اخباروگزارشات کارگری29خردادماه1391

- سندیکاهای فرانسوی موج سرکوب علیه فعالین کارگری در ایران را محکوم میکنند
- اعضای کمیته هماهنگی در زندان کرج را آزاد کنید!
- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون بازداشتهای فعالین کارگری در شهر کرج
- گزارش چشم انداز بامدادی بی بی سی از یورش مأموران امنیتی به فعالان کارگری؛
- رادیوبین المللی فرانسه: دستگیری ده تن از کارگران در یک خانه مسکونی درکرج
- دویچه‌وله :حمله به مجمع عمومی یک تشکل کارگری در کرج
- فراخوان به تجمع اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا
                   
سندیکاهای فرانسوی موج سرکوب علیه فعالین کارگری در ایران را محکوم میکنند
 سندیکاهای کارگری فرانسه  ث.اف.د.ت،  ث.ژ.ت ، اف.اس.یو، سولیدر (همبستگی) و اونسا حمله به نشست سالانه «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های,کارگری» را شدیدا محکوم میکنند
درتاریخ 15 ژوئن 2012 ( 26 خرداد ) بیش از شصت فعال کارگری از جمله تعداد زیادی از اعضای «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری» توسط مامورین امنیتی شهر کرج مورد حمله واقع شده ، دستگیر ، مضروب وشکنجه شدند. هنگام این عملیات نیروهای سرکوبگر برای ترساندن مردم  تیر هوایی شلیک کردند.
 در حال حاضر، ده تن از فعالین کارگری هنوز در زندان هستند و برای تعدادی وثیقه هایی سنگین در خواست شده است. ریحانه انصاری به 20 روز زندان همراه با وثیقه 100 میلیون تومانی محکوم شده است.
 ما شدیدا نگران سرنوشت آنان بویژه وضیعت محمود صالحی که به دعوت ما در سمیناری که در ماه مارس در پاریس برگزار شد شرکت داشت واز وضع سلامتی مساعدی برخوردار نیست، هستیم.
ما خواهان آزادی بی قیدوشرط تمام کارگران و هم چنین آزادی دیگر فعالین جنبشهای اجتماعی مانند رضا شهابی که از دو سال پیش در زندان بسر می برد و به شش سال زندان محکوم شده است، می باشیم.
 سازمانهای اتحادیه ای فرانسوی از خواست کارگران ایران برای برپائی تشکلات مستقل خود حمایت کرده ، به شهامت  آنان درود می فرستند و از مقامات ایرانی می خواهند که به حقوق کارگران احترام بگذارند.
ما یکبار دیگر به کارگران ایرانی درگیر درنبرد اطمینان می دهیم که بخش سازمانیافته کارگران فرانسه، از جمله سندیکاهای امضاکننده این اعلامیه ، با آنان همبستگی دارند.
2012-06- 18
CFDT : Philippe Réau preau@cfdt.fr + 33 6 48 36 03 93
CGT : Ozlem Yildirim o.yildirim@cgt.fr + 33 6 51 28 73 01
FSU : Dominique Giannotti dominique.giannotti@fsu.fr + 33 6 84 23 25 68
Solidaires : Alain Baron contact@solidaires.org + 33 (0) 1 58 39 30 20
UNSA : Saïd Darwane darwane@unsa.org  + 33 6 71 85 16 65
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ترجمه وتوزیع:
اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران درایران- پاریس
همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران -  پاریس
اعضای کمیته هماهنگی در زندان کرج را آزاد کنید!
کارگران، مردم شریف و آزاده!
همان طوری که در اطلاعیه های گذشته اعلام کردیم ظهر روز جمعه 26 خرداد، جمعی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در شهر کرج مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفتند. در حالی این کارگران و فعالین کارگری مورد ضرب و شتم مامورین مسلح قرار گرفتند که آنها در حال برگزاری مجمع عمومی سالیانه کمیته هماهنگی بودند. بر اساس آخرین خبرها تاکنون بیشتر دستگیر شده گان آزاد شده اند، اما هم چنان سیروس فتحی، علیرضا عسگری، جلیل محمدی، سعید مرزبان، مسعود سلیم‌پور، مازیار مهرپور، ریحانه انصاری، فرامرز فطرت نژاد و میترا همایونی، در بازداشت اداره اطلاعات شهر کرج قرار دارند.
اگر چه این اولین بار نیست که اعضای کمیته هماهنگی بازداشت می شوند و در سال های اخیر بسیاری از آنها به جرم دفاع از حقوق کارگران، در شهرهای مختلف احضار، بازداشت و محکوم به زندان و یا جریمه و شلاق شده اند. اما آنچه که در روز جمعه گذشته و در برابر چشمان ساکنین یکی از محله های شهر کرج اتفاق افتاد، ورود بدون حکم رسمی و تیراندازی هوائی و حمله نیروهای امنیتی و انتظامی مسلح به تعدادی کارگر بود که در حال گفتگو در باره ی مشکلات خود و دیگر هم طبقه ای های شان بودند. شدت ضرب و شتم به حدی بوده که برخی از آنها مانند محمد مولانایی، حسن عزتی، رحمان ابراهیم زاده، غالب حسینی، خالد حسینی و نظام صادقی هنوز آثار مصدومیت و کوفتگی دارند. این فعالین کارگری در حالی مورد هجوم مامورین قرار گرفتند که بسیاری از آنها، غروب روز پنج شنبه، خسته از کار طاقت فرسای روزانه باز گشته و به امید دیدار دیگر دوستان خود و تشکیل مجمع عمومی، سوار اتوبوس شده و به مقصد کرج به راه افتاده بودند.  این پیشروان کارگری که خود جزئی از طبقه ای هستند که فروشنده گان نیروی کار و سازنده گان نعمت های بشری این جامعه می باشند، شایسته چنین برخورد خشونت آمیزی نیستند. مگر آنها چه چیزی جز بیان مطالبات و خواسته های کارگران و اعلام حق وصول آن از صاحبان سرمایه، گفته اند؟
در شرایطی مجمع عمومی سالیانه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری مورد هجوم قرار می گیرد که هم چنان اخراج و بیکارسازی، حقوق های معوقه، نداشتن حق ایجاد تشکل مستقل و مصائب اجتماعی بی شمار دیگر، گریبان گیر کارگران ایران است. آیا فعالین کارگری حق ندارند مدافع حقوق کارگران در برابر تعرض گسترده سرمایه داری به کار و زندگی آنها باشند؟ چگونه است که سرمایه داران بی هیچ دغدغه ای کارگران را استثمار کرده و حقوق آنها را پایمال می کنند، اما فعالین کارگری حق افشای این نابرابری را نداشته باشند؟ بدون شک این از وظایف اعضای کمیته هماهنگی است که علی رغم فشار و سرکوب پلیسی، کارگران را به عمل متحدانه در مقابل مناسبات تبعیض آمیز نظام سرمایه داری فراخوان دهند.
ما بار دیگر ضمن محکوم کردن هجوم نیروهای امنیتی به نشست اعضای کمیته هماهنگی و بازداشت 60 نفر از آنها، از همه کارگران، تشکل های کارگری و نهادهای مدافع حقوق بشر داخلی و بین المللی می خواهیم که از هر طریق ممکن خواستار آزادی دیگر اعضای کمیته هماهنگی در کرج باشند. جای کارگران و فعالین کارگری در زندان نیست و ارعاب و سرکوب پلیسی علیه آنها و جنبش کارگری نمی تواند مانع گسترش روزافزوان مبارزه کارگران برای دستیابی به مطالبات شان و رسیدن به دنیایی عاری از نابرابری و تبعیض باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 28 خرداد 1391
بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون بازداشتهای فعالین کارگری در شهر کرج
برگزاری نشست،  تجمع و اعتراض برای برخورداری از یک زندگی انسانی حق مسلم کارگران است
بنا بر خبرهای منتشره و آخرین اخباری که در روز 28 خرداد ماه از سوی کمیته دفاع از رضا شهابی انتشار یافته است، روز جمعه 26 خرداد، مامورین امنیتی در شهر کرج 60 نفر از اعضا کمیته هماهنگی و شرکت کنندگان در نشست این کمیته را بازداشت کردند. بنا بر این خبر روز بعد اکثریت بازداشت شدگان به استثنای چند تن از جمله ریحانه انصاری از قید بازداشت آزاد شده اند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن تعرض به نشست اعضا کمیته هماهنگی و دیگر شرکت کنندگان در این نشست،  بر  آزادی فوری و بی قید و شرط ریحانه انصاری و سایر دستگیر شدگانی که هنوز در بازداشت بسر میبرند مصرانه پای می فشارد واعلام میدارد در شرایطی که هر روزه زندگی و معیشت ما کارگران ایران بیش از پیش در معرض یورش و رانده شدن به جهنمی از مصائب قرار دارد این حق خدشه ناپذیر عموم کارگران است تا نه تنها دور هم جمع شوند بلکه این حق آنان است  تا با اتکا به قدرت سراسری خود دست به اعتراضات تعیین کننده تری نیز بزنند. 
زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران- 28 خرداد ماه 1391
گزارش چشم انداز بامدادی بی بی سی از یورش مأموران امنیتی به فعالان کارگری؛
منابع خبری نزدیک به فعالان کارگری گزارش داده اند که روز جمعه بیش از 50 فعال کارگری در شهر کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، نمایندگان ده هزار کارگر با ارائه طوماری به دفتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به شرایط اقتصادی خود اعتراض کرده اند.
کارگران امضا کنندۀ طومار به عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، از طرح هدفمند کردن یارانه ها به عنوان قطع یارانه ها نام برده اند و نوشته اند که به رغم گرانی ناشی از آن، میانگین دستمزد کارگران در سال 1390 و سال جاری خورشیدی نسبت به سال های قبل از اجرای مرحلۀ اول قطع یارانه ها کاهش یافته است. عدم پرداخت به موقع دستمزد، استخدام با قراردادهای سفید امضا یا بدون قرارداد و تغییر حقوق بازنشستگی، از میانگین دستمزد دو سال آخر به میانگین 5 سال آخر، موارد دیگری هستند که اعتراض کارگران را برانگیخته است. این در حالی است که گزارش ها از ایران حاکی است که روز جمعه مأموران امنیتی با حمله به یک تشکل کارگری در کرج، بیش از 50 فعال کارگری را بازداشت کرده اند. محمود صالحی یکی از فعالان کارگری که در این جلسه حضور داشته است می گوید که " نیروهای امنیتی تاکنون چند بار به مجامع آن ها حمله کرده اند".
محمود صالحی؛
"ما در خانۀ بچه ها جلسه داشتیم و از ساعت 8 جلسۀ ما شروع شده بود، تا ساعت دوازده و بیست دقیقه، یک مرتبه گفتند آقا نیروها حمله کرده اند، وقتی ما متوجه شدیم تمام پشت بام های روبرو، بغل به بغل همان ساختمانی که ما هستیم همۀ نیروها آن جا مستقر شده بودند، بعداً آمدند در همان ساختمانی که ما بودیم در را زدند گفتند ما کلید می خواهیم برویم پشت بام، یک نفر لباس شخصی بود، اصلاً فکر نمی کردیم که این بیایند بروند پشت بام، وقتی رفتند پیش بام، یک مرتبه با شلیک چند تا گلوله به ما حمله کردند و به هر حال تمام بچه های ما را که آن جا بودند دستبند زدند، پابند زدند، بعداً کتک کاری کردند، یکی از بچه های ما سرش شکست، به هر حال خیلی، خیلی ناجوانمردانه ما را کتک کاری کردند و ما را به کمیتۀ مشترک که مستقر در زندان رجایی شهر هست بردند".
سازمان عفو بین الملل هفتۀ گذشته به مناسبت صد و یکمین دور سازمان جهانی کار با انتشار بیانیۀ مطبوعاتی به برخورد با فعالان کارگری در ایران اعتراض کرده بود، عفو بین الملل در این بیانیه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط که تنها به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز سندیکایی به زندان افتاده اند، شده بود. گزارش سایت کمیتۀ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری حاکی است که از میان دستگیر شدگان روز جمعه حدود 50 نفر روز بعد آزاد می شوند، اما از سرنوشت 8 نفر از فعالان کارگری خبری در دست نیست، آقای صالحی که خود در میان بازداشت شدگان بود چنین می گوید؛
"اصلاً ما تفهیم اتهام نشدیم، یکی از اعتراضات بچه های ما آن جا این بود که تفهیم اتهام بشویم، اما به محض ورود به زندان از ساعت دوازده و بیست دقیقه که ما دستگیر شدیم تا ساعت یک، که ما را به زندان انتقال دادند از همان ساعت دیگر بازجویی های ما شروع شد و تا صبح ادامه داشت، حالا چند نفر از بچه های ما در زندان مانده اند، ما مشخصاً آن ها را تنها نمی گذاریم".
در طوماری که بیش از ده هزار کارگر ایرانی آن را امضا کرده اند از جمله آمده است که ناامنی شغلی، تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارگران در بدترین وضعیت نسبت به سال های قبل قرار دارد.
فعالان کارگری، قانون هدفمند کردن یارانه ها را از جمله مواردی می دانند که موجب افزایش بیکاری در ایران شده است.
دستگیری ده تن از کارگران در یک خانه مسکونی درکرج
رادیوبین المللی فرانسه-رحمت قاسم بیگلو
به گزارش منابع خبری ازتهران، نیروهای امنیتی حکومت روزجمعه، پانزدهم ژوئیه، با ورود به محل مسکونی یک فعال کارگری، درکرج، بیش از 50 تن ازکارگران را، که درحال بحث پیروامون مطالبات صنفی خود بودند، دستگیرکرداند.
 به گزارش سامانه خبری "عصر نو"، نیروهای امنیتی، مسلحانه وارد خانه این فعال کارگری شده و با ایجاد رعب و وحشت درمیان همسایگان، ده‌ها کارگرحاضر در خانه مسکونی را باخود برده اند. یک فعال کارگری می گوید کارگران هنگام دستگیری بشدت مورد ضرب شتم قرار گرفته و نیروهای امنیتی برای انجام ماموریت از شلیک هوائی نیز استفاده کرده اند.
گزارش های انتشاریافته طی روزهای بعد، شنبه و یک شنبه، حاکی است که شماری از بازداشت شدگان آزاد شده و شماردیگری همچنان دربازداشت به سرمی برند. خبرگزاری های داخلی ایران تاکنون گزارشی دراین باره منتشرنکرده اند.
دریک گفت وگوی تلفنی با خانم مهشید مجاوریان، ازفعالین سندیکائی درفرانسه، ازوی درآغازدرباره نحوه‌ی دستگیری این افراد پرسیدم.
 مهشید مجاوریان درپاریس. گوش کنید:

دویچه‌وله :حمله به مجمع عمومی یک تشکل کارگری در کرج
محافل کارگری از هجوم ماموران امنیتی به مجمع عمومی یک تشکل کارگری در کرج خبر داده‌اند. این حمله با تیراندازی هوایی، ضرب و شتم و دستگیری ۶۰ نفر همراه بوده است. بازداشت‌شدگان به‌جز ۹ نفر پس از ۳۳ ساعت آزاد شده‌اند.
نشست "کمیته هماهنگی برای کمک به به ایجاد تشکل‌های کارگری در ایران" در کرج با ورود ماموران انتظامی و امنیتی به محل برگزاری آن از هم پاشیده است. فعالان کارگری می‌گویند این گردهمایی، ششمین مجمع عمومی این کمیته و برای بررسی وظایف جاری، شرایط تشکل‌های صنفی، انتخابات اعضا و هیات مدیره بوده است. به نوشته سایت‌"البرز نیوز" نزدیک به محافل کارگری ایران، ماموران امنیتی مسلح با ورود به منزل محل برگزاری این نشست، به دستگیری همراه با ضرب و شتم حاضران پرداخته و همسایگان را وحشت‌زده کرده‌اند.
بازداشت‌شدگان سپس به اداره اطلاعات مستقر در زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده‌اند. اکثر این افراد پس از ۳۳ساعت بازجویی آزاد شده‌اند اما ۹ نفر از آنها از جمله دو تن از زنان حاضر در گردهمایی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
سیروس فتحی، علیرضا عسگری، جلیل محمدی، سعید مرزبان، مسعود سلیم‌پور، مازیار مهرپور، فرامرز فطرت‌‌نژاد، میترا همایونی و ریحانه انصاری، دستگیرشدگانی هستند که هنوز آزاد نشده‌اند. برای ریحانه انصاری قرار ۲۰ روز بازداشت و ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه در نظر گرفته شده‌است. اتهام این افراد هنوز روشن نیست.
فرهاد شعبانی، فعال کارگری مقیم سوئد با اعلام این خبر به دویچه‌وله می‌گوید: « نیروهای امنیتی به شکل بسیار خشونت‌آمیزی به این نشست حمله کرده‌اند و بدون داشتن حکم دادستانی وارد منزل شده‌اند. نحوه دستگیری افراد بسیار تحقیرآمیز و همراه با ضرب و شتم بوده است. بطور نمونه محمد مولانایی، فعال کارگری که بیش از هفتاد سال سن دارد، در اثر ضرب و شتم دچار خونریزی شده است. محمود صالحی، چهره شناخته شده جنبش کارگری ایران نیز در این حمله زخمی شده‌است.»
شعبانی تاکید می‌کند که اکثر فعالان جنبش کارگری ایران با تشکیلات علنی، اسم، تلفن، آدرس و سایت اینترنتی مشخص فعالیت می‌کنند و "کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در ایران" نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. او با اشاره به فعالیت‌های علنی محمود صالحی می‌گوید: «ایشان از اعضای کمیته هماهنگی و سخنگوی کمیته دفاع از آزادی رضا شهابی است که چندی پیش نیز به دعوت سندیکاهای فرانسه در این کشور بود و بسیار علنی در مورد دستمزد، ساعات کار و مشکلات کارگران ایرانی سخنرانی کرد و سپس به ایران بازگشت.»
فشار بر کارگران و سرکوب فعالان کارگری و سندیکایی
فرهاد شعبانی در ادامه می‌گوید: «افراد دستگیر شده را به زندان رجایی شهر کرج برده و ۳۳ ساعت در بازداشت نگاه داشته و کتک‌شان زده‌اند. ماموران امنیتی زمان دستگیری آنها به همسایگان گفته‌اند که این‌ها اراذل و اوباش هستند. اما آنها پس از آزادی برگشته‌اند به اهل محل گفته‌اند که فعال کارگری هستند.»
اتحاد بین‌المللی دفاع از کارگران ایران و نهادهای همبستگی با کارگران ایران در پی دستگیری گروهی از فعالان کارگری این کشور، به صدور اطلاعیه پرداخته‌اند. حمله به گردهمایی یک تشکل کارگری یک روز پس از پایان یکصد و یکمین کنفرانس سازمان جهانی کار صورت گرفت که یکی از خواست‌های آن آزادی فعالان کارگری از زندان‌های ایران بود
فرهاد شعبانی می‌گوید: «فعالان کارگری خارج از کشور کمیته‌ای در دفاع از دستگیرشدگان درست کرده‌اند که به محض پایان گرفتن تعطیلات آخر هفته، با تمام نهادهای کارگری و حقوق بشری جهان برای کمک به بازداشت‌شدگان تماس خواهند گرفت.»

فراخوان به تجمع اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا
روز جمعه ۱۵ جون ۲۰۱۲ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، بە مجمع عمومی سالیانه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری که در شهر کرج برگزار گردیده بود یورش وحشیانه ای بردند و پس از ضرب و شتم شدید حاضرین ۶۰ نفر از فعالین کارگری را بازداشت کردند. اگر چه حدود ۵۰ نفر از بازداشت شدگان روز بعد آزاد شدند اما همچنان ۹ نفر در زندان هستند و از وضعیت آنها تا کنون اطلاع دقیقی در دسترس نیست. جرم این کارگران فقط دفاع از حقوق ابتدایی طبقه کارگر ایران بوده است که چنین بی رحمانه با آنها برخورد شده است.
ما در اعتراض به جمهوری اسلامی و برای آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه دستگیرشدگان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی تجمع خواهیم. از همه تشکلات کارگری و سازمانها، احزاب، نهادها و انسانهای آزادیخواه دعوت میکنیم به این اعتراض بپیوندند.
زمان: جمعه 22 جون 2012، از ساعت 12 تا 3 بعد از ظهر
مکان: مقابل سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا
245 Metecalfe Ottawa, ON K2P 2K2
ساعت حرکت از تورنتو 6 صبح جمعه در پارکینگ پمپ بنزین شپرد و دان میلز (ضلع شمال غربی)
برای اطلاعات بیشتر با تلفنهای زیر تماس بگیرید
4163331726
4164077922
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران- واحد کانادا
شورای پشتیبانی از مبارزات مردم در ایران(تورنتو-کانادا)
18 جون 2012
بیست ونهم خردادماه1391


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر