روزنامه شرق:سال نو شد و فروشندگان قيمت‌هاي جديد را به بازار آوردند

گراني، نخستين ميهمان بازار 91
شرق: سال كه به پايان رسيد و تب خريد نوروزي كمي فروكش كرد، قيمت‌ها سربه فلك كشيدند. خبري از آرامش در بازار نبود و گراني سايه خود را بر بازار كشيده بود.قيمت‌ها آنقدر سليقه‌اي شده بودند كه به راحتي مي‌شد كالاهاي مشابهي را با قيمت‌هايي كاملا متفاوت در دو فروشگاه آن هم در يك محدوده، قيمت گرفت و از شكاف آشكاري كه بايكديگر داشتند، حيرت كرد. به نظر مي‌رسيد كه تعطيلات نوروز و رفتن بازرسان بازار به تعطيلات كام بازار را براي فروشندگان شيرين كرده بود و گراني را نخستين ميهمان بازار.

حال آنكه پيش از تعطيلات بازار گرفتار بگير و ببندهاي بازرسان بود و فروشندگان را وادار مي‌كرد تا در روزهاي گل بازار، فتيله قيمت‌ها را پايين بكشند تا در بازارنوروز دخلي پر داشته باشند. اما اين فتيله تنها تا نو شدن سال پايين ماند. همين كهسال نو شد و تعطيلات نوروزي آغاز، قيمت‌ها تغيير كردند و گراني بيش از آن ميزان كه پيش از تعطيلات در بازار به چشم مي‌خورد، توسط فروشندگان بازار را داغ كرد و تب گراني را به بازار آورد.
اين درحالي بود كه به گزارش مهر، چند روز مانده به سال 91، همه چيز درآرامش به سر مي‌برد، كالا به وفور در بازار پيدا مي‌شد و مسوولان هم هشدار مي‌دادندكه هيچ بهانه‌اي براي گرانفروشي وجود ندارد و همه كالاها بايد با قيمت و سود معقول در اختيار مردم قرار گيرد؛ به همين دليل هم حضور پررنگي در بازار داشتند و حتي خودنيز بازديدهايي را از سطح شهر و مكان‌هاي عرضه مستقيم كالا به عمل مي‌آوردند تا خللي در تامين كالا و بالا رفتن قيمت آن رخ ندهد.
اما آن‌طور كه بازار در ايام عيد نشان داد، اين روند تنها تا آخرين ساعات سال 90 ادامه يافت و بعد از آنكه تعطيلات نوروزي سال 91 آغاز شد، گويا بازرسان هم به تعطيلات رفتند و اين مغازه‌ها بودند كه بايد در ساعات ابتدايي سال، سودهاي كلاني نصيب خود كنند و كالاهايي كه از ميادين ميوه و تره‌بار به قيمت دولتي خريد كرده بودند رابا قيمت گزافي به مصرف‌كنندگاني كه ناچار به تهيه كالا بودند، بفروشند. اين روند به‌خصوص در زماني اوج مي‌گرفت كه ميادين ميوه و تره‌بار به عنوان بازوي كمكي تامين كالاي مردم با قيمت مناسب، به صورت نيمه‌وقت مشغول به كار بودند يا در روزهايي، در تعطيلات به سر مي‌بردند، آنجا بود كه برخي مغازه‌داران سودجو وارد ميدان مي‌شدند و كالا را بهقيمت گزافي به فروش مي‌رساندند.
اينچنين رفتارهايي همچنين در روزهاي آخر تعطيلات نوروزي به‌خصوص روزهاي12 و 13 نوروز شدت بيشتري گرفت و ميوه‌هاي تنظيم بازاري كه از سوي مغازه‌داران خريدو انبار شده بود، با قيمتي دو تا سه برابر در سبد كالاي مردم قرار مي‌گرفت. اينجا بودكه گويا بازرسان هم به تعطيلات رفته بودند و بازار هم به امان خدا سپرده شده بود؛ چراكه شواهد امر نشانگر اين بود كه كنترلي بر بازار نيست و بازار رها شده است؛ چراكه حداقل اگر بازرسي در برخي از محله‌هايي كه خبرنگار مهر از آنها گزارش تهيه كرده است، صورت مي‌گرفت، حداقل در چند روز متوالي، اتيكت قيمت‌هاي گزاف نبايد همچنان استوار روي ميوه‌ها،جا خوش مي‌كرد.
به عنوان مثال، پرتقال 1700 توماني ميادين ميوه و تره‌بار، در مغازه‌هابا قيمتي كمتر از 2500 تومان عرضه نمي‌شد، يا موز 1550 توماني كه در ميادين ميوه وتره‌بار با كيفيت مناسبي تا ساعات پاياني سال 90 هم عرضه مي‌شد، در ايام نوروز قيمتي ما بين 3000 تا 3300 تومان را در مغازه‌ها، به خود اختصاص داده بود. اما موضوع ديگريكه بسيار توجه‌ها را به خود جلب مي‌كرد، گرانفروشي برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در ايام تعطيلات نوروزي بود. آنهايي كه فرصت را مناسب يافته بودند كالاهاي مورد نياز مردم رابا قيمت بالايي به فروش برسانند، اگرچه همواره تاكيد دارند كه كالاها در آنها با سوداندكي به فروش مي‌رسد و واسطه‌ها حذف شده‌اند.
در اين ميان البته قيمت محصولات ميوه و تره‌بار در اين فروشگاه‌ها با افزايش بسياري مواجه شده بود؛ به نحوي كه قيمت هر كيلوگرم كاهو 3100 تومان، گوجه‌فرنگي2800 تومان و خيار گلخانه‌اي 3200 تومان در اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به چشم مي‌خورد.اين درحالي بود كه برخي از كالاها نيز تنها با يك يا دو برند در فروشگاه عرضه مي‌شدكه عموما خارجي بوده يا قيمت بالايي داشتند، بنابراين كالاهايي كه همواره طبقات اين فروشگاه‌ها را پر مي‌كردند و تنوع و قيمت آنها بسيار مناسب بود، اين روزها كمتر دردسترس مردم قرار داشت. در اين ميان نكته حايز اهميت نظارت بازرسان بر بازار است كه نشان مي‌دهد كه در ايام نوروز ضعيف بوده است. بنابراين به نظر مي‌رسد كه در چنين ايامي بيش از آنكه بايد مراقب تامين كالاها بود، بايد بر عرضه و قيمت آنها نظارت داشت تامردم متضرر نشوند.
از سويي مسوولان انتظار دارند كه مردم براي خريد كالاهاي مورد نياز خودبه بازار هجوم نبرده و كالاها را در منازل خود انبار نكنند، در حالي‌كه وقتي هيچ اعتمادي به بازار نيست و مغازه‌دارها هر كالايي را هر روز با سليقه خود قيمت‌گذاري مي‌كنند،چنين انتظاري چندان منطقي به نظر نمي‌رسد. البته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام كرده‌اند كه كمبودي در بازار وجود ندارد و جاي نگراني براي مردم نيست،اما بهتر است كه بر اين بازار نيز، نظارت به اندازه كافي صورت گيرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر