادن در استراليا
اعتصاب کارگران نی بر نیشکر هفت تپه
به گزارش رسیده به کمیته هماهنگی، بیش از 1000 کارگر نی بر نیشکر هفت تپه از روز شنبه (5 فروردین) تا دوشنبه (7 فروردین) به مدت سه روز دست به اعتصاب زده و در محل کمپ های نی بری تجمع کردند.
خواسته اصلی این کارگران اجرای طرح مشاغل سخت و زیان آور و همچنین طرح طبقه بندی مشاغل می باشد. شرایط کار این کارگران بسیار سخت و مشقت بار می باشد و آنان بعد از مدت کوتاهی اشتغال دچار بیماریهای ناشی از این شغل می گردند و یا در اثر حادثه دچار نقص عضو می گردند.
همچنین تعدادی از کارگران هفت تپه طی نامه ای به مدیریت خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند که از سال 68 تا به کنون اجرا نشده است و اعلام کرده اند که اگر به زودی این طرح اجرا نشود دست به اعتصاب خواهند زد. اجرای طرح طبقه بندی مشاغل یکی از کارهایی بود که نمایندگان سندیکای نیشکر هفت تپه دنبال می کردند.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-9 فروردین 1390
سایت جنبش کارگری درگذشت مادر صمدی زکریا را تسلیت می گوید.
گویا تقدیر را چنین رقم زده اند که صلیب سنگین رنج های عظیم را انسان های بزرگ بر دوش کشند. خبر درگذشت مادر صمدی زکریا، مادر گرامی و فداکار رضا شهابی سوگوارمان کرد. واپسین ماه ها و لحظات زندگی مادر صمدی زکریا با قلبی مملو از درد و بی تابی برای دیدار رضا به آخر رسید. اندوه از دست دادن مادر صمدی زکریا زمانی سخت تر است که بدانیم تا دم آخر نام ثمره زندگیش رضا را بر زبان می راند و در انتظار دیدار او بود. انتظاری که البته از سوی دستگاه ظلم پاسخی نگرفت. اندوه از دست دادن مادر سنگین است. اما اندوه از دست دادن مادری که فرزند را در دامان زحمت و غرور پرورده است سنگین تر. ما در برابر رنج های بزرگ چنین مادری به احترام سر تعظیم فرود می آوریم و از وی با افتخار یاد می کنیم، و بدین ترتیب تسلی می یابیم. اما رضا شهابی...
و اما درد این ضایعه برای رضا که شاهد بی تابی ها و تلاش مادر برای آزادی و دیدار وی بود، سخت سهمگین است. براستی مگر رضا چه کرده بود که باید از دیدار مادر در آخرین لحظات محروم می شد.
جرم رضا داشتن روحی لطیف و مجروح در برابر فقر و تیره روزی و استثمار طبقاتی است. گناه وی تسلیم ناپذیری صخره ای در برابر دشمن طبقاتی است.
و اینک اندوه از دست دادن مادر نیز بر این روح مجروح نشست. ولی بی تردید این زخم نیز بر سختی این صخره خواهد افزود. مگر نه آن است که مادر جوهر وجود خود را به فرزند سپرده است. رضا سر فرود نخواهد آورد. درگذشت مادر صمدی زکریا در کنار مقاومت رضا در صفحات تاریخ جنبش کارگری نگاشته خواهد شد.
سایت جنبش کارگری این ضایعه را به رضا شهابی و بستگان مادر صمدی زکریا و طبقه کارگر ایران تسلیت گفته شریک غم بازماندگان است.
اسپانیا در آستانه دور جدید اعتصاب های کارگری
به گزارش مورخ28مارس یورونیوز،اتحادیه های کارگری و دانشجویان اسپانیا خود را برای برگزاری یک اعتصاب عمومی و سراسری در روز پنجشنبه علیه طرح تغییر قانون کارآماده می کنند.
در پی تشدید بحران اقتصادی، دولت اسپانیا هم تلاش می کند تا مانند دیگر کشورهای اروپایی، با کاستن ازحقوق و مزایای مزدبگیران، امکان سودآوری سرمایه را تضمین کند. این امر، با مخالفت شدید سندیکاهای کارگری مواجه شده است. آقای توکسو، رهبر اتحادیه “کمیسیون کارگران“، توجیه های دولت برای اصلاح قانون کار را تبلیغاتی سیاسی می داند که می کوشد جامعه را به خواب و بی عملی بکشاند.
اعتصاب روز پنجشنبه، اولین اعتصاب عمومی از زمان به قدرت رسیدن ماریانو راخوی، نخست وزیر حزب محافظه کار مردمی به شمار می رود.
طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در اسپانیا بیست و سه درصد است. طرح اصلاح قانون کار امکان بیشتری را برای کارفرمایان در جهت کاهش دستمزد و اخراج کارگران، فراهم می کند.
روز چهارشنبه، نمایندگان اتحادیه های کارگری، طی درخواستی از پارلمان اسپانیا خواستند تا مفاد پیش نویس قانون جدید کار را به نفع کارگران تغییر دهد. همزمان اعضای چند سندیکا که در مقابل پارلمان تجمع کرده بودند، ماریانو راخوی را تهدید کردند که در صورت تصویب قانون جدید کار، دولت وی پیش از تابستان سقوط خواهد کرد.
اعتصاب کارگران معادن در استراليا
به گزارش خبرگزاری رویترز از سیدنی ، حدود سه هزار و پانصد کارگر اواخر روز سه شنبه اعتصاب چهل و هشت ساعته خود را آغاز کرده اند.
یک مقام اتحادیه های کارگری استرالیا امروز چهارشنبه اعلام کرد کارگران اتحادیه ها در هفت شرکت معدن زغال سنگ متعلق به بی اِچ بی بیلیتون در این کشور اعتصاب کرده اند.
این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های معدنی در جهان محسوب می شود. معادن متعلق به شرکت بی اِچ بی بیلیتون در مجموع سالانه بیش از پنجاه و هشت میلیون تن زغال سنگ تولید می کنند که یک پنجم از حجم سالانه تجارت جهانی را تشکیل می دهد.
کارگران این شرکت خواهان افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کاری هستند.
منبع:واحدمرکزی خبر9فروردین
نهم فروردین ماه1391
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر