اخبار کارگری 26 مه 2012

برابر با 6 خرداد 1391

تجمع کارگران کارخانجات پاک پي - برفاب - بابک متال - کاشي ارينگ

در پي اخراج تعداد زيادي از کارگران کارخانجات پاک پي - برفاب - بابک متال - کاشي ارينگ و عدم رسيدگي مسئولان اداره کار به احوال کارگران بيش از دويست کارگر روز پنجشنبه 4 خرداد در محوطه پارک ملت شهرکرد تجمع كردند. کارگران در اين تجمع به عدم رسیدگی به خواسته هایش توسط مسئولان حکومتی اعتراض کردند. ماموران سركوبگر رژيم اين تجمع را تاب نياوردند و با خشونت کارگران را متفرق نمودند

مسموميت ده کارگر در طول سه ماه

در اطراف منطقه صنعتي خميني شهر يک پايگاه کوچک مربوط به نيروي زميني سپاه وجود دارد. اين پايگاه در فاصله يک کيلومتري از يک کارگاه کوچک قرار دارد که کار هاي تراشکاري و ريخته گري انجام ميدهد.
به گفته کارگران اين کارگاه بعضا در اواسط روز دود غليظي از طرف اين پايگاه شروع به پخش شدن در منطقه ميکند اين دود بسيار بد بو و اشک اور است در طي سه ماه گذشته حداقل ده کارگر که در منطقه کار ميکردند دچار مسموميت هاي شديد شده اند البته اين مسموميت ها با استنشاق مستقيم دود صورت نگرفته و گاها کارگران دو روز بعد از استنشاق دود مسموم شده اند . تاول هاي بزرگ خارش چشم و لکه هاي قهوه اي روي پوست هم در کارگران ديده ميشود

توضیح و تکذیبه ای در باره ی یک مصاحبه- محمود صالحی

کارگران و فعالین کارگری!
همان طوری که در سایت های خبری کارگری انتشار یافته، من در تاریخ 12 مارس 2012 به دعوت پنج سندیکای کارگری فرانسه، وارد پاریس شدم و سپس به مدت شش روز نیز برای دیدار با تشکل های کارگری سوئد، به این کشور مسافرت کردم. اگر چه کارگران و فعالین کارگری و همه ی کسانی که دلسوز جنبش طبقه کارگر هستند با باورها و کارکرد من در جنبش کارگری به خوبی آگاه هستند، اما لازم می دانم برای روشن شدن افکار عمومی، نکاتی را توضیح دهم:
در مدت اقامت ام در این دو کشور، چند خبرنگار و روزنامه نویس سندیکاهای کارگری فرانسه و سوئد با من مصاحبه کردند. هدف من در این ملاقات ها تشریح شرایط زیست و مبارزه طبقه کارگر ایران برای کارگران و فعالین این کشورها و آشنایی بیشتر فعالین جنبش های اجتماعی و جنبش کارگری با شرایط کاری و معیشتی و تشکل یابی کارگران ایران و به ویژه سطح مبارزه و جسارت آنها برای دستیابی به خواسته های شان بود. بدون شک من در این مصاحبه ها باید مطالبی را بیان می کردم و واژه هائی را به کار می گرفتم که در راستای این هدف باشد.
اما پس از بازگشت به ایران و با مطالعه ترجمه فارسی یکی از مصاحبه های انتشار یافته، متوجه عباراتی شدم که هیچ ارتباطی با بحث من نداشته و هیچ گاه به کار نبرده ام. ضمن احترام به کسانی که صحبت های شفاهی مرا برای خبرنگاران این رسانه ها، ترجمه نموده اند؛ اما به نظر می رسد در انتقال گفته های من، اشتباهی صورت گرفته و یا خبرنگار سندیکا، سهوا" عباراتی را در آن گنجانده است. برای نمونه در ترجمه فارسی مصاحبه با خبرنگارسندیکای "سی اف دی تی" واژه "رژیم" و عبارت "ماهیت خونخوار حکومت" به کار رفته که ارتباطی به بحث من نداشته و هرگز از آن استفاده نکرده ام. در ضمن متوجه شدم در مورد "اتحادیه" و "محرومیت کارگران ده نفره و کمتر از شمول قانون کار" فرمولبندی هائی گنجانده شده که از آن من نیست. در اشاره به مبارزات کارگران و مردم در کشورهای عربی نیز نگفته ام که " در ایران نیز تکلیف سیاسی در خیابان ها تعیین می شود." زیرا که مصلحتی در به کار بردن این گونه صحبت ها ندیده و نمی بینم.
این موارد اشتباهی بود که در مصاحبه آمده بود و لازم به تکذیب آن دیدم. امیدوارم که خبرنگاران و مترجم ها با دقت، جدیت و احساس مسئولیت بیشتری، مصاحبه ها را منتشر کنند تا چنین اشتباه هایی به حداقل برسد.
محمود صالحی 4/3/91

شیوع ایدرز بین کودکان کار ۴۵ برابر متوسط کشوری است

یک مددکار اجتماعی از نتایج تحقیقی در خصوص فراگیری بیماری ایدز در میان کودکان کار خبر داد که بر اساس این تحقیق میزان ابتلای کودکان زباله‌گرد و دستفروش به بیماری ایدز برابر با زنان ویژه است.
فرشید یزدانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حدود ۴/۵ درصد کودکان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند که این رقم ۴۵ برابر متوسط کشوری است و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان زنان ویژه برابری کند. عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نتایج پژوهش جدیدی که در مقاله‌ای توسط دکتر محرز ارائه شده است، گفت: کودکان در سنین بین ۱۰الی ۱۴سال و۱۵الی ۱۸سال بدلیل عدم توجه والدین شروع به استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی می کنند که بررسی‌ها نشان داده ۶۰ درصد از کودکان کار استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند که سیگار و سایر مواد دخانی را شامل می‌شود.
این فعال حقوق کودکان افزود: طبق این پژوهش ۲۰ درصد از کودکان کار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و ۴۰ درصد نیز مشروبات الکلی را تجربه کرده‌اند.
یزدانی در ادامه پدیده کودکان کار را حاصل سیاست‌های کلان اقتصادی-اجتماعی دانست و تصریح کرد: رشد تورم و بحران‌های اقتصادی باعث فقیرتر شدن خانواده‌های ضعیف می‌شوند و این روند از مهمترین عوامل ورود کودکان به بازار کار به شمار می‌روند.
او با بیان اینکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار ابتدا باید عوامل ورود این کودکان به بازار کار را نابود کرد، افزود: با وجود آنکه افزایش فقر به تبع بحران‌های اقتصادی حاصل سیاست‌های دولت است اما به نظر می‌رسد دولت دغدغه‌ خاصی برای پوشش و ساماندهی اصولی و بلند مدت این کودکان نداشته باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در خاتمه با اشاره به «طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان» که در حال اجراست، گفت: متاسفانه نگاه انسانی در برخورد با این کودکان وجود ندارد و درباره ساماندهی این کودکان همان‌گونه تصمیم‌گیری می‌شود که در خصوص جمع‌آوری یا نصب مبلمان شهری برنامه‌ریزی می‌شود اما با این حال امیدواریم دولت هر چه زودتر برنامه‌ای دقیق و اصولی با نگاهی انسان‌محور برای حمایت از کودکان کار در نظر بگیرد.

بیکاری ۶۷ کارگر چدن پارس ساوه

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در ساوه اعلام کرد: در پی عدم تمدید قرارداد، ۶۷ کارگر واحد صنعتی چدن پارس بیکار شدند.
به گزارش ایلنا، مهدی زمانی ضمن اعلام این خبر گفت: کارخانه چدن پارس واقع در شهرک صنعتی ساوه که متعلق به بخش خصوصی است، به علت نداشتن نقدینگی و کمبود مواد اولیه ناچار شده است ادامه همکاری با ۶۷ کارگرقرار دادی خود را متوقف کند.
او با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از مواد اولیه کارخانه چدن پارس از کشورهای خارجی از جمله چین تامین می‌شوند، افزود: حدود ۸۰ درصد از مواد مورد نیاز تولید این کارخانه از منابع داخلی تامین می‌شود.
این فعال کارگری نبود نقدینگی و به صرفه نبودن تولید را از بارز‌ترین مشکلات این واحد تولیدی دانست و اظهار داشت: ع عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی این کارخانه در سه سال گذشته با توجه به تورم و گرانی‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده است این واحد صنعتی دچار مشکل شود.
زمانی در ادامه گفت: کارگران واحد تولیدی چدن پارس با تایید مشکلات کارفرمای خود از عدم حمایت دولت از این واحد صنعتی گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مشکلات این واحد صنعتی رفع شود.
او در خاتمه گفت: با بیکاری ۶۷ کارگر قراردادی مجموع کارگرانی که در این واحد فعالند به ۱۳۵ نفر می‌رسد که از این تعداد فقط ۹ نفر دارای قرارداد رسمی هستند.

خروج ناگهانی500هزار نفر از بازار کار؛ جدول 6 ساله جمعیت شاغل و بیکار

همشهری آنلاین: با وجود ادعای دولت در ایجاد 4.1 میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌های 89 و 90، در این مدت از جمعیت فعال و شاغل کشور 500 هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زایی میلیونی تناقض دارد.
مهر نوشت: با وجود ادعای دولت در مورد ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی در سال 89 و همچنین 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید دیگر در سال 90؛ آمارها در این بخش چیز دیگری را نشان می‌دهند.
بر پایه این گزارش، در صورت تحقق اشتغالزایی میلیونی در کشور و ایجاد 4 میلیون و 100 هزار فرصت جدید در 2 سال گذشته؛ هم اکنون نرخ بیکاری کشور باید به طرز چشمگیری کاهش می‌یافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در سال‌های گذشته چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و حتی نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال 88 به میزان 4 دهم درصد نیز بیشتر شده است.
آمارها چه می‌‌گویند؟
با اینکه دولت پس از انتقادات و تردیدهای فراوانی که در مورد ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی در سال 89 از سوی بازار کار و همچنین مجلس مطرح شده بود، وعده ارائه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل میلیونی جدید داده بود؛ اما این مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.
کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعیت بیکاری و جمعیت بالای متقاضی کار در کشور تا سال 94 نیز ادامه خواهد یافت.
پیشتر یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه، ایجاد شرایط نامساعد بیکاری در کشور را به افزایش یکباره جمعیت و انفجار تولدها در دهه 60 مرتبط دانسته و عنوان کرده بود: به دلیل ورود جوانان به دانشگاه‌ها و همچنین تاخیر در سن ازدواج، هم اکنون جمعیت بیکاری که باید تاکنون تعیین تکلیف می‌شد، چندسال با تاخیر متقاضی کار می‌شوند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغالی جوانان شده است.
اعتبارسنجی، پاسخ دولت به منتقدان
برای سال گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که طرح اعتبارسنجی و بررسی مستندات ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید شغلی در استان‌ها را برای شفاف سازی در این بخش اجرا خواهد کرد.
هرچند گفته می‌شود که این طرح از پاییز سال گذشته و پس از ایجاد سامانه ملی رصد دنبال شده است، اما نتایج حاصل از بررسی‌ها و اقدامات دولت در این بخش پس از گذشته 44 روز از سال جدید نیز ارائه نشد.
مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بودند که استان‌ها موظف شده‌اند اطلاعات و سوابق مربوط به اشتغال‌زایی در هر استان و مستندات آن را برای بررسی نهایی در سامانه رصد درج کنند که حال پس از گذشت ماه‌ها خبری از نتایج آن در دست نیست.
تاخیر 44 روزه در گزارش دهی
آنها وعده کرده بودند که آمارهای مربوط به عملکرد اشتغال‌زایی سال گذشته را در بهمن ماه و یا اسفند 90 و پس از برگزاری نشست شورای عالی اشتغال به اطلاع عموم مردم خواهند رساند.
به نظر می رسد دولت تصمیم گرفته است تا آمارهای مربوط به عملکرد اشتغالزایی خود را در سال گذشته که بازار کار، مجلس و خانواده‌ها تشنه شنیدن آن و بررسی مستندات بودند را راهی بایگانی کند.
عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته پیرامون زمان ارائه مستندات مربوط به پرونده ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید شغلی در سال90 گفته است: آمارها باید از سوی مرکز آمار ایران اعلام شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزوده است: برای سال جاری نیز معتقدم دولت باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد اما نیازی به اعلام آمار و عدد نمی بینم، مگر اینکه سایر مقامات دولتی و یا رئیس جمهور بخواهد در اینباره تصمیم دیگری بگیرد.
جدول 6 ساله جمعیت فعال، شاغل و بیکار کشور
نرخ بیکاری جمعیت بیکار (میلیون نفر) جمعیت شاغل (میلیون نفر) جمعیت فعال (میلیون نفر) سال
11.2 2.6 20.8 23.4 1385
10.5 2.5 21 23.5 1386
10.4 2.4 20.5 22.9 1387
11.9 2.8 21 23.8 1388
13.5 3.2 20.6 23.8 1389
12.3 2.8 20.5 23.3 1390
نگاهی به جدول جمعیت شاغل و بیکار کشور به ویژه پس از سال 88 که دولت طرح‌های اشتغالزایی میلیونی خود را ارائه کرد، نشان می‌دهد که جمعیت شاغل از 21 میلیون سال 88 به 20 میلیون و 500 هزار نفر در سال 90 کاهش یافته است که نه تنها نشانی از رشد اشتغال در جامعه به واسطه اقدامات دولت را به همراه ندارد؛ بلکه بر ریزش نیروی کار نیز تاکید می‌کند.
هرچند مقامات دولتی در این باره دلایل دیگری را مطرح می‌کنند ولی این موضوع می‌تواند بیانگر این مطلب باشد که در سال‌های اخیر میزان خروج و ریزش نیروی کار از بنگاه‌ها افزایش یافته تا جایی که اقدامات دولت در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.
اخراج از بنگاه‌ها شتاب گرفت
به عبارتی، به هر میزان که دولت توانسته است اشتغال جدید ایجاد کند، میزان شاغلان کل کشور کاهش یافته است که نشان می‌دهد سرعت خروج و ریزش نیروی کار در بنگاه ها بیش از اشتغالزایی جدید است و دولت حتی نتوانسته است در بخش حفظ اشتغال موجود نیز عملکرد مناسبی داشته باشد که بعد از آن بخواهیم امیدوار باشیم میلیونها فرصت جدید شغلی نیز ایجاد و به آمارها اضافه شود.
دولتی‌ها یکی از دلایل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته را امکان تصمیم کارجویان به ادامه تحصیل و یا افزایش تمایل زنان به خانه داری به جای جستجو در بازار کار تلقی می کنند و معتقدند کل جمعیت فعالی که از آمارها خارج شده اند، تصمیماتی از این دست گرفته اند.
اگرچه می‌توان این موارد را برخی از دلایل کاهش مشارکت اقتصادی کارجویان و جمعیت فعال تلقی کرد، اما قطعا دلیل اصلی نخواهد بود و باید کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را به دلایلی از جمله ناامید شدن کارجویان در ورود به بازار کار و یا منفعل شدن در این بخش تلقی کرد.

کارگر جوشکار بر اثر سقوط از ساختمان جان خود را از دست داد

کارگر ۴۵ ساله‌ای معروف به سید امین در حین انجام کاربر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمانی واقع در میدان شهدا، خیابان نادری جان خود را از دست داد.
ایلنا: عضو هیئت رئیسه انجمن‌صنفی کارگران ساختمانی کشوراعلام کرد: کارگر ۴۵ ساله‌ای معروف به سید امین در حین انجام کاربر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمانی واقع در میدان شهدا، خیابان نادری جان خود را از دست داد.
محمد باقری با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در این حادثه که دقایقی پیش اتفاق افتاده است هنوز هیچ یک از مراجع قانونی و ارگانهای امداد رسانی در محل وقوع حادثه حاضر نشده‌اند.
او افزود: به گفته شاهدان عینی دلیل سقوط این کارگر از طبقه پنج ساختمان مسکونی که مشغول جوشکاری بوده است نبستن کمر بند ایمنی حین انجام کار بوده است.

تبدیل قرارداد بیش از 5700 كارگر پیمانی شرکت نفت

بعد از امضای قرارداد، مراحل گزینش برای تایید صلاحیت افراد انجام می‌شود و در صورتی که فردی در گزینش پذیرفته نشود، از ادامه خدمت منفک می‌شود.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: براساس بخشنامه نخست، تا امروز با 3 هزار و 700 نفر از نیروهای فوق دیپلم به بالا و براساس بخشنامه دوم با حدود 2 هزار نفر از افراد دیپلمه با 10 سابقه کار، قراردادهای مستقیم منعقد شده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، عباس خنیفر اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران به طور متوسط سالانه ۳ هزار نفر را جذب می‌کند، ضمن آنکه این شرکت در سال گذشته ۴ هزار و ۹۰۰ نفر جذب کرده است.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران از دریافت مجوزهای لازم برای استخدام هزار و ۸۰۰ نفر در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت موافقت وزیر، آزمون‌های استخدامی را برای این افراد برگزار می‌کنیم.
او با اشاره به وضعیت ۹۶۰ نفر از داوطلبان باقی مانده از آزمون استخدامی سال گذشته گفت: از میان این افراد، به ترتیب نمره‌های قبولی در آزمون، ۱۳۰ نفر را در برنامه جذب قرار داده‌ایم که پیش بینی می‌کنیم تا ۱۰ خرداد ماه به آنان اعلام رسمی شود.
خنیفر افزود: چنانچه نیازهای شرکت با افراد پذیرفته شده تامین نشود، آن دسته از افرادی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند نیز با مصاحبه‌های فنیتخصصی و طبق نیاز واحد‌ها جذب می‌شوند.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه فرآیند جذب و استخدام نیرو‌ها اندکی زمانبر است، گفت: برای جذب نیروهای جدید، نخست باید ظرفیت سازی‌های لازم در بخش‌هایی چون اسکان و آموزش انجام و سمت‌های کف سازمان نیز خالی شود تا بتوان نیروهای جدید را جذب کرد.
وی درباره جنسیت افرادی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند نیز اظهار داشت: بیشترین نیازهای منابع انسانی شرکت ملی نفت در بخش‌های عملیاتی است و از آنجایی که آقایان برای انجام این دسته از فعالیت‌ها مناسب‌تر هستند، این دسته از برنامه‌های استخدامی بیشتر مربوط به آقایان می‌شود.
خنیفر همچنین از آغاز بازنگری در نحوه برگزاری آزمون‌های استخدامی، انجام مصاحبه‌ها و نمره دهی به داوطلبان خبر داد و تاکید کرد: هدف از بازنگری در این آزمون‌ها دریافت کمترین شکایت از داوطلبان است.
وی فرآیند عقد قرارداد مستقیم با نیروهای پیمانکار را طولانی و مهم‌ترین دلیل آن را حضور بسیاری از کارکنان شرکت ملی نفت ایران در مناطق عملیاتی خواند.
به گفته او در شرکت ملی نفت ایران یک دبیرخانه مرکزی و در شرکت‌های تابعه نیز دبیرخانه‌های فرعی تشکیل شده تا کار رسیدگی به عقد قراردادهای مستقیم در سریع‌ترین زمان و به بهترین شیوه انجام شود.
امضای قرارداد پس از گزینش و انجام طب صنعتی
خنیفر با بیان اینکه افراد دارای شرایط برای عقد قرارداد باید مراحلی چون گزینش و طب صنعتی را بگذرانند، گفت: بعد از امضای قرارداد، مراحل گزینش برای تایید صلاحیت افراد انجام می‌شود و در صورتی که فردی در گزینش پذیرفته نشود، از ادامه خدمت منفک می‌شود.
او افزود: در طب صنعتی نیز وضع به این ترتیب است که اگر فردی در مراحل تست پذیرفته نشود، از ادامه خدمتی که انجام می‌دهد منکف می‌شود ولی امکان دارد با توجه به شرایط فیزیکی در جای دیگری از خدمات آن فرد استفاده کرد.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران درباره افرادی که در گروه سوم مشاغل مانند فضای سبز و آبدارخانه مشغول به کار هستند، گفت: این افراد باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل تعاونی‌های مربوطه اقدام کنند، زیرا شرکت ملی نفت ایران از ادامه همکاری با آنان در قالب شرکت‌های پیمانکاری، منع شده است.
وی از آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای کمک به این افراد و ارائه خدمات مشاوره حقوقی خبر داد و گفت: برای آسان سازی امور، افرادی که توانایی هدایت تیم را دارند، حتی از میان بازنشسته‌ها شناسایی کردیم و آموزش‌های لازم را نیز به آنان داده‌ایم.

67 کارگر چدن پارس ساوه بيكار شدند

عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی این کارخانه در سه سال گذشته با توجه به تورم و گرانی‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده است این واحد صنعتی دچار مشکل شود.
ایلنا: يك فعال كارگري در ساوه اعلام کرد: در پي عدم تمديد قرارداد، 67 كارگر واحد صنعتی چدن پارس بيكار شدند.
مهدی زمانی در گفت گو با ایلنا ضمن اعلام این خبر گفت: کارخانه چدن پارس واقع در شهرک صنعتی ساوه كه متعلق به بخش خصوصی است، به علت نداشتن نقدینگی و کمبود مواد اولیه ناچار شده است ادامه همکاری با ۶۷ کارگرقرار دادی خود را متوقف کند.
او با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از مواد اولیه کارخانه چدن پارس از کشورهای خارجی از جمله چین تامین می‌شوند، افزود: حدود ۸۰ درصد از مواد مورد نیاز تولید این کارخانه از منابع داخلی تامین می‌شود.
این فعال کارگری نبود نقدینگی و به صرفه نبودن تولید را از بارز‌ترین مشکلات این واحد تولیدی دانست و اظهار داشت: ع عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی این کارخانه در سه سال گذشته با توجه به تورم و گرانی‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده است این واحد صنعتی دچار مشکل شود.
زمانی در ادامه گفت: کارگران واحد تولیدی چدن پارس با تایید مشکلات کارفرمای خود از عدم حمایت دولت از این واحد صنعتی گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مشکلات این واحد صنعتی رفع شود.
او در خاتمه گفت: با بيكاري ۶۷ کارگر قراردادی مجموع کارگرانی که در این واحد فعالند به ۱۳۵ نفر می‌رسد که از این تعداد فقط ۹ نفر داراي قرارداد رسمی هستند.

بيكاري در مناطق سني‌نشين بيشتر از ساير نقاط كشور است

۴۰ درصد از مردم مناطق سنی‌نشین بیکار هستند/ یک چهارم افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند به دليل عدم وجود فرصت‌هاي شغلي برای گذران معیشت مجبور به قاچاق کالا هستند.
ایلنا: یک کار‌شناس اقتصادی اعلام کرد: به دلیل كوتاهي در اعمال سیاست‌های حمایتی مخصوصا در مناطق مرزي، نرخ بيكاري در مناطق سني‌نشين بيشتر از ساير نقاط ايران است.
حسن اعتضادی در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام اين خبر كه ۴۰ درصد از مردم مناطق سنی‌نشین بیکار هستند، بر لزوم افزایش سیاست‌های حمایتی دولت از اقلیت‌های مذهبی در مناطق مرزی کشور تاكيد كرد و افزود: هم اکنون مردمی که در مناطق مرزی کشور زندگی می‌کنند به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی مجبور به قاچاق کالا هستند.
اعتضادی خواستار تاسیس واحدهای تولیدی جدید در مناطق مرزی از جمله سیستان بلوچستان و کردستان شد و یاد آور شد: یک چهارم افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند به دليل عدم وجود فرصت‌هاي شغلي برای گذران معیشت مجبور به قاچاق کالا هستند.
به گفته این کار‌شناس اقتصادی دولت به صورت غیر مستقیم و ناخواسته موجب ترویج قاچاق کالا در مناطق مرزی شده است.
او اجرای سیاست‌های غلط اقتصادی را موجب افزایش بیش از پیش نرخ بیکاری اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با در نظر گرفتن بیکاری پنهان می‌توان نرخ بيكاري در کشور را بیش از ۲۳ درصد ارزيابي کرد.
این کار‌شناس اقتصادی در بخش ديگري از اين گفتگو با تاکید بر لزوم افزایش حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در ایران یادآور شد: اعمال تحریم‌ها علیه ایران سبب کاهش سرمایه گذاری خارجی شده که می‌توان بحران بیکاری را يكي از تبعات این رخداد جهانی دانست.
اعتضادي یاد آور شد: به منظور جذب سپرده‌های مردم در بانک‌ها باید نرخ سود سپرده گذاری در بانک‌های کشور نرخ جذاب و قابل قبولی باشد. از این رو تا زمانی که نرخ طلا و ارز در بازار ایران بالاست مردم تمایلی به سپرده گذاری در بانک‌ها ندارند. و سرمایه‌ها از بخش تولید خارج و در بازار ارز پس انداز می‌شود.
او با اشاره به افزایش حجم پول‌های سرگردان در کشور یاد آور شد: حجم پول‌های سرگردان در جامعه هم اکنون به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها؛ دولت فعلا برنامه‌ای ندارد

همشهری آنلاین:
دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: با توجه به مشکلات مصوبه مجلس در قانون بودجه 1391 دولت فعلا هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.
به گزارش همشهری آنلاین، محمد رضا فرزین در مورد روند اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانهها گفت: دولت فعلا هیچ تصمیمی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی ندارد. طبیعی است اطلاع رسانی این موضوع همچون روال گذشته در ستاد هدفمندی یارانه‌ها صورت خواهد گرفت و اطلاعات جدید منتشر خواهد شد لذا هرگونه گمانه زنی فردی و گروهی فاقد اعتبار است.
فرزین افزود: ما از مردم می‌خواهیم اطلاعات مورد خود را از دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها و دولت دریافت کنند. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: تمام قیمت‌های مربوط به حامل‌های انرژی همچنان به روال مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه می‌یابد و هیچ افزایشی در حال حاضر در قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت.

گرانی ۷ تا ۲۴۵ درصدی مواد خوراکی در یک سال

بانک مرکزی گزارش داده است به قیمت مواد خوراکی طی سال گذشته از ۳ / ۷ تا ۵ / ۲۴۵ درصد افزایش یافته است. انتقاد از صعود قیمت‌ها به تریبون‌های نماز جمعه نیز کشیده شده است.
به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت مواد خوراکی در یکسال منتهی به ۲۹ اردیبهشت ماه امسال از ۳ / ۷ تا ۵ / ۲۴۵ درصد در ایران افزایش یافته است.
در این گزارش آمده که لبنیات به‌طور نمونه، در عرض یک سال ۳ / ۴۸ درصد و سبزیجات ۱۰۰ درصد گران شده است.
همچنین در یک‌سال گذشته قیمت میوه ۵ / ۵۵ و گوشت قرمز ۶ / ۴۹ درصد افزایش یافته است.
برنج، حبوبات، گوشت قرمز‌، گوشت مرغ، چای، سبزی‌های تازه، روغن و میوه از دیگر اقلامی هستند که بهای آن‌ها افزایش نشان می‌دهد.
آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در ماه‌های ابتدایی سال ۹۱ پس از حدود یک‌سال سکوت این نهاد اقتصادی در انتشار آمار اعلام شده‌اند.
در هفته‌های اخیر بانک مرکزی در گزارشی رسمی هشدار داده بود به‌دنبال افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ها بی‌تاثیر شده، سطح رفاه مردم کاهش و شکاف طبقاتی افزایش یافته است.
طبق برآورد رسمی بانک مرکزی، در دو سال گذشته افزایش حقوق کارمندان و کارگران ایرانی کمتر از نرخ تورم بوده است و این مساله موجب کاهش سطح رفاهی آن‌ها شده است.

برخورد حکومتی با گزارش قيمت مسكن!

حالا كه قرار است جلوي فعاليت اين بازارهاي مجازي گرفته شود، معلوم نيست چگونه قيمت مسكن در تهران كنترل خواهد شد. ظاهرا مسوولان تصور كرده‌اند بازار مسكن را هم مي‌شود همچون بازارهاي لبنيات و گوشت و مرغ كنترل كرد.
آفتاب: دولت در شرايطي كه فضاي موجود در بازار مسكن را طبيعي گزارش مي‌كند و به شدت بر اين موضوع كه «قيمت مسكن هيچ افزايش غيرطبيعي پيدا نكرده و همه چيز در اين بازار آرام است» تاكيد مي‌كند، فضاي مصنوعي و تحريك‌كننده خاصي را براي خريد‌وفروش مسكن در تهران تدارك ديده است.
مسوولان كنترل بازار‌ درصدد هستند جلوي اعلام قيمت مسكن توسط مالكان يا عواملي كه فروش املاك آنها را با شيوه‌هاي مدرن برعهده دارند، بگيرند و عملا فقط به مشاوران‌املاك اجازه دهند در داخل بنگاه‌ها، قيمت‌ها را به خريدار و فروشنده اعلام كنند.
هر چند اين اقدام از سر خيرخواهي قرار است در بازار مسكن اجرا شود اما آنطور كه هفته گذشته خبر اجراي آن در قالب تهديد روانه بازار مسكن شد، با ايجاد انحصار براي مشاوران‌املاك، به رقابتي كه طي دو سال گذشته در اعلام «قيمت پيشنهادي كمتر» به وجود آمده بود، مهر پايان مي‌زند و زمينه را براي اعلام قيمت‌هاي كاذب و حبابي توسط برخي از سوداگران، فراهم مي‌كند.
بزرگترين خطاي نامحسوسي كه در پس اين اقدام مسوولان كنترل بازار، نهفته است، گل‌آلودشدن بيشتر بازار مسكن و ناآگاه شدن بيشتر خريداران آپارتمان از ارزش واقعي آپارتمان‌هايي است كه قصد خريد آن را دارند.
در بازار مسكن، هيچ ملاك و مقرراتي براي تعيين قيمت فروش واحدمسكوني وجود ندارد اما سامانه‌هاي مجازي اعلام قيمت مسكن طي دو سال گذشته موفق شده بودند با نمايش همزمان قيمت واحدهاي فروشي در يك صفحه اينترنتي، فروشنده‌ها را به رقابت با يكديگر بر سر ارائه قيمت پايين‌تر، دعوت كنند.
اما حالا كه قرار است جلوي فعاليت اين بازارهاي مجازي گرفته شود، معلوم نيست چگونه قيمت مسكن در تهران كنترل خواهد شد.ظاهرا مسوولان تصور كرده‌اند بازار مسكن را هم مي‌شود همچون بازارهاي لبنيات و گوشت و مرغ كنترل كرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، كارشناسان در اين باره هشدار مي‌دهند و معتقدند: هر نوع اقدام محدودكننده در بازار مسكن كه بدترين آن «جلوگيري از اعلام عمومي قيمت مسكن» است، اثر منفي بر قيمت مسكن خواهد داشت و لازم است مسوولان در اين باره قبل از اجراي چنين طرح‌هايي تجديدنظر كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر