جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است


اخبار کارگری 24 مه 2012

برابر با 4 خرداد 1391

اعتصاب کارگران شرکت حمل و نقل ریلی هستیا دراعتراض به عدم پرداخت 6 ماه حقوقشان

به گزارش3خرداد دی پرس،کارگران شرکت حمل نقل ریلی هستیا در اعتراض به عدم پرداخت 6 ماه حقوق خود دست به اعتصاب زده اند

بنا به همین گزارش،کارگران این شرکت خصوصی که حدود 6 ماه است حقوق خود را دریافت نکرده اند و 5 ماه حق بیمه آنها به تامین اجتماعی واریز نشده است در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب زده اند.
علاوه بر عدم پرداخت حقوق ، کارگران این شرکت به محیط نامناسب کار، آلودگی محیط کار و بسته بودن فضای کار، عدم محاسبه سختی کار اعتراض دارند.
این کارگران در محیطی مملو از موش و آلودگی کار می کنند. به نحوی که دستشویی قطار در محل کار این کارگران تخلیه می شود و همین باعث می شود که در معرض انواع بیماری ها قرار بگیرند و با توجه به اینکه حق بیمه این کارگران واریز نشده امکان استفاده از خدمات تامین اجتماعی را ندارند وچون 6 ماه حقوق آنها پرداخت نشده بعضی از آنها امکان مراجعه به پزشک بصورت آزاد را هم ندارند.
بعضی از این کارگران به دلیل مطالبه حقوق خود توسط مسئولین شرکت با تهدید به اخراج و ایجاد مشکلاتی برای آنها مواجه شده اند.

آغاز اعتصاب کارگران معادن اسپانیا

هشت هزار معدنچی اسپانیایی در اعتراض به تصمیم دولت راستگرای این کشور برای کاهش یارانه‌های بخش معدن اسپانیا اعتصاب چهار روزه‌ای را آغاز کردند.
ايلنا: کارگران معادن زغال سنگ اسپانیا در اعتراض به طرح های دولت برای کاهش یارانه مربوط به بخش صنعت معدن این کشور اعتصاب چهار روزه خود را آغاز کردند و خواستار بازگردانده شدن کامل یارانه معدن شدند.
به گزارش ايلنا و به نقل از روزنامه انگلیسی «مورنینگ استار»، هشت هزار معدنچی اسپانیایی روز گذشته در اعتراض به تصمیم دولت راستگرای این کشور برای کاهش یارانه‌های بخش معدن اسپانیا اعتصاب چهار روزه‌ای را آغاز کردند.
این اعتصاب با حمایت اتحادیه های کارگری مهم اسپانیا از جمله " CCOO" و " UGT" آغاز شده است و هدف آن هشدار درباره این حقیقت است که کاهش یارانه صنعت معدن این کشور از 300 میلیون یورو به 110 میلیون یورو به تعطیلی معادن کشور منجر خواهد شد.
خبر آغاز اعتصاب 4 روزه معدنچیان اسپانیایی در شرایطی گزارش می‌شود که هشت معدنچی در این کشور روز سه شنبه هفته جاری به عنوان بخشی از اعصاب ملی تظاهرات زیرزمینی خود را آغاز کردند و متعهد شدند که تا زمانیکه یارانه بخش صنعت معدن به طور کامل بازگردانده نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
روزنامه مورنینگ استار در ادامه گزارش خود آورده است که اتحادیه های کارگری " CCOO" و " UGT" اسپانیا در نظر دارند تا با هدف اعلام پشتیبانی از درخواست اعتصاب کنندگان معدنچی، تظاهرات گسترده‌ای را در تاریخ 31 ماه مه سال جاری در مادرید برگزار کنند.

اعتصاب رانندگان تاکسی لهستانی و تهدید جام ملت های اروپایی

رانندگان تاکسی در ورشو و دیگر شهرهای لهستانی، دست به مسدود کردن خیابانها و تجمع زدند. در اعتراض به طرح آزادسازی مقررات مربوط به این حرفه، آنها دولت را تهدید کردند در صورت عدم لغو این طرح، در طول بازی های فوتبال جام ملت های اروپایی ۲۰۱۲ نیز دست به اعتصاب خواهند زد.

موج جديد اخراج كارگران در آستانه اجراي فاز دوم هدفمندي

اکثر واحد‌ها به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند كه اين شرايط باعث رونق گرفتن واسطه‌گری شده است.
ايلنا: یک فعال کارگری در قزوین نسبت به افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی و به تبع موج جديد اخراج كارگران در آستانه فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هشدار داد.
عید علی کریمی با بیان اينكه در شرايط فعلي اقتصادي واحد‌های بحران زده راهي جز اخراج کارگران ندارند افزود: در پي عدم پرداخت يارانه بخش توليد با اجراي فاز اول هدفمندي توسط دولت، هم اکنون بخش‌هایی از صنعت و تولید با مشکلات عدیده‌ای از جمله بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی، تأمین نقدینگی و تحریم‌ها مواجه‌اند که آن‌ها را درتنگنا قرار داده است.
دبير اجرايي خانه كارگر قزوين بي‌مسئوليتي مدیران صنعتي و واردات بی‌رویه کالاهای خارجی را از دیگر عوامل تشديد بحران در بخش تولید دانست و افزود: نوسانات ارزی نيز یکي دیگر از عواملی است که اکثر صاحبان صنايع و سرمایه‌گذاران صنعتی را نسبت به آينده بخش توليد بدبين و دلسرد كرده است.
کریمی با بیان اینکه مهمترين مشکلات واحدهای تولیدی در بخش بانکی و تامين نقدینگی جهت تهيه مواد اوليه توليد است، اظهار كرد: اکثر واحد‌ها به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند كه اين شرايط باعث رونق گرفتن واسطه‌گری شده است.
این فعال کارگری طراحی بسته حمایتی خاص برای توسعه صنعتی را ضروری دانست و عنوان كرد: كارگران صنعتي در سالي كه «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاري شده در انتظار حركتي از جانب مسئولان جهت حمايت از بخش توليد و خروج از بحران هستند.

هزار کارگر سد سیمره شش ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

یک فعال کارگری در ایلام گفت: ۱۰۰۰ کارگر سد سیمره ایلام شش ماه حقوق معوقه طلب دارند.
علی غیاثی در گفت گو با ایلنا با اعلام این خبر افزود: کارفرمایان کارگاه‌های مستقر در سد سیمره شهرستان «دره‌شهر» از توابع ایلام شش ماه است مزایا و حقوق ۱۰۰۰ کارگر خو را به تعویق انداخته‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر ایلام ادامه داد: نمایندگان این کارگران با مراجعه به ادارات تابعه برای پی گیری مطالبات خود اقدام کرده‌اند که متاسفانه تا کنون جواب قانع کننده‌ای نشنیده‌اند.
او افزود: از آنجا که کارگران سد سیمره درآمد دیگری ندارند با دریافت نکردن شش ماه حقوق زندگی‌شان دچار مشکلات فراوانی شده است.
به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر ایلام اعتبارات سد سیمره ایلام از محل اعتبارات کشوری تامین و پرداخت می‌شود.

«کارگران چینی به ایران سرازیر می‌شوند»

برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی از دستور وزیر کار مبنی بر حضور کارگران ساده و روزمزد چینی در ساخت بزرگراه تهران ـ شمال انتقاد کرده‌اند. وزیر کار ایران در این‌باره با چین تفاهم همکاری امضا کرده است. واکنش‌ها به ورود احتمالی کارگران چینی به ایران ادامه دارد. پیش از این خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در دیدار با وزیر منابع انسانی جمهوری خلق چین دستور سریع رفع مشکلات حضور نیروی انسانی چینی در پروژه آزادراه تهران – شمال را صادر کرده است.
به گفته آقای شیخ‌الاسلامی براساس یادداشت تفاهم همکاری که میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی جمهوری خلق چین امضا شده، کارگران چینی در ساخت آزادراه تهران - شمال حضور خواهند داشت.
در همین زمینه روزنامه جهان صنعت در شماره روز پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۱، در گزارشی تحت عنوان "کارگران چینی به کشور سرازیر می‌شوند"، نوشته است: «تاکنون بازار کالاهای ایرانی در دست چینی‌ها بود. از ریز و درشت محصولات کشاورزی گرفته تا بازار کیف و کفش و لباس و دارو و... سیل ورود کالاهای چینی به بازار کشور کافی نبود که حالا بازار کارمان هم دست چینی‌ها افتاده است
به نوشته روزنامه جهان صنعت اگر این مجوز برای ورود متخصصان بود گله کمتر می‌شد اما اینکه مجوز ورود کارگر ساده چینی را صادر کنیم بسیار جای بحث دارد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، نادر قاضی‌پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس هشتم نیز از ورود کارگران ساده و روزمزد چینی به ایران انتقاد کرده و گفته است نیروهای متخصص، مهندسین و تکنیسین‌ها می‌توانند، تاثیر زیادی در افزایش دانش و آگاهی کارگران داشته باشند اما ورود کارگران ساده چینی به ایران، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند به از بین رفتن فرصت‌های شغلی و همچنین افزایش بیکاری نیروهای داخلی منجر شود.
نادر قاضی‌پور اضافه کرده است: «به نظر می‌رسد آقای وزیر با انجام کارهای عجیب و غریب می‌خواهد به احمدی‌نژاد دوم تبدیل شود و این مساله، امر عجیبی به نظر می‌رسد

آمارهای اشتغال‌زایی احمدی‌نژاد

پیش‌تر دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در سال ۹۰ ایجاد کرده است.
به گزارش سایت انتخاب این آمار و ارقام گرچه از سوی محافل کارشناسی با انتقاد جدی مواجه بود اما مستندات آن هیچگاه به نمایندگان مجلس و کارشناسان و فعالان بازار کار ارائه نشد.
علی قنبری کارشناس اقتصادی به خبرگزاری کار ایران ایلنا، گفته است این تصمیم وزیر کار، تصمیمی با ملاحظات سیاسی است.
همچنین مهدی تقوی دیگر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن انتقاد از دستور سریع وزیر کار مبنی بر رفع مشکلات حضور نیروی کار چینی در پروژه آزادراه تهران- شمال گفته است: «دولت به جای حفظ فرصت‌های شغلی موجود در کشور با سپردن مشاغل در بخش‌های عمرانی به دست چینی‌ها برای آن‌ها اشتغال ایجاد می‌کندقرار است آزادراه تهران – شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر، اتوبان همت در شهر تهران را به کمربندی چالوس - تنکابن وصل کند.
ساخت این آزادراه در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی شروع شد اما ساخت آن پس از ۱۷ سال هنوز پایان نیافته است.

شرکت کامپیوتری اچ پی، ۲۷ هزار کارمند خود را اخراج می کند

شرکت غول آسای کامپیوتری اچ پی یا هیولت پکارد اعلام کرد، تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۲۷ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. این بخشی از اقداماتِ مدیر عامل جدید این شرکت برای کاهش هزینه ها و تشویق سرمایه گذاری های مجدد در این شرکت است.
سال گذشته، شرکت اچ پی، یک و شش دهم میلیارد سود خالص داشته است.

حمله‌ی نژادپرستان یونانی به خارجی‌ها

در پی تشدید بحران اقتصادی یونان، گروه‌های راست‌گرای افراطی این کشور می‌کوشند به گرایش‌های نژادپرستانه‌ی مردم یونان دامن بزنند. حزب راست‌گرای افراطی "حریسی آوگی"، سردمدار حرکت‌های ضدخارجی در این کشور است.
روز چهارشنبه‌ (۲۳ مه) در شهر بندری پتراس، واقع در غرب یونان، درگیری سختی میان نیروهای امنیتی و اعضای حزب راست‌گرای افراطی "حریسی آوگی" (Chryssi Avgi فجر طلایی) رخ داد. این تظاهرکنندگان در نزدیکی یک کارخانه‌ی نساجی متروک که محل اقامت پناهجویان خارجی ست، گرد آمده بودند. گفته می‌شود، دلیل حمله‌ی راست‌گرایان افراطی به این پناهجویان که می‌کوشند با کشتی وارد ایتالیا شوند، کشته شدن یک یونانی در شامگاه روز ۲۲ مه بوده است.
نا به گزارش خبرگزاری‌ها، راست‌گرایان افراطی در صدد برآمدند با یک بولدوزر، سد حمایتی پلیس را که برای حفظ جان خارجی‌ها ساخته شده بود، درهم شکنند. نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان برافروخته، گاز اشگ‌آور پرتاب کردند. تظاهرکنندگان، با به آتش‌کشیدن زباله‌دان‌ها و پرتاب سنگ، به مقابله با پلیس پرداختند.
بحران اقتصادی و خارجی ‌ستیزی
در ماه‌های گذشته و با تشدید بحران مالی و اقتصادی کشور وام‌دار یونان، حمله به خارجی‌ها در این کشور افزایش یافته است. حزب راست‌گرای افراطی "فجر طلایی" که در انتخابات ماه مه آتن توانست با کسب حدود ۷ درصد آرا، برای نخستین بار به مجلس این کشور راه‌یابد، از سردمداران فعالیت‌های نژادپرستانه در یونان است. این حزب که پیش‌تر برای مدتی غیر قانونی اعلام شده بود، در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود که «در صورت پیروزی، خارجی‌ها را از یونان بیرون خواهد کرد
یونان اولین کشور اروپایی است که مهاجران برای رسیدن به غرب از آن عبور می‌کنند. بر پایه‌ی قوانین کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، پناهجویان متقاضی پناهندگی در اروپا، موظفند تقاضای خود را به مراجع نخستین کشور عضو این اتحادیه که به آن وارد می‌شوند، تسلیم کنند. شهر بندری پاتراس، محل اجتماع هزاران پناهجو ست که در کمین فرصت سفر به ایتالیا در ساختمان‌ها و کارخانه‌های متروک این شهر زندگی می‌کنند.
بر اساس آمار رسمی، بیش از ۱۸۷۰۰ پناهجو در سه‌ماهه‌‌ی نخست سال ۲۰۱۲ در این شهر اقامت موقت داشته‌اند. حدود ۴۰۰۰ تن از این افراد، افغانی هستند. در دو سال گذشته، بیش از ۲۳۰ هزار مهاجر به یونان وارد شده‌ اند. در این کشور که حدود ۱۱ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، بیش از یک میلیون مهاجر زندگی می‌کنند.

اطلاعیه اتحاد بین المللی در محکومیت حکم زندان علیه فریبرز رئیس دانا

فریبرز رئیس دانا، اقتصاد دان سرشناس و عضو هیئت دیبران کانون نویسندگان ایران که به در خواست ماموران امنیتی، در روز دوشنبه اول خرداد 1391 خود را به پاسگاه پلیس امنیت منطقه گیشا در تهران معرفی کرد بود، همانجا دستگیر و برای اجرای حکم یک سال زندان مستقیما به زندان اوین منتقل شد. رئیس دانا در آذر سال 1389 در مصاحبه ای طرح هدفمندی یارانه ها را مورد انتقاد قرار داد و نتایج زیان باراین طرح بر زندگی و سطح معیشت کارگران و زحمتکشان را بر شمرد. پس از این مصاحبه رئیس دانا توسط ماموران جمهوری اسلامی بازداشت و با سپری کردن یک ماه حبس، با قرار وثیقه آزاد شد. او سپس در سال 1390 در دادگاه بدوی به یک سال زندان محکوم گردید. این حکم در آذر 1390 در دادگاه تجدید نظر تایید شد. به گفته همسر رئیس دانا یکی دیگر از اتهامات او عضویت در کانون نویسندگان ایران اعلام شده است.
با گذشت حدود یک سال و نیم از اجرای قانون نئو لیبرالی هدفمندی یارانه ها که فریبرز رئیس دانا به جرم انتقاد از آن زندانی شده است، نتایج این سیاست ضدکارگری اکنون خود را به وضوح در افزایش افسار گسیخته قیمت کالاهای اساسی و هر چه خالی و کمرنگ تر شدن سفره بخشی وسیعی از کارگران و زحمتکشان در ایران نشان داده است. اتحاد بین المللی حکم زندان علیه فریبرز رئیس دانا را به شدت محکوم می کند و خواهان آزادی بدون قید شرط او و همچنین تمامی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی می باشد.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران - ۲۳ مه ۲۰۱۲

افزايش حقوق بازنشستگان بر مبناي تورم انتظاري فاز دوم هدفمندي

ایلنا-يزد: کارگران بازنشسته و مستمری بگیر استان یزد در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، سعيد مرتضوي، خواستار افزايش حقوق بازنشستگان بر مبناي نرخ واقعي تورم شدند.
به گرارش ایلنا از یزد، در این نامه که از سوی کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامين اجتماعي به مدیرعامل اين سازمان ارسال شده، آمده است: افزایش حقوق سال‌های گذشته با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی همخوانی نداشته که برای نمونه می‌توان به افزایش شش درصدی حقوق در سال ۸۹ و افزایش ده درصدی حقوق در سال ۹۰ در قیاس با نرخ‌های تورم اعلامی در این سال‌ها که به ترتیب 23/6 درصد و 12/4 درصد بوده است، اشاره کرد.
این کانون همچنین در این نامه با توجه به تورم انتظاری ناشی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها خواسته است تا افزایش حقوق مطابق با نرخ تورم (21/5 درصد) اعلامی از سوی بانک مرکزی باشد و در جهت اعمال آن با توجه به سپری شدن دو ماه از سال تسریع صورت گیرد.

افزایش ۶۰ درصدی اجاره بها با افزایش نقدینگی مسکن

باشگاه خبرنگاران جوان : عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفت: با سرازیر شدن نقدینگی ها به سمت بازار مسکن شاهد افزایش ۶۰ درصدی اجاره بها خواهیم بود.
حسن محتشم با بیان اینکه ساخت واحدهای مسکونی ویژه در تهران آثار روانی مثبت در بازار اجاره بها دارد گفت: ساخت این واحدها تا سال آینده در شهر پردیس از میزان اجاره در منطقه شرق تهران می کاهد.
وی ادامه داد: ساخت مترو و تکمیل واحدها در پردیس و پرند در کاهش قیمت اجاره و خرید مسکن نقش موثری دارد.
محتشم با اشاره به اینکه اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه موجب افزایش قیمت اجاره و رهن در تهران می شود افزود: بخش عمده ای از اقتصاد کشور در بخش مسکن قرار دارد و همین امر موجب افزایش قیمت خرید، اجاره و رهن در کشور شده است.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته اجاره بها و رهن سه بار افزایش قیمت را تجربه کرده اند افزود: با کاهش قیمت ارز و سکه و سرازیر شدن نقدینگی ها به سمت بازار مسکن، افزایش قیمت بیش از نرخ تورم را تجربه خواهیم کرد.
محتشم خاطرنشان کرد: با سرازیر شدن نقدینگی ها به سمت بازار مسکن افزایش قیمت مسکن به بیش از ۶۰ درصد می رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر