اخبار وگزارشات کارگری 30اردیبهشت ماه 1391

- اعتصاب غذای محمد جراحی در بند «متادون» زندان مرکزی تبریز!
- خانه‌نشینی 600 تا 700 نفر ازکارگران کارخانه ایران‌خودروی آذربایجان بدون دریافت ریالی حقوق طی 5 تا 6 ماه گذشته
- اصرار مسئولان برای واردات لوله وبیکارشدن کارگران کارخانه های لوله سازی اهواز،ماهشهروتهران
- گزارشی از شرکت کیوان مرغ مهاباد
- چه کسی پاسخگوی عدم پرداخت 36ماه حقوق کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان است؟
- خبرهای کوتاه:
- پول بازنشستگان و کارکنان نفت سر سفره تامین اجتماعی و برخی از بانکها
- کار، انتخاب آگاهانه کودک نیست
- مرگ یک کارگر در اثر فقدان ایمنی!
- کشته وزخمی شدن 2کارگربراثرریزش کانال انتقال گاز در آران و بیدگل
-“بی عدالتی تبدیل به قاعده شده است”
اعتصاب غذای محمد جراحی در بند «متادون» زندان مرکزی تبریز!
بنا بر خبر رسيده به کمیته‌ی هماهنگی، محمد جراحي عضو کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری به همراه سه نفر ديگر از هم‌بندان‌اش در اعتراض به احکام ضدکارگری که علیه‌شان صادر شده و هم‌چنین اوضاع وخیم بند متادون، 3 روز است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
لازم به ذکر است فعال کارگری «شاهرخ زمانی» که در بند دیگر و جدا از محمد جراحی نگه‌داری می‌شود  نیز در وضعیت بسیار بدی به‌سر می‌برد و مسئولین زندان تبریز رفتار بسیار بدی با او دارند.
کمیته‌ی هماهنگی ضمن محکوم نمودن چنین رفتارهای ضدکارگری و دربند کردن فعالان کارگری، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آن‌ها و دیگر فعالان کارگری است.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری- 30 اردیبهشت 1391
خانه‌نشینی 600 تا 700 نفر ازکارگران کارخانه ایران‌خودروی آذربایجان بدون دریافت ریالی حقوق طی 5 تا 6 ماه گذشته
به گزارش 30اردیبهشت فارس،کارخانه ایران‌خودروی آذربایجان با طی پروسه‌ای یک ساله، برای تکمیل و راه‌اندازی اواخر سال گذشته تولید آزمایشی خود را با حضور مسئولان استانی آغاز کرد و مقرر شد ظرف مدت یک هفته و با حضور مسئولان کشوری از جمله رئیس‌جمهور روبان افتتاح این پروژه بریده شود که این اتفاق به دلیل اختلافات به‌وجود آمده بین دو سرمایه‌گذار این طرح هرگز محقق نشد و از 600 تا 700 نفر از کارگران این مجموعه که برای کار در این کارخانه جذب و آموزش داده شده بودند خواسته شد تا اطلاع ثانوی خانه‌نشین شوند که خانه‌نشینی این تعداد که بدون دریافت ریالی حقوق 5 تا 6 ماه را نیز در این کارخانه فعالیت داشته‌اند هنوز هم ادامه دارد.
بنا بهمین گزارش،طی جلسه‌ای که اواخر هفته گذشته با حضور سرمایه‌گذاران ایران‌خودروی آذربایجان، معاونت برنامه‌ریزی استانداری، رئیس دادگستری استان، رئیس سازمان اقتصاد و دارایی برگزار شد تصمیمات لازم برای راه‌اندازی این مجموعه ظرف مدت یک‌ماه آینده گرفته شد و در این جلسه مقرر شد آقای نقدی به عنوان تنها سرمایه‌گذار این طرح ادامه فعالیت این مجموعه را فراهم آورد و تمام نقل و انتقالات درباره اموال و سرمایه‌ها به سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مدت یک ماه آینده انجام پذیرد.
این گزارش بنا به وعده وتاکید نجفی سرمایه گذارواحداین کارخانه حاکیست ،کارکنانی که قبلاً نسبت به جذب و آموزش آنان اقدام شده بود فراخوانی می‌شوندوبا استفاده از نیروهای متخصص و آموزش‌دیده و با آغاز به کار دوباره این مجموعه آرزوی دیرینه مردم آذربایجان برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودوری سواری در این منطقه تحقق می‌یابد.
اصرار مسئولان برای واردات لوله وبیکارشدن کارگران کارخانه های لوله سازی اهواز،ماهشهروتهران
به گزارش مشرق بتاریخ 30اردیبهشت،علیرضا کاظمی مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز با انتقاد از روند واردات لوله از کشورهای چین ، آلمان و هند گفت : بارها به مسئولین گفته ایم که علیرغم  امتیازات ویژه خارجی ها از قبیل برخورداری معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد و ... حاضریم با قیمتی ارزانتر از آنها لوله های گاز ترش را تحویل دهیم .
مهندس کاظمی با اشاره به تولیدات این شرکت و استفاده از آنها در فازهای 1 تا 5 پارس جنوبی افزود : تولید لوله های گاز ترش با اینچ های بالا در این شرکت از سال 1372 آغاز شد و تا به امروز 1051 کیلومتر از تولیدات این شرکت در پروژه های ملی کشور مورد استفاده قرار گرفته که جدول این تولیدات را در اختیار شما قرار می دهیم .
وی در ادامه این گفت و گو ضمن بیان اینکه جلسات متعددی را با مسئولان دولتی برگزار کرده است ، تصریح کرد : جلسات مختلفی را با مسئولین دولتی از جمله آقایان قلعه بانی ، بازرگانی و طاهری مطلق داشته ایم و از آنها درخواست کرده ایم که حداقل نصف این واردات را به شرکت های تولید کننده داخلی بدهید هم راضی هستیم ، اما متاسفانه در سال گذشته 1000 کیلومتر وارد کرده اند و امسال نیز ظاهرا قرار است 500 کیلومتر دیگر وارد کنند .
مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز گفت : این شرکت استانداردهای مختلفی از شرکت های آجیپ ایتالیا و توتال فرانسه و  ... جهت تولید لوله دارد و هنوز اصرار مسئولان جهت واردات برای ما جای سوال دارد در حالی که این شرکت به تنهایی می تواند در سال 250 کیلومتر لوله با قطرهای بزرگ تولید کند .
 وی افزود : حتی به مسئولین گفته ایم که این لوله ها را علیرغم امتیازات ویژه خارجی ها در مناطق آزاد با همان کیفیت و حتی ارزانتر از کشورهای چین و هند به شما تحویل می دهیم .
بنا به گزارش دیگری ازاین منبع بهمین تاریخ بنقل ازامیرحسین کاوه مشاور عالی گروه صنعتی سدیددررابطه با واردات 1000 کیلومتر لوله از آلمان در سال 90 و 500 کیلومتر دیگر در سال جدیدآمده است:
گروه صنعتی سدید با داشتن دو شرکت معظم لوله سازی به نامهای شرکت لوله و تجهیزات سدید واقع در تهران و شرکت لوله سازی ماهشهر واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بالغ بر 1500 پرسنل شاغل بصورت مستقیم و در حدود 7000 شاغل بصورت غیر مستقیم در دو سال گذشته علی رغم پیگیریهای بسیار در خصوص اخذ قرارداد جهت تولید لوله و ادامه اشتغال این نیروها ، با استقراض از بانکها حقوقشان را پرداخت نموده است که با ادامه شرایط کنونی دیگر توان پرداخت حقوق پرسنل زحمتکش خود را هم نداشته و شرمنده این پرسنل خدوم گشته است و در حال حاضر به مدت 10روز است مجبور به تعطیلی یکی از شرکتهای خود به نام لوله سازی ماهشهر واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر که یکی از سرمایه های صنعتی کشور شمرده میشود گشته و عنقریب با ادامه این روند مجبور به تعطیلی کارخانه لوله و تجهیزات سدید خود در تهران که این کارخانه از قدیمی ترین کارخانجات تهران با قدمت 50ساله می باشد، نیز خواهد شد.
گزارشی از شرکت کیوان مرغ مهاباد
شركت كيوان مرغ مهاباد و شركت هاي تابعه آن، ماكيان و تعاوني 44، واقع در مسير مهاباد- بوكان داراي دويست كارگر مي باشد. كارگران در ابتدای ورود تا سه ماه بيمه نمي شوند و حقوقي معادل 330 هزار تومان دريافت مي دارند و پس از سه ماه در صورتي كه اخراج نگردند حقوق آنها به 380 هزار تومان افزایش مي یابد.
معمولا طول مدت شروع كار تا اتمام آن را اصطلاحا دوره پرورشي مي نامند. در طول اين دوره كه يك سال و نيم مي انجامد معمولا پنج ماهه اول را كارگران روزانه نه ساعت مشغول به كار مي باشند، اما بقيه مدت باقيمانده براي اتمام دوره پرورشي را كارگران روزانه پانزده ساعت در محيط هاي غير استاندارد براي انسان سپري مي نمايند. این در شرایطی است که از طرف مدير مسول هاي شركت هاي نامبرده به كارگران گفته می شود در صورت شكايت و انتقاد از عملكرد شركت، اخراج در انتظار كارگران بوده و از كساني استفاده مي گردد كه براي كار در دفتر شركت ثبت نام نموده­اند.
لازم به ذكر است كه كارگران مجرد در مدت هر هفته 24ساعت حق مرخصي دارند و متاهل­ها تنها حق دارند سه شب از مرخصي استفاده نمايند.
کمیته­ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری- 30 اردیبهشت 1391
چه کسی پاسخگوی عدم پرداخت 36ماه حقوق کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان است؟
بخش های از یک گزارش ازکارخانه لوله سازی خوزستان ووضعیت کارگران بیکارش مندرج دررجانیوزبتاریخ30اردیبهشت:
وضعیت ما را نانوایی محل بهتر از مسئولان درک می‏کند!
 ساعت 30/7 صبح است؛ گرمای اهواز است و یک دنیا کنجکاوی برای دیدن کارخانه‏ای که مسکوت شدنش سالها تجمع ساز و تامل برانگیز شده است.
 نیم ساعتی تا رسیدن به کارخانه طول می‌کشد. مسیر پیاده‏ای را که تا کارخانه طی می‏کنیم دیده‏بان‏هایی را می‏بینیم که آدم را یاد جبهه‏های جنگ می‏اندازد. فاصله دیده‏بان تا قسمت اصلی کارخانه زیاد است اما نشان از وسعت کارخانه و نیاز آن به حفاظتی عمیق است.
 مسیر پیموده می‏شود و ما به کارخانه‏ی بحث برانگیز لوله سازی خوزستان می‏رسیم و مستقیما پای کلام دل‏های درد دیده و سامان ندیده‏ی کارگران این شرکت می‏نشینیم. چشمم که به کارخانه می افتد احساس می کنم آمده‏ام از بیماری عیادت کنم که مجهول الهویه است و هیچکس را ندارد.
 تارهای عنکبوت کارخانه و حکایت بدون شرح زندگی آن کارگری که می‏گفت همسرش را طلاق داده است و یک کلیه‏اش را فروخته و مهریه‏ی همسرش را داده است و حال، بچه‏اش را به مادربزرگش سپرده و روزها شارژ می‏فروشد و شب‌ها در کارخانه نگهبانی می‏دهد تا که شاید روزی کارخانه شروع به کار کند.
 کارخانه‏ای با 22 هکتار مساحت که تنها با لامپ‏هایی به تعداد انگشتان دست، که حتی نور کافی برای حفاظت ندارد و حکایت از ناامنی شدید کارخانه می‏کند که گواه آن، جای بخیه‏ها و زخم‏هایی است که دزدان بر چهره‏ی یکی از کارگران نشانده بودند و فرار آن کارگر که چهار دزد با شمشیر او را تهدید کرده بودند.
 کارخانه‏ای که 3 سال است خط تولیدش هیچ تلنگری نخورده است و وضع مالی تلنگر نخورده‏ی آن کارگری که مدام قسم می‏خورد ماه‏هاست که از نانوای محله شان نان قرض می‏گیرد، گویا او بهتر از مسئولان درد ما را می‏فهمد.
 سکوت وهم انگیز و پر از بغض کارخانه، که انگار دلش پر از درد بود از این که با آن همه ساخت و ساز، اوضاع و احوالش به جایی رسیده که لوله های مشابهی که همین شرکت تولید می‏کرد از شرکت رقیبش در تهران خریداری می‏شود و حال، تعدادی از این لوله‏های شرکت رقیب، کنار همین کارخانه چشم ما را به خود جلب می‏کند.
 به سمت قسمت‏های دیگر کارخانه که می رویم، یکی از کارگران، همکار دیگرش را با دست نشان می‏دهد که بر روی یک صندلی در آفتاب نشسته است و می‏گوید: او هم زنش را به خاطر این وضعیت ( 36 ماه حقوق نگرفتن) طلاق داده است.
بعد از ساعت‏ها بازدید از کارخانه‏ای که حتی آب خوردن هم نداشت! راهی می‏شویم تا که برویم بار پیام‏هایی از این کارگران را که تاکید می‏کنند " شما را به خدا، اینها را به گوش مسئولین برسانید" را به مقصد برسانیم. پیام‏هایی که سنگینی بار کلامی شان این است که یک مسئول به فریاد ما برسد که بتوانیم 36 ماه طلبمان را بگیریم، مشکل بازنشستگی‌مان را حل کنیم و صدای شروع به کار کارخانه را بشنویم.
 
خبرهای کوتاه:
1- بيكاري ۹۰ کارگر نورد ذوب فلزات خلیج فارس ابهر
90کارگراز120 کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس در پي عدم تمديد قراردادشان بیکار شدند.
2- حذف ‌تبصره مربوط به صندوق بازنشستگی ‌فولاد
نمایندگان در جلسه امروز تصمیم گرفتند تبصره ذیل بند 4 جزء 8 حذف شود.
بر این اساس دولت مکلف است صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد را با کلیه وظایف، اموال، دارایی‌ها، سهام، امتیازات،‌ موجودی، اسناد، اوراق، تعهدات (شامل کلیه تعهدات اعم از مطالبات قانونی بازنشستگان) و سایر حقوق به مستخدمین خود به وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی منتقل کند به میزان بدهی‌ها و کسری صندوق‌های مذکور اموال و حقوق مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه (به صورت کلی یا سهام) آنها با تأیید وزیر مربوطه یا وزیر کار و رفاه اجتماعی به صندوق فولاد منتقل می‌شود.
در تبصره ذیل این ماده که نمایندگان با 151 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع به حذفش رأی مثبت دادند، آمده بود که دولت مکلف است تا تحقق این بند بار مالی ناشی از پرداخت حقوق و مطالباتی بازنشستگان را از محل واگذاری سهام و دارایی‌ها و سایر اموال تأمین کند.
3- بلاتکلیفی ده ساله کارگران سامیکو صنعت
کارخانه سامیکو صنعت همدان بمدت ۱۰ سال است که به جهت مشکلات مالی که از جانب مدیر عامل ایجاد شده است تعطیل و۱۸۰ کارگر رسمی و ۲۴۰ کارگر قراردادی این واحد تولید کننده لوازم خانگی از نیمه دوم سال ۸۱ تا هم اکنون حقوق و سایر مزایای قانونی خود را طلب دارند.
منبع:ایلنا30اردیبهشت
پول بازنشستگان و کارکنان نفت سر سفره تامین اجتماعی و برخی از بانکها
به گزارش پانا بتاریخ 30اردیبهشت،حدود 2000 میلیارد تومان از پول و معوقات کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت قرار است سر سفره سازمان تامین اجتماعی و برخی از بانکها مورد استفاده قرار بگیرد.
این گزارش حاکیست، در حال حاضر صندوق بازنشستگی صنعت نفت بیش از 2000 میلیارد تومان طلب و معوقات از چهار شرکت اصلی و مادر تخصصی وزارت نفت همچون شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی طلب دارد.
با موافقت رستم قاسمی وزیر نفت مقرر شده بود بابت این بدهی 2000 میلیارد تومانی بخشی از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار شود و حتی ساز و کار نهایی این طرح در سطح وزارت نفت مصوب و عملیاتی شد.
با این وجود در دقیقه 90 و با نفوذ برخی از عواملی غیر نفتی سازمان خصوصی سازی با ارسال نامه ای به وزارت نفت مخالفت خود را برای واگذاری بخشی از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صندوق بازنشستگی صنعت نفت اعلام کرده است.
با این شرایط پیش بینی می شود که دولت به جای پرداخت طلب بازنشستگان و کارکنان صنعت نفت قصد دارد این منابع را در اختیار برخی از بانکها و حتی صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی قرار بدهد.
این در حالی است که هیات واگذاری در جلسه 25 اردیبهشت ماه سالجاری خود با عرضه پنج درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به صورت تدریجی در بورس به منظور کشف قیمت و 4 درصد منهای یک سهم این شرکت بابت سهام ترجیحی موافقت کرده بود.
کار، انتخاب آگاهانه کودک نیست
هر كشوري كه كودكانش مجبور به كار كردن هستند بايد احساس خطر كند چرا كه اين پديده به معني تامين نبودن خانواده‌هاي آنان بلحاظ معيشتي است.
به گزارش مورخ 30اردیبهشت ایلنا،يك فعال حقوق کودکان کار گفت: به دليل آنكه دستمزد كودكان يك چهارم افراد بزرگسال است و آنان امكان اعتراض صنفي و تشكل‌يابي ندارند بهره‌كشي از كودكان روز به روز افزايش مي‌يابد.
برپایه این گزارش،یاشار خامنه، عضو انجمن دفاع از حقوق كودكان كار و خيابان با بيان مطلب فوق گفت: هر كشوري كه كودكانش مجبور به كار كردن هستند بايد احساس خطر كند چرا كه اين پديده به معني تامين نبودن خانواده‌هاي آنان بلحاظ معيشتي است.
او با تاكيد بر ارائه آموزش رايگان به كودكان از جانب دولت، افزود: وظیفه دولت این است که شرایط زندگی و تحصيل رایگان را براي كودكان فراهم کند نه اينكه در شرايطي به سر ببريم كه مجبور شويم به كودكان كار آموزش دهيم كه چكار كنند تا بيمار نشوند.
خامنه با تاكيد بر اينكه اصطلاح «كودكان كار» با نفس كودكي در تناقض‌ است، افزود: دولت نبايد بگذارد كار به جايي برسد كه لازم باشد به کودک کار آموزش دهد که چطور هنگام كار بیمار نشود بلكه اساسا نبايد اجازه بهره‌كشي از كودكان را بدهد.
اين فعال حقوق كودكان با بيان اينكه «كار انتخاب آگاهانه كودكان نيست» افزود: جامعه بايد حقوق کودک را فارغ از ملیت، قومیت و مذهب به رسمیت بشناسد و به عنوان یک انسان برایش ارزش قایل شود .
مرگ یک کارگر در اثر فقدان ایمنی!
حادثه در محل كار بار ديگر جان يك كارگر را گرفت. روز دوشنبه مورخ 25 ارديبهشت ماه امسال كارگري بنام زانيار مرادي 22 ساله كه در شهرك جاده ساحلي سنندج مشغول به كار بود متاسفانه از روي داربست به پايين سقوط كرد و جان خود را از دست داد.
لازم به ذكر است كه پيكر نامبرده روز سه شنبه در ميان غم و اندوه جمعی از اهالي سنندج در بهشت محمدي به خاک سپرده شد.
كميته ی هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري ضمن اعلام اينكه فقدان شرایط ایمنی و استاندارد در محیط های کار عامل این گونه حوادث بوده و منفعت طلبي کارفرمایان را مسئول مستقیم حوادث ناشی از کار برای کارگران می داند، مرگ این کارگر را به خانواده و دوستان وی تسليت گفته و خود را در غم آنان شريك مي داند.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری- 30 اردیبهشت 1391
کشته وزخمی شدن 2کارگربراثرریزش کانال انتقال گاز در آران و بیدگل
به گزارش 30اردیبهشت واحدمرکزی خبر،بهروان مسوول اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آران و بیدگل گفت : در این حادثه که بعد ازظهر امروز در حین حفاری کانال گاز دریکی ازخیابان های این شهررخ داد یکی از کارگران که در حال حفاری بود بر اثر برخورد قطعات آسفالت خیابان برسر وی ، جان خود را از دست داد و کارگر دیگری نیز زخمی شد.
براساس این گزارش،عملیات حفاری و لوله گذاری خط انشعاب انتقال گاز سراسری به شهر کاشان در محدوده شهری آران و بیدگل در حال اجراست.
“بی عدالتی تبدیل به قاعده شده است”
به گزارش 19مه یورونیوز، حداقل بیست هزار نفر ازمخالفان سرمایه داری بعدازظهر شنبه، باردیگر در فرانکفورت دست به یک راهپیمایی آرام زدند. تظاهرکنندگان درچهارمین روز اعتراض، با تجمع درمرکز پایتخت تجاری آلمان، نسبت به اتخاذ تدابیر ریاضتی از سوی مسئولان اروپا اعتراض کردند.
بسیاری از تظاهرکنندگان که برخلاف قانون تظاهرات صورت های خود را پوشانده بودند، پلاکاردهایی حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود:“بی عدالتی تبدیل به قاعده شده است” و یا “خلاقیت به سرمایه داری نیازی ندارد”.
یکی از آنها درباره دلیل حضورش درخیابان می گوید :“من برای مخالفت علیه چیزی نیامده ام بلکه هدف من حمایت ازجهان است. جهانی که در آن برای همه به مقدار کافی خوراک، درمان و بهداشت وجود داشته باشد و شکاف بین اغنیا و فقرا دائما زیادتر نشود.”
پنج هزار نیروی پلیس از روز چهارشنبه و همزمان با شروع این تظاهراتها، امنیت این منطقه تجاری که بانک مرکزی اروپا را نیز درقلب خود جای داده است، برعهده داشتند.
یک معترض در مورد تعداد نیروهای امنیتی مستقر درمحل تظاهرات می گوید :“خیلی خنده دار است که خیابانها را پلیس مسدود کرده نه تظاهرکنندگان. حدس می زنم که آنها خوشان هم از این میزان تدابیرامنیتی خنده شان گرفته باشد.”
این تنها تظاهرات دارای مجوز طی روزهای اخیر در فرانکفورت بود و به گزارش منابع خبری پلیس کسی را در جریان آن دستگیر نکرده است.
سی اردیبهشت ماه 1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر