اخبار کارگری 21 مه 2012

اعتصاب و تجمع کیوسک داران تبریزی مقابل شهرداری

کیوسک داران تبریزی در اعتراض به عملکرد سازمان میادین شهری شهرداری تبریز با بستن کیوسک های روزنامه فروشی مردم را از دسترسی به مطبوعات محروم کردند. به گزارش مهر ، کیوسک داران تبریزی صبح امروز از ساعت ده در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز در میدان ساعت گرد هم آمدند تا اعتراض خود را نسبت خلاء های قانونی که موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای آنان شده است اعلام کنند.

کیوسک داران، نداشتن اجازه برای برقرار کردن میز نمایش مطبوعات از سوی سازمان میادین ، تداخل قوانین شهرداری با فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بالا بودن اجاره بهای کیوسک ها و اخذ عوارض و مالیات هنگفت در ابتدای واگذاری کیوسک جهت بهره برداری و بیمه نبودن فعالان این بخش از فرهنگ کشور را دلیل این تجمع اعلام کردند. کیوسک داران تبریزی در جلسه شورای اسلامی شهر حضور یافته و خواسته های خود را در قالب یک نامه سر گشاده به اطلاع اعضای شورای شهر و استاندار آذربایجان شرقی رساندند.

تظاهرات در شیکاگو همزمان با برگزاری بزرگ‌ترین نشست ناتو

هزاران نفر در شیکاگو در اعتراض به جنگ و سیاست‌های ناتو به خیابان‌ها رفتند. این شهر میزبان اجلاس دو روزه‌ی ۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی است. آلمان در آغاز نشست از تصمیم فرانسه برای خروج از افغانستان انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان از شیکاگو در آمریکا، هزاران نفر روز یکشنبه (۲۰ مه/ ۳۱ اردیبهشت) در خیابان‌های مرکزی این شهر به جنگ و سیاست‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعتراض کردند. شعار مشترک گروه‌های تظاهرکننده‌ی مختلف که صدها پلاکات و پرچم آمریکا را با خود حمل می‌کردند، این بود: «به دستور جلسه‌ی ناتو مبنی بر جنگ و گرسنگی نه بگویید!»
روی برخی از پلاکات‌های اعتراض‌کنندگان خطاب به اعضای ناتو نوشته شده بود: «اگر یکی را بکشی نامش قتل است و اگر صدها هزار تن را بکشی نامش سیاست خارجی است!». به گفته‌ی یکی از منتقدان سیاست‌های ناتو، «آنان به عراق حمله می‌کنند، سپس کنسرن‌های اقتصادی وارد می‌شوند و میلیاردها به جیب می‌زنند».
همزمان با اعتراض‌ها نشست اعضای ناتو و سران ارشد بیش از ۳۰ کشور جهان تحت شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز شد. از محوطه برگزاری بزرگ‌ترین نشست تاکنونی ناتو با موانع فلزی و بتنی و پلیس‌های تا دندان مسلح حفاظت می‌شود. گشت با هلیکوپتر امنیت هوایی را تأمین می‌کند و قایق‌های مسلح پلیس اوضاع در ساحل را زیر نظر دارند. حدود ۳ هزار مأمور انتظامی و امنیتی مسئولیت تأمین امنیت نشست شیکاگو را بر عهده دارند.
محل برگزاری این نشست هم از نظر تظاهرکنندگان دور نماند. برخی از کهنه‌سربازانی که در قالب مأموریت ناتو در افغانستان حاضر بوده‌اند، قصد دارند با حضور در محل با اونیفورم نظامی، مدال‌های خود را به نشانه اعتراض پس بدهند.
سازماندهندگان تظاهرات امیدوارند ده‌ها هزار تن به درخواست آنان پاسخ مثبت بدهند. نقطه‌ی آغاز تظاهرات همان مکانی است که باراک اوباما حدود چهار سال پیش در آن به‌عنوان ریاست جمهوری آینده‌ی آمریکا سخنرانی کرد. برخی از فعالان آشوب‌طلب نگرانی مأموران ویژه‌ی حاضر در محل را برانگیخته‌اند. پیش از آغاز نشست چند درگیری جزیی بین گروه‌های کوچک از تظاهرکنندگان و پلیس رخ داد. مقام‌های محلی از چند مورد جراحت و دستگیری در شامگاه شنبه (به وقت محلی) خبر دادند.
به گزارش پلیس چند طرح خرابکاری برای به آتش‌کشیدن برخی از مکان‌ها از جمله یکی از دفاتر ستاد انتخاباتی باراک اوباما خنثی شده است. ۵ تن هم به اتهام حملات تروریستی در بازداشت به سر می‌برند. از آنان اسلحه و مواد آتش‌زا کشف شده است.

انتقاد دولت آلمان از تصمیم فرانسه

آلمان در آغاز نشست ناتو به طرح رئیس‌جمهوری جدید فرانسه برای خروج زودهنگام سربازان این کشور از افغانستان واکنش نشان داد. فرانسوا اولاند در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که ۳ هزار و ۳۰۰ سرباز فرانسوی را تا پایان سال جاری (۲۰۱۲) از افغانستان عقب خواهد کشید. رئیس جمهوری فرانسه در عین حال آمادگی کشورش برای کمک به افغانستان در دیگر زمینه‌ها را اعلام کرد.
ناتو قصد دارد نیروهای خود را تا سال ۲۰۱۴ از این کشور خارج کند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان، نسبت به «رقابت برای خروج نیروها» از افغانستان هشدار داد. به اعتقاد او، خروج نیروی کشورهای غربی "تحت تأثیر سیاست‌های داخلی" این کشورها ممکن است به تقویت تروریسم منجر شود.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز بار دیگر بر سیاست مشترک ناتو مبنی بر «ورود همزمان، خروج همزمان» تأکید کرد.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، خروج زودهنگام سربازان فرانسوی از افغانستان را تهدیدی برای برنامه‌های ناتو نمی‌داند. به اعتقاد او، به هر حال نقش نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان به تدریج از نقش نظامی به نقش حمایتی تبدیل خواهد شد.
به گفته‌ی راسموسن، «من مطمئنم که ما می‌توانیم یکپارچگی میان اعضا [اعضای ناتو] را حفظ کنیم. رقابتی برای خروج [از افغانستان] وجود نخواهد داشت».
اجلاس ناتو در شیکاگو تا دوشنبه (۲۱ مه/ اول خرداد) ادامه خواهد داشت. برخی از اعضای این پیمان که در روزهای اخیر در نشست سران "گروه ۸" مهمان باراک اوباما بودند، مستقیم به شیکاگو آمدند.
نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی (گروه ۸) هم قرار بود در شیکاگو برگزار شود. این اجلاس اما به دلیل تظاهرات به محل استراحت و خانه ییلاقی رئیس جمهوری آمریکا در کمپ‌دیوید در ایالت مریلند منتقل شد.

بلاتکلیفی ده ساله کارگران سامیکو صنعت

خبرگزاری هرانا - کارخانه سامیکو صنعت همدان بمدت ۱۰ سال است که به جهت مشکلات مالی که از جانب مدیر عامل ایجاد شده است تعطیل وکارگران آن بلاتکلیف شده‌اند.
به گزارش ایلنا، چنگیز اصلانی گفت: کارخانه سامیکو صنعت همدان بمدت ۱۰ سال است که به جهت مشکلات مالی و مدیریتی تعطیل و کارگران آن بلاتکلیف شده‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه چک‌های بی‌محل مدیر عامل، کارخانه را به تعطیلی کشاند اظهار داشت: ۱۸۰ کارگر رسمی و ۲۴۰ کارگر قراردادی این واحد تولید کننده لوازم خانگی از نیمه دوم سال ۸۱ تا هم اکنون حقوق و سایر مزایای قانونی خود را طلب دارند.
او با اشاره به اینکه هیئت تسویه این کارخانه برای پرداخت حقوق و سایر مطالبات کارگران بمدت ۱۰ سال است که در پی فروش کارخانه جهت پرداخت مطالبات کارگران هستند افزود: تعداد کمی از این کارگران با قانون جدید بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور امکان بازنشستگی دارند که با مشکلات به وجود آمده این امکان از آنان سلب شده است.
به گفته اصلانی کارگران کارخانه سامیکو صنعت همدان خواستار پرداخت سنوات بر مبنای هر سال سه ماه از کارفرما هستند چرا که مقصر اصلی تعطیلی کارخانه را اشتباهات مدیریتی او می‌دانند.
این فعال کارگری مدعی شد: مدیر عامل این واحد تولیدی با وجود استفاده از همه تسهیلات بانکی و سایر امکانات، توانایی اداره این کارخانه را نداشت و باعث شد کارخانه تعطیل شود.
او با بیان اینکه کارگران در هنگام تعطیلی کارخانه دارای سوابق ۱۰ تا ۲۵ سال بودند گفت: ۸۰ درصد کارگران فنی و با مهارت بودند که در این ۱۰ سال بلاتکلیف‌‌‌‌ رها شده‌اند.
نماینده کارگران کارخانه سامیکو صنعت اظهار داشت: به رغم پیگیری و مراجعه کارگران به مسوولان کشوری و استانی، هنوز هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات کارگران این شرکت انجام نگرفته و پاسخ قانع‌‏کننده‌‏ای در این زمینه دریافت نشده است.
گفتنی است کارخانه سامیکو صنعت از ۸۱/۱۱/۲۴ به رغم تولید بالا اعلام ورشکستگی کرد، و هم اکنون با داشتن ماشین آلات و نیروهای آماده بکاری که ده سال است در بلاتکلیفی بسر می‌برند کارگران منتظر حمایت‌های دولت در جهت بازگشایی این واحد تولیدی هستند.

هرانا؛ فریبرز رئیس دانا، اقتصاد دان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران صبح امروز، دوشنبه اول خرداد ۱۳۹۱، جهت اجرای حکم یک سال زندان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریبرز رئیس دانا استاد سابق دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی طیف چپ که سال ۸۹ در پی انتقاد از حذف یارانه‌ها(طرح تعدیل اقتصادی) بازداشت و سال گذشته به یکسال حبس محکوم شده بود، در پی قطعی شدن حکمش صبح امروز با مراجعه‌ی ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
دکتر فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران در پی مصاحبه با بی بی سی فارسی و انتقاد به طرح حذف یارانه‌ها از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
وی طی روزهای گذشته نسبت به اصلاحیه‌ی قانون کار انتقاد کرده بود و این روند را تلاشی برای قانونی کردن شیوه‌ی برده داری نوین بر ضد کارگران خواند.

كارخانه نساجي مازندران تعطيل شد

ايران كارگر: يكي ازفعالين كارگري درنساجي مازندران روز 30 ارديبهشت گفت : تعداد 400نفراز كارگران قراردادي كارخانه نساجي مازندران اخراج شده وبه خيل بيكاران جامعه پيوستند و380 نفرازكارگران رسمي هم كه داراي سابقه هاي طولاني كارهستند دربلاتكليفي بسرميبرند چون كارخانه بطوركامل تعطيل شده است.
اين فعال كارگري افزود :كارگران نساجي مازندران همراه با خانواده هايشان درشانزدهم ارديبهشت ماه جلوي استانداري مازندران درساري و فرمانداري قائمشهر ، دراعتراض به پرداخت نشدن بيش از20ماه حقوق و حل و فصل نشدن مسائل بازنشستگي شان تجمع گسترده اعتراضي داشتند .بدنبال اين اعتراض استانداري وعده داد كه تا پايان ارديبهشت ماه به مسائل كارگران رسيدگي خواهد شد .
يكي ازكارگران كه با خانواده اش همراه ساير كارگران در تجمع اعتراضي جلوي استانداري شركت داشت گفت :براي خواباندن اعتراض وجلوگيري ازتداوم آن ازبودجه استانداري يكماه حقوق به كارگران پرداخت شد درصورتيكه درشرايط سختي كه كارگران بخاطر نگرفتن بيش از 20 ماه حقوقشان دارند وبدهكاري هايي كه طي اين مدت روي دستشان مانده مشكلي حل نميكند .
اين كارگر ادامه داد: درصورت حل و فصل نشدن مطالبات ومشكلات مجددا اقدام به تجمع اعتراضي خواهيم نمود . لازم به ذكر است باتعطيل شدن كارخانه نساجي مازندران كه به دليل سياست هاي غلط اقتصادي دچاراين بحران شده وضعيت كارگران ازقبل هم بدتر ميشود و دروضعيت معيشتي بسيار خطرناكي قرارميگيرند .

۲۰۰ کارگر از آغاز سال جديد در لارستان بيکار شده اند

خبرگزاری هرانا - يک فعال کارگری در لارستان گفت: ۲۰۰ کارگر از ابتدای سال جديد تا کنون به جمعيت مقرری‌بگيران بيمه بيکاری اين شهرستان افزوده شده‌اند.
محمد حسن قوامی در گفت گو با ايلنا ضمن اشاره به اهميت آمار مقرری‌بگيران بيمه بيکاری بلحاظ آگاهی از وضعيت بيکاری در کشور، اظهار داشت: به گفته مسئولان اداره کار شهرستان لارستان از ابتدای امسال۲۰۰ کارگر بيکار شده به جمع مقرری‌بگيران بيمه بيکاری افزوده شده‌اند.
دبير اجرايی خانه کارگر لارستان با بيان اينکه اين شهرستان فاقد واحد‌های صنعتی بزرگ است افزود: اين تعداد کارگر بيکار شده بيشتر در واحدهای کوچک زير ده نفر فعال بوده‌اند.
دبير اجرايی خانه کارگر لارستان با اشاره به وضعيت اشتغال در شهرستان لارستان عنوان کرد: آمار و ارقام نشان دهنده آن است که وضعيت اشتغال وبيکاری در اين شهرستان رضايت بخش نيست.

اخراج 150كارگرشهرداري خرمشهر درراوائل ارديبهشت ماه سال91

ايران كارگر: يك فعال كارگري از خرمشهر در روز30ارديبهشت 91 گفت :150نفر از كارگران زحمتكش شهرداري خرمشهركه هركدام بطور متوسط 8 سال سابقه كار داشتند اخراج شدند. كارگران مطالباتشان را ازطريق مقامات وارگانهاي ذيربط پيگيري ميكردند اما به نتيجه اي نرسيده و كسي پاسخگونبود.كارگران تهديد كرده بودند چنانچه مطالباتشان پرداخت نشود حاضر به اضافه كاري در قسمت نگهباني نيستند .
يكي ديگر ازكارگران گفت :كارگران شهرداري براي پرداخت اجاره خانه و ساير هزينه هاي خود با توجه به تورم سر سام آورمجبورند در ماه چندين ساعت درقسمت نگهباني اضافه كاري كنند تا به حداقل هاي زندگي خانواده خود برسند چراكه بخاطر حقوق كم ، قادر به تامين مشكلات درماني و هزينه تحصيلات و... فرزندان خود نيستند. اما مقامات دست اندر كار در يك اقدام بي سابقه و غير عادلانه بجاي پرداخت مطالبات كارگران زحمتكش همه 150 كارگر معترض را اخراج كردند.درصورتيكه مطالبات 9ماهه كارگران دو ونيم ميليون تومان بيشتر نبوده است.

اخراج 180 كارگر كارخانه نويد منگنه اصفهان

ايران كارگر : يك فعال كارگري اصفهان درمصاحبه با ايران كارگر، روزشنبه 30ارديبهشت گفت :كارفرماي كارخانه نويد منگنه در شهرك صنعتي فولاد اصفهان ، در اسفند 90كارخانه را تعطيل اعلام و كليه كارگران را اخراج كرده است . بنابر همين گزارش 180 كارگركارخانه بطور متوسط سابقه كاري 15 ساله داشته اند. كارگران زحمتكش در اعتراض به اين تصميم گيري مديريت كارخانه در اسفند 90 مقابل فرمانداري زرين شهر اصفهان دست به تجمع اعتراضي زدند و نسبت به اين اقدام ظالمانه شكايت كردند.
اين فعال كارگري افزود : كارگران با جمع آوري 10 ميليون تومان پول ، وكيل گرفته تا ازحقوق اوليه خود دفاع كنند .اما درمقابل كارفرما با گرفتن وكيل 300 ميليون توماني وتباني با قضائيه ، حكمي مبني براينكه سه ماه (90روز ) حقوق به كارگران داده شود وهمه تسويه حساب شوند صادر كرد. به اين ترتيب 180 خانواردراين شرايط سخت معيشتي با مشكلات بيشتري مواجه شدند .اين در شرايطي است كه توليدات اين كارخانه ضروري و مورد نيازبود وضرورتي برتعطيلي آن نبود.

اجاره‌نشین‌ها و کابوس افزایش 30 درصدی اجاره‌بها

یک واحد مسکونی در منطقه نارمک با متراژ ۳۵ متر، یک خوابه با قیمت ۲۲ میلیون تومان رهن کامل واگذار ‌می‌شود/نرخ ودیعه و اجاره بهای مسکن در حالی نگران کننده است که حقوق کارگر تنها ۳۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
ایلنا: درشرایطی که در اوایل سال جاری شاهد رکود بخش مسکن در کشور بودیم اما همزمان با نزدیک شدن به تابستان و فصل قراردادهای جدید بین موجر و مستاجر همچنان سایه سنگین افزایش اجاره‌بها بر سر مستاجران سنگینی ‌می‌کند.
به گزارش ایلنا، در حالی که فروردین هر سال به عنوان دوره خواب مسکن نامیده ‌می‌شود، امسال برای اولین بار در فروردین ماه شاهد افزاریش ۱۵ درصدی نرخ اجاره نسبت به اسفندماه ۹۰ بودیم. افزایشی که در ماه اردیبهشت شتاب بیشتری به خود گرفت و حالا در اوایل خرداد بحران را برای اجاره‌نشین‌ها به اوج خود رسانده است.
بازار اجاره بها در حالی آشفته است که همزمان با ورود به خردادماه و آغاز رونق در بازار اجاره افزایش چشمگیر نرخ‌ها خودنمایی می‌کند..
به گزارش خبرنگار ایلنا از سطح شهر، یک واحد مسکونی در منطقه نارمک با متراژ ۳۵ متر، یک خوابه با قیمت ۲۲ میلیون تومان رهن کامل واگذار ‌می شود، در حالی که ودیعه و اجاره یک واحد ۸۰ متری در همین منطقه ۴۵ میلیون تومان با اجاره ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
واحد دیگری با همین متراژ در یکی از میادین منطقه نارمک با ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده ‌می شود.
همچنین بهای اجاره یک واحد ۴۳ متری یک خوابه در منطقه تهرانپارس ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۴۹۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است؛ این درحالی است که واحد دیگری در همین منطقه با متراژ ۸۰ متر و ۲ خوابه ۲۰ میلیون تومان ۷۵۰ هزار تومان است.
براساس این گزارش یک واحد مسکونی ۵۰ متری در منطقه پیروزی با ودیعه ۲۰ میلیون تومانی و ۲۵۰ هزار تومان ماهانه اجاره داده ‌می شود و درهمين حال قیمت یک واحد مسکونی ۸۵ متری در نبرد شمالی واقع در خیابان پیروزی ۶۰ میلیون تومان رهن کامل است.
در منطقه یوسف آباد نیز واحدی با متراژ ۴۸ متر مربع ۸ میلیون تومان ودیعه و ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده‌ می‌شود.
همچنين یک واحد مسکونی ۵۰ متری در اقدسیه با ۳۰ میلیون تومان و با اجاره ۴۰۰ هزار تومان واگذار ‌می شود.
اجاره بهای یک واحد مسکونی در منطقه سهروردی شمالی ۶۰ میلیون تومان رهن کامل است؛ درحالی که رهن واحد مسکونی دیگری با ۷۰ متر مربع ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
در منطقه بلوار کاوه نیز یک واحد ۵۰ متری یک خوابه با سه میلیون تومان ودیعه و ۷۰۰ هزار تومان اجاره داده ‌می شود.
یک مشاور املاک در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره تعیین نرخ بالای ودیعه و اجاره بهای مسکن توسط موجر گفت: وقتی مالک یک واحد مسکونی با مراجعه به مشاور املاک نرخ ملک خود را تعیین می‌کند دلیل افزایش اجاره و نرخ ودیعه خود را افزایش عمومی قیمت‌ها در کالاهای اساسی مطرح می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، با یک نگاه اجمالی به اجاره بها در کلانشهر تهران، وضعیت نابسامان مسکن کاملا ملموس است.
در نرخ‌های مذکور، نرخ ودیعه و اجاره بهای مسکن در حالی نگران کننده است که حقوق کارگر برای سال جاری تنها ۳۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است كه اين امر بيانگر اين مساله است كه یک کارگر توانایی اجاره یک واحد مسکونی با حداقل امکانات در تهران را ندارد. علاوه بر آن اقشار متوسط رو به بالای جامعه نیز هر ساله بارسیدن به فصل نقل و انتقال مسکن بابحران افرایش اجاره مواجه می‌شوند.
در این شرایط مسوولان دولتی سال گذشته موضوع کنترل اجاره بها را به مردم وعده دادند وعده‌ای که با طرح‌های غیر منطقی و غیر عملی نظیر تعیین درصدی سقف افزایش اجاره بها و تعزیراتی کردن ماجرا رنگ تحقق به خود نگرفت و در این مدت نرخ‌های اجاره با سرعت بیشتری رو به صعود گذاشته‌اند.
در این شرایط همچنان مسوولان بر وعده‌های خود تاکید دارند.
ابولفضل صومعلو معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته در یک گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه مردم نگران اجاره‌بها نباشند، گفته بود: کسانی که در گذشته به تبع کاهش نرخ سود سپرده بانکی بیشتر به سمت دریافت پول نقد بودند و این امر موجب فشار اقتصادی به مستاجران ‌می‌شد امیدواریم با سیاست افزایش نرخ سود سپرده بانکی بازار اجاره بها کنترل و تنظیم شود.
اما سیاست افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی هم به کمک کنترل اجاره بها نیامد و افزایشی ۳۰ درصدی در بهای اجاره‌ها احساس می‌شود.
در هر صورت وضعیت بازار مسکن همچنان در سایه بی‌توجهی دولت مردان به سر می‌برد.
به نظر می‌رسد سرنوشت مسکن را باید از سر نوشت.
گزارش از: محمد جندقی

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به تعویق افتاد

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که گفته می‌شد قرار است از اول خردادماه اجرایی شود، بنا به دلایلی، به زمان دیگری موکول شد.
به گزارش مهر، دولت که در چندماهه اخیر همواره بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید و اصرار کرده، فعلا موفق نشده است که این فاز را اجرایی کند.
کاهش اعتبار هدفمندی یارانه‌ها از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان مورد درخواست دولت به ۶۶ هزار میلیارد تومان در مجلس، یکی از دلایل اصلی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان می‌شود.
در همین حال، واریز سهمیه بنزین خودروها بدون تغییر قیمت از ۲۴ امشب هم به نوعی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نشان می‌دهد.
بانک مرکزی هم پیش از این در نامه ای از فعالان اقتصادی و اتاقهای بازرگانی خواسته بود که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای خردادماه آمادگی داشته باشند.
باتوجه به تائید قانون بودجه ۹۱ توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن به دولت، دیگر قوه مجریه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشکل قانونی ندارد.
کارشناسان اقتصادی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی را به نفع بخش تولید کشور نمی‌دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر