اخباروگزارشات کارگری27خردادماه1391

- به طومار اعتراض به حداقل دستمزدها بپیوندیم
-متن طومار اعتراضی که امروز با امضای ده هزار کارگر تحویل وزارت کار و رونوشت آن تحویل نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شد
- متن نامه هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی به وزیر کار
- کارگران ریسندگی پرریس پس از یازده روز به اعتصاب خود پایان دادند
- تجمع اعتراضي كارگران کارخانه كيوان در همدان
- وقتی بیکاری سناریو می‌نویسد:نان، خطر، موتورهای مسافرکش
- خبرهای کوتاه:
به طومار اعتراض به حداقل دستمزدها بپیوندیم
مرحله اول طومار اعتراض به حداقل دستمزدها به تعداد ده هزار امضا تحویل وزارت کار شد
اتحادیه آزاد کارگران ایران: امروز شنبه 27 خرداد ماه، تعداد ده هزار امضای مرحله اول طومار اعتراض به حداقل دستمزدها، توسط هماهنگ کنندگان این اعتراض تحویل وزارت کار شد. همزمان رونوشت این طومار به نهاد رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نیز تحویل داده شد.
هماهنگ کنندگان اعتراض به حداقل دستمزدها در نامه ای که ضمیمه امضای ده هزار کارگر، تحویل وزارت کار دادند نوشته اند: میلیونها کارگر در سراسر کشور معترض به وضعیت موجود هستند و در این راستا اقدام به جمع آوری طومار اعتراضی برای صیانت از زندگی خود و خانواده هایشان کرده اند.
امضای این طومار به مناسبت روز جهانی کارگر آغاز شد و تا کنون هزاران کارگر بطور متحدانه ای آن را امضا کرده اند. امروز تعداد ده هزار امضا در یکجا گردآوری و تحویل وزارت کار شد. امضای این طومار در سراسر کشور ادامه دارد و هزاران امضای دیگر در راه است. این امضاها بصورت مرحله ای و در هر مرحله ده هزار امضا تحویل نهادهای مربوطه خواهد شد.
ده هزار امضایی که امروز تحویل وزارت کار شد توسط کارگران استانهای تهران، قزوین، خوزستان، مرکزی و یزد از کارخانه ها و شرکتهای مختلفی از جمله :  فرش پارس- ایرساکو- کاشی کویر یزد- لاستیک البرز- فرنخ و ناز نخ- شرکت ایران چوب- پروفیل یزد- صنایع فلزی شماره 1- کارخانجات شهید قندی- شرکت ایران ریسه- تک تاز موتور- کارخانه صنایع فلزی شماره 2- کارگران ساختمانی- پرسنل و پرستاران برخی بیمارستانهای تهران- شرکت راه آهن یزد- شرکت واحد اتوبوسرانی تهران- ریسندگی یزد باف- مجتمع های پتروشیمی در جنوب کشور از جمله پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی کارون و...- نخ البرز، شرکت فراوری نسوز پارس و کارخانه های دیگری در شهرستان ساوه جمع آوری شده اند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 27 خرداد ماه 1391
متن طومار اعتراضی که امروز با امضای ده هزار کارگر تحویل وزارت کار و رونوشت آن تحویل نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شد
به وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی                          
رونوشت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری
همانطوریکه همگان میدانیم و بر آن آگاهیم از یک سال و نیم پیش با آغاز فاز اول طرح قطع یارانه ها اقلام و کالاهای اساسی زندگی چندین برابر افزایش قیمت داشته اند. این در حالی است که در طول این مدت میانگین دستمزد کارگران بر روی هم در سال 90 و سال جاری، نسبت به سالهای قبل از اجرای فاز اول قطع یارانه ها حتی کاهش نیز پیدا کرده است و علاوه بر آن در طول این مدت با اعمال 4 و سپس 5 در صدی ارزش افزوده بر روی کلیه کالاهای مصرفی، عملا حدود 5 درصد از دستمزد روزانه زیر خط فقر ما کارگران به خزانه دولت سرازیر شده است. عدم پرداخت بموقع دستمزد کارگران بیداد میکند. توام با چنین وضعیت اسفبار و غیر قابل تحملی در مورد دستمزدها، اصلاحیه ای بسیار ضد کارگری بر روی  قانون کار که امنیت شغلی و معیشت کارگران را نشانه رفته است تهیه شده  و قرار است بزودی به مجلس ارائه شود. مبنای میانگین حقوق دو سال آخر کارگران برای تعیین حقوق بازنشستگی به میانگین حقوق 5 سال آخر آنان تغییر پیدا کرده و باعث افت شدید حقوق بازنشستگان شده است. بیمه میلیونها کارگر ساختمانی علیرغم ثبت نام و تحمل هزینه، هنوز به سرانجامی نرسیده است و شرکتهای پیمانکاری همچنان مشغول چپاول دسترنج کارگران هستند و نا امنی شغلی، اخراج سازی و تعطیلی کارخانه ها در بدترین وضعیت نسبت به سالهای پیش قرار دارد.
بدون تردید نه تنها ما کارگران بلکه هیچ انسان شریف و منصفی تحمیل چنین شرایطی را بر میلیونها کارگر و خانواده های آنان بر نمی تابد. لذا ما کارگران امضا کننده این طومار بعنوان اقداماتی بسیار مبرم و عاجل برای پایان دادن به وضعیت مشقت بار موجود، مصرانه خواهان افزایش حداقل دستمزدها بر اساس تورم واقعا موجود و تامین شرافتمندانه سبد هزینه یک خانوار چهار نفره با دخالت نماینده های منتخب مجامع عمومی کارگران کارخانه ها و مراکز تولیدی و خدماتی هستیم. بر کنار گذاشتن طرح اصلاحیه قانون کار و توقف احتساب حقوق بازنشستگی کارگران بر مبنای میانیگن دستمزد 5 سال آخر پای می فشاریم. خواستار اجرای فوری بیمه کارگران ساختمانی و مصوبه هیئت وزیران مبنی بر حذف شرکتهای پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم و دائمی با کارگران  و ایجاد ساز و کار قانونی قاطع برای پرداخت بموقع دستمزدها و تعقیب قضایی کارفرمایانی هستیم که کارگران را بدون قرارداد و یا با قراردادهای سفید امضا و دستمزدهای معوقه وادار به کار میکنند.
متن نامه هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی به وزیر کار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  جناب شیخ الاسلامی
با سلام
همانطوریکه جنابعالی و عموم مردم ایران آگاهند با اجرای مرحله اول قطع سوبسید کالاهای اساسی هزینه های زندگی به چندین برابر افزایش پیدا کرده اند. این در حالی است که میزان دریافتی اکثریت ما کارگران با اضافه کاری و...، از 300 تا 700 هزار تومان در ماه است که در مراکز استانها حتی کفاف اجاره بهای سر پناهی را نیز نمیدهد. فاصله بسیار زیاد تورم و گرانی موجود با حداقل دستمزدها در حال سوق دادن زندگی ما کارگران از خط فقر به خط مرگ است. از سوی دیگر با قطع سوبسید حاملهای انرژی بسیاری از کارخانه ها تعطیل و یا در معرض تعطیلی قرار گرفته اند و به همین دلیل هزاران کارگر از کار بیکار شده اند و یا در معرض اخراج و بی خانمانی قرار دارند. بدون تردید وضعیت موجود نه تنها برای ما کارگران غیر قابل قبول است بلکه هیچ انسان شریف و منصفی تحمیل چنین شرایطی را بر میلیونها کارگر و خانواده های آنان بر نمی تابد.
جناب وزیر!
میلیونها کارگر در سراسر کشور معترض به وضعیت موجود هستند و در این راستا اقدام به جمع آوری طومار اعتراضی برای صیانت از زندگی خود و خانواده هایشان کرده اند. لذا بدینوسیله طومار مرحله اول کارگران نقاط مختلف کشور به تعداد ده هزار امضا در اعتراض به سطح دستمزدها، عدم پرداخت دستمزدها، بیکار سازی کارگران و ناامنی شغلی، نحوه بیمه کارگران ساختمانی، اصلاحیه وزارت کار به قانون کار، تداوم موجودیت شرکتهای پیمانکاری، قراردادهای موقت و سفید امضا، اعمال 5 درصدی ارزش افزوده بر کلیه مایحتاج زندگی، توقف اجرای ماده 10 قانون نوسازی صنایع و تغییر نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی به ضمیمه این نامه تقدیم میگردد. بدون تردید خواستهای کارگران کشور فراتر از آن چیزی است که در متن طومار اعتراضی آمده است اما کارگران امضا کننده طومار و ما به عنوان هماهنگ کنندگان این طومار انتظار داریم و تاکید میکنیم در قدم اول برای رسیدگی به مطالبات میلیونها کارگر در سطح کشور، می باید خواست های مطرح شده در این طومار فورا مورد رسیدگی قرار بگیرند.
از طرف هماهنگ کنندگان اعتراض به حداقل دستمزدها:
 شاپور احسانی راد، شریف ساعد پناه، جمیل محمدی، شیث امانی، پروین محمدی، جعفر عظیم زاده
تماس با هماهنگ کنندگان طومار: 09123368772 -09122449901 - 09192550737
رونوشت به نهاد رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
کارگران ریسندگی پرریس پس از یازده روز به اعتصاب خود پایان دادند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: امروز 27 خرداد ماه در یازدهمین روز اعتصاب کارگران ریسندگی پرریس، هیئت تشخیص اداره کار سنندج با حضور کارفرما به شکایت این کارگران از کارفرما رسیدگی کرد.
کارگران پرریس با خواست 9 ماه دستمزد معوقه، عیدی، بن و پاداش سال نود و پرداخت مانده مرخصی های چهار سال گذشته خود در روز 17 خرداد ماه جاری دست به اعتصاب زدند.
در جلسه امروز هیئت تشخیص اداره کار سنندج  کارفرما متعهد شد پس از پایان جلسه 5 ماه بدهی خود را به بیمه واریز کند تا کارگران قادر به تمدید دفترچه های درمانی خود شوند. همچنین کارفرما مکلف شد: 1- امروز یکماه از دستمزدهای معوقه کارگران را به حساب آنان واریز کند 2- کارفرما هر ماه همراه با دستمزدهای ماهیانه کارگران یک ماه از مطالبات آنان را تا تسویه حساب کامل دستمزدهای معوقه به کارگران پرداخت خواهد کرد 3- یازده روز اعتصاب کارگران جزو روزهای کاری آنان به حساب خواهد آمد.
بنا بر آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، پس از حصول توافقات فوق در اداره کار سنندج، کارگران ریسندگی پرریس به اعتصاب خود خاتمه داده و بر سرکاهایشان بازگشتند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 27 خرداد ماه 1391
تجمع اعتراضي كارگران کارخانه كيوان در همدان
كارگران شركت توليدي تعطيل شده «كيوان» همدان در اعتراض به بلاتكليفي خود و وضعيت كارخانه، دست به تجمع زدند.
بنا به گزارش رسيده، كارگران اين كارخانه براي چندمين بار، دست به تجمع در محل شركت زده و خواستار رسيدگي به وضعيت خود شدند.
عدم پرداخت حقوق به مدت سه ماه، نداشتن قرارداد، لغو سرويس اياب و ذهاب، عدم پيگيري جدي از سوي مسئولان استان جهت رفع مشكلات كارگران كارخانه و مشخص نبودن وضعيت كاري شركت از جمله موارد مورد اعتراض كارگران بيكار شده اين كارخانه بود.
اين تجمع با حضور مسئولاني از ادارات كل كار و تعاون و صنعت و تجارت و با قول مساعد آنان مبني بر طرح موضوع و رفع مشكلات تا 2 روز آينده، پايان يافت.
يادآوري مي شود كارخانه كيوان همدان به عنوان يكي از قديمي ترين واحدهاي توليدي و صنعتي استان با نزديك به نيم قرن فعاليت، و علي رغم نداشتن مشكل خاص، با وجود سوددهي خوب و حتي فعاليت و صدور محصولات به برخي كشورهاي همسايه، متاسفانه پس از واگذاري به بخش خصوصي در اواخر سال 88، ناگهان با مشكلاتي مواجه شد به طوري كه اوايل سال جاري، به طور رسمي تعطيل شد.
با تعطيلي اين شركت معتبر توليد مواد غذايي، تعداد 229 كارگر آن بيكار شده و با وجود حضور در محل كارخانه عملا كاري براي انجام ندارند و در بلاتكليفي به سر مي برند.
از سوي ديگر، درخواست هاي مسئولان استان از خريدار و مالك خصوصي جديد كارخانه مبني بر ارائه طرحي براي احياي مجدد آن، علي رغم وعده هاي مكرر وي، تاكنون مورد قبول واقع نشده و وي هيچ طرحي نداده است.
گفتني است در جريان سومين سفر استاني رئيس جمهور و هيئت دولت در سال 1389، كارگران كيوان با سد راه كاروان و خودروهاي حامل رئيس جمهور، مشكلات خود را به گوش رئيس هيئت دولت رساندند و وي حتي در سخنراني خود در همدان قول رفع مشكلات اين كارگران را داد.
اما عدم پيگيري ها موجب شد تا قول رئيس جمهور نيز عملي نشود و يكي از بزرگ ترين كارخانه هاي استان ظاهرا به دليل ورشكستگي، تعطيل اعلام شود.
منبع:روزنامه کیهان-27خرداد
وقتی بیکاری سناریو می‌نویسد:نان، خطر، موتورهای مسافرکش
اگر بیکاری در جامعه کمتر بود و هزینه‌های زندگی کمتر به مردم فشارمی‌آوردند طبیعتا روی آوردن به روش‌های پرخطر جابه‌جایی بار و مسافر برای راکبین موتورسیکلت و شهروندان نمی‌توانست الگوی خوبی باشد.
«فشار اقتصادی مردم را مجبور به حمل بار و مسافر با موتورسیکلت کرده است». این سخن امروز معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر است. تشکری هاشمی در این مصاحبه اعلام کرده که نمی‌توان در مقوله ساماندهی حمل بار در شهر تهران، رسیدگی به وضعیت معیشتی شهروندانی که  از راه جابه‌جایی بار و مسافر در شهر کسب درآمد می‌کنند را نادیده گرفت.
این گزارش حاکیست،‌ موضوع جابجایی مسافر با موتور سیکلت چند سالی است که از نگاه مسئولان به عنوان معضل و آسیب شهری یاد می‌شود و به نظر می‌رسد که رابطه مستقیمی با بیکاری داشته باشد چرا که با افزایش تعداد بیکاران در جامعه، افراد به فکر خریدن موتور برای مسافرکشی افتاده و از این‌رو بر جمعیت افرادی که از طریق مسافرکشی با موتور هزینه‌های خود را در می‌آورند، افزوده می‌شود.
از سوی دیگر معضل ترافیک پایتخت نیز در افزایش مسافرکش‌های موتورسوار بی‌تاثیر نبوده است و افراد بسیاری برای اینکه در ترافیک‌ شهر زودتر به کارهای خود برسند مجبور به استفاده از این موتورهای مسافرکش هستند. چند سالی است که علاوه بر مردان،‌ خانم‌ها نیز برای رسیدن به کارهای خود از موتور استفاده می‌کنند و حتی برای برخی معذوریات‌های عرفی و شرعی نیز چاره‌اندیشی کرده‌اند؛ ترک موتور را محکم می‌چسبند تا در لایی‌کشی‌های میان ماشین‌ها همچنان روی موتور باقی بمانند و کیفشان را نیز میان خود و موتورسوار حائل می‌کنند.
کنار خیابان که بایستید بیش از هر تاکسی، موتور جلوی پای شما توقف می‌کند و تند تند می‌گوید «موتور». برخی از آنها برای خود ایستگاه و یا به عبارتی پاتوق درست کرده‌اند و تنها موتورسواران مشخصی حق توقف و سوار کردن مسافر در آن محل را دارند. برخی از آن‌ها برای این مسافرکشی از موتورهای پولسار، پالس و آپاچی استفاده می‌کنند که هم ایمنی ‌بیشتری دارد و هم کرایه بیشتری را نسبت از از موتور سواران موتورهای cdi به اصطلاح طرح «هوندا» دریافت می‌کنند.
زمانی که با این قشر صحبت می‌کنید هم افراد راضی از این کار را پیدا می‌کنید و هم افرادی که از جبر روزگار به این کار تن داده‌ و ناراضی‌اند. پسری حدود 24 ساله از اینکه در طول روز حداقل 20الی 25 هزار تومان درآمد دارد و با افراد مختلفی آشنا می‌شود خوشحال و از کار راضی است اما آنهایی که سن و سالی دارند و یا در شرف ازدواج هستند از این کار بیزارند و خطرات این کار از جمله تصادف را زیاد می‌دانند.
احمد 28 ساله از مسافرکش‌های موتور سوار است که در مورد علت روی‌آوردن به این کار می‌گوید: «از کارگرای پیمانی راه آهن بودم. بعد از یکسال از کارفرما خواستیم ما را بیمه کند و به همین خاطر با اتمام قرارداد ما را از کار بیکار کرد. مطئمن باش اگر کاری بود که بیمه می‌کردن،‌یه دقیقه هم تو این کار نمی‌موندم»
رضا مسافرکش دیگری بود که عامل بدبختی خود و بسیاری از مسافرکشان موتوری را کشور چین می‌داند و می‌گوید: «در خیابون جمهوری تولیدی داشتم که 8نفر برایم کار می‌کردند، اما این چینِ ... بدبختمون کرد. اگه تولیدیم را هنوز داشتم به این وضع نمی‌رسیدم.»
با وجود اینکه در سطح شهر ماموران و سربازان راهنمایی و رانندگی روزانه تعداد زیادی از موتور سیکلت‌های متخلف را توقیف و آن را به پارکینگ انتقال می‌دهند اما از تعداد موتورسواران در شهر کاسته نمی‌شود. بسیاری از صاحبان این موتورهای توقیفی، افراد مسافرکشی هستند که بعد از توقیف، عطای موتور را به لقایش سپرده و از همان‌جا راهی میدان گمرک می‌شوند تا موتور جدیدی خریداری کنند.
به گفته یکی از همین موتورسواران که چندین بار موتورش توسط ماموران راهنمایی و رانندگی توقیف شده است،‌ حداقل هزینه برای ترخیص موتور از پارکینگ بدون در نظر گرفتن خلافی و جریمه و تنها برای پرداخت پول کفی،‌ پول پارکینگ و واریز فیش‌های مرتبط حدود 30 هزار تومان خواهد شد که اگر جریمه را هم به آن اضافه کنیم، هزینه نیمی از یک موتور ارزان‌قیمت  خواهد شد.
سید یکی از قدیمی‌های بازار گمرک است که وقتی از او می‌پرسیم در طول روز چند نفر از موتورسوارانی که موتور آنان توقیف می‌شود برای خرید مجدد به بازار می‌آیند، می‌گوید: «به طور مثال اگر در هر روز 100 موتورسیکلت در شهر توقیف شود،‌ حداقل 50 نفر از صاحبان آنان برای اینکه هزینه زندگی خود را تنها از طریق مسافرکشی در می‌آورند، به گمرک آمده و موتور 300-400 هزار تومانی به صورت نقدی یا شرایطی می‌خرند.»
بخواهیم یا نخواهیم عده‌ زیادی در این کلان‌شهر و از روی ناچاری تنها از طریق مسافرکشی با موتور زندگی خود را اداره می‌کنند و هرگونه تصمیم‌گیری برای ساماندهی و چاره‌اندیشی برای این قشر،‌ بدون شک بر زندگی قسمتی از جامعه تاثیر زیادی خواهد گذاشت. 
به گفته معاون شهردار تهران در جامعه‌ای که هزینه‌های زندگی و شغل از مسائل و دغدغه‌های جدی ساکنین آن محسوب می‌شود، طبیعی است برخی از شهروندان به سمت کارهایی بروند که برایشان ایجاد شغل و درآمد کند. اگر معضلات شغل در جامعه کمتر بود و از نظر هزینه‌های زندگی مردم کمتر در فشار قرار داشتند طبیعتا روی آوردن به روش‌های پرخطر جابه جایی بار و مسافر برای راکبین موتورسیکلت و شهروندان نمی‌توانست الگوی خوبی باشد.
منبع:قانون-27خرداد
خبرهای کوتاه:
-۴۲۴ کارگر مارلیک سان قزوین بیکار شدند
به گزارش 27خردادایلنا، ۴۲۴ کارگر شرکت مارلیک سان قزوین در پی واردات قطعه از کشورهای چین و ترکیه و عدم پرداخت مطالبات این شرکت توسط خودروسازان بیکار شدند.
براساس این گزارش تعدادی از این۴۲۴ کارگر تا ۱۸ سال سابقه کار دارند.
- کارخانه شهاب در آستانه تعطیلی
به گزارش مورخ 27خردادایلنا،تولید کارخانه شهاب که مونتاژ کننده انواع تلویزیون ومانیتوراست به دلیل عدم حمایتهای دولت در بخش تولید متوقف شده است.
-بیکاری پنج هزار فارغ التحصیل کشاورزی در آذربایجان شرقی
به گزارش ایلنا بتاریخ27خرداد،بالغ بر ۱۲ هزار فارغ التحصیل کشاورزی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که ۵ هزارنفر از آن‌ها بیکار هستند.
بیست وهفتم خردادماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر