اخباروگزارشات کارگری27فروردین ماه1391


- حکم زندان و ممنوعیت از فعالیت برای رضا شهابی را محکوم می کنیم
- رضا شهابی کارگر زندانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد
- اجتماعات اعتراضی کارگران فولاد زاگرس مقابل فرمانداري قروه
- کارگران شرکت پویا غرب 4 ماه حقوق نگرفته اند
- وعده‌ها محقق نشد/ كارگران اخراجي فولاد غرب همچنان بلاتكليفند
- باردیگر500 كارگركارخانه نساجي مازندران اخراج شدند
- كارگران توليدي‌هاي كوچك به دليل زن بودن از حمايت قانون محرومند
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران :
حکم زندان و ممنوعیت از فعالیت برای رضا شهابی را محکوم می کنیم
به چه زبانی بگویند که  مستبد و ضد کارگرند؟
سر انجام رضا شهابی پس از تحمل نزدیک به دو سال زندان، توسط دادگاه اسلامی به 6 سال حبس تعزیری و 5 سال ممنوعیت از فعالیت محکوم شد. در جمهوری اسلامی ایران، کارگری که توسط همکاران خود به عضویت هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه، انتخاب می شود را 22 ماه در سخت ترین شرایط زندانی می کنند. به فعال کارگری که برای دفاع از حقوق کارگران، تصمیم می گیرد که شبانه درس حقوق بخواند وبا هزینه کردن از اوقات فراغت خود و خانواده، مشکلات و مسائل حقوقی کارگر با کارفرما و وزارت کار را پیگیری کند، اتهام های نخ نمای "فعالیت علیه نظام و امنیت ملی" می زنند. اما حقیقت این است که از قاضی دادگاه تا رئیس قوه قضائیه، از مسئولین وزارت خارجه تا وزارت اطلاعات، و تمام بازجوها و شکنجه گران رضا شهابی می دانند که این اتهامات ساختگی، پوچ و واهی است.
جمهوری اسلامی رضا شهابی را با اتهامات بی پایه محکوم می کند تا از کارگران مبارز زهر چشم بگیرد. به او 6 سال زندان می دهد تا بقیه کارگران را مرعوب کند. اما کارگران می دانند که جرم رضا شهابی، این فرزند شجاع طبقه کارگر، فقط دفاع از حقوق کارگری است. رضا شهابی در زندان است اما خواست های برحق کارگران هنوز پاسخی نگرفته است. به همین دلیل مبارزات کارگران علیرغم زندانی بودن بسیاری از فعالین کارگری کماکان ادامه دارد؛ در همان روزهایی که دادگاه رضا شهابی برگزار می شد کارگران شهاب خودرو و صنایع فلزی در خیابانهای تهران به تحصن، راهپیمایی و اعتراض پرداختند. صدور حکم زندان برای رضا شهابی نه تنها کارگران را مرعوب نمی کند بلکه عزم آنان را درمبارزه برای کسب حقوق خویش صد چندان می کند.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ضمن محکوم کردن حکم زندان و ممنوعیت فعالیت برای رضا شهابی، همراه با کمیته دفاع از رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد به این حکم شدیدا اعتراض داشته و به مبارزه برای دفاع از حقوق رضا شهابی و آزادی ایشان ادامه می دهد.
اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران-۱۵ آوریل ۲۰۱۲
بیانیه 42 -رضا شهابی کارگر زندانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد
بنا به اطلاعیه شماره ی 26 کمیته ی دفاع از رضا شهابی، این فعال کارگری از سوی قاضی صلواتی قاضی شعبه ی 15 دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. رضا شهابی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و پس از بیست و دو ماه بازداشت و بلاتکلیفی به این حکم سنگین محکوم شده است. در آستانه ی روز کارگر و هم زمان با افزایش فشار به فعالین کارگری از جمله انتقال شاهرخ زمانی به بند متادون زندان تبریز این حکم برگ دیگری از سرکوب و سیاست های ضدکارگری حکومت سرمایه داری و فاشیستی اسلامی حاکم بر ایران است.
کمیته ی حمایت از شاهرخ زمانی ضمن محکومیت شدید این حکم از تمامی فعالین سیاسی و کارگری می خواهد تا با اتحاد عمل هر اقدامی که برای آزادی رضا شهابی و سایر کارگران و فعالین کارگری دربند لازم است را انجام دهند.
پیش به سوی اتحاد بیشر برای فشار بیشتر
پیش به سوی مبارزات متحدانه و گسترده با شعار:
کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد
کمیته جمایت از شاهرخ زمانی-1391/1/26
اجتماعات اعتراضی کارگران فولاد زاگرس مقابل فرمانداري قروه
به گزارش مورخ27فروردین ماه ایلنا، صبح امروزبیش از یکصد و پنجاه کارگر اين کارخانه در اعتراض به تعطیلی کارخانه در یک ماه گذشته در مقابل فرمانداری قروه تجمع کرده‌اند.
همچنین دیروز- شنبه - کارگران این کارخانه در مقابل فرمانداری قروه تجمع کرده ولی متاسفانه کسی پاسخگو نبوده است.
بنا بر اين گزارش امروزچند تن از کارگران به عنوان نماینده کارگران معترض وارد فرمانداری قروه شده و با مسئولین استانی و شخص فرماندار وارد مذاکره شده‌اند.
بنا بهمین گزارش،این کارگران که با سوابق ۱۰تا ۲۰ سال خدمت در آستانه اخراج قرار دارند نسبت به جایگزینی نیروهای جدید غیر بومی که توسط مدیر عامل جدید کارخانه صورت گرفته است معترض هستند.
نماینده کارگران که در این تجمع حضور دارد گفت: مدیریت جدید کارخانه با جذب نیروهای غیر بومی که تعداد آن‌ها به ۱۵۰ نفر می‌رسد به کارگران شاغل این کارخانه گفته‌اند فعلا در سر کار خود حاضر نشوند.
این کارگر معترض که خواست نامش فاش نشود گفت: 25 نفر از كارگراني كه در لیست اخراج قرار دارند پيش از اين دچار حوادث ناشي از كار شده‌اند اما با اين حال مديران كارخانه حاضر به تمديد قرارداد آنان نيستند.
لازم به ذکر است این کارخانه در استان کردستان در بیست کیلومتری جاده شهر سنندج، در روستای کریم آباد واقع شده است.
همین منبع طی گزارشی دیگربهمین تاریخ تحت عنوان -بزرگترين پروژه صنعتي كردستان در آستانه تعطیلی-نوشت:
کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که از سال 1382 به بهره برداری رسید و بزرگترین پروژه صنعتی استان کردستان به شمار مي‌رفت، با تولید سالیانه 7 هزار تن چدن خام و اشتغال350 کارگر از دو ماه گذشته تولید نداشته و یک ماه است که به صورت موقت تعطیل شده است.
جمعی از کارگران معترض کارخانه فولاد زاگرس با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری ایلنا در خصوص مشکلاتي كه باعث شده فعالیت اين کارخانه متوقف شود و امنیت شغلی کارگران به خطر بیافتد، اعلام كردند: کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که تولید کننده شمش چدن است از دو ماه قبل تولید خود را متوقف کرده و یک ماه است که مسئولان از ورود 300 کارگر به محوطه کارخانه ممانعت می‌کند.
به گفته کارگران معترض، جهت افزایش مشکلات کارخانه دیروز- شنبه - کارگران این کارخانه در مقابل فرمانداری قروه تجمع کرده ولی متاسفانه کسی پاسخگو نبوده است.
کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس افزودند: با وجود اینکه در سال جدید هیچ قرارداد کاری با کارگران منعقد نشده است، مدیران کارخانه کارگران را مجبور به تسویه حساب و دریافت سنوات سالهای گذشته کرده‌اند.
آنان با انتقاد از نحوه مدیریت كارخانه ذوب آهن زاگرس، خواستار تغییر مدیر عامل شده و افزودند: مدیر عامل با استخدام تعداد زیادی از کارگران غیر بومی، تلاش مي‌كند کارگران بومی با سوابق چندین ساله را اخراج كند.
در ادامه کارگران بر حذف شرکت پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با کارفرمایان اصلی تاکید کردند و اظهار داشتند: با انعقاد قرارداد دو ماهه کارگران بعد از 10 سال کار هنوز امنیت شغلی ندارند.
از دیگر مشکلات این کارگران عدم اعلام کد صحیح مشاغل سازمانی بر اساس نوع شغل مندرج در قراداد و نبود امنیت جانی ذكر شده که متاسفانه در مورخه دوازدهم مهرماه سال 90 باعث مرگ یکی از مهندسین برق بنام کمیل ملکی شده بود.
اين كارگران، عدم توجه به تجهیزات و ایمن سازی محيط كار را عامل بروز بیماری‌های زودرس ناشی از کار از جمله بیماری‌های ریوی دانسته‌اند و معتقدند: در مواردي پیمانکار کارگران بیمار را اخراج كرده و سایر کارگران بیمار از ترس اخراج رنج بيماري را تحمل می‌کنند.
در پایان کارگران معترض گفته‌اند: متاسفانه بعد از چند سال کار وتلاش شاهد این هستیم که کارخانه‌ای با این عظمت که با تلاش و کوشش متخصصین و کارگران رونق گرفته است، با سیاستهای نادرست مدیران و مسئولین غیر متخصص رو به نابودی و ورشکستگی رفته و ما از مسئولین می خواهیم قبل از اینکه این واحد نیز بطور جدی‌تری دچار مشکل شود بداد کارخانه و کارگران آن برسند.
کارگران شرکت پویا غرب 4 ماه حقوق نگرفته اند
بنا بر خبر رسیده به انجمن صنفی کارگران برق و قلزکار کرمانشاه، کارگران شرکت پویا غرب ماه های ؛ دی، بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین امسال حقوق نگرفته اند. طبق این گزارش هم اکنون حدود 250 نفر در این کارخانه به طور دو شیفته مشغول هستند. این کارخانه از 10 ماه قبل تا حالا وضعیت تولیدش بسیار بد و  میزان آن ناچیز است.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه    27/1/1391
وعده‌ها محقق نشد/ كارگران اخراجي فولاد غرب همچنان بلاتكليفند
به گزارش ایلنا بتاریخ27فروردین ،نماینده ۲۰۰ کارگر اخراجی کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) که در نخستین روز کاری سال ۹۱ اخراج شدند به خبر نگار ایلنا گفت: پس از تعطیلی کامل کارخانه و بیکار شدن تمامی کارگران ذوب آهن غرب کشور، مسئولان وعده بازگشايي مجدد كارخانه را دادند اما تا كنون اتفاقي رخ نداده و کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
نماینده کارگران اخراجي ذوب آهن غرب افزود: مراجعه کارگران به جهت آگاهی از علت اخراج به اداره کار استان و سایر ارگان‌ها نتیجه‌ای نداشته و هنوز جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین داده نشده و تنها به كارگران گفته می‌شود که دلیل اخراج‌تان از این کارخانه پایان قرارداد کاری‌تان است.
نماينده كارگران كه خواست نامش فاش نشود افزود: مدیر عامل کارخانه وعده داده است كه به شرط اينكه هيچ كارگري وارد كارخانه نشود حاضر است با آنان قرارداد دوماهه منعقد كند تا مشمول بيمه بيكاري شوند، اما حتي به اين وعده تحقيرآميز هم عمل نشده و كارگران و خانواده‌هاي‌شان با مشكلات بيمه‌اي مواجه شده‌اند.
او با بیان اینکه طبق ماده 7 قانون كار طبیعت کار در کارخانه ذوب آهن غرب کشور جنبه استمراري دارد افزود: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طی کردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی با وعده ۳۰ سال کار استخدام شده بودند متاسفانه بعد از گذشت ۱۰ ماه اخراج شدند.
این کارگر معترض با طرح این سوال که «صرف هزینه‌های میلیاردی برای ساخت کارخانه ذوب آهن غرب کشور، تنها برای ۱۰ ماه تولید بوده است» ادامه داد: شرکت صبا نور که سهام دار ۹۷ درصد از کارخانه ذوب آهن غرب کشور و تامین کننده مواد اولیه این کارخانه است با اختیار داشتن چهار معدن سنگ آهن همچنان بعد از تعطیلی کارخانه با وارد کردن مواد اولیه تولید (سنگ آهن) به کارخانه مجددا از آنجا به سایر کارخانه‌های تولیدی دیگر مواد اولیه خود را انتقال مي‌دهد و به فروش می‌رساند.
او گفت: خواسته کارگران این است که اگر کارخانه ذوب آهن غرب کشور ور شکسته نشده و هنوز فعالیت دارد چرا کارگران را بر سر کار خود بازنمي‌گردانند و اگر هم ورشکسته شده چرا اعلام ورشکستگی نمی‌کند.
باردیگر500 كارگركارخانه نساجي مازندران اخراج شدند
ایسنا بتاریخ27فروردین ماه ازاخراج 500نفر ازکارگران کارخانه نساجی مازندران خبرداد.
براساس این گزارش، روز بيستم فروردين ماه سال جاري نزديك به 500 نفر از كارگران اين كارخانه با قرارداد موقت و دائم اخراج شدندوطی روزهای گذشته اين كارگران اجتماعات اعتراضی در مقابل فرمانداري قائم شهر برپاداشتند.
برپایه این گزارش،در طول سال 90 در طي چند نوبت نيز حدود 200 نفر از كارگران قراردادي این کارخانه اخراج شده بودند.
كارگران توليدي‌هاي كوچك به دليل زن بودن از حمايت قانون محرومند
پروين محمدي در گفتگو با ايلنا بتاریخ 27فروردین گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بسياري از كارگاه‌هاي توليدي كوچك كه عمده كارگران‌شان را زنان تشكيل مي‌دادند ناچار به كاهش توليد شدند و به اين ترتيب بسياري از زنان كارگر شغل‌شان را از دست دادند.
این فعال کارگری افزود:عمده زنان كارگر را خارج از چتر حمايتي قانون كار دانست و افزود: بخش عمده‌اي از زنان شاغل را كساني تشكيل مي‌دهند كه سفارش كار را از توليدي‌ها دريافت و در خانه توليد مي‌كنند كه متاسفانه با اين كارگران قرار كار قانوني منعقد نمي‌شود.
او ادامه داد: حتي موارد بسياري از زنان شاغل در كارگاه‌ها وجود دارد كه صرفا به دليل زن بودن پيش از شروع كار مجبورند فرم‌هايي را امضا كنند و خود را از تمامي مزايا و حمايت‌هاي قانون كار محروم كنند.
محمدي با تاكيد بر غير قانوني بودن اين شيوه افزود: به دليل فراواني تقاضاي نيروي كار به نسبت عرضه فرصت‌هاي شغلي، به خصوص براي زنان، اين كارگران نمي‌تواند حقوق خود را از طريق مراجع قانوني پيگيري كنند.
اين فعال كارگري همچنين نسبت به شرايط كار زنان كارگر شاغل در كارگاه‌هاي كمتر از 10 كارگر هشدار داد و از وزارت كار خواست با تقويب بازرسي كار مانع از ضايع شدن حقوق اين كارگران به دليل زن بودن شوند.
بیست وهفتم فروردین ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر