اخبار کارگری 22 ژوئن 2012

تحریم خرید "شیر و نان"

در شرایطی که اقتصاد ایران یکی از بدترین دوره‌های خود را سپری می‌کند، برخی از کاربران فضای مجازی پیشنهاد کرده‌اند که شهروندان در اعتراض به گرانی و تورم به مدت سه روز نان و شیر خریداری نکنند.

یک کاربر وب‌سایت بالاترین تصویری از صفحه‌ی یک موبایل را به اشتراک گذاشته که در ان نوشته شده است: شنبه، یکشنبه، دوشنبه در اعتراض به گرانی و تورم نان و شیر خریداری نمی‌کنیم. فقط سه روز با هم متحد باشیم. برای کمک به هموطنان کم درآمد و آسیب پذیرمان. لطفا اطلاع رسانی کن هموطن.
کاربران دیگر هم با اشتراک گذاشتن این عکس مدعی شدند که این پیام "به سرعت در حال پخش شدن است". وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مختلف نیز به بازنشر این خبر پرداخته‌اند.
در فیسبوک نیز چند رویداد (Event) با هدف دعوت از کاربران فضای مجازی برای اعلام مشارکت در تحریم شیر و نان آغاز شده است. در همین حال این تبلیغات واکنش‌های منفی را به همراه داشته است.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
هر ازگاهی در فضای مجازی می‌توان دعوت‌هایی به این صورت را یافت که دعوت کننده‌ی آن مشخص نیست. وبلاگ‌"پرسیس" درباره بانیان طرح تحریم خرید نان و شیر می‌نویسد: «عده‌ای از مادران ایرانی در پی افزایش قیمت شیر و نان طی حرکتی که از بطن جامعه است و گروه سیاسی‌ای در آن دخالتی نداشته خواهان تحریم ۳ روزِ خرید شیر و نان شده‌اند و از همه مردم ایران خواسته‌اند به این موج متصل شوند.»
تحریم تان و شیر منتقدانی نیز دارد
چند وبلا‌گ‌نویس دیگر هم مطالبی مشابه را نوشته‌اند و می‌گویند این دعوت از سوی "جمعی از مادران میهن" صورت گرفته است. گرچه توضیح نمی‌دهند که این مادران به چه صورت این فراخوان را منتشر کرده‌اند. شاید به همین علت نیز کمتر سایت رسمی به این موضوع پرداخته است.
با این حال "پرسیس" در بخش دیگری از مطلب خود مدعی شده است: «این پیامک با سرعت بسیار زیادی به گردش درآمده و طیف بزرگی از مردم آن را در مدت زمان کمی دست به دست کردند و با استقبال شگفت‌انگیزی که بوجود آمده این واقعیت را بر همگان روشن ساخت که اراده و عزم ملی چه قدرتی دارد.»
وب‌سایت خبرنگاران سبز نیز با انعکاس این خبر می‌نویسد: «سکوت را بشکنیم و در اولین قدم با اتحاد به یاد فقرا و مستمندان و قشر کارگر و متوسط جامعه که در این فصل از تاریخ کشور به نان شب نیز محتاج شده‌اند از خرید "نان و شیر" در سه روز اول هفته آتی به تاریخ سوم چهارم و پنجم تیر ماه خودداری کنیم.»
یک صفحه فیسبوک هم با عنوان "اعتراض" تشکیل شده که این تحریم را با عنوان جنبش بزرگ اعتراض به گرانی تبلیغ می‌کند.
انتقاد از اکتیویست‌های دنیای مجازی
تحریم خرید نان و شیر اما منتقدانی نیز داشته است. این منتقدان معتقدند که این‌گونه فراخوان‌ها به علت اینکه از بطن جامعه نجوشیده است نمی‌تواند راهگشا باشد.
کاربری در فیسبوک این پرسش را مطرح می‌کند که این تحریم قرار است به کجا منتهی شود و چه شرایطی را رقم بزند؟ وی می‌افزاید این‌گونه طرح‌ها بدون توجه به شرایط اجتماعی ارائه می‌شود و نمی‌تواند قدرت بسیج کننده داشته باشد.
مهدی که کاربر هوادار حکومت ایران در فیسبوک است نیز در واکنش به طرح نوشته: «حکایتی است حکایت اپوزیسیون خانه به دوش و طرفداران داخلی‌شان. مخصوصا وقتی که می‌بینند خریدار ندارند و به صرافت طرح‌های احمقانه می‌افتند. یک روز می‌گویند که در روشنایی روز چراغ ماشینتان را روشن کنید. ۳ روز دیگر تمنا می‌کنند نان و شیر نخرید.»
اسماعیل نیز با نگاهی انتقادی می‌نویسد: «داستان ایرانی جماعت اینه‌ که اون سه روز رو خرید نمی‌کنه اما روز قبلش می‌ره ۳۰ تا نون و ۳۰ تا شیر می‌خره برای اون سه روز... بله ما این‌جور مردمی هستیم.»
برخی منتقدان این گونه فعالیت ها را به عنوان اسلکتیویسم (slacktivism) تعریف می‌کنند. در فعالیت‌های اسلکتیویستی کاربران با "حداقل تلاش" که معمولا محدود به یک کلیک و فشردن دکمه‌ی ارسال است، احساس می‌کنند در راستای یک هدف اجتماعی یا سیاسی، کنش داشته و سهمی ادا کرده‌اند.

یکی از کارگران شرکت واحد تهران در گفتگویی با سایت اتحاد

پس از اعتراضات کارگران شرکت واحد در سال 84 ، عدم پرداخت حق جذب به کارگران شرکت واحد جدی ترین تبعیضی است که مانند سالهای پیش از 84 در حق ما اعمال میشود اما ما همچنان پیگیر این مطالبه قانونی ...
اتحادیه آزاد کارگران ایران: رانندگی در خیابانهای شهر شدیدا آلوده ای مانند تهران بدون تردید یکی از مشاغل بسیار سخت و زیان آور است. رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه علاوه بر این مسئله که فی نفسه با شغل آنان در هم آمیخته است هر دقیقه ای از کارشان توام با فشارهای شدید روحی روانی نیز هست. این رانندگان علیرغم شرایط بسیار طاقت فرسای کارشان هر روزه با غرولند مسافران نیز مواجه اند. کافی است تا بلیط گران شود، کافی است تا مسافری به علت فشارهای روحی روانی در زندگی اش، ایستگاهی که می باید پیاده شود یادش برود، کافی است تا اتوبوس به دلیل کمبودهای موجود در خطوط اتوبوسرانی دیر از راه برسد و جایی برای مسافران منتظر در ایستگاه بین خطوط نداشته باشد. همه اینها و دهها مسئله دیگر، هر کدام مساوی اعتراض مسافران به راننده هایی است که مجبورند برای گذران زندگی تا دوازده ساعت در روز، در گرما و سرمای تهران و آلودگی این شهر کار کنند. گذشته از اینها رانندگان شرکت واحد تهران همچون میلیونها کارگر در سطح کشور ناچارند تا با حقوق هایی که بطور متوسط (با اضافه کاری و با توجه به سابقه کار) حداکثر به هفتصد هزار تومان در ماه میرسد، زندگی کنند. با همین حقوق ناچارند تا اجاره بهای سرسام آوری پرداخت کنند و کلیه کالاهای اساسی زندگی را در شرایطی به قیمت چندین برابری سالهای گذشته خریداری کنند که دریافتی ماهیانه آنان تفاوت چندانی پیدا نکرده است. مجردها و تازه کارها باید با دریافت زیر مبلغ هفتصد هزار تومان تشکیل خانواده دهند، متاهلین با سابقه کار بیشتر و دریافت حداکثر ششصد هزار تومان در ماه باید یک زندگی خانوادگی را در عنفوان جوانی اداره کنند و دیگرانی که تمام عمر خود را در شرکت واحد قربانی کرده اند باید با دریافت حداکثر تا هشتصد هزار تومان در ماه هزینه تحصیلات دانشگاهی و یا هزینه سر و سامان گرفتن فرزندان دختر و پسر خود را فراهم کنند. با توجه به این وضعیت کارگران شرکت واحد طی ماه های گذشته تلاش کرده اند از حقوقی قانونی به نام "حق جذب" که به پرسنل شهرداری و سازمانهای وابسته به این نهاد پرداخت میشود برخوردار شوند. شرکت واحد یکی از نهادهای زیر مجموعه شهرداری تهران است اما در این نهاد به کارگران حق جذب پرداخت نمیشود!!
یکی از کارگران شرکت واحد در گفتگویی با سایت اتحاد در زمینه سابقه پرداخت حق جذب در شهرداری و دیگر سازمانهای زیر مجموعه آن اظهار داشت:
معاونت اداری شهرداری تهران آقای امانی طی سخنانی در جمع کارگران در روز جهانی کارگر در سال 1388 اظهار داشت با موافقت شهردار تهران از ابتدای سال(88) ده درصد به عنوان حق جذب به حقوق ماهیانه کلیه پرسنل شهرداری افزوده خواهد شد و از آنجا که شرکت واحد، آتش نشانی و تاکسیرانی زیر مجموعه شهرداری تهران هستند می بایست ده درصد معادل حقوق کارگران این نهادها به دریافتی آنان افزوده میشد. لذا این مسئله در خود شهرداری و سازمان آتش نشانی و تاکسیرانی و... اجرایی شد و ده درصد به حقوق ماهیانه پرسنل این نهادها افزوده شد اما این امر در شرکت واحد به اجرا در نیامد و ما کارگران در شرکت واحد از این افزایش محروم ماندیم.
وی در ادامه این گفتگو در باره اقدامات کارگران شرکت واحد برای دست یابی به حقوق قانونی حق جذب گفت: آنزمان شورای اسلامی وقت شرکت واحد از طریق نامه نگاری این مسئله را با مدیریت شرکت واحد در میان گذاشت اما توجهی به آن نشد و مدیریت با پرداخت حق جذب به کارگران موافقت نکرد و شورای اسلامی نیز اصراری بر این خواست نکرد تا اینکه اواخر سال 90 کارگران تصمیم گرفتند خودشان راسا از طریق جمع آوری امضا پیگیر این حقوق قانونی خود که دیگر تبدیل به حقوقی معوقه شده بود بشوند. لذا با امضای طوماری از شهردار تهران خواستند تا ده درصد افزایش حقوق مربوط به حق جذب در شرکت واحد نیز اجرایی بشود. اما دفتر آقای قالیباف عین طومار را به معاونت کارگری منابع انسانی شهرداری ارجاع کرد و مسئولین مربوطه در این معاونت اعلام کردند از آنجا که دستوری مبنی بر پرداخت ده درصد حق جذب دریافت نکرده ایم و این نامه فقط جهت استحضار به این معاونت ارسال شده است ما هیچ اقدامی در این زمینه نمیتوانیم انجام بدهیم. لذا کارگران شرکت واحد از آنجا که احتمال میدادند طومار مستقیما به دست شهردار تهران نرسیده باشد از طرق دیگری از جمله تماس با سامانه 1888 پیگیر خواست خود شدند.
این کارگر شرکت واحد در ادامه صحبتهایش افزود: البته معاونت کارگری منابع انسانی عین طومار را با این مضمون که این خواست کارگران شرکت واحد است برای مدیریت این شرکت ارسال کرد. اما هیچ نتیجه ای گرفته نشد به همین دلیل پس از حدود یکماه و نیم (از زمان ارسال طومار) کارگران نامه "پیرو" برای شهردار تهران در زمینه خواست شان ارسال کردند و همزمان نامه ای با مضمون "عدم پاسخگویی شهرداری تهران به خواست کارگران" به استانداری فرستادند که پس از ارسال نامه "پیرو" مسئله خواست ما مبنی بر دریافت حق جذب مجددا جهت کارشناسی به معاونت منابع انسانی و معاونت کارگری منابع انسانی ارجاع شد که گویا آنان در جال بررسی موضوع هستند. البته پس از انتشار طومار ما از طریق ایلنا مشاور مدیر عامل شرکت واحد آقای رزم آزما طی تماسی با کارگران از آنان خواست تا طومار را در اختیار وی بگذارند و ما اینکار را کردیم.
این کارگر شرکت واحد در پایان این گفتگو اظهار داشت: پس از اعتراضات کارگران شرکت واحد در سال 84 این جدی ترین تبعیضی است که مانند سالهای پیش از 84 در حق کارگران شرکت واحد اعمال میشود اما ما همچنان پیگیر این مطالبه قانونی خود خواهیم بود.

همبستگی کسبۀ شهرها با اعتراض معدنچیان اسپانیا

اعتراض معدنچیان اسپانیا به کاهش چشمگیر یارانه های دولتی در بخش صنایع معدن، که روز جمعه به خشونت کشیده شده بود، دوشنبه وارد بیست و ششمین روز خود شد.
بستن راه های عبور یکی از شیوه های اعتراضی این کارگران است که در اقدامی روزانه صورت می گیرد. معدنچیان با اشاره به کمک عظیم مالی به بانک ها، دولت اسپانیا را متهم می کنند که به بهانه بحران مالی سهم کارگران را به بانک ها می دهد.
یکی از معدنچیان اعتصابی در این باره گفت: “ما دوست نداریم با بستن جاده ها مردم را اذیت کنیم اما چاره ای نداریم.”
با گسترش حرکت اعتراضی معدنچیان، اعتصاب عمومی به تعدادی از شهرهای معدن خیز منطقه کشیده شده است. روز دوشنبه کسبه و اصناف در تعدادی از شهرهای شمال اسپانیا در همبستگی با معدنچیان در حرکتی نمایشی به نام “شهر مرده“، ضمن نصب پوسترهای اعتراضی مغازه های خود را بستند تا از این راه مخالفت خود را با بسته شدن معادن ذغال ابراز کنند.

تظاهرات طرفداران جنبش ضد جهانی شدن در فرانکفورت

طرفداران ضد جهانی شدن و دیگر سازمان های غیر دولتی خواهان تصویب مالیات های بیشتر برای معاملات مالی در اروپا شدند.
گروه ضد جهانی شدن موسوم به اتک طرفداران خود و دیگر سازمان های غیر دولتی را دعوت به تجمع در فرانکفورت کرد.
آنها با تجمع در مقابل ساختمان بورس فرانکفورت آلمان اقدام به ساختن سنگر به عنوان سمبل مقاومت و مبارزه علیه اقدامات مالی زیان بار بنگاه های مالی و بورس کردند.
یکی از مخالفان جهانی شدن می گوید: “بحران اقتصادی طی چند سال اخیر به خوبی نشان داد که عدم وجود مقررات کافی در بخش بازارهای مالی و بورس چه نتایج زیان بار و وحشتناکی در پی دارد. باید قواعد وقوانین محکمتری برای بازارهای مالی تدوین شود. اولین اقدام تدوین مالیات برای نقل وانتقالات مالی است که می تواند ریتم و سرعت سفته بازی بازارهای مالی را در کوتاه مدتکاهش دهد.”
در بیانیه ای این گروه ها از دولت آلمان تقاضا کردند که با وضع مالیات بر درآمد خالص، وجوه حاصله را برای مبارزه با فقر و حفاظت محیط زیست به کارگیرد.
روز دوشنبه گذشته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که تحت تاثیر فشار احزاب اپوزیسیون مانند حزب سبزهای آلمان قرار دارد، اعلام کرد که اقداماتی را جهتوضع مالیات بر نقل وانتقالات مالی انجام خواهد داد.
معترضان در فرانکفورت خواستار اعمال مالیات بر بانکها شدند
صدها تن از معترضان در فرانکفورت پایتخت اقتصادی آلمان گردهم آمدند. برخی از آنها که در لباسهای شیک نقش بانکداران را بازی می کردند با کیف هایپر از پول تقلبی روابط حاکم بر بازار بورس و بانکداری را به سخره گرفتند.

بیانیه ی شورای کارگران بیکار سنندج در محکومیت بازداشت فعالین کارگری در شهر کرج

در شرایطی که مردم زحمتکش و کارگر ایران در اوج بیکاری، اخراج سازی و فقر و فلاکت و بی حقوقیِ مطلق اجتماعی به سر می برند و نابرابری ها و فاصله ی طبقاتی در ایران به حد اعلای خود رسیده و ما کارگران با معضلات و ناهنجاری های جامعه ی سرمایه داری دست به گریبان هستیم، تنها راه چاره برای بیان مصائب و مشکلات خود و پیگیری حقوق و مطالباتمان را در تشکل های خودساخته و طبقاتی¬مان یافته-ایم و در تلاش برای ایجاد آن می¬باشیم.
سیستم سرمایه داری در راستای مقابله با آن در روز جمعه 26/3/91 فعالین و کارگران متشکل در کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری را به شیوه ی بی رحمانه دستگیر و مورد ضرب و شتم و توهین قرار می دهند و آنان را بازداشت نموده و سعی در جلوگیری از تلاششان برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری می کنند و بعد از 32 ساعت اکثر آنان را آزاد و 9 نفر از این کارگران و فعالین هنوز در بازداشت به سر می¬برند و این بازداشت ها و ضرب و شتم ها در راستای جلوگیری از کار تشکل یابی و دفاع از مطالبات کارگران صورت می گیرد.
ما شورای کارگران بیکار، ضمن محکوم کردن حمله¬ی وحشیانه و غیر انسانی نیروی پلیس به فعالین کارگری و کارگران متشکل در کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، خواهان آزادی بی قید و شرط باقیمانده اعضای در بازداشت این کمیته هستیم.
شورای کارگران بیکار سنندج – 30/3/91

در محکومیت بازداشت فعالین کارگری

فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری که روز جمعه 26 خرداد برای برگزاری مجمع سالانه خود در کرج جمع شده بودند تا درباره معضلات و مشکلات پیشروی هم طبقه ای های خود به بحث و گفتگو بنشینند مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفتند و انان را با تندترین شیوه مورد اهانت و ضرب و شتم قرار دادند و سپس انها را به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند.
ما جمعی از کارگران خباز در سنندج بازداشت واهانت به این فعالین کارگری را محکوم می کنیم و خواستار ازادی بدون قید وشرط بقیه ی دستگیر شدگان می باشیم. و معتقدیم که ایجاد تشکلهای مستقل کارگری نه تنها جرم نیست بلکه یک حق طبیعی کارگران می باشد.
جمعی از کارگران خباز 30 خرداد 1391

دولت درمهار تورم و گرانی ناموفق بوده است

مشکلات مردم روز به افروز در حال اضافه شدن بر روی یک دیگر است ،جامعه تحت پوشش فقر در حال افزایش و مهمترین برنام مجلس افزایش نقش نظارتی بر دولت می باشد و تعارف هم نداریم.
ایلنا- رشت: نماینده مردم رشت در مجلس از عملکرد دولت در عدم توانمندی و موفقیت در کنترل و مهار تورم در جامعه انتقاد شدید و تصریح کرد: دولت برنامه مشخصی برای مهار تورم ندارد و باید جدی‌تر ورود پیدا كند.
به گزارش خبرنگارایلنا از رشت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ظهر امروز با حضور در بین مردم در یکی از مساجد واقع شده در کمربندی شهید بهشتی این شهر مهم ترین مبحث حال حاضر سیاست خارجی کشور را برنامه گفتگو 5+1در مسکو عنوان کرد.
وی انرژی هسته‌ای را حق مسلم ملت بزرگوار ایران اسلامی دانست و اظهار داشت:اگر به هر شکلی از این حق کوتاه بیائیم به طور یقین نمی توانیم پاسخ نسل های آینده را بدهیم و ما را سرزنش خواهند کرد.
این مسئول با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری، یادآورشد:غرب از ایران اسلامی می‌ترسد نه از ایران هسته‌ای و همه اظهارات مقامات غربی بهانه‌ای بیش نیست.
جعفر زاده ایمن آبادی، متذکرشد:باحضور همه روزه بین آحاد مختلف جامعه دریافته ام ،مردم دارند لحظه به لحظه اخبار مذاکرات 5+1 در مسکو را پیگیری می کنند و ملت ایران بدانند هرچه آنان اقتدار مردم کشورمان راببینند بیشتر عقب نشینی می کنند.
وی با تاکید بر این که نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند،اضافه کرد: مسئولین نظام موظف هستند از منافع تک به تک مردم کشورمان دفاع بکنند،بنابراین از تحریم ها خوفی نداشته باشید، وجود این تحریم ها به نفع ایران نیز بوده است.
این جانباز 70درصد جنگ تحمیلی در منطقه عملیاتی شلمچه ،بیان کرد: مردم اجازه بدهند با سیاست هایی که مقام معظم رهبری در بخش سیاست خارجی دارند تدوین وهدایت می کنند متناسب با آن پیش برویم.
جعفرزاده ایمن آبادی، در ادامه معتقد است اصل موضوع عدم عضویت نمایندگان گیلانی در کمیسیون کشاورزی مجلس صحیح است ولی نباید برخی از افراد حقوقی این استان با اظهار نظر در رسانه ها در کمال بی تقوایی به 13نماینده توهین کنند.
وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته عمران عنوان کرد و متذکر شد: در ابتدای شروع به کار فعالیت انتخاباتی در دوره اخیر مجلس در جلسات سخنرانی و در رسانه ها به مردم اعلام کردم به عضویت کمیسیون های عمران و بودجه در خواهم آمد و به عهد خود پای بند بودم.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس نهم ، تاکید کرد:عضویت در این کمیسیون کار آسانی نیست و جعفرزاده ایمن آبادی و رهبری املشی با رایزنی های گسترده با دیگرهمکاران خود، رای گیری و برگزاری آزمون توانستند به عضویت آن دربیایند.
وی به منتقدین نمایندگان گیلانی توصیه کرد در بیان اظهارات خود در پشت تریبونهای رسمی و در گفتگو رسانه‌ها کمال انصاف را رعایت کنند و ارزیابی کنند کدام نماینده می توانست به عضویت کمیسیون کشاورزی دوره نهم مجلس در بیاید وآئین نامه داخلی قوه مقننه را مطالعه کنند که شرایط عضویت درکمیسیونها چیست .
این نماينده مجلس از مهم‌ترین چالشهای مجلس دوره نهم با دولت را عدم توان مندی وموفقیت دولت در کنترل ومهار تورم در جامعه عنوان وتصریح کرد: دولت برنامه مشخصی برای مهار تورم ندارد و باید جدی تر ورود پیدا بکند.
جعفرزاده ایمن آبادی با اذعان بر اینکه مردم به شدت گرفتارند و از گرانی و تورم از جمله نان و مرغ ناخرسندند،اضافه کرد:در این راستا از رئیس مجلس برای ایراد نطق اضطراری درخواست تعیین وقت کرده ام .
وی با تاکید بر این که در گیلان نیاز نبود که نان گران بشود ،خاطر نشان کرد:چرا استانداری گیلان در آن چیزی که قرار است به ضرر شهروندان تمام بشود ،پیش قدم ترین دستگاه در سطح کشور است؟
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس دوره نهم شورای اسلامی ، اظهار کرد : دولت موظف بود قبل از گران کردن نان نسبت به صنعتی کردن دستگاههای تولید نان ،آموزش و استفاده از نیروهای ماهر در پخت نان و پس از خالی شدن سیلوها از گندم اقدام بکند ،ولی توجه ای نکرد.
جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به افزایش 6درصدی خرید تضمینی گندم از 395تومان به 420تومان ،بیان کرد:استانداری گیلان قیمت نان را در رشت 70درصد افزایش داد وما به نمایندگی از مردم به این افزایش قیمت معترضیم.
وی با ابراز تاسف برای دولت که ادعا دارد در کشور نرخ تورم 10درصد است، گفت: وقتی مردم تخم مرغ را به جای 50تومان ،2000ریال و مرغ را 56000 میخرند دولت نمی‌داند نرخ تورم چقدر است.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس نهم ، تصریح کرد : دولت برنامه مشخصی برای مهار تورم ندارد و مشکلات مردم روزبه افروز در حال اضافه شدن بر روی یک دیگر است ،جامعه تحت پوشش فقر در حال افزایش و مهمترین برنامه مجلس افزایش نقش نظارتی بر دولت است و تعارف هم نداریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر