اخبار کارگری 22 مه 2012

تجمع جمعي ازمعلمان پيش دبستاني استان گيلان مقابل مجلس

جمعي از معلمان پيش دبستاني مجلس شوراي اسلامي بار ديگر مقابل مجلس تجمع كردند. ایلنا: جمعي از معلمان پيش دبستاني مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. به گزارش خبرنگار ايلنا،جمعي از معلمان پيش دبستاني مجلس شوراي اسلامي بار ديگر مقابل مجلس تجمع كردند.
بر اساس اين گزارش معلمان پيش دبستاني خواستار حمايت نمايندگان از آنان و دفاع از حقوقشان شدند.

اين معلمان پلاكاردهايي با مضمون مجلس اسلامي "حمايت حمايت" "عدالت عدل علي حمايت حمايت" "معلمان گيلاني منتظر حمايت مجلس هستند" در دست داشتند.

سودخواهی کارفرما جان یک کارگر را گرفت

طبق خبر رسیده، ظهر روز شنبه 30/2/91 کارگری به نام «نبی میری» به دلیل فقدان وسائل ایمنی لازم، از پشت بام ساختمانی واقع در شهرک زاگرس سنندج سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. لازم به ذکر است که این کارگر 65 ساله و دارای چهار فرزند بوده و در محله¬ی عباس آباد سنندج سکونت داشته¬است.
«کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری»، ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان این کارگر، فراهم ننمودن وسائل و شرایط ایمنیِ لازم توسط کارفرمایان را دلیل اصلیِ وقوع چنین حوادثی می¬داند. كميته ي هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري

قراردادهاي سفيد امضاء رمقي براي اعتراض صنفي باقي نگذاشته است

بازرسان كار با نظارت مداوم و مستمر مي‌توانند حداقل‌هاي امنيت شغلي را با جلوگيري از رواج قراردادهاي سفيد امضاء فراهم كنند و به اين ترتيب حداقل وظيفه‌ي قانوني خود را انجام دهند.
ایلنا: يك فعال كارگري در شيراز گفت: کارفرمایان با گرفتن چک و سفته و قرارداد سفید امضاء پيش از استخدام كارگران، قدرت اعتراض در مقابل تضييع حداقل‌ حقوق‌هاي قانوني‌ را از آنها مي‌گيرد.
علی راستگو در گفتگو با ایلنا با تاكيد بر فقدان امنيت شغلي كارگران قراردادي، اظهار كرد: با مرور مشكلات فعلي جامعه كارگري در مي‌يابيم امروز كارگران ايران بيش از هر چيز نيازمند امنيت شغلي هستند و تنها در سايه تضمين حداقل امنيت شغلي است كه آنها مي‌توانند حقوق خود را بشناسند و در مقابل تضييع حق مقاومت كنند.
دبير اجرايي خانه كارگر شيراز با بيان اين مطلب كه قراردادهاي سفيد امضاء و دريافت چک و سفته پيش از استخدام كارگر، رمقي براي اعتراض صنفي كارگران باقي نگذاشته است، افزود: در چنين شرايطي ضرورت بازرسي كار بيش از هر زماني مشخص مي‌شود چرا كه بازرسان كار با نظارت مداوم و مستمر مي‌توانند حداقل‌هاي امنيت شغلي را با جلوگيري از رواج قراردادهاي سفيد امضاء فراهم كنند و به اين ترتيب حداقل وظيفه‌ي قانوني خود را انجام دهند.
این فعال کارگری در خاتمه با اشاره به گذشت چندين ماه از پايان ضرب‌الاجل دولت در خصوص انعقاد قرارداد مستقيم با كارگران پيماني دستگاه اجرايي، گفت: با وجود گذشت ماه‌ها از تصويب هيئت وزيران و ابلاغ اين مصوبه، كارگران دستگاه دولتي با كوچكترين پيگيري و اعتراضي تهديد به اخراج مي‌شوند.

اشتغال 3میلیون نفر در کار دوم

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: هم اکنون 60 درصد مدیران دولتی دارای مشاغل دوم و بیشتر بوده و حداقل 35درصد مشمولان قانون کار نیز به دلایل مشکلات معیشتی دارای بیش از یک شغل هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حال حاضر می تواند مورد توجه برنامه ریزان و سیاست‌گذاران اشتغال کشور قرار گیرد، مسئله افراد دوشغله و یا چندشغله است که انجام هرگونه ساماندهی در این بخش می تواند به معنای بازشدن فضاهای جدید اشتغال برای کارجویان بی شمار کشور باشد.
در یکی دو دهه اخیر به دلیل افزایش هزینه های زندگی و بالا رفتن سطح توقعات خانواده ها از میزان درآمد ماهیانه و ایجاد مخارج جدیدی در زندگی ها باعث بروز پدیده چندشغلی در کشور شده است که البته همه دلایل گرایش افراد به مشاغل گوناگون را نمی توان به بالا رفتن سطح توقعات ربط داد بلکه در موارد بسیاری نیز افراد برای تامین هزینه های اساسی زندگی و پایین بودن سطح دستمزدها ناچار به انجام مشاغل جانبی در کنار کار اصلی خود می شوند.

مصطفی پورمحمدی خواستار جلوگیری از اشتغال و تحصیل زنان در ایران شد

به گزارش ایسنا – حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی صبح امروز، ۳۱ اردیبهشت ماه طی سخنرانی در مکتب نرجس، اظهار داشت: چندین بار به سیستم بانکی هشدار داده‌ایم که روند شما باعث ایجاد فسادهای مالی مکرر خواهد شد اما توجهی نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه کشور در حوزه فرهنگ مشکلات زیادی دارد، ابراز داشت: در رفتار دین‌مندانه تعقل و تفکر نهفته است و اگر حجاب متعقلانه باشد، ماندگار خواهد بود و دیگران از آن پیروی می‌کنند.
پورمحمدی در خصوص راهکار‌های حفظ حجاب در جامعه تصریح کرد: جلوگیری از اشتغال و تحصیل زنان بی‌حجاب در ادارات دولتی و دانشگاه‌ها یکی از راهکارهای پیشنهاد شده است که رییس جمهور با این موضوع موافقت نکردند.
وی افزود: باید اساس کشور با متانت و عقلانیت پیش برود و برای باقی ماندن باید تامل و صبوری کرد.

به دليل بحران اقتصادي؛ تعداد به كارگماري توسط دفاتر كاريابي‌ به نصف كاهش يافته است

وزارت کار بر خلاف وعده‌ای که داده بود امور تصدی‌گری خود را به دفا‌تر پیشخوان دولت واگذار کرد که پیش بینی می‌شود در صورت تداوم این وضعیت طی سال جاری تعداد زیادی از دفا‌تر کاریابی فعال کشور در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.
ایلنا: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های کشور اعلام کرد: به دلیل وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی تعداد به کار گماری کاریابی‌ها طی سال ۹۰ به نصف تقلیل یافته است.
بابک هاشمی‌پور رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کاریابیهای کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا تعداد به کارگماری سال 89 کاریابی‌ها را ۳۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: به دلیل بحران در وضعیت اقتصادی کشور این تعداد در سال ۹۰ به ۱۶۰ هزار نفر كاهش یافته است.
او از عدم تحقق وعده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص واگذاری بخشی از امور تصدی‌گری این وزارتخانه به کاریابی‌ها خبر داد و گفت: ‌ وزارت کار بر خلاف وعده‌ای که داده بود امور تصدی‌گری خود را به دفا‌تر پیشخوان دولت واگذار کرد که پیش بینی می‌شود در صورت تداوم این وضعیت طی سال جاری تعداد زیادی از دفا‌تر کاریابی فعال کشور در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.
هاشمی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اجرای صحیح بند و ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی شد و گفت: ‌ به رغم شفافیت آیین نامه هیات دولت سازمان تامین اجتماعی فرایند استفاده از این تسهیلات را بسیار دشوار کرده است و به همین دلیل پیش بینی می‌شود از ۸۰۰ کاریابی فعال در سراسر کشور تعداد زیادی تعطیل شوند.
او در خصوص وضعیت اعزام نیروی کار به کشور عراق یاد آور شد: به دلیل اعزام نیروی کار ارزان قیمت از کشورهای چین، هند و افغانستان به شمال عراق هم اکنون روند اعزام نیرو از ایران به این کشور متوقف شده است.
هاشمی‌پور با بیان اینکه نرخ دستمزد کارگر ایرانی در عراق پایین است گفت: ‌ شرکت‌های پیمانکاری ایرانی به منظور برنده شدن در مناقصه نرخ‌ها را پایین‌تر از سایر شرکت‌ها اعلام می‌کنند و همین امر موجب شده است که کارگران ایرانی با وجود كار در كشوري بيگانه روزانه ما بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان دستمزد دریافت کنند.

صادقی: مجلس از جيب كارگران مي‌بخشد

قانونگذار برای کارفرمایانی که نسبت به پرداخت حق بيمه کارگران به تامین اجتماعی کم کاری می‌کنند جرایمی را درنظر گرفته است که بخشودگی نسنجیده این جرایم باعث می‌شود صندوق تامین اجتماعی با مشکلات مالی بیشتری مواجه شود.
ایلنا: رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نسبت به نابود شدن منابع صندوق تامین اجتماعی هشدار داد.
حسن صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر بخشودگی جرایم کارفرمایان به صندوق تامین اجتماعی گفت: پرداخت حق بیمه کارگر از سوی کارفرما، حق کارگر است که در صورت بخشودگی جرایم کارفرمایان، صندوق تامین اجتماعی در مسیر نابودی قرار می‌گیرد.
او افزود: پيش از اين نيز سه بار بحث بخشودگی جرایم کافرمایان مطرح شده بود که با توجه به استفاده نكردن کارفرمایان از این فرصت‌ها به نظر می‌رسد آن‌ها پشتشان به ارکان قدرت سیاسی کشور گرم است.
معاون دبیرکل خانه کارگر معتقد است: ‌قانونگذار برای کارفرمایانی که نسبت به پرداخت حق بيمه کارگران به تامین اجتماعی کم کاری می‌کنند جرایمی را درنظر گرفته است که بخشودگی نسنجیده این جرایم باعث می‌شود صندوق تامین اجتماعی با مشکلات مالی بیشتری مواجه شود و مجلس برای رفع این مشکل باید منایع جایگزین را مشخص کند.
این فعال کارگری تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی روی ریال به ریال این جرایم حساب باز کرده است که عدم پرداخت آن از سوی کارفرما مشکلات صندوق را دو چندان می‌کند.
صادقی با انتقاد از مجلس و دولت به دلیل کم توجهی به حقوق کارگران گفت: بخشودگی جرایم کارفرمایان باعث می‌شود تامین اجتماعی در عمل به تعهدات اولیه خود در زمینه بیمه و درمان، دچار مشکل شود و دولت باید همانطور که از منابع عمومی برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان کشوری و لشگری استفاده می‌کند، از منابع عمومی برای حمایت از کافرمایان استفاده کند.
او در خاتمه تاکید کرد: نمایندگان مجلس به دلیل عدم اشراف به قوانین کشور، از جیب کارگران می‌بخشند.

سازمان بين المللي كار هشدار داد: نزديك شدن نرخ بيكاري جوانان به اوج بحران

سازمان بين المللي كار (ILO) هشدار داد بيكاري جوانان بدنبال بروز بحران اقتصادي جهاني به اوج خود بازگشته است و بعيد است تا حداقل سال 2016 كاهش پيدا كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين سازمان در گزارش خود اعلام كرد حدود 75 ميليون جوان يا 12.7 درصد از افراد 15 تا 24 سال در سال جاري در مقايسه با 12.6 درصد در سال 2011 بيكار خواهند بود.
شمار بيكاران به 75.4 ميليون بيكار در سال 2009 كه بحران مالي موجب افزايش بيكاري شده بود، نزديك مي شود و در صورتيكه ميليونها نفري كه جست و جو براي كار را رها كرده اند يا در حال جست و جوي كار هستند، به حساب آورده شوند، اين تصوير بسيار تيره‌تر خواهد بود و نرخ بيكاري در سال 2011 را به 13.6 درصد مي رساند.
در اين بين جواناني كه تصميم گرفته اند تحصيلاتشان را ادامه دهند، در سالهاي آينده وارد بازار كار مي شوند و به اين ترتيب فشار بيشتري بر نرخ بيكاري وارد مي شود.
سازمان بين المللي كار پيش بيني كرده است نرخ بيكاري جوانان تا سال 2016 در همين سطح بالا باقي بماند.
در گزارش "گرايشهاي اشتغال جهاني براي جوانان" اين سازمان آمده است تشويق‌هاي مالياتي و ابتكارهاي ديگر براي شركتها به منظور استخدام جوانان و برنامه‌هاي كارآفريني بيشتر كمك مي كند جوانان حرفه اي را آغاز كنند.
بيش از يك چهارم جوانان (27.9 درصد) در شمال آفريقا در سال گذشته بدنبال اعتراضات موسوم به بهار عربي بيكار بودند كه يك افزايش پنج درصدي نسبت به سال 2010 داشت.
آمار خاورميانه در گزارش منطقه اي اين سازمان، 26.5 درصد بود. نرخ بيكاري در اروپاي مركزي و جنوب شرقي اروپا با كاهش اندكي به 17.6 درصد در سال 2011 رسيد و آمريكاي لاتين و كارائيب نيز شاهد كاهش اندك بيكاري و رسيدن آن به 14.3 درصد بودند. اين نرخ در جنوب صحراي آفريقا به 11.5 درصد در مقايسه با 13.5 درصد در جنوب شرقي آسيا و اقيانوسيه رسيد.
آمارهاي سازمان بين المللي كار نشان مي دهد بحران بيكاري تاثير بيشتري بر زنان در بيشتر مناطق جهان داشته است.

در استان کرمانشاه هزاران کارگر بیکار شدند

خبرگزاری هرانا - هزاران کارگر کوره‌های آجرپزی استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور بیکار شده‌اند.
به گزارش کرمانشاه پست، خبر‌ها از بیکاری بیش از ۵۰۰۰ کارگر حکایت دارد. این موج گسترده و کم سابقه بیکاری در نتیجه تعطیلی صد‌ها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخیر است. کوره داران و کارگران بیکار، آغاز هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت را عامل اصلی وضعیت ناامیدکننده خود عنوان کرده‌اند.
بنابراین گزارش یارانه سوخت به کوره‌های سنتی تعلق نمی‌گیرد و موج بیکاری روستاهای گودین، شورچه، قارلق، کوچه، طاهرآباد، حسین آباد و … را فراگرفته است.
این همه در حالی است که هر کوره آجرپزی ده‌ها شغل ایجاد کرده بود. اهمیت اشتغال توسط این کوره‌ها آنجاست که از سایر استان‌ها منجمله کردستان، خرم آباد و شهرستان‌های تابعه برای یافتن شغل راهی این نقطه می‌شدند ولی اکنون نه از آن‌ها خبری است و نه خبر از لقمه نانی برای خود.
اهالی منطقه می‌گویند: مسئولین به اینجا مراجعه نمی‌کنند. در حالی که برخی کارگران دچار مشکلات جسمی شده‌اند. یکی از کارگران می‌گوید: نفت گران شد، کار از ما گرفته شد.
اکثر کارگران بیکار می‌گویند: بار‌ها به فرمانداری و استانداری نامه نگاری شده تا مشکل هزاران بیکار و تعطیلی صد‌ها کوره آجرپزی حل شود اما هر بار به در بسته خورده‌اند. جواب قانع کننده نیافته‌اند. وضعیت بیمه بیکاری آن‌ها نیز نامعلوم است. هر چند مسئولین مربوطه از طرح گازکشی کوره‌ها استقبال می‌کنند اما مردم و کوره داران اذعان دارند هر ایستگاه گازکشی هزینه‌های ده‌ها میلیونی در بردارد که آن‌ها از پرداخت آن عاجزند.
این گزارش می‌افزاید مهاجرت در میان بیکاران منطقه بشدت افزایش یافته است. برخی تا جنوب رفته‌اند شاید در بندرعباس یا جایی دیگر نانی بدست آورده و به گفته خودشان شرمنده زن و بچه نشوند.

تعطيلي قارچ سینا و بيكاري 67 كارگر

کارگران بیکار شده این واحد تولیدی بیش از سه ماه است که حقوقي دريافت نكرده‌اند.
ايلنا: يك فعال كارگري در همدان از تعطيلي شركت كشت و صنعت «قارچ سينا» و بيكاري 67 كارگر اين واحد توليدي خبر داد.
چنگيز اصلاني در گفتگو با ايلنا دلايل تعطيلي اين واحد توليدي را كمبود نقدینگی و افزایش بدهی‌ها عنوان كرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه این واحد تولید قارچ خوراکی، یک میلیارد و دویست میلیون تومان بدهی دارد،افزود: ۶۷ کارگر بیکار شده این واحد تولیدی بیش از سه ماه است که حقوقي دريافت نكرده‌اند.
او مشکلات این واحد تولیدی را نبود نقدینگی و افزایش بدهی‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر قارچ سینا بطور کامل تعطیل شده و کارگران آن به جهت اینکه در پرداخت بیمه‌های‌شان فاصله افتاده است از دریافت بیمه بیکاری نيز محروم شده‌اند و در بلاتکلیفی به سر مي‌برند.
اين فعال كارگري با اعلام اینکه قارچ سینا مشکلي در خصوص تولید و بازار فروش نداشت، افزود: تولیدات این کارخانه در بازار به خوبی فروش می‌رفت و مواد اولیه آن نیز در داخل تولید می‌شد اما متأسفانه اين واحد توليدي نتوانست از بحران مالی گذر کند و با فشار طلبکاران، این کارخانه تعطیل شد.
به گفته اصلانی هم اکنون مراحل تسویه حساب با كارگران و بانك‌ها در حال انجام است.

كارفرمايان تاكستاني قرارداد كارگران را تمديد نمي‌كنند

تعدادي از کارگران بیکار شده برای تامین معیشت خانواده‌هاي‌شان به شغل‌های کاذب از جمله دست فروشی روی آورده‌اند.
ایلنا: يك فعال كارگري در تاكستان گفت: اكثر واحدهاي توليدي اين شهرستان با اتمام قرارداد کارگران قرارداد جديد منعقد نمي‌كنند.
اسدالله محمد خانلو در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق، اظهار كرد: بعضی از کارگران متخصص بیکار شده مجبور شده‌اند در واحد‌های کوچک‌تر بدون قرارداد و سایر مزایا با حداقل حقوق کار کنند.
دبير اجرايي خانه‌كارگر تاكستان با تاكيد بر اينكه واردات بی‌رویه کالا‌های مصرفی وضعیت واحد‌های تولیدی را نابسامان کرده است، عنوان کرد: تعدادي دیگر از کارگران بیکار شده برای تامین معیشت خانواده‌هاي‌شان به شغل‌های کاذب از جمله دست فروشی روی آورده‌اند.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه افزایش تورم نيز بر واحد‌های تولیدی تاثيرگذار بوده است، افزود: اکثر واحدهای دچار بحران با عدم تمديد قرارداد كارگران خود برای ادامه روند تولید از كارگران بازنشسته كه نيازمند پرداخت حق بیمه و ساير مطالبات قانوني نيستند استفاده می‌کنند.
محمد خانلو با بیان اینکه متاسفانه بعضی از مالکان و سرمایه‌گذاران بخش تولید با دریافت تسهیلات بانکی جهت توليد، به ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در مشاغل دیگر اقدام می‌کنند افزود: این در حالیست که این تسهیلات در جهت نو سازی ماشین آلات و توسعه تولید این واحد‌ها ارائه شده است.

نرخ به كار گماري كارجويان زير 5 درصد است/آمادگي ساماندهي اتباع بيگانه را در كشور داريم

هم اكنون بين 500 تا يك ميليون نفر در استان تهران براي كار ثبت نام مي كنند و كاريابي‌هاي غير دولتي داخلي استان تهران مي توانند در بحث تسهيلات اشتغال و وامهاي خرد، متقاضيان بنگاههاي زودبازده را ساماندهي كنند.
به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا، محسن اسلامي- نايب رييس انجمن صنفي كارفرمايي مراكز مشاوره شغلي و كاريابيهاي غيردولتي داخلي استان تهران-در يك نشست خبري با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر آموزشهايي فني و حرفهاي كه براي متقاضيان كار ارائه مي شود، بر اساس نياز بازار كار نيست و غالبا درازمدت است كه كارجو بايد تا مدتها بيكار بماند در صورتي كه كاريابي‌ها با مراوداتي كه با كارجويان دارند اگر اين آموزشها را در اختيار بگيرند در كاهش زمانبري و جذب سريعتر كارجو موثر خواهند بود.
وي با اشاره به توانمنديهاي بالاي كاريابي‌ها افزود: مراكز كاريابي غيردولتي اين توانايي را دارند كه در بسياري از موضوعات از قبيل روابط كار و بازرسي كار وارد عمل شوند.
اسلامي اضافه كرد: هر سال جمعيت افغان معادل بودجه افغانستان از ايران پول خارج مي كنند و معادل همين ميزان هم از يارانه‌ها استفاده مي كنند كه قابل تامل است لذا اين آمادگي را داريم تا به عنوان نهاد مردمي در بحث ساماندهي اتباع بيگانه به ويژه كارگران افغاني وارد شويم.
نايب رييس انجمن صنفي كارفرمايي مراكز مشاوره شغلي و كاريابيهاي غيردولتي داخلي استان تهران در ادامه با تاكيد بر ارائه آموزشهاي لازم در بحث اشتغال ادامه داد: مقدمه ورود نيروي انساني در بازار كار، آموزش است و اگر مجوز آموزشها به ويژه آموزشهاي فني و حرفهاي به كاريابيها داده شود، مي توانند كارجويان را بهتر آموزش دهند و راهنمايي كنند. وي همچنين نرخ به كارگماريطي سالهاي 87 تا 89 را10 درصد اعلام كرد و گفت: در حال حاضر از مجموع 600 ثبت نامي در ماه، به دليل نبود فرصتهاي شغلي تنها زير 5 درصد به كارگمارده مي شوند.

بيات:نگرانيم شغلهاي موجودرا هم ازدست بدهيم/كاهش نرخ بيكاري بابسته شدن كارخانه‌هادرتضاداست

وقتي كه هر روز از گوشه و كنار خبر اخراج كارگران و تعطيلي كارخانه‌اي را مي شنويم چطور است كه آمار ايجاد اشتغال كشور افزايش يافته است؟
فتح‌الله بيات ـ رييس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني ايران ـ با بيان اين مطلب به خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا، گفت: به عنوان خدمتگزار جامعه كارگري اظهارات رييس مركز آمار ايران مبني بر كاهش 12 درصدي نرخ بيكاري در سال گذشته را نمي توانم تاييد كنم چرا كه با حجم بالايي از مراجعات روزمره كارگران و بيكاران مواجه هستيم كه نه تنها كاهش نداشته بلكه از ابتداي سال جاري هم رو به افزايش بوده است.
وي با بيان اين مطلب كه مشخص نيست مبناي آمار ارائه شده از سوي مركز آمار چه بوده است؟ اظهار كرد: كاهش نرخ بيكاري با بسته شدن كارخانه‌ها جور در نمي آيد زيرا وقتي هر روز از گوشه و كنار خبر اخراج كارگران و بسته شدن كارخانه‌اي را مي شنويم جاي سوال است كه چگونه آمار ايجاد اشتغال در كشور مثبت ارزيابي مي شود و نرخ بيكاري كاهش مي يابد؟
به اعتقاد رييس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني كشور اگر شغل جديدي در كشور ايجاد نمي شود دستكم كارخانه‌ها و كارگاه‌هايي كه هم اكنون در حال فعاليت هستند حفظ شوند و نيروهاي كار آن را اخراج و بيكار نكنند تا به جمعيت جوياي كار كشور افزوده نشود.
وي با بيان اينكه عمده نگراني‌ها اين است كه شغلهاي موجود را هم از دست بدهيم، افزود: مسئولان اعلام مي كنند كه يك ميليون و 300 هزار نفر شغل در كشور ايجاد شده ولي اگر به راستي 500 هزار نفر شغل به وجود آمده باشد، شاهكار است.
بيات در عين حال به تعطيلي و ورشكستگي كارخانه‌ها اشاره كرد و گفت: در صورتي كه كارخانه‌هاي بحراني به ويژه كارخانه‌هايي كه صرفا به خاطر مسايل و مشكلات مالي ورشكسته و تعطيل مي شوند حمايت و رسيدگي شوند و دست توليدكننده‌اي كه بدهكار است و براي حفظ كارخانه به اخراج نيروي كار روي مي آورد، گرفته شود در آن صورت بخش اعظمي از معظل بيكاري در كشور برطرف مي شود و سرمايه‌هاي انساني از دست نمي روند.
‌رييس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني ايران در پايان ابراز اميدواري كرد: اعتبار خوبي كه در بودجه براي بخش اشتغال كشور پيش‌بيني شده است به شكل شايسته‌اي مديريت شود تا بيكاري كاهش يابد و اشتغال در كشور رونق بگيرد.

اچ پی 30 هزار کارمندش را اخراج می کند

خبرگزاری فارس: شرکت اچ پی یکی از بزرگترین فروشندگان انواع سخت افزار و رایانه و لوازم جانبی آن، از برنامه ریزی خود برای اخراج 30 هزار کارمندش خبر داده است.
به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، هدف از اجرای این تصمیم سازماندهی مجدد شرکت، صرفه جویی مالی و مقابله با بحران اقتصادی فعلی است. این تصمیم از هفته آینده اجرایی می شود.
مگ ویتمن رییس اچ پی همچنین امیدوار است از این طریق کارآیی بخش فروش شرکت را افزایش دهد و محصولات جدیدی تولید کند. ویتمن که از سپتامبر گذشته به ریاست شرکت اچ پی رسیده، دو هدف اصلی خود را افزایش کارآیی این شرکت و همین طور عرضه محصولات تازه اعلام کرده است.
شرکت اچ پی در حال حاضر 324 هزار کارمند دارد و با این حساب قرار است 10 درصد از نیروی کار آن اخراج شوند. در این میان اچ پی قصد دارد بر روی کشور چین سرمایه گذاری کند و به خصوص واحد تحقیق و توسعه خود را در این کشور گسترش دهد.
اگر چه اچ پی در سال مالی 2011 حدود 127 میلیارد دلار درآمد داشته، اما از این رقم تنها 7.1 میلیارد دلار سود قطعی بوده که جایگاه مستحکم اچ پی را متزلزل کرده است. از سوی دیگر این شرکت در حوزه تبلت، گوشی های هوشمند و ... عملکرد مناسبی نداشته است.

بیش از ۲ هزار نفرخبرنگار در انتظار دریافت وام هستند

میزان اعتبار تخصیص یافته برای وام خبرنگاری در سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان است/ مبلغ این وام به دلیل تعداد زیاد متقاضی کاهش يافته است.
ایلنا: مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر بيش از ۲ هزار خبرنگار در انتظار دریافت وام از بانك شهر هستند و اين در حاليست كه در سال جاري تنها مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به اين امر اختصاص يافته است.
عبادالله رمضانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه میزان اعتبار تخصیص یافته برای وام خبرنگاری در سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان است اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۲ هزار نفر متقاضی دریافت این وام از بانک شهر هستند.
وی با بیان اینکه مبلغ این وام را به دلیل تعداد زیاد متقاضی کاهش داده‌ایم تصریح کرد: با این سیاست تعدادی بیشتری از خبرنگاران ‌می‌توانند در طول سال وام دریافت کنند.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه روند دریافت وام توسط خبرنگاران براساس روال و مقررات بانکی صورت‌ می‌گیرد تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که خبرنگاران واجد شرایط از کمترین مشکلات در دریافت وام برخوردار شوند.

مخالفت هيئت رئيسه با سه فوريت طرح سه‌جانبه‌گرايي در تامين اجتماعي

محجوب: امروز صبح طرح سه فوریتی در مورد سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی را تقدیم هیات رئیسه کردم که اگرچه سه فوریت آن کاملا توجیه داشت اما رئیس مجلس با طرح سه فوریتی موافقت نکرد.
ایلنا: رئيس فراكسيون كارگري طرح «سه جانبه‌گرايي در تامين اجتماعي» را به هيئت رئيسه مجلس تقديم كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علیرضا محجوب در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی خطاب به رئيس مجلس گفت: امروز صبح طرح سه فوریتی در مورد سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی را تقدیم هیات رئیسه کردم که اگرچه سه فوریت آن کاملا توجیه داشت اما رئیس مجلس با طرح سه فوریتی موافقت نکرد.
محجوب كه طي اخطار ماده 167 قانون اساسي، با بیان این که دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار سال تعیین شده است، گفت: به نظر می‌رسد امروز پایان کار مجلس است در حالی که پایان کار مجلس هشتم طبق قانون ششم خرداد تعیین شده، با توجه به این که طرح‌ها و لوایح زیادی معطل مانده است به جای این که شبانه روز کار کنیم سه روز هم زودتر مجلس را تعطیل می‌کنیم.
باهنر خطاب محجوب مبنی بر پایان کار مجلس هشتم افزود: یک سری مقررات و فرایندها در کشور تعریف شده است. این که مطرح می شود امروز کار مجلس و اقدامات هیات رئیسه تمام می شود به هیچ وجه این طور نیست.

افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ کارمندان فعلا منتفی است

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس‌جمهوری اظهار کرد: هنگام تنظیم لایحه بودجه در جلساتی که خدمت رییس جمهوری داشتیم، آقای احمدی نژاد تاکید کرد که به نحوی که اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا دیده شود که بتوان تا ۱۵ درصد ضریب ریالی را برای افزایش حقوق کارمندان اعمال کرد. بر همین اساس هم لایحه بودجه تهیه و سپس تقدیم مجلس شد.
ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: بعد از تقدیم لایحه به مجلس در راستای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مواردی مثل بدی آب و هوا به دستگاه‌ها برای کل کارکنان دولت ابلاغ شد که در حقوق بعضا در بهمن و عمدتا در اسفند ماه اعمال کردند. این موارد که در راستای اجرای قانون مدیریت کشوری بوده با احتساب اعمال ۱۵ درصد ضریب ریالی با توجه به افزایش‌هایی که در اسفند عمل شد، حدود پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به اعتبار داشتیم. این مقام مسوول با تاکید بر این‌که نیاز به بودجه پنج هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق توسط دولت مطرح شد، گفت: به هر دلیل این مورد تصویب نشد. با توجه به این مطلب پیش بینی ما این است که حدود پنج هزار میلیارد تومان برای اعمال ضریب ۱۵ درصد برای حقوق و مزایا اعتبار نیاز است. تلاش زیادی برای افزودن این رقم به اعتبارات حقوق و مزایا در مجلس شد اما با وجود مثبت بودن اراده جمعی، به هر دلیل مقدور نشد.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نرخ تورم افزایش ۱۵ درصدی حقوق منطقی است؟ تصریح کرد:‌ برابر قانون برنامه پنجم توسعه اعمال ضریب ریالی توسط دولت در چارچوب اعتبارات مصوب به همین دلیل خیلی تلاش کردیم که این اعتبارات افزایش پیدا کند، اما نشد.

آیا ایرانیان کمترین حقوق را در میان مردم جهان می گیرند؟

از ایران و کتمان مسئولان که بگذریم در سوی دیگر جهانی قرار دارد که در سال 1404 قرار است ایران از آنها بسیار پیشرفته تر باشد. آنها نیز با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند اما نگران افزایش قیمت طلایشان نیستند که مبادا این افزایش کالاهایشان را گران کند.
آفتاب: تا چند سال پیش آمار خط فقر توسط نهادهای ذیربط اعلام می شد. اما از چند سال گذشته تاکنون به دلیل اینکه انتشار این آمار برای هیچ نهادی خوشایند نبوده است آمار دقیق از وضعیت خط فقر در دسترس نیست و تنها حقوق پایه هر سال است که اعلام می شود.
از سال 84 به بعد قیمت بسیاری از کالاهای اساسی چند برابر شده است مثلا مسکن 400 درصد، گوشت 800درصد و لبنیات و سایر موادغذایی ضروری نیز افزایش چند صد درصدی را تجربه کرده اند.
همه اینها در حالیست که در سال۸۴ خط فقر زیر ۲۳۴ هزار تومان بوده است. حداقل دستمزد ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده بود و در سال ۱۳۹۰ درحالی که حداقل دستمزد ۴۰۰هزارتومان بود، براساس متوسط در آمد و مصرف خانوارهای ایرانی خط فقر ۹۸۰هزار تومان تعیین شد.که همه این عوامل را در کنار هم بگذاریم چیزی جز افزایش فساد اقتصادی، فقر و شکاف بین طبقات اجتماعی نصیب نمی شود.
طی شش سال گذشته حداقل دستمزد به دوبرابر افزایش پیدا کرده است درحالی که خط فقر ۵ برابر رشد داشته است و از سوی دیگر دولت نیز هنوز معتقد به تورم 20 درصدی است!
البته در این میان اظهارات بعضی از دولتی ها جای سوال دارد! روز یکشنبه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه با اجرای هدفمندی یارانه ها دیگر فردی در ایران زیرخط فقر شدید و درآمد کمتر از یک دلار در روز ( ماهانه ۳۰ دلار) وجود ندارد، گفت: اقشار آسیب پذیر بیشترین بهره را از هدفمندی یارانه‌ها برده‌اند.
از ایران و کتمان مسئولان که بگذریم در سوی دیگر جهانی قرار دارد که در سال 1404 قرار است ایران از آنها بسیار پیشرفته تر باشد. آنها نیز با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند اما نگران افزایش قیمت طلایشان نیستند که مبادا این افزایش کالاهایشان را گران کند.
هرچند از دید رسانه ملی آنها کم خوابی مفرط دارند، کم کفایتی مدیرانشان ، تورم دورقمی، بیکاری بالا دارند و فلان رئیس جمهورشان ماهی 6هزار دلار درآمد بعد از خدمت دارد و ما هیچ کدام از اینها را نداریم؛ اما بد نیست نگاهی به وضعیت حقوق و درآمد همان مردمانی داشته باشیم که وضعشان از ما خیلی بدتر است و تعطیلات ندارند.
در حال حاضر در اروپا مردمان کشورهای دانمارک، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک، موناکو و انگلستان بیشترین حقوق را در میان اروپایی های می گیرند.
طبق گزارش یونایتد اکسپلیشن دانمارکی ها در ازای هر ساعت کار 14 یورو حقوق نصیبشان می شود که در ماه معادل 24747 یورو می شود. در لوکزامبورگ نیز شاغلان در ازای هر ساعت کار 10 یورو می گیرند که این میزان در ماه معادل 1800 یورو می شود. هر ساعت کار در فرانسه و موناکو به اندازه 9 دلار ارزش دارد و در نهایت شهروندان این دو کشور نیز به ترتیب در ماه 1400 و 1560 یورو حقوق می گیرند.بلژیکی ها و انگلیسی ها به نسبت کشورهای ذکر شده کمتر حقوق می گیرند. حقوق هر بلژیکی در یک ساعت کار معادل 8 یورو و در ماه معادل 1440 دلار است. این میزان برای مردم انگلیس در هر ساعت کار 6 یورو و در ماه 1117 یورو می باشد.( لازم به ذکر است که آمار مربوط به سال 2012 کشورهای آلمان، ایتالیا، نروژ و سوئد هنوز اعلام نشده است.)
در کانادا نیز حداقل هرساعت کار 10 تا 12 دلار ارزش دارد. در ایالات متحده آمریکا نیز شاغلان در هر ساعت کار حداقل 5 دلار و حداکثر 9 دلار نصیبشان می شود. البته لازم به ذکر است که طبق آخرین آمار اعلام شده در سال 2012 تنها در ایالت واشنگتن آمریکا شاغلان 9 دلار در هر ساعت حقوق می گیرند و در بقیه ایالت ها هر ساعت کار ارزش کمتری دارد.
در چین نیز هرچند جزء آن دسته از کشورهایی است که درصد کمی از مردمانش زیر خط فقر معمولی هستند اما با این حال جالب است بدانید که به گفته رسانه های این کشور در سال 2011 در چین بیشترین حقوق 210 دلار در ماه و کمترین آن نیز 84 دلار در ماه بوده است.
به گزارش ضد فساد،آخرین آماری که از ایران در نهادهای اقتصادی بین المللی دردست است به سال 2008 بر می گردد که در این سال هر ایرانی به طور متوسط در ماه حقوقی معادل 220 دلار می گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر