اخباروگزارشات کارگری7خردادماه1391

- فراخوان سندیکاهای فرانسوی به تظاهرات در حمایت از فعالین کارگری ‌زندانی در ایران

- انتقال شاهرخ زمانی از زندان تبریز به محلی نامعلوم
- اطلاعیه شماره 29 کمیته دفاع از رضا شهابی
- خبرهای کوتاه:
- ادامه اعتصاب كارگران شركت ساختماني صلب استيل كامياران
-33 كارگر در لرستان و32کارگر درکرمانشاه قرباني حوادث ناشی از كاردرسال گذشته
- مرگ كارگر ساختماني بر اثر نبود وسايل ايمني!
- آخرین خبرها از تجمع اعتراضی لنج داران دلواری
- گزارشی از شرکت الداد مهر پارس
- شیوع ایدز بین کودکان کار ۴۵ برابر متوسط کشوری است
- گزارشی ازخانوارهای بیکار وسبدغذایی خانواده ها
فراخوان سندیکاهای فرانسوی به تظاهرات در حمایت از فعالین کارگری 

تظاهرات ایستاده در روز 6 ژوئن در برابر دفتر سازمان جهانی‌
میدان ملل- ژنو
در دفاع از حقوق کارگران
و آزادی‌های سندیکایی در ایران

در ایران کارگران از ابتدایی ترین حقوق محرومند:
-        حق اعتصاب؛
-        حق تظاهرات؛
-        حق ایجاد تشکلات سندیکایی
هزاران کارگر به اتهام عدم رعایت موارد ممنوعه توسط رژیم دستیگیر شده، بسیاری به زندان افکنده شده و در مواردی به مرگ محکوم شده اند.
 ما سندیکاهای فرانسوی : ث.ژ.ت (CGT)، ث.اف.د.ت (CFDT)، اف.اس.او (FSU)، اونسا (UNSA) و سولیدر            (Solidaire)کلیه تشکلات کارگری شرکت کننده در اجلاس  سال 2012 سازمان بین المللی کار در ژنو را فرا می خوانیم  که برای:
-      آزادی کارگران زندانی
-        ایجاد سندیکاهای مستقل
-        حضور نمایندگان واقعی ونه سندیکالیست های قلابی و عوامل و همدست های رژیم
به تظاهرات ایستاده در میدان ملل بپیوندند
میدان ملل
از ساعت 12 الی 14
6 ژوئن – ژنو

برای نمایندگان سندیکاهای شرکت کننده در اجلاس، این گردهمآیی فرصتی است که همبستگی خود رابا کارگران و سندیکالیست در ایران اعلام دارند
ترجمه وتکثیر:
همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران پاریس
اتحادبین المللی درحمایت از کارگران درایران-پاریس
انتقال شاهرخ زمانی از زندان تبریز به محلی نامعلوم
مطابق اخبار دریافتی از زندان تبریز ساعت دو بعد از ظهر امروز هفتم خرداد ماه ماموران اداره ی اطلاعات شاهرخ زمانی را با دست بند و پابند از زندان تبریز خارج کرده و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.
این انتقال بدون هیچ گونه توضیح و دلیل قانونی انجام گرفته و موجب نگرانی شدیدی در بین خانواده و دوستان شاهرخ زمانی شده است. به نظر می رسد رژیم سرمایه داری اسلامی دور جدیدی از فشارها را برای در هم شکستن مقاومت این کارگر زندانی آغاز کرده است.
ما از تمامی فعالین کارگری و سیاسی می خواهیم تا متحدانه در مقابل این توطئه بایستند.
خبرهای تکمیلی در این زمینه متعاقبا اعلام خواهد شد.
هم چنین صبح امروز محمد جراحی با انتقال به بند خود و رسیدن به خواسته هایش ( حق تلفن، ملاقات، هواخوری و... ) به اعتصاب غذای خود پایان داده است.
کمیته ی حمایت از شاهرخ زمانی - 1390/3/7
اطلاعیه شماره 29 کمیته دفاع از رضا شهابی
 – زندانی کردن فریبرز رئیس‌دانا یکی از اعضای کمیته دفاع از رضا شهابی محکوم است
- آخرین خبر از وضعیت رضا
دکتر فریبرز رئیس‌دانا از اعضای "کمیته دفاع از رضا شهابی"، اقتصاددان و عضو "کانون مدافعان حقوق کارگر" صبح روز دوشنبه 1 خرداد 1391 پس از مراجعه به پلیس امنیت تهران برای گذراندن حکم یکساله حبس به زندان اوین فرستاده شد.
تنها جرم فریبرز رئیس‌دانا دفاع از حقوق کارگران و تشریح ابعاد فاجعه آمیز زندگی اقتصادی و معیشتی آنان است.
ما اعضای "کمیته دفاع از رضا شهابی" به زندان افکندن این عضو خود را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان هستیم.
همچنین رضا شهابی کماکان با وضعیت نامناسب جسمی در بخش جراحی اعصاب بیمارستان امام خمینی بستری است و پزشکان منتظرند تا حال عمومی او به وضعیتی برسد که توانایی عمل جراحی را داشته باشد. هفته ی پیش هنگامی که پزشکان آماده می شدند تا رضا را عمل کنند او دچار یک سرماخوردگی عفونی شدید شد و پزشکان معالج پس از معاینه ی او دستور اکید دادند که تا بهبودی کامل و بازگشت به حالت عادی، عمل او انجام نخواهد شد.
لازم به ذکر است که پس از صدور حکم رضا شهابی، وکیل او در مهلت مقرر لایحه ی اعتراض به این حکم را تحویل شعبه ی 15 دادگاه انقلاب داده است اما تا کنون و پس از چند بار مراجعه ی وکیل و خانواده، هنوز شعبه ی مربوط به دادگاه تجدیدنظر مشخص نشده است و هیچ جواب مشخصی داده نمی شود.
کمیته دفاع از رضا شهابی – یکشنبه 7 خرداد 1391
شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی ، آقای محمود صالحی : 09188747104
خبرهای کوتاه:
1-تجمع کارگران شهرداری اهواز مقابل استانداري خوزستان در اعتراض به عدم دريافت سه ماه حقوق
ایلنا بتاریخ 7خرداد،از تجمع اعتراض‌آميز حدود 50 نفر ازکارگران اجرائیات مناطق هشت گانه شهرداری اهواز در مقابل استانداری خوزستان در اعتراض به عدم دريافت سه ماه حقوق ،خبر داد.
2- تجمع کارگران لوله سازی خوزستان مقابل سازمان تعاون، كار و رفاه اجتماعی
ایلنا بتاریخ 7خرداد،ازتجمع اعتراضی کارگران لوله سازی خوزستان مقابل سازمان تعاون، كار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته گزارش داد.
3- 67 کارگر چدن پارس ساوه بيكار شدند
به گزارش6خرداد ایلنا، 67 كارگر کارخانه چدن پارس ساوه در پي عدم تمديد قراردادموقت،  بيكار شدند.
4- کارگر جوشکار بر اثر سقوط از ساختمان جان خود را از دست داد
به گزارش 6خردادایلنا،کارگر ۴۵ ساله‌ای معروف به سید امین در حین انجام کاربر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمانی واقع در میدان شهدا، خیابان نادری جان خود را از دست داد.
ادامه اعتصاب كارگران شركت ساختماني صلب استيل كامياران
اعتصاب کارگران و استاد کاران شرکت ساختمان سازی صلب استیل هنوز ادامه دارد.  این کارگران به علت عدم دريافت دستمزدهاي معوقه چند روز است که اعتصاب کرده­اند و هر روز با وعده های بوچ و تو خالی کار فرما مواجه می شوند.
لازم به ذکر است که شركت صلب استيل پيمانكار احداث 42 واحد مسكوني در شهر كامياران است و حدود 40 كارگر در بخشهاي گچ­كاري، سنگ كاري، برق كشي، قير و گوني كار ...در اين شركت مشغول به كار مي باشند.
شركت ساختماني صلب استيل واقع در جاده كامياران – سنندج مي باشد كه تحت نظارت جهاد سازندگي بوده و از اواخر سال 89 در شهركامياران شروع به احداث 42 واحد مسكوني كرده است .
این گزاش حاکی از آن است که 40 نفر از كارگران و استاد كاران مشغول در اين پروژه امروز 21 ارديبهشت 1391 در پي عدم پرداخت 4 ماه حقوق از طرف شركت مذكور دست از كار كشيدند و اعلام نمودند تا زماني كه حقوق معوقه آنها پرداخت نشود به سر كارهايشان باز نخواهند گشت .
كميته­ي هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل­هاي كارگري- 7 خرداد 1391
33 كارگر در لرستان و32کارگر درکرمانشاه قرباني حوادث ناشی از كاردرسال گذشته
به گزارش مورخ7خردادایلنا،بنقل ازمدیرکل پزشکی قانونی لرستان ،آمار افراد فوت شده بر اثر حوادث کار نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش نشان می‌دهد.
بنا بهمین گزارش،، مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به اینکه تعداد افراد فوت شده ناشی از حوادث کار سال 89 در استان لرستان 30 نفر بوده است، اظهار داشت: در سال گذشته از کل فوتی‌های حوادث کار این استان، 32 نفر از آنان مرد و یک نفر دیگر زن بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان تصریح کرد: تمام افراد فوت شده در حوادث کار سال 89 استان لرستان مرد بودند.
 بنا به گزارش همین منبع،پزشکی قانونی کرمانشاه از افزایش 7/6 درصدی مرگ ناشی از حوادث کار در این استان خبر داد
براساس این گزارش،پزشکی قانونی استان کرمانشاه اعلام کرد که سال گذشته 32 نفر در استان كرمانشاه بر اثر حوادث كار جان خود را از دست داده اند.
 طبق اعلام پزشکی قانونی استان کرمانشاه، اين رقم در مقايسه با سال 1389 كه تعداد فوتي‌هاي حوادث كار 30 نفر بود، 7/6 درصد افزايش يافته است.
سال گذشته از مجموع فوتي‌هاي حوادث كار اين استان، 31 نفر مرد و يك نفر زن بودند.
در حوادث كار سال 1389 استان كرمانشاه نيز 30 نفر جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد 28 نفر مرد و دو نفر زن بوده‌اند.
طبق اعلام مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی، بیشترین حوادث کار استان مربوط به بخش ساختمان است.
مرگ كارگر ساختماني بر اثر نبود وسايل ايمني!
بنا به گزارش رسیده، روز چهارشنبه 3/3/91 یک کارگرِ ساختمانی با نام «محمد احمدپور» در سن 65 سالگی، در حین کار به دلیل عدم وجود وسائل ایمنی از ارتفاع 7 متری ساختمانی در خیابان 28 دی سنندج سقوط کرد و در دم جان داد.
شایان ذکر است که کارگر نام­ برده دارای 6 فرزند بوده و با وجود کهولت و ناتوانی، تنها به دلیل فشار زندگی مجبور به انجام کار سنگین کارگری بوده است.
کمیته ی هماهنگی ضمن ابراز تسلیت به خانواده ی نامبرده، فقدان شرایط ایمنی و استاندارد در محیط های کار را عامل این گونه حوادث و کارفرمایان را مسئول مستقیم حوادث ناشی از کار برای کارگران می داند.
كميته‌­ي هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل­هاي كارگري - 7 خرداد 1391
آخرین خبرها از تجمع اعتراضی لنج داران دلواری
بوشهرنیوزبتاریخ 6خرداد،ازجمع اعتراضی 250الی300نفراز لنج داران دلواری در محوطه بخشداری این شهرخبرداد.
بنا بهمین گزارش،یکی از لنجداران دلواری در گفتگویی اظهار داشت: هم اکنون کالاهای موجود در لنج ها در انتظار تخلیه هستند.
وی که نخواست نامش فاش شود گفت: بیش از نه ماه است که وضعیت نامشخصی داشته و تمام زندگیمان را از دست دادیم.
این لنج دار با انتقاد از وضعیت موجود ابراز داشت: به ما اعلام کردند تنها 100 کیسه برنج می توانید وارد کنید در حالی که این 100 کیسه هزینه بیمه کارکنانمان را پوشش نمی دهد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولین محلی و استانی نیز در محل حضور دارند گفت: از ابتدای صبح امروز تاکنون که ساعت 11 و 33 دقیقه می باشد هنوز هیچ یک از مقامات استان حضور نیافته اما اعلام کردند که تا دقایقی دیگر فرماندار تنگستان در محل حاضر خواهد شد.
این لنج دار با بیان این که تمام زندگیمان را برای هزینه هایمان به فروش رساند ه ایم، افزود: تمام اقساط بانکی لنج داران به تعویق افتاده و دیگر کسی آهی در بساط ندارد.
وی در پاسخ به این سئوال که تا چه زمانی به تجمع خود ادامه خواهید داد، اظهار داشت: هم اکنون در محوطه بخشداری بوده و اعلام کردیم تا زمان تحقق خواسته هایمان بخشداری دلوار را ترک نخواهیم کرد.
بنا به گزارش 7خردادهمین منبع، ظهر روز گذشته و زمانی که فرماندار تنگستان در بین لنج داران و ملوانان دلواری حاضر شد، معترضین از خروج  زارع جلوگیری کرده و از وی خواستند تا رفع مشکلات مردم در بخشداری بماند.
برپایه این گزارش،فرماندار تنگستان پس از محبوس شدن در داخل بخشداری، طی تماسی با مسئولین، به مردم وعده داد ساعت هشت صبح روز یکشنبه، در حسینیه شهر دلوار تجمع کرده تا اکبرپور، ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر به پرسش های آنان پاسخ دهد.
بر اساس این گزارش، معترضین با پذیرش وعده های فرماندار از تجمع دست کشیده و متفرق شدند.
این گزارش می افزاید: صبح امروز و بر اساس وعده زارع، حدود یک هزار نفر از زنان و مردان معترض به قوانین اخیر ته لنجی در حسینیه شهر دلوار حاضر شده اما اکبرپور و مسئولین در این تجمع حضور نیافتند.
این گزارش حاکیست، پس از عدم حضور اکبرپور در این حسینیه تا ساعت 10 و 30 دقیقه، معترضین فاصله حدود یک کیلومتری بین حسینیه دلوار تا بخشداری را پیاده پیموده و اعلام کردند تا تحقق خواسته هایشان در مقابل بخشداری دلوار به تجمعشان ادامه خواهند داد.
گزارشی از شرکت الداد مهر پارس
شرکت الداد مهر پارس به مالکیت خانم جباری و پسرش حمیدرضا در حدود 6 سال است که احداث شده و در شهرک صنعتی شماره­ی 3 سنندج خیابان بهارستان کوچه­ی 3 قرار دارد. تولیدات آن شامل وسایل و پوشش­های یک­بارمصرف بیمارستان و اتاق عمل می­باشد. حدود 70 نفر کارگر در آن­جا مشغول به کارند که، 5 نفر آن­ها مرد و بقيه زن مي‌باشند.
شرکت الداد مهر پارس از همان ابتدا کارگران را به صورت قراردادهای موقت­ 1 تا 3 ماهه­ی سفید امضاء استخدام مي نمايد. در ابتداي شروع به كار ميزان حقوق­ 70 تا 100 هزار تومان برای زنان و بالاترین حد آن در سال 1390 در حدود 200 هزار تومان بوده است. تا تاريخ 1/3/1391، 5 ماه است هیچ­گونه حقوق و عیدی سال 1390 به کارگران پرداخت نشده و کارفرما با حیله و نیرنگ برگه تسویه حساب سال 1390 را از کارگران گرفته است. ساعات کاری کارگران 9 تا 15 ساعت بدون پرداخت اضافه کار و غذا می­باشد. با تبانی با نهادهای سرمایه (اداره­ی کار ...) بیمه­ی کارگران با وجود ساعات طولانی کار به صورت پاره­وقت و روزانه در حدود 2 ساعت رد شده است.
با شکایت چند نفر از کارگران برای حق و حقوق­شان و پی­گیری­شان بازرسان اداره­ی کار و تامین اجتماعی به کارگاه آمده و کارگران مشکلات­شان را مطرح نموده­اند اما، هیچ­گونه اقدامی از طرف این اداره و سایر اداره­های دیگر نشده است.
كميته­ي هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل­هاي كارگري - 6 خرداد 1391
شیوع ایدز بین کودکان کار ۴۵ برابر متوسط کشوری است
به گزارش ایلنا بتاریخ7خرداد،حدود ۴/۵ درصد کودکان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند که این رقم ۴۵ برابر متوسط کشوری است و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان زنان ویژه برابری کند.
برپایه این گزارش،یک مددکار اجتماعی از نتایج تحقیقی در خصوص فراگیری بیماری ایدز در میان کودکان کار خبر داد که بر اساس این تحقیق میزان ابتلای کودکان زباله‌گرد و دستفروش به بیماری ایدز برابر با زنان ویژه است.
فرشید یزدانی اظهار کرد: حدود ۴/۵ درصد کودکان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند که این رقم ۴۵ برابر متوسط کشوری است و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان زنان ویژه برابری کند.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، با اشاره به نتایج پژوهش جدیدی که در مقاله‌ای توسط دکتر محرز ارائه شده است، گفت: کودکان در سنین بین ۱۰الی ۱۴سال و۱۵الی ۱۸سال بدلیل عدم توجه والدین شروع به استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی می‌کنند که بررسی‌ها نشان داده ۶۰ درصد از کودکان کار استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند که سیگار و سایر مواد دخانی را شامل می‌شود.
این فعال حقوق کودکان افزود: طبق این پژوهش ۲۰ درصد از کودکان کار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و ۴۰ درصد نیز مشروبات الکلی را تجربه کرده‌اند.
یزدانی در ادامه پدیده کودکان کار را حاصل سیاست‌های کلان اقتصادی-اجتماعی دانست و تصریح کرد: رشد تورم و بحران‌های اقتصادی باعث فقیر‌تر شدن خانواده‌های ضعیف می‌شوند و این روند از مهم‌ترین عوامل ورود کودکان به بازار کار به شمار می‌روند.
او با بیان اینکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار ابتدا باید عوامل ورود این کودکان به بازار کار را نابود کرد، افزود: با وجود آنکه افزایش فقر به تبع بحران‌های اقتصادی حاصل سیاست‌های دولت است اما به نظر می‌رسد دولت دغدغه‌ خاصی برای پوشش و ساماندهی اصولی و بلند مدت این کودکان نداشته باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در خاتمه با اشاره به «طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان» که در حال اجراست، گفت: متاسفانه نگاه انسانی در برخورد با این کودکان وجود ندارد و درباره ساماندهی این کودکان همان‌گونه تصمیم‌گیری می‌شود که در خصوص جمع‌آوری یا نصب مبلمان شهری برنامه‌ریزی می‌شود اما با این حال امیدواریم دولت هر چه زود‌تر برنامه‌ای دقیق و اصولی با نگاهی انسان‌محور برای حمایت از کودکان کار در نظر بگیرد.
گزارشی ازخانوارهای بیکار وسبدغذایی خانواده ها
در حالی که خانوارهای بیکار 63 درصد رشد داشته اند، سبد غذایی خانواده های ایرانی به طرز تاسف برانگیزی کوچک شده است
رشد خانوارهایی که در آنها هیچ فرد شاغلی وجود ندارد از ابتدایی دهه 80 تا سال 1389 نزدیک به 63 درصد رشد داشته است. مصرف خانوارها در اکثر گروه های غذایی کاهش قبال توجهی داشته است.
سفره‌ها چگونه آب رفتند!
اگر دهه هشتاد را به مقاطع چهار و شش ساله تقسیم‌بندی کنیم و عملکرد دولت‌های هشتم و نهم و دهم را بررسی کنیم در این نگاه کلی مصرف خانوارها در موادغذایی و دخانی در سال ۱۳۸۳ نسبت به سال ۱۳۷۹ نزدیک به ۱٫۴۵ درصد کاهش داشته است.
از دیگر سو در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۳، مصرف خانوارها به‌طور متوسط ۱۲٫۴۸ درصد کاهش یافته، اگر مصرف مواد دخانی را کنار بگذاریم، در این دوره مصرف موادغذایی به‌طور میانگین ۱۳٫۱۸ درصد کاهش داشته است. (توضیح: مصرف سیگار خارجی در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۳ نزدیک به ۶‌درصد رشد داشته که آمار مزبور را متاثر ساخته است)
جدول متوسط مصرف یک خانوار (کیلوگرم)

افزایش درآمدهای نفتی و قیمت‌ها هر دو باهم!
بعد خانوار در سال ۱۳۸۳ برابر ۴٫۱۳ نفر بوده که در سال ۱۳۸۹ به ۳٫۷ درصد رسیده است. بر این اساس مصرف سرانه اقلام یاد شده ۲٫۳۱ درصد کاهش داشته و اگر بازهم مصرف مواد دخانی را کنار بگذاریم، مصرف سرانه مواد غذایی یاد شده در جدول به‌طور متوسط ۳‌درصد در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است.
 بیشترین کاهش مصرف خانوار‌ها در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۳ به ترتیب در مصرف: ماست، شکر، گوشت قرمز، نان، قند، چای، ماهی، پنیر و برنج رخ داده است. همچنین مصرف شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ افزایش داشته است.

بیشترین کاهش سرانه مصرف در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۳ به ترتیب در مصرف: ماست، شکر، نان، گوشت قرمز، قند، چای، ماهی، برنج و پنیر اتفاق افتاده است، در مقابل مصرف شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ افزایش داشته است.
 مصرف برنج برای خانوارها از ۱۸۳کیلو در سال ۱۳۷۹ به ۱۸۰کیلو در سال ۱۳۸۳ رسیده و در سال ۱۳۸۹ مصرف برنج به ۱۵۹‌کیلو کاهش یافته است.
هر خانوار در سال ۱۳۷۹ سالانه ۶۲۶‌کیلو نان مصرف می‌کرده، این مصرف در سال ۱۳۸۳ به ۵۰۶‌کیلو رسیده و در سال ۱۳۸۹ به ۳۹۵‌کیلو کاهش یافته است.
خانوارها در سال ۱۳۷۹ سالانه ۶۹‌کیلو گوشت دام مصرف می‌کردند که در سال ۱۳۸۳ مصرف‌شان به ۶۰‌کیلو رسیده و در سال ۱۳۸۹ هر سال توانسته‌اند تنها ۴۷‌کیلو گوشت دام مصرف کنند.
در سال ۱۳۷۹ هر خانواده ۷۰‌کیلو گوشت پرنده مصرف می‌کرده که در سال ۱۳۸۳ این مصرف به ۸۷‌کیلو رسیده و در سال ۱۳۸۹ مصرف آن به ۹۳‌کیلو رسیده است.
آمار فرآورده‌های گوشتی در سال‌های قبل از ۸۶ موجود نیست، اما در سال ۸۶ هر خانواده سالانه ۶‌کیلو فرآورده‌های گوشتی مصرف می‌کرده که در سال ۱۳۸۹ این میزان به ۴‌کیلو رسیده است. همچنین در سال ۱۳۸۶ هر خانوار به‌طور متوسط سالانه ۴‌کیلو حیوانات دریایی مصرف کرده که در سال ۸۹ این رقم به ۳‌کیلو کاهش یافته است.
 در سال ۱۳۷۹هر خانوار سالانه ۱۵‌کیلو ماهی مصرف می‌کرده، که در سال ۱۳۸۳ این رقم به ۲۰‌کیلو افزایش یافته و در سال ۱۳۸۹ به ۱۷‌کیلو کاهش یافته است.
 در سال ۱۳۷۹ هر خانوار سالانه ۱۵۹‌کیلو شیر مصرف می‌کرد، در سال ۱۳۸۳ این رقم به ۲۱۱‌کیلو افزایش یافته و در سال ۱۳۸۹ این رقم به ۲۳۴‌کیلو می‌رسد. در سال ۱۳۷۹ هر خانوار سالانه ۱۱۷‌کیلو ماست استفاده کرده که در سال ۸۳ این رقم به ۹۵‌کیلو کاهش یافته و در سال ۱۳۸۹ به ۶۴‌کیلو رسیده است.
 در سال ۱۳۷۹ هر خانوار ۲۵‌کیلو پنیر مصرف می‌کردند که در سال ۱۳۸۳ این رقم به ۲۶‌کیلو افزایش یافته اما در سال ۱۳۸۹ به ۲۳‌کیلو کاهش یافته است.
مصرف تخم‌مرغ برای خانواده‌ها در سال ۱۳۷۹ برابر ۴۵‌کیلو در سال بوده که در سال ۸۳ این رقم به ۴۰‌کیلو کاهش می‌یابد و در سال ۱۳۸۹ برابر ۴۱‌کیلو شده است.
در سال ۱۳۷۹ هر خانوار سالانه ۵۳‌کیلو روغن نباتی مصرف می‌کرده که در سال ۱۳۸۳ به ۵۰‌کیلو می‌رسد و در سال ۱۳۸۹ مصرف آن به ۴۵‌کیلو کاهش می‌یابد.
 مصرف سالانه قند در سال ۱۳۷۹ برای خانواده‌ها برابر ۳۸کیلو در سال بوده که در سال ۱۳۸۳ این رقم به ۳۶کیلو رسیده و در سال ۱۳۸۹ برابر ۲۷کیلو شده است.
هر خانواده در سال ۱۳۷۹ به‌طور متوسط سالانه ۲۳کیلو شکر مصرف می‌کرده که این رقم در سال ۸۳ به ۲۰کیلو رسیده و در سال ۱۳۸۹ مصرف آن به ۱۴کیلو رسیده است.
 در ۱۳۷۹ هر خانواده سالانه ۶کیلو چای مصرف می‌کرده که در سال ۱۳۸۳ همچنان همان ۶کیلو را مصرف کرده است، اما در سال ۱۳۸۹ مصرف آن به ۵‌کیلو در سال کاهش یافته است.
 در سال ۱۳۷۹ هر خانوار به‌طور متوسط سالانه ۸۶۵‌نخ سیگار ایرانی مصرف کرده که این رقم در سال ۱۳۸۳ به ۶۶۳‌نخ در سال کاهش یافته و در سال ۱۳۸۹ به ۵۱۸‌نخ در سال می‌رسد. در سال ۱۳۷۹به‌طور متوسط هر خانوار ۵۷۸‌نخ سیگار خارجی در سال مصرف می‌کرده که در سال ۱۳۸۶ این عدد به ۶۸۸‌نخ در سال می‌رسد و در سال ۱۳۸۹ به ۷۲۹ نخ در سال افزایش می‌یابد.
افزایش ۶۳‌درصدی خانواده‌های بیکار!
با اینکه در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی مدام از افزایش اشتغال گفته می‌شود، آمار رسمی بانک مرکزی حکایت از موضوع دیگری دارد.
درصد خانوارها بر اساس تعداد افراد شاغل

در ایران سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۰سهم خانوارهایی که در آنها هیچ‌کس کار نداشته ۶۳٫۲۳ درصد رشد داشته است و سهم خانوارهایی که تنها یک نفر شاغل داشتند ۱٫۶۵ درصد رشد داشته است.
در عوض در همین دوره زمانی سهم خانوارهایی که در آنها بیش از سه نفر شاغل وجود داشته ۴۰٫۲۴ درصد و سهم خانوارهایی که دو نفر شاغل داشتند ۲۷٫۱۱ درصد کاهش داشته است.
در سال ۱۳۸۰ تنها ۱۳٫۷ درصد خانوارهای ایرانی بدون شغل بودند، این در حالی است که در سال ۱۳۸۹ این رقم به ۲۲٫۵ درصد از خانوارها رسیده است. در حالی که در ۵۴٫۵ درصد از خانوارها لااقل یک نفر شاغل داشتند، در سال ۱۳۸۹این رقم به ۵۵٫۴ درصد رسیده است.
از دیگر سو، در ۲۳٫۶ درصد از خانوارهای سال ۱۳۸۰ دو نفر شاغل وجود داشته که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۱۷٫۲ درصد رسیده است، در سال ۱۳۸۰ از مجموع خانوارهای اییران۸٫۲ درصد از خانوارهای ایرانی سه نفر یا بیشتر شاغل وجود داشت، این در حالی است که در سال ۱۳۸۹ تنها ۴٫۹ درصد از خانوارها چنین وضعیتی داشتند.
 وضعیت مسکن
در بخش مسکن نیز شاهد تغییرات گسترده‌ای هستیم. در حالی که در سال ۱۳۸۰ خانوارهایی که ملک شخصی در اختیار داشتند ۷۱٫۷ درصد از مجموع خانوارها را به‌خود اختصاص داده بودند، در سال ۱۳۸۹ این نسبت به ۶۳٫۷ درصد رسیده است. به‌عبارتی دارندگان منازل شخصی ۱۱‌درصد کاهش داشتند. در مقابل اجاره‌نشین‌ها از ۱۸٫۸ درصد کل خانوارها در سال ۱۳۸۰ به ۲۵٫۷ درصد در سال ۱۳۸۹ رسیده‌اند.
موضوع گرانی، ناتوانی خانواده‌ها در مصرف و بیکاری موضوعی نیست که در سال ۱۳۹۱ دیگر یک ادعا از سوی کارشناسان باشد، از ائمه جمعه تا کارشناسان و حتی خود مسوولان دولتی به آن اذعان دارند.
 اما کسی در سال ۱۳۹۱ از آن اقتصاددانانی که متاسفانه بعضا به‌دلیل انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت نهم آن روزها به سیاه‌نمایی متهم می‌شدند و متاسفانه به «بزغاله» بودن نیز متهم شدند، یادی نمی‌کند.
 خانواده‌ها با این دولت و آن دولت کاری ندارند، بسیاری از آنها اصلا در جریان مسایل سیاسی هم نیستند، خانواده‌ها بیکاری فرزندان خود را می‌بینند، سفره‌هایی که روز به روز کوچک‌تر شده، تغییرات فرهنگی و الگو زندگی که خود را در افزایش تعداد خانه‌های مجردی نشان می‌دهد و… را از نزدیک لمس می‌کنند. اینها آن‌قدر روشن و ملموس هستند که حتی آمارهای قطره چکانی دولت هم به آنها اذعان دارند.
منبع: صنعت وتوسعه
هفتم خردادماه1391
akhbarkargari2468@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر