اخباروگزارشات کارگری اول خردداماه1391

- دستگيري فريبرز رييس دانا
- اولین زندانی خردادماه: فریبرز رئیس‌دانا
- سال 90؛ ثبت بیشترین مرگ ناشی از حوادث کار دهه گذشته
- تعطیلی صدها کوره آجرپزی استان؛ هزاران نفر بیکار؛ ثمره گرانی سوخت
- خبرهای کوتاه:
- آینده نامعلوم کارخانه خودروسازی اوپل در آلمان
- تظاهرات ضد ناتو در شیکاگو
دستگيري فريبرز رييس دانا
صبح امروز، دوشنبه اول خرداد1391، فريبرز رييس دانا براي اجراي حكم يك سال زندان خود بازداشت و به اوين منتقل شد.
منبع:وبلاگ کانون مدافعان حقوق کارگر-۲۱ مهٔ ۲۰۱۲
اولین زندانی خردادماه: فریبرز رئیس‌دانا
فریبرز رئیس‌دانا استاد دانشگاه و اقتصاددان، در اولین روز خرداد برای اجرای حکم یک ساله‌اش به زندان اوین فراخوانده شد. به گفته‌ی‌ همسرش، وی از مدت‌ها پیش بارها احضار و بازجویی شده بود.
صبح روز دوشنبه (اول خرداد/۲۱ مه) فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران پس از مراجعه به پلیس امنیت تهران، به زندان اوین فرستاده شد. گفته شده وی برای گذراندن حکم یک سال حبس به زندان فراخوانده شده است.
آزاده فرقانی همسر آقای رئیس‌دانا در گفت‌و‌گو با دویچه‌وله ضمن تایید این خبر اظهار داشت که حکم یک سال حبس همسرش در آذرماه سال ۱۳۹۰ از سوی دادگاه تجدید‌نظر تایید شد و از آن زمان تاکنون چندین بار وی به علل گوناگون احضار و بازجویی شده است.
به گفته‌ی وی، پس از سخنرانی آقای رئیس‌دانا در ۷ آذر ۱۳۹۰ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در آن وی از جنبش وال‌استریت حمایت کرد، احضارها و بازجویی‌ها شدت گرفت و حتی یک بار به او گفته شد که با این سخنرانی در "سیبل" ماموران امنیتی قرار گرفته است.
خانم فرقانی نگران این است که به دلیل همین سخنرانی برای همسرش پرونده جدیدی گشوده شده باشد.
فریبرز رئیس‌دانا به اتهام توهین به رئیس‌جمهور به یک سال زندان محکوم شده است
فریبرز رئیس‌دانا در ۳۰ آذر ۱۳۸۹ پس از مصاحبه با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی و انتقاد از طرح هدفمندی یارانه‌ها بلافاصله دستگیر و یک ماه در بند امنیتی ۲۰۹ در بازداشت به سر برد.
وی پایان دی ماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شد اما به گفته‌ی خانم فرقانی پس از آن چندین بار با صاحب وثیقه او تماس گرفته و از وی خواسته بودند تا "مددجو" را به زندان تحویل دهد.
خرداد ۱۳۹۰ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، فریبرز رئیس‌دانا را به اتهام توهین به رئیس‌جمهور و عضویت در کانون نویسندگان ایران به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم در آذرماه همان سال در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

به گفته‌ی همسر آقای رئیس‌دانا، تبلیغ افکار چپ و مارکسیستی و انحراف فکر جوانان از جمله اتهاماتی است که در متن حکم  وی عنوان شده است.
سال 90؛ ثبت بیشترین مرگ ناشی از حوادث کار دهه گذشته
در سال گذشته يكهزار و 507 نفر بر اثر حوادث كار در كشور جان خود را از دست دادند، بر اين اساس سال 90 در مقايسه با 10 سال گذشته بيشترين آمار مرگ ناشي از حوادث كار را به خود اختصاص مي دهد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور،‌ در سال گذشته يكهزار و 507 نفر در حوادث كار جان باختند؛ اين رقم در مقايسه با سال 89 كه تعداد فوتي هاي حوادث كار يكهزار و 290 نفر بود، ‌16.8 درصد افزايش يافته است.
از كل فوتي هاي حوادث كار در سال گذشته يكهزار و 487 نفر مرد و 20 نفر زن بودند. همچنين بر اساس آمارهاي پزشكي قانوني در سال گذشته به ترتيب استان هاي تهران با 264 فوتي، اصفهان با 177 فوتي و فارس با 110 فوتي بيشترين و استان هاي كهگيلويه و بويراحمد با چهار فوتي،‌ خراسان شمالي 10 فوتي و چهارمحال و بختياري با 13 فوتي، به ترتیب كمترين موارد مرگ ناشي از حوادث كار را داشته‌اند.
بر اساس اين گزارش در سال‌هاي متوالي عمده دلايل مرگ افراد در حوادث كار مربوط به سقوط از بلندي و پس از آن برخورد جسم سخت است به نحوي كه در سال گذشته 37.9 درصد مرگ هاي ناشي از حوادث كار به دليل سقوط از بلندي و 28.5 درصد نيز به دليل برخورد جسم سخت بوده است. اين دو عامل در فاصله سال‌هاي 1387 تا 1389 نيز به ترتيب با 35.8 ( سقوط از بلندي) و 26.9 (برخورد جسم سخت) در صدر دلايل مرگ ناشي از حوادث كار قرار داشتند.
گفتني است طي 10 سال گذشته، كمترين ميزان مرگ ناشي از حوادث كار با 461 فوتي در سال 1381 ثبت شد و پس از آن، مرگ های ناشي از حوادث كار سیر صعودی در پیش گرفت؛ به نحوي كه بيشترين آمار مرگ در اين حوزه با يكهزار و 508 فوتي در سال 1390 گزارش شده‌است. (لبته مرگ ناشي از حوادث كار طي يك دهه گذشته تنها در سال 1388 با كاهش 17.4 درصدي مواجه بود.)
يادآور مي شود مرگ ناشي از حوادث كار در سال گذشته در تمام استان ها نسبت به سال 1389 با افزايش مواجه بوده‌است و در هيچ استاني شاهد سير نزولي اين آمار نبوده‌ايم.
منبع:سایت سازمان پزشکی قانونی کشور-1خرداد
تعطیلی صدها کوره آجرپزی استان؛ هزاران نفر بیکار؛ ثمره گرانی سوخت
 به گزارش مورخ 31اردیبهشت کرمانشاه پست، هزاران کارگر کوره های آجرپزی استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور بیکار شده اند . خبرها از بیکاری بیش از ۵۰۰۰ کارگر حکایت دارد . این موج گسترده و کم سابقه بیکاری در نتیجه تعطیلی صدها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخیر است .
کوره داران و کارگران بیکار ، آغاز هدفمند شدن یارانه ها و افزایش قیمت سوخت را عامل اصلی وضعیت ناامیدکننده خود عنوان کرده اند .
بنابراین گزارش، یارانه سوخت به کوره های سنتی تعلق نمی گیرد و موج بیکاری روستاهای گودین، شورچه، قارلق، کوچه، طاهرآباد، حسین آباد و … را فراگرفته است .
این همه در حالی است که هر کوره آجرپزی دهها شغل ایجاد کرده بود . اهمیت اشتغال توسط این کوره ها آنجاست که از سایر استان ها منجمله کردستان، خرم آباد و شهرستان های تابعه برای یافتن شغل راهی این نقطه می شدند ولی اکنون نه از آنها خبری است و نه خبر از لقمه نانی برای خود .
بنا به گزارش همین منبع،اهالی منطقه می گویند : مسئولین به اینجا مراجعه نمی کنند . در حالی که برخی کارگران دچار مشکلات جسمی شده اند . یکی از کارگران می گوید : نفت گران شد ، کار از ما گرفته شد .
پدری پیر در حالی که به دوربین خیره شده بود با چشمانی اشک بار گفت : ایمان از خانه ها دارد می رود . درباره آینده فرزندانم دیگر امیدی ندارم . از کجای این درد بگویم . از گسترش مواد مخدر منطقه در همین دوسالش یا دزدی در حال افزایشش !
حسین از جوانان و اهالی یکی از روستاها با صدای بلند می گوید : در همین مدت کوتاه ۱۶ ترانس برق به سرقت رفته است . همه بیکار شده ایم . جوانان به موادمخدر روی آورده اند . مگر انسان گرسنه چکار باید بکند ؟!
امیر می گوید: به ما می گویند بیایید مرغداری و دامداری راه اندازی کنید ! من به مسئولان می گویم بیایید کشاورزی و گاوداری کنید ! وی افزود : تمام مردم این منطقه شغل پدری خود را ادامه داده اند و بسیاری بیش از سی سال تجربه این کار را دارند حالا چرا باید با نظر مسئولین شغل انتخاب کنند ؟ بجای این پیشنهادهای بی پشتوانه شغل ما را به ما بازگردانید ! شما مسئولین مسئول بیکاری ما هستید .
یکی از کوره داران می گوید : مسئولین مردم را دور می زنند . درخواست طرح های جایگزین می کنند در حالی که از حل مشکل اوقاف زمین های اینجا عاجزند . به ما می گویند ۶۰۰ میلیون واریز کنید تا سند زمین ها آماده شود . ما همین جا می گوییم : برای نان شبمان محتاجیم !
یکی دیگر از اهالی ادامه داد : جناب آقای زمانی می گوید مشکل اوقاف ۴۰ درصد اهالی حل شده است . به ما بگویید کجاست؟ آقای نماینده بیش از دو ماه است که تلفن ارباب رجوع را پاسخ نمی دهد !
یکی از کوره داران که بخشی از بدنش در حین کار دچار مشکل شده است به کرمانشاه پست گفت : این وضعیت جسمی من است ! به ما وام نفت کوره داده اند نه یارانه سوخت ! این کجایش عدالت است ؟!
اکثر مصاحبه شوندگان می گویند بارها به فرمانداری و استانداری نامه نگاری شده تا مشکل هزاران بیکار و تعطیلی صدها کوره آجرپزی حل شود اما هر بار به در بسته خورده اند . جواب قانع کننده نیافته اند . وضعیت بیمه بیکاری آنها نیز نامعلوم است . هر چند مسئولین مربوطه از طرح گازکشی کوره ها استقبال می کنند اما مردم و کوره داران اذعان دارند هر ایستگاه گازکشی هزینه های دهها میلیونی در بردارد که آنها از پرداخت آن عاجزند .
این گزارش می افزاید مهاجرت در میان بیکاران منطقه بشدت افزایش یافته است . برخی تا جنوب رفته اند شاید در بندرعباس یا جایی دیگر نانی بدست آورده و به گفته خودشان شرمنده زن و بچه نشوند .
لازم بذکر است تمام تلاش های کرمانشاه پست برای یافتن پاسخ از سوی متولیان مسئول تا کنون بی نتیجه بوده و سیدجواد زمانی نماینده حوزه کنگاور به هیچیک از تماس ها و درخواست های ما پاسخ نداد
خبرهای کوتاه:
1-از ابتداي سال جاري؛200 کارگر به جمع مقرري‌بگيران بيمه بيكاري لارستان پيوستند
به گزارش اول خردادایلنا،به گفته مسئولان اداره کار شهرستان لارستان از ابتداي امسال۲۰۰ کارگر بیکار شده به جمع مقرري‌بگيران بيمه بيكاري افزوده شده‌اند.
این گزارش حاکیست،این تعداد کارگر بیکار شده بیشتر در واحدهای کوچک زیر ده نفر فعال بوده‌اند.
2- کارت های اعتباری بدون اعتبارکارگران؟!
به گزارش1خردادخبرگزاری خانه ملت ، کارت اعتباری 1/5میلیون تومانی نه تنها دراختیار عده ای معدودازکارگران قرارگرفته است، آن تعدادازکارگرانی هم که این کارت کذایی را دریافت کرده اند هنوز کارتشان شارژ نشده وغیرقابل استفاده است.
آینده نامعلوم کارخانه خودروسازی اوپل در آلمان
به گزارش 21مه یورونیوز، به دنبال اعلام تصمیم هفته گذشته جنرال موتورز، مبنی بر انتقال خط تولید خودروی اوپل آسترا از آلمان به بریتانیا، مدیر کارخانه سازنده اوپل در بوخوم آلمان، روز دوشنبه با نفی این تصمیم کوشید تا کارگران در معرض بیکاری را آرام کند.
کریستوف شوایتزر، کارگر کارخانه اوپل در بوخوم آلمان:
“مدیریت کارخانه هر زمان چیزی می گوید. آنها ابتدا گفتند که تمام سایت های مهم تولید از اینجا منتقل خواهد شد. این به معنای پایان کار در بوخوم است. کارگران پس از مشاوره این سئوال ساده را مطرح می کنند که: آیا این کارخانه بر جای خواهد ماند و یا برای آن باید بجنگیم؟”
جنرال موتورز در آلمان دارای چهار کارخانه خودروسازی است که کارخانه بوخوم با 3100 کارگر و کارمند، سازنده پر فروش ترین مدل یعنی اوپل آستراست.
پنجشنبه گذشته جنرال موتورز اعلام کرد که به دلیل دستمزد بالای کار در آلمان، خط تولید این خودرو را به کارخانه بریتانیایی واکسال منتقل خواهد کرد.
کارخانه بوخوم در آلمان سالانه 160 هزار خودروی اوپل آسترا تولید می کند.
تظاهرات ضد ناتو در شیکاگو
به گزارش 21مه یورونیوز،روز یکشنبه، در نزدیکی محل برگزاری اجلاس سران ناتو در شیکاگو، زد و خورد های شدیدی صورت گرفت.
ماموران پلیس با باتوم به معترضان ضد جنگ هجوم بردند و با خشونت آنها را پراکنده نمودند. در حالی که گروهی از جوانان به سمت نیروهای پلیس، سنگ پرتاب می کردند.
در این درگیری ها بیش از شصت نفر دستگیر شدند. این راهپیمایی با حضور حداقل سه هزار نفر انجام شد. سربازان جنگ های سابق به معترضان پیوسته بودند.
کشیش جسی جاکسون نیز در میان آنها بود و به خبرنگار ما گفت: “کسانی که به این راهپیمایی آمده اند، به خاطر وجدانشان آمده اند. باید صدای آنها شنیده شود و امیدوارم رئیس جمهور و رهبران ناتو درد دل مردمی که اینجا هستند را بشنوند.”
بسیاری از فعالان صلح خواستار کاهش بودجۀ دفاع در کشورها و افزایش بودجه آموزش و پرورش هستند.
خبرنگار اعزامی یورونیوز به محل برگزاری نشست می گوید: “مردم حاضر در اینجا از گروه های مختلف هستند، اما تنها یک پیام دارند: نه به جنگ و نه به ناتو.”
اول خردادماه1391
akhbarkargari2468@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر