بیکاری 80 کارگر ایران تایر وشهرکهای صنعتی نیمه خاموش و افزایش 60درصدی اجاره مسکن و...

۸۰ کارگر ایران تایر بيكار شدند
ایلنا: دبیر شورای اسلامی کار كارخانه ایران تایر اعلام کرد: کارخانه ایران تایر وابسته به بنیاد مستضعفان به جهت کمبود مواد اولیه تولید و نقدینگی ۸۰ کارگر قراردادی خود را با اتمام قرار داد کاری‌شان تعدیل کرده است.  مجتبی حسینی با حضور در دفتر ايلنا، ضمن اعلام این خبر گفت: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و كمبود نقدینگی این کارخانه را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۳ سال می‌رسد، اظهار كرد: در مجموع این کارخانه 1250 کارگر دارد که ۶۵۰ نفر از آنان قراردادی بوده و زیر نظر يك شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کنند.

حسینی گفت: به گفته مسئولان کارخانه ایران تایر اگر تامین مواد اولیه این کارخانه همچنان با مشكل مواجه باشد، این واحد تولیدی ناچار است از ادامه همکاری با سایر کارگران قرادادی خود نيز صرف‌نظر کند.

اين فعال كارگري ادامه داد: بنظر می‌رسد روند اخراج کارگران ادامه پیدا کند و شاهد اخراج ساير کارگران قراردادي در هفته‌های آتی باشیم.

دبیر شورای اسلامی کار كارخانه ایران تایر در بخش ديگري از اين گفتگو اظهار كرد: در گذشته میزان تولید تایر این واحد تولیدی به بیش از ۹۰ تن مي‌رسيد اما هم اکنون تولید تایر محدود شده و به ۵۰ تن در روز رسیده است.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران ایران تایر در شرف بازنشستگی طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند اذعان داشت: از دولت به ویژه سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم در روند بازنشستگی پیش از موعد اين كارگران تسريع كنند تا امنيت شغلي 1250 كارگر اين كارخانه به خطر نيافتد.

پايان پيام

1391/3/8 - 11:25 
کد خبر : 268325  
فعاليت كارخانه ها با 30 درصد ظرفيت/شهرک‌های صنعتی نیمه خاموش‌اند
ایلنا: يك فعال كارگري در مشهد اعلام کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم اکنون در خراسان رضوی تنها ۳۰ درصد از واحد‌های صنعتی فعالیت می‌کنند.

حسین رسولی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه برخی از واحدهای صنعتی به دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در تامین مواد اولیه و فروش تولیدی خود با مشکل مواجه شده‌اند اظهار داشت: علاوه بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بحث تحریم‌ها نیز فشار مضاعفی بر بخش صنعت وارد کرده است.

دبير اجرايي خانه كارگر خراسان رضوي با اشاره به اینکه اکثر کارخانجات در گذشته در سه شیفت کار و با حداکثر نیرو تولید می‌کردند، افزود: هم اکنون این واحد‌ها با حداقل ظرفیت نیروی کار در یک شیفت فعال هستند.

این فعال کارگری با ذكر اینکه چراغ شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیمه خاموش است، عنوان كرد: در حال حاضر حمایت‌های مالی دولت از نیازهای عمده این صنایع در خراسان رضوی است.

پايان پيام

1391/3/8 - 11:18 
کد خبر : 268170  
كاهش 20 درصدي توليد چاي/روند بيكاري چايكاران ادامه دارد
ایلنا: رئيس اتحاديه چايكاران از كاهش 20 درصدي توليد چاي در سال جاري به دليل عدم اعمال سياست هاي حمايتي دولت خبر داد.

ايرج هوسمي در گفتگو با ايلنا نياز چاي كشور به واردات را 75 هزار تن اعلام كرد و گفت: به علت عدم اعمال سياست هاي حمايتي دولت توليد چاي از 75 هزار تن در سال هاي 79-80 به 25 هزار تن در سال جاري كاهش يافته است.

او از رها سازي باغات بزرگ چاي توسط كشاورزان در سال جاري خبر داد و خاطرنشان ساخت: به دليل اين كه برداشت چاي براي كشاورزان داراي صرفه اقتصادي نيست به همين دليل آن ها ترجيح مي دهند براي كسب درآمد به كارهايي از قبيل دستفروشي در حاشيه كلان شهرها بپردازند.

رئيس اتحاديه چايكاران تصريح كرد: هم اكنون از حدود 170 كارخانه فعال صنعت چاي ، 10 تا 12 كارخانه بيرون از چارچوب سياستگذاري هاي مسئولان با توجه و اتكا به علاقه و البته سرمايه خود با خريد بهترين برگ سبز چاي ايراني محصولي با كيفيت توليد كرده كه بهترين طعم و ظاهر را به خريداران داخلي و جهاني عرضه مي كنند.

هوسمي استاندارد‌ نبودن برداشت را متاثر از اقتصادي‌ نبودن قيمت چاي ذكر كرد و خاطرنشان ساخت: تا زماني كه سود‌هاي ميلياردي از واردات غيررسمي چاي عايد وارد‌كنندگان آن شده و به توليد داخلي بها داده نشود، نمي توان بهبود اوضاع را انتظار داشت.

او ادامه داد: طي سال‌هاي اخير قيمت خريد تضميني به موقع تعيين نشده و پس از تعيين نيز قيمت مناسبي براي آن لحاظ نشده است، همچنين هيچگاه به موقع پول و دستمزد كشاورزان پرداخت نشده و تسهيلاتي هم براي اصلاح باغات چاي اختصاص نمي‌يابد.

پايان پيام

1391/3/8 - 10:20:53 
کد خبر : 268336  
افزایش 7/6 درصدی مرگ ناشی از حوادث کار در استان کرمانشاه
ایلنا- كرمانشاه: پزشکی قانونی استان کرمانشاه اعلام کرد که سال گذشته 32 نفر در استان كرمانشاه بر اثر حوادث كاري جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، طبق اعلام پزشکی قانونی استان کرمانشاه، اين رقم در مقايسه با سال 1389 كه تعداد فوتي‌هاي حوادث كار 30 نفر بود، 7/6 درصد افزايش يافته است.

سال گذشته از مجموع فوتي‌هاي حوادث كار اين استان، 31 نفر مرد و يك نفر زن بودند.

در حوادث كار سال 1389 استان كرمانشاه نيز 30 نفر جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد 28 نفر مرد و دو نفر زن بوده‌اند.

طبق اعلام مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی، بیشترین حوادث کار استان مربوط به بخش ساختمان است.

پايان پيام

1391/3/8 - 10:12 
کد خبر : 268201  
افزایش 50 درصدی قربانیان حوادث کار در همدان/ مرگ ماهانه سه کارگر در همدان
به گزارش خبرنگار مهر، اگر بپذیریم که برای انجام کارهای بزرگ و نامدار شدن افراد کوچک، به قربانی در ابعاد مالی و انسانی نیازمندیم باید این را نیز بپذیریم که قربانیان اصلی منابع مالی نیستند بلکه انسانها و به خصوص کارگران، قربانی ترین هستند.
هر ساله بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری و حوادث ناشی از کار در جهان جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در کشورهای در حال توسعه از وسعت و شدت بیشتری برخوردار است.
هر سال نیز به تعداد کشته‌شدگان بر اثر حوادث دلخراش ناشی از کار افزوده می‌شود و چندین نفر جان خود را از دست می‌دهند و تعدادی زخمی و از کار گرفته می‌شوند.
در سال گذشته 30 کارگر همدانی جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند
بر اساس آخرین اعلام سازمان پزشکی قانونی همدان، در سال گذشته 30 نفر جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: در مدت مشابه سال قبل تعداد فوت‌شدگان حوادث کار 20 نفر بود که به این ترتیب آمار مرگ ناشی از حادثه کار در سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.
علی احسان صالح افزود: بر اساس این آمارها به طور متوسط و بدون احتساب روزهای تعطیل در هر ماه سه کارگر در همدان می‌میرد.
وی افزود: در سال گذشته از کل فوتی‌های حوادث کار این استان، 29 نفر مرد و یک نفر زن بودند و در حوادث کار سال 89 استان همدان نیز 20 نفر جان خود را از دست دادند که همگی آنها مرد بوده‌اند.
پرواضح است که این آمار کارگرانی را در بر می گیرد که بیمه اند و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند وگرنه آمار از کار افتادگی و مرگ و میر ناشی از کار بسیار بیشتر از این رقم است.
حوادث کار نادیده گرفته می شود
به نظر می رسد که امروزه روند نادیده گرفتن حقوق انسانی همچنان ادامه دارد و یکی از اصلی ترین و پرچالش ترین مسائل کشورهای در حال توسعه، بی توجهی به مقوله سلامتی نیروی کار در حوزه های حوادث و بیماری های ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و روانی است.
بر این اساس هر ساله در جهان و ایران و حتی استان همدان حوادث ناگواری به وقوع می پیوندد که بر اثر آن شماری کارگر در معرض خطراتی چون مرگ، نقص عضو و بیماری های ناشی از کار قرار می گیرند.

نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده در این خصوص بیانگر آن است که تلفات نیروی کار روز به روز در حال افزایش است که این امر در ورای تاکید بر رعایت ایمنی در محل انجام کار نکته ای قابل تامل است.
90 درصد حوادث ناشی از کار در اثر خطاهای انسانی رخ می دهد
برابر گزارش ها بیش از 90 درصد حوادث ناشی از کار در اثر خطاهای انسانی رخ می دهد و چنین به نظر می رسد که برای کارفرما، عوامل تولید از قبیل ماشین آلات، زمین و نقدینگی اهمیت ویژه ای دارند اما اهمیت سلامت نیروی کار در درجه ای پایین تر است.
از نگاهی دیگر آنچه که بر عمق فاجعه می افزاید ناشی از بی توجهی ها و نبود درک درست از وضعیت زنان و فرزندان کارگران است که این خود معضلی است که از نظرها پنهان مانده است.
ستاریان: اجاره بها تا نیمه اول امسال ۶۰ درصد افزایش می‌یابد
ایلنا: بیت الله ستاریان با بیان اینکه هنوز آماری از افزایش نرخ اجاره بها در اردیبهشت ماه منتشر نشده، از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی اجاره بها تا نیمه اول امسال خبر داد.

این کار‌شناس مسکن در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: در حال حاضر تاثیر کمبود و کاهش تولید مسکن در چند سال گذشته، در بازار نمایان شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال قیمت مسکن ۱۲۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: به تبع آن اجاره بها نیز افزایش خواهد يافت.

ستاریان با اشاره به اینکه بیشترین جهش قیمت را در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد خواهیم داشت، گفت: چنانچه در فروردین ماه امسال اجاره بها ۱۵ درصد افزایش یافت تا نیمه اول امسال نيز شاهد افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی اجاره بها خواهیم بود.

این کار‌شناس مسکن ادامه داد: در طول هر سال یک تا ۵ .۱ میلیون واحد مسکونی تولید شود اما متاسفانه در این راستا اقدام خاصي صورت نگرفته كه اين امر تفاوت بیش از حد بین عرضه و تقاضا را در بر داشته است.

ستاریان با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل مسکن ریشه در فاصله بیش از حد بین عرضه و تقاضا دارد، گفت: مسائل سیاسی و اجراي قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله مسائل تاثیر گذار بر قیمت مسکن و اجاره بها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین ساخت مسکن طی سه الي چهار سال اخير تنها ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بود که منجر به تفاوت بیش از حد عرضه و تقاضا شد.

پایان پیام

1391/3/8 - 09:36:22 
کد خبر : 268318  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر