اخباروگزارشات کارگری2خردادماه1391

- بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر در اعتراض به دستگیری فریبرز رییس دانا
- فریبرز رئیس‌دانا به زندان اوین فرستاده شد!
- آیا ایرانیان کمترین حقوق را در میان مردم جهان می گیرند؟
- سودخواهی کارفرما جان یک کارگر را گرفت
- اعتصاب گسترده اسپانیایی ها در اعتراض به کاهش سه میلیارد یورویی بودجه بخش آموزش توسط دولت
بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر در اعتراض به دستگیری فریبرز رییس دانا
یکشنبه شب، 31 اردیبهشت 1391ماموران امنتیی به منزل فریبرز رییس دانا مراجعه کرده و از او خواستند خود را به پلیس امنیت معرفی کند. ساعت نه صبح دوشنبه، فریبرز رییس دانا به پلیس امنیت منطقه گیشا مراجعه کرد و در آنجا به وی ابلاغ شد که برای گذراندن حکم محکومیت یک سال زندان خود، باید به زندان اوین برده شود و سپس او را به زندان اوین بردند. ساعتی بعد، رییس دانا از زندان با خانواده خود تماس گرفت و خبر داد که به وثیقه گذار اطلاع دهند تا برای آزادی وثیقه اقدام کند.
ما زندانی کردن این یار پیگیر کانون مدافعان حقوق کارگر و فعال اندیشمند حوزه دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان را محکوم می کنیم. رییس دانا هنگام اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها (رهاسازی قیمت ها) با نوشتن مقالات و انجام مصاحبه ها، پیامدهای ناگوار اجرای این برنامه را برای کارگران و زحمتکشان یادآور شد كه با گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای این برنامه، نتایج وحشتناک آن در جامعه مشخص شده است. اکنون در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، این دستگیری و دیگر احضارها می تواند معنای مشخصی داشته باشد.
ما خواهان آزادی فریبرز رییس دانا و همه فعالان کارگری و اجتماعی، از جمله علی اخوان، رضا شهابی، بهنام ابراهیم زاده، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، علی نجاتی، مهدی فراحی شاندیز، رسول بداغی، عبدالرضا قنبری عبدالفتاح سلطاني، كيوان صميمي، و سایر زندانیان سیاسی هستیم و بارها نیز اعلام کرده ایم که احضار و بازداشت و زندان، هیچ خللی در عزم کارگران و زحمتکشان و فعالان کارگری و اجتماعی، در مسیر احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد.
کانون مدافعان حقوق کارگر- اول خرداد 1391
فریبرز رئیس‌دانا به زندان اوین فرستاده شد!
دکتر فریبرز رئیس‌دانا اقتصاددان، عضو «کانون مدافعان حقوق کارگر» و «کانون نویسندگان ایران» صبح روز دوشنبه (1 خرداد 1391) پس از مراجعه به پلیس امنیت تهران برای گذراندن حکم یک‌ساله‌ی حبس‌اش به زندان اوین فرستاده شد. بنابر اخبار رسیده نیروهای امنیتی یکشنبه‌شب به منزل ایشان رفتند و از او خواستند که صبح دوشنبه برای پاره‌ای توضیحات به پلیس امنیت مراجع کند!
فریبرز رئیس‌دانا در ۳۰ آذر ۱۳۸۹ طی چند مصاحبه و انتقاد از طرح هدف‌مندی یارانه‌ها و تأثیرات مخرب آن بر زنده‌گی‌یِ کارگران، دست‌گیر و یک‌ماه در بند امنیتی‌یِ ۲۰۹ بازداشت شد. پس از آن و در خردادماه ۱۳۹۰ شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران فریبرز رئیس‌دانا را به اتهام توهین به رئیس‌جمهور و عضویت در کانون نویسندگان ایران به یک سال حبس محکوم کرد و این حکم در آذرماه همان سال در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. تبلیغ افکار چپ و انحراف فکر جوانان از جمله اتهاماتی است که در متن حکم  وی عنوان شده است!
کمیته‌ی هماهنگی ضمن محکوم کردن احکام صادره علیه فعالان کارگری و اجتماعی و از جمله فریبرز رئیس‌دانا، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی و دیگر فعالان کارگری است.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری - 2 خرداد 1391
مقایسه درآمد شهروندان کشورهای مختلف
آیا ایرانیان کمترین حقوق را در میان مردم جهان می گیرند؟
تا چند سال پیش آمار خط فقر توسط نهادهای ذیربط اعلام می شد. اما از چند سال گذشته تاکنون به دلیل اینکه انتشار این آمار برای هیچ نهادی خوشایند نبوده است آمار دقیق از وضعیت خط فقر در دسترس نیست و تنها حقوق پایه هر سال است که اعلام می شود.
از سال 84 به بعد قیمت بسیاری از کالاهای اساسی چند برابر شده است مثلا مسکن 400 درصد، گوشت 800درصد و لبنیات و سایر موادغذایی ضروری نیز افزایش چند صد درصدی را تجربه کرده اند.
همه اینها در حالیست که در سال۸۴ خط فقر زیر ۲۳۴ هزار تومان بوده است. حداقل دستمزد ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده بود و در سال ۱۳۹۰ درحالی که حداقل دستمزد ۴۰۰هزارتومان بود، براساس متوسط در آمد و مصرف خانوارهای ایرانی خط فقر ۹۸۰هزار تومان تعیین شد.که همه این عوامل را در کنار هم بگذاریم چیزی جز افزایش فساد اقتصادی، فقر و شکاف بین طبقات اجتماعی نصیب نمی شود.
طی شش سال گذشته حداقل دستمزد به دوبرابر افزایش پیدا کرده است درحالی که خط فقر ۵ برابر رشد داشته است و از سوی دیگر دولت نیز هنوز معتقد به تورم 20 درصدی است!
البته در این میان اظهارات بعضی از دولتی ها جای سوال دارد! روز یکشنبه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه با اجرای هدفمندی یارانه ها دیگر فردی در ایران زیرخط فقر شدید و درآمد کمتر از یک دلار در روز ( ماهانه ۳۰ دلار) وجود ندارد، گفت: اقشار آسیب پذیر بیشترین بهره را از هدفمندی یارانه‌ها برده‌اند.
از ایران و کتمان مسئولان که بگذریم در سوی دیگر جهانی قرار دارد که در سال 1404 قرار است ایران از آنها بسیار پیشرفته تر باشد. آنها نیز با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند اما نگران افزایش قیمت طلایشان نیستند که مبادا این افزایش کالاهایشان را گران کند.
هرچند از دید رسانه ملی آنها کم خوابی مفرط دارند، کم کفایتی مدیرانشان ، تورم دورقمی، بیکاری بالا دارند و فلان رئیس جمهورشان ماهی 6هزار دلار درآمد بعد از خدمت دارد و ما هیچ کدام از اینها را نداریم؛ اما بد نیست نگاهی به وضعیت حقوق و درآمد همان مردمانی داشته باشیم که وضعشان از ما خیلی بدتر است و تعطیلات ندارند.
در حال حاضر در اروپا مردمان کشورهای دانمارک، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک، موناکو و انگلستان بیشترین حقوق را در میان اروپایی های می گیرند.
طبق گزارش یونایتد اکسپلیشن دانمارکی ها در ازای هر ساعت کار 14 یورو حقوق نصیبشان می شود که در ماه معادل 24747 یورو می شود. در لوکزامبورگ نیز شاغلان در ازای هر ساعت کار 10 یورو می گیرند که این میزان در ماه معادل 1800 یورو می شود. هر ساعت کار در فرانسه و موناکو به اندازه 9 دلار ارزش دارد و در نهایت شهروندان این دو کشور نیز به ترتیب در ماه 1400 و 1560 یورو حقوق می گیرند.بلژیکی ها و انگلیسی ها به نسبت کشورهای ذکر شده کمتر حقوق می گیرند. حقوق هر بلژیکی در یک ساعت کار معادل 8 یورو و در ماه معادل 1440 دلار است. این میزان برای مردم انگلیس در هر ساعت کار 6 یورو و در ماه 1117 یورو می باشد.( لازم به ذکر است که آمار مربوط به سال 2012 کشورهای آلمان، ایتالیا، نروژ و سوئد هنوز اعلام نشده است.)
در کانادا نیز حداقل هرساعت کار 10 تا 12 دلار ارزش دارد. در ایالات متحده آمریکا نیز شاغلان در هر ساعت کار حداقل 5 دلار و حداکثر 9 دلار نصیبشان می شود. البته لازم به ذکر است که طبق آخرین آمار اعلام شده در سال 2012 تنها در ایالت واشنگتن آمریکا شاغلان 9 دلار در هر ساعت حقوق می گیرند و در بقیه ایالت ها هر ساعت کار ارزش کمتری دارد.
در چین نیز هرچند جزء آن دسته از کشورهایی است که درصد کمی از مردمانش زیر خط فقر معمولی هستند اما با این حال جالب است بدانید که به گفته رسانه های این کشور در سال 2011 در چین بیشترین حقوق 210 دلار در ماه و کمترین آن نیز 84 دلار در ماه بوده است.
به گزارش ضد فساد،آخرین آماری که از ایران در نهادهای اقتصادی بین المللی دردست است به سال 2008 بر می گردد که در این سال هر ایرانی به طور متوسط در ماه حقوقی معادل 220 دلار می گرفته است.
منبع:آفتاب-2خرداد
سودخواهی کارفرما جان یک کارگر را گرفت
طبق خبر رسیده، ظهر روز شنبه 30/2/91 کارگری به نام «نبی میری» به دلیل فقدان وسائل ایمنی لازم، از پشت بام ساختمانی واقع در شهرک زاگرس سنندج سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. لازم به ذکر است که این کارگر 65 ساله و دارای چهار فرزند بوده و در محله­ی عباس آباد سنندج سکونت داشته­است.
«کمیته­ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری»، ضمن عرض تسلیت به خانواده­ و دوستان این کارگر، فراهم ننمودن وسائل و شرایط ایمنیِ لازم توسط کارفرمایان را دلیل اصلیِ وقوع چنین حوادثی می­داند.
كميته ي هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري - 2 خرداد 1391
اعتصاب گسترده اسپانیایی ها در اعتراض به کاهش سه میلیارد یورویی بودجه بخش آموزش توسط دولت
 به گزارش22مه یورونیوز،اسپانیایی‌ها در اعتراض به کاهش سه میلیارد یورویی بخش آموزش توسط دولت روز سه شنبه دست به اعتصابی گسترده زدند.
بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان کلاسهای درس خود را به نشانۀ اعتراض به این سیاست ریاضت اقتصادی دولت ترک کردند.
فرانسیسکو گارسیا، دبیر کل بخش آموزش اتحادیۀ «سی سی او او» یکی از دو اتحادیه بزرگ اسپانیا، کاهش بودجه بخش آموزش را باعث تعدیل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفری نیروی معلمان و در نتیجه کاهش سطح و کیفیت و برابری در نظام آموزشی می‌داند. وی می‌گوید تحت چنین شرایطی، دانش آموزانی که مشکلات بیش تری دارند و به کمک بیش تری نیازمندند بیش از همه آسیب می بینند.
تصمیم به کاهش بودجه بخش آموزش در حالی گرفته می‌شود که در برخی از نواحی اسپانیا، میانگین ساعت کار معلمان از ۱۸ به ۲۲ ساعت در هفته افزایش می یابد.
در سایه بحران اقتصادی موجود، دولت اسپانیا برای مدیریت بودجه مجبور به کاهش روزافزون خدمات عمومی می‌شود، سیاستی که تظاهرات و اعتصاب شهروندان اسپانیا نیز موفق به ایجاد تغییرات چندانی در آن نمی‌شود.
دوم خردادماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر