اخبار کارگری 29 مه 2012

اعتصاب 50 نفر از کارگران شرکت نقش و نمای سنندج

بر اساس گزارش رسیده، تعداد 50 نفر از کارگران مسکن مهر سنندج واقع در شهرک بهاران، وابسته به شرکت « نقش ونما » به مدیریت مهندس ترجمان، که 70 درصد از پرسنل این شرکت را تشکیل می دهند، از تاریخ 23/2/91 در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق معوقه¬ی خود از طرف کارفرما، دست به اعتصاب زده و خواستار دریافت مطالبات خود در اسرع وقت شدند.
کارگران مسکن مه سنندج تا تاریخ ارسال این خبر که 7/3/91 می باشد، هنوز در اعتصاب می¬باشند.
شایان ذکر است، هیچ کدام از کارگران شرکت مذکور از حق بیمه برخوردار نبوده و خطرات ناشی از ناامنی محیط کار هر لحظه امنیت جانی آنان را به مخاطره می اندازد.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اعتصاب رانندگان سواری مسیر سنندج - مریوان

روز شنبه 6/3/91 تمامی رانندگان سواری مسیر سنندج به مریوان، که تعدادشان 90 نفر می باشد، در اعتراض به عدم تناسب کرایه ی جابجایی مسافر با خدمات و هزینه های لازم، که به هیچ وجه جواب گوی مخارج زندگیشان را نمی دهد، دست به اعتصاب زده و از جابجایی مسافران خودداری نمودند، و خواستار افزایش کرایه ی جابجایی مسافر و یا کاهش خدمات، متناسب با زندگی انسانی خود شدند.
شایان ذکر است، نماینده ی رانندگان مذکور، روز یکشنبه 7/3/91 با حضور در سازمان پایانه ها و فرمانداری شهر سنندج، با تسلیم شرایط خود به مسئولین مربوطه، خواستار رسیدگی و موافقت فوری آنان با شرایط خود شدند. و اعلام نموده در صورت عدم رسیدگی و موافقت با شرایط رانندگان مذبور، این بار با اعتصابی گسترده تر، و با همراهی رانندگان 60 دستگاه مینی¬بوس این مسیر روبه رو خواهند شد.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اعتصاب كاركنان دولتي در نروژ

كاركنان دولتي در نروژ كه رشد اقتصادي سريع آن در اروپا متمايز بوده است، براي نخستين بار در 28 سال گذشته بدنبال شكست مذاكرات افزايش دستمزد دست به اعتصاب زدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين اعتصاب نامحدود شامل 25 تا 30 هزار نفر از 600 هزار نفري است كه در دولت مركزي و دولت محلي اشتغال دارند اما انتظار مي رود به افراد بيشتري گسترش پيدا كند مگراينكه دو طرف به توافق برسند.
رهبران اتحاديه مي گويند رشد دستمزد بخش دولتي همواره عقبتر از بخش خصوصي بوده است و كاركنان دولت سزاوار سهم بيشتري از مزاياي اقتصاد قوي نروژ هستند.
جزييات اين مذاكرات محرمانه است اما مذاكرات دستمزد بخش خصوصي به افزايش پايين چهار درصد در سال جاري اشاره دارد و اتحاديه‌هاي بخش دولتي افزايش بيش از چهار درصد را براي كاركنان داراي دستمزد پايينتر مدنظر دارند.
دولت انتظار دارد دستمزدها در سال جاري به ميزان 3.75 درصد و در سال 2013 به ميزان چهار درصد مطابق با پيش بينيهاي بانك مركزي افزايش داشته باشند.
اقتصاد نروژ به ميزان 1.4 درصد در سه ماهه اول رشد كرد كه بيشتر از پيش بينيهاي خوش بينانه بود و بنيانهاي قوي آن، اين كشور را از مشكلات اقتصادي منطقه دور نگه داشته است.

احضار بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر سنندج!

بنا به خبر رسیده, بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر 2012 سنندج، روز دوشنبه 8/3/91 جهت ارائه آخرین دفاعیات خود و معرفی به شعبه های دادگاهی آنها، به شعبه¬ی چهار دادیاری سنندج احضار شدند. کمیته¬ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن محکوم کردن این عمل، خواهان رفع هر گونه قرار بازداشت این کارگران و آزادی کارگران و فعالین می باشد.
کمیته¬ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

فراخوان 5 سندیکای فرانسوی به تظاهرات در حمایت از فعالان کارگری ‌زندانی در ایران

زمان : چهارشنبه 06 ژوئن ساعت 12 صبح الی14
مکان : ژنو – مقابل دفتر سازمان ملل Place des Nations 1202 Genève, Suisse
متن این بیانیه*
در دفاع از حقوق کارگران و آزادیهای سندیکایی در ایران
در ایران کارگران از ابتدایی ترین حقوق محرومند:
- حق اعتصاب؛
- حق تظاهرات؛
- حق ایجاد تشکلات سندیکایی
هزاران کارگر به اتهام عدم رعایت موارد ممنوعه توسط رژیم دستیگیر شده، بسیاری به زندان افکنده شده و در مواردی به مرگ محکوم شده اند.
ما سندیکاهای فرانسوی: ث.ژ.ت (CGT)، ث.اف.د.ت (CFDT)، اف.اس.او (FSU)، اونسا (UNSA) و سولیدر (Solidaire) کلیه تشکلات کارگری شرکت کننده در اجلاس سال ۲۰۱۲ سازمان بین المللی کار در ژنو را فرا می خوانیم که برای:
- آزادی کارگران زندانی
- ایجاد سندیکاهای مستقل
- حضور نمایندگان واقعی و نه سندیکالیستهای قلابی و عوامل و همدست های رژیم
به تظاهرات ایستاده در میدان ملل بپیوندند
میدان ملل
از ساعت ۱۲ الی ۱۴
چهارشنبه 6 ژوئن – ژنو
*این بیانیه به وسیله «همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران - پاریس» و «اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران - پاریس» به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

اخراج ۱۲۴۷ کارگر در خراسان جنوبي بررسي شد

ز اين تعداد فقط 44 نفر بازگشت به کار داشته‌اند و 276 مورد از شکايت بررسي شده به پرداخت سنوات خدمت، 303 رأي سازش و 350 مورد به ديگر آرا و تصميمات منجر شد.
ايلنا: مدير کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان جنوبي اعلام كرد: سال گذشته شكايت هزار و 247 کارگر جهت رسيدگي به اخراج‌شان از جانب ادارات كار اين استان دريافت شد.
به گزارش ايلنا، عابدين محمدي با ذكر مطلب فوق توضيح داد: در طول سال 90 هزار و 247 شکايت از جانب کارگران جهت رسيدگي به اخراج دريافت شد که از اين تعداد 237 مورد به دليل اتمام قرارداد و 1010 تقاضاي رسيدگي به دليل اخراج بي‌دليل يا ديگر موارد بود.
او با بيان اين که 123 دادخواست هم در مورد مسائل ديگري چون پرداخت نشدن حقوق و... دريافت شد، ادامه داد: هزار و 370 شکايت وارده در سال گذشته به هيئت تشخيص ارجاع و از اين تعداد براي 970 مورد رأي صادر شد.
وي افزود: از اين تعداد فقط 44 نفر بازگشت به کار داشته‌اند و 276 مورد از شکايت بررسي شده به پرداخت سنوات خدمت، 303 رأي سازش و 350 مورد به ديگر آرا و تصميمات منجر شد.
به گفته وي، 400 پرونده به هيئت حل اختلاف ارجاع شد که از اين تعداد براي 272 شکايت رأي صادر شد و 8 نفر به محيط کار بازگشتند و 107 مورد پرداخت سنوات، 68 رأي سازش و 89 مورد در ديگر زمينه ها صادر شد.

اخراج 2 هزار نفر از كارمندان شركت كانادايي ريم

شركت ريسرچ اين موشن (ريم) حداقل دو هزار نفر از كاركنانش در سراسر جهان را در بخشي از برنامه سازماندهي فعاليتهايش اخراج مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزنامه كانادين به نقل از منابع آگاه گزارش داد دور بعدي اخراجها در اين شركت براي اول ماه ژوئن برنامه ريزي شده است كه يك روز پيش از پايان نخستين سه ماهه اين شركت سازنده تلفن هوشمند است اما برخي پيش بيني كرده اند اين اخراجها زودتر اعلام شوند.
رويترز به نقل از يك منبع نزديك به اين شركت گزارش داد اخراجهاي قريب الوقوع ممكن است شامل شش هزار نفر شود و در بخشهاي حقوقي، بازاريابي، فروش، فعاليتها و منابع انساني اين شركت انجام مي گيرد.
تورستن هينز، مديرعامل جديد و برايان بيدولكا، مدير مالي ريم اعلام كرده‌اند قصد دارند فعاليتهاي اين شركت را يكپارچه كرده و يك ميليارد دلار در سال مالي جاري صرفه جويي كنند.
ريم در حال حضور حدود 16500 نفر را در سراسر جهان به خدمت گرفته است.

مسئولان به فكر حفظ اشتغال موجود باشند

با ريزش نيروي كاري كه امسال صورت گرفته ايجاب مي كند كه در مقطع فعلي به دنبال حفظ اشتغال باشيم. محمد احمدي ـ عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار كشور ـ با بيان اين مطلب به خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا، گفت: ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد خوب است و البته هزينه‌بر هم هست ولي در شرايط كنوني مسئولان كشور بهتر است به فكر حفظ اشتغال موجود باشند.
وي اشتغال را يكي از دغدغه‌هاي مهم مردم و جوانان ذكر كرد و درباره كاهش آمار بيكاري در سال 90 گفت: محاسبه اين آمارها دست ما نيست و متولي ايجاد اشتغال هم نيستيم ولي چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه زماني مي توان آمارها را قبول كرد كه مصاديق آن را داشته باشيم.
به اعتقاد احمدي با توجه به ريزش نيروي كار كه امسال صورت گرفته در مقطع كنوني بايد به دنبال حفظ اشتغال بود.
اين فعال كارگري يادآور شد: زماني كه توانستيم اشتغال موجود را حفظ كنيم مي توان در كنارش به ايجاد فرصتهاي شغلي جديد هم انديشيد.

اخراج اولين حربه كارفرمايان در صورت تشديد بحران

اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها با افزایش هزینه‌هاي توليد، صنایع را به نابودی خواهد کشاند و موج جديد اخراج كارگران را تشديد خواهد كرد.
ایلنا: يك فعال كارگري در ساوجبلاغ نسبت به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها در شرايط فعلي بازار كار ايران هشدار داد.
کرمعلی سامانی‌پور اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را به زیان صنایع وبه تبع آن کارگران صنعتي دانست و به ایلنا گفت: اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها با افزایش هزینه‌هاي توليد، صنایع را به نابودی خواهد کشاند و موج جديد اخراج كارگران را تشديد خواهد كرد.
دبير اجرايي خانه كارگر ساوجبلاغ با بیان اینکه در اجرای فاز اول اقانون هدفمندي تعهد دولت مبني بر پرداخت سهم تولید عملی نشده است، اظهار كرد: قرار بود یک سوم از درآمد سرانه هدفمند کردن یارانه‌ها که ۵۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود بابت يارانه هزینه‌های بخش صنعت اختصاص یابد که تا كنون انجام نشده است.
او با اشاره به اخراج گسترده کارگران در واحد‌های صنعتی کشور تصریح کرد: اخراج کارگران اولین حربه صاحبان صنایع و کارفرمایان در کاهش هزینه‌های مالی‌شان است که در یکسال گذشته بعد از اجراي فاز اول هدفمندي شاهد گسترش اخراج كارگران بوديم.
سامانی‌پور با اشاره به افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی اذعان داشت: وضعیت واحد‌های صنعتی به گونه‌ای است که کارفرمایان این واحد‌ها در حال مبارزه با مشکلات تولید هستند.

گسترش بيكاري كارگران نساجي در سال جاري

امروز سياست هاي دستگاه هاي متولي بخش توليد و سيستم بانكي، كاملا در تضاد با شعار حمايت از توليد است/ جايگزيني بسته‌هاي حمايتي به جاي جوايز صادراتي در سال جاري، تير خلاص را بر بدنه توليدات صادرات محور وارد مي‌كند.
ايلنا: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی اعلام کرد: انتظار مي‌رود تا پايان سال بسياري از كارگران صنايع نساجي بيكار شوند.
مهدی یکتا با بیان این مطلب به ایلنا گفت: از ابتدای امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی دولتی بخش تولید و صنعت و بانک‌ها به عنوان بازوی حمایتی بنگاه‌های اقتصادی، هیچ حرکتی در جهت حمایت از تولید ملی نداشته‌اند. این در حالی است که صنعتگران حداقل در سال جاری و در آستانه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، توقع اعمال حمایت‌های واقعی از سوی دولت را دارند.
وی افزود: سال گذشته نوسانات نرخ ارز ضربه‌های بزرگی به بخش تولید و صنعت وارد کرد که این امر به نوبه خود قدرت تصمیم گیری را از واحدهای تولیدی گرفت. عدم دسترسی بنگاه‌ها به ارز مرجع برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز، چالش دیگری است که از سال گذشته دامنگیر صنایع نساجی شده است.
یکتا با تاکید بر اینکه در حال حاضر بنگاه‌های صنعتی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و با کاهش توان تولیدی مواجه شده‌اند، تصریح کرد: باتوجه به وضعیت فعلی بنگاه‌های صنعتی، برای حمایت از تولید باید تلاش کرد که حداقل ظرفیت فعال باقی مانده برای واحد‌ها را حفظ کرد و مانع تعدیل نیروی بیشتر و کاهش بیش از پیش ظرفیت تولیدی کارخانجات شد.
به گفته او، امروز سیاست‌های دستگاه‌های متولی بخش تولید و سیستم بانکی، کاملا در تضاد با شعار حمایت از تولید است.
دبیر اتحادیه صنایع نساجی با اشاره به تورم شدیدی که در ماه‌های اخیر به شدت فعالیت‌های تولیدی را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: مسلما تداوم این روند باتوجه وضعیت نرخ تورم و محدودیت‌های موجود برای فعالان اقتصادی به منظور تامین و واردات مواد اولیه، می‌توان انتظار تعدیل نیروی بسیاری از کارخانجات تا پایان سال را داشت. ضمن اینکه احتمالا برخی واحد‌ها رو به تعطیلی خواهند گذاشت.
وی ضمن انتقاد شدید از سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف جوایز صادراتی، عنوان کرد: جایگزینی بسته‌های حمایتی به جای جوایز صادراتی در سال جاری، تیر خلاص را بر بدنه تولیدات صادرات محور وارد می‌کند.
به گفته یکتا؛ این بسته‌ها چیزی جز وظایف ذاتی دستگاه مورد تصدی در قبال بخش تولید و صادرات نیست. بسته‌هایی که می‌خواهند به جای جوایز صادراتی به صادرکنندگان پرداخت کنند.
او در پايان با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از تولید ملی، تاكيد كرد: از ابتدای سال تاکنون هیچگونه اقدامی از سوی متصدیان دولتی در جهت تحقق این شعار صورت نگرفته است.

ابوي:تعريفILO شاغل كسي است كه بتواند امرارمعاش كند

سنخگوي كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران سراسر كشور گفت: تعريف ما از شغل با تعريفي كه سازمان جهاني كار ILO از شغل دارد، متفاوت است و به كسي شاغل مي گوييم كه سر كار برود و امرار معاش داشته باشد.
هادي ابوي با بيان اين مطلب به خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا، گفت: در خصوص اشتغال ايجاد شده در سال گذشته، معتقدم آن چيزي كه مدنظر بود محقق نشده است چون يك بخش جذب نيروي كار داشتيم ولي از سوي ديگر با ريزش نيروي انساني هم مواجه بوديم، لذا اينكه بخواهيم اينطور اعداد و ارقام را بالا ببريم صحيح نيست.
وي درباره محاسبه آمارهاي اشتغال بر مبناي استانداردهاي ILO، افزود: طبعا استانداردهاي سازمان جهاني كار در تعريف شغل صحيح است ولي نمي توانيم كساني را كه يك روز سر كار رفته‌اند شاغل محسوب كنيم و اين از واقعيت به دور است.
ابوي ادامه داد: تعريفي كه ما از شغل داريم با تعريف سازمان جهاني كار ILO از شغل به ويژه شغل پايدار متفاوت است و با شرايط اجتماعي و اقتصادي ما همخواني ندارد چون به كسي شاغل مي گوييم كه به سركار برود، امرار معاش داشته و كمك هزينه زندگي خود و خانواده‌اش باشد.
سخنگوي كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران سراسر كشور در پاسخ به اين پرسش كه چرا زنان خانه‌دار به عنوان شاغل محسوب نمي شوند؟ گفت: بر اساس استانداردهاي سازمان جهاني كار، زناني كه به كار در خانه مي پردازند، شاغل محسوب مي شوند، ولي اين تعريف با فرهنگ جامعه ما و اساسا خانه‌داري‌ متفاوت است، لذا از مسئولان توقع مي رود كه آمارها را مبتني با چارچوب‌هاي قابل استناد محاسبه و ارائه كنند.
به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا براساس‌ گزارش‌ توسعه‌ اقتصادي‌ بانك‌ جهاني‌ در‌ سال‌ 1989، تعداد زيادي‌ از زنان‌ وقت و دوره فعال زندگي‌ خود را در منازل‌ صرف‌ كارهاي‌ خانگي‌ مي‌كنند در همين حال بيش از 65 درصد از كل زنان شاغل و90 درصد زنان غيرشاغل خانه‌دار هستند اين در حالي است كه نظريه پردازان اقتصادي، مشاركت زنان در عرصه‌هاي اقتصادي و اجتماعي را در افزايش ارزش افزوده و توليد ثروت موثر دانسته و از خانه‌داري به عنوان يك شغل پربازده در توسعه اقتصادي ياد مي كنند، با اين حال كار خانه در جامعه امروز ايران شغل محسوب نمي شود و در زمره كار داراي ارزش افزوده و تحت مزاياي بيمه‌اي و قوانين حمايتي قرار نمي گيرد حال آنكه زنان ايراني كار خانگي را به عنوان فعاليتي مستمر و مداوم تجربه مي كنند.
بر اين اساس با توجه به شرايط روز اجتماعي و اقتصادي كشورمان و فرهنگ حاكم، بايد ديد كه تعريف دقيق از شاغل بودن زنان خانه‌دار چيست؟ آيا مقصود مشاغل خانگي است؟ آيا اگر خانه‌داري به عنوان ارائه خدمت معرفي شود شغل محسوب مي شود و يا اينكه منوط به دريافت حقوق و دستمزد باشد؟

نجات دو کارگر جوان از عمق چهار متري آوار

آتش‌نشانان اين دو كارگر را پس از یک عملیات حساس و بدون هیچگونه آسیبی نجات دادند.
ايلنا: دو كارگر ساختماني از زیر آوار ساختمان در حال احداثي درخیابان پاتریس نجات پيدا كردند.
به گزارش ايلنا و به نقل از پایگاه خبری 125 ، ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران ساعت 15:49 دقیقه روز گذشته با اطلاع از حادثه آوار آتش‌نشانان ایستگاه 10 را به محل حادثه در خیابان پاتریس، انتهای خیابان آب شوری اعزام كرد.
ابوالفضل حسینعلی میرزا رئیس ایستگاه 10 با اشاره به در حال احداث بودن این ساختمان گفت: کارگران 25 و 23 ساله این ساختمان در حین کار، به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و فرو ریختن قسمتی از دیواره ساختمان پنج طبقه مسکونی مجاور به ارتفاع چهار متر در زیر آوار گرفتار شده بودند.
او درادامه افزود: آتش نشانان پس از ایمن سازی محل و کشیدن نوار احتیاط از خطرات احتمالی دیگر جلوگیری کرده و با بکارگیری تجهیزات نجات دو کارگر جوان را که در زیر آوار گرفتار شده بودند پس از یک عملیات حساس و بدون هیچگونه آسیبی نجات دادند.

قنبری: ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور بیکار هستند

عضو کمیسون اجتماعی مجلس هشتم گفت: تصور من از جمعیت بیکاران در جامعه با گزارشات مرکز آمار فاصله زیادی دارد وعلت این امر تنها محاسبات ضعیف مرکز آمار است.
“داریوش قنبری” درباره بیکاری ورشد روافزون آن به خبرنگار اکونیوزگفت: بیکاری نه تنها یک مسئله ی جدی برای ایران، بلکه برای بسیاری از کشور ها است که در حال حاظرتقریبا همه ی دنیا با این مشکل روبه رو هستند گزارش های مرکزآمار ایران نشان میدهد که نرخ بیکاری در سال ۹۰، ۲٫۸ میلیون نفر است که به نظر من این عدد، نمی تواند آمار درستی باشد.
“قنبری” در ادامه خاطر نشان کرد :تصور من این است که در حال حاظر جمعیت بیکاران در کشور به ۱۰ میلیون نفر هم میرسد زیرا ارزیابی مرکز آمار برای ارائه ی تعداد بیکاران ،ارزیابی درستی نیست. برای مثال جمعیت سربازان را در گروه شاغلان در نظر گرفته است، در صورتی که مدت سربازی فقط ۱۸ ماه است و بعد از این مدت، سربازان بیکار هستند و بر این اساس سربازان نباید جزء افراد شاغل محسوب شوند.
وی تصریح کرد: در مورد دانشجویان نیزمی توان گفت که مرکز آمار به درستی عمل نکرده است. زیرا دانشجویان را در زمزه ی افراد غیر فعال محسوب کرده و این در حالی است که دانشجویانی هستند که به امید کار به دنبال تحصیل در دانشگاه ها هستند و بااین وجود بایداین افراد جزو شاغلان محسوب شوند در صورتی که چنین نیست. به گزارش اکونیوز، عضو کمیسیون اجتماعی، زنان را بیشترین افراد بیکار دانست و گفت: متاسفانه در بسیاری از مناطق باتوجه به فرهنگ حاکم بر منطقه، اشتغال زنان مطرح نیست و مرکز آمار نیز درخصوص نرخ بیکاری زنان به این مورد هیچ گونه توجهی نداشته و در این مورد مرکز آمار ایراد اساسی دارد.
“قنبری” در پایان افزود: ما در حال حاضر تعریف درستی از بیکاری نداریم و این مشکل فقط به خاطر نداشت محاسبات دقیق است اگر محاسبات مرکز آمار ایران درست و دقیق به تمام موارد توجه می کرد آمار دقیقی از جمعیت فعال و غیرفعال به دست ما میرسید ودیگر ابهاماتی در باره ی نرخ بیکاری پیش نمی آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر