اخباروگزارشات کارگری28مردادماه1391

- در محکومیت کشتار کارگران اعتصابی آفریقای جنوبی!
- کارگران شرکت کیسون اعتصاب کردند
- نامه اعتراضی واسکو پدرینا نماینده اونیا و بی دبیلیو آی
- جلیل محمدی آزاد شد
- مرگ یک کارگر در شهر سنندج
- تشکیل کمیسیون تحقیق درباره کشتار معدنچیان معترض
در محکومیت کشتار کارگران اعتصابی آفریقای جنوبی!
بنا بر خبرهای منتشر شده پلیس آفریقای جنوبی به روی چندهزار کارگر معدن پلاتین لانمین (سومین معدن بزرگ پلاتینیوم در جهان در شصت مایلی شمال‌غربی ژوهانسبورگ) که برای افزایش دستمزد اعتصاب کرده بودند آتش گشود و 36 تن از این کارگران معترض را کشت . این اولین بار نیست که نیروهای سرکوب‌گر حاکمیت‌های سرمایه‌داری برای حفظ سودآوری سرمایه‌داران به کارگران معترض حمله‌ور می‌شوند و آنان را در خون‌شان غرق می‌کنند؛ صفحات تاریخ مناسبات سرمایه‌داری پر از چنین اقدامات سبوعانه‌ای از جانب سرمایه‌داران و حامیان آن‌ها است.
کمیته‌ی هماهنگی ضمن محکوم کردن این اقدام جنایت‌کارانه‌ی حکومت سرمایه‌داری آفریقای جنوبی، هم‌دردی و هم‌بستگی خود را با کارگران معدن پلاتین لانمین اعلام می‌دارد و از کارگران و تشکل‌های کارگری سراسر دنیا می‌خواهد به هر طریق ممکن به این اقدام وحشیانه اعتراض کنند.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-28 مردادماه 1391
کارگران شرکت کیسون اعتصاب کردند
طبق خبر دریافتی 130 نفر از کارگران شرک کیسون در پالایشگاه گاز فاز 12 واقع در کنگان در اعتراض به نپرداختن سه ماه حقوقشان بعد از ظهر روز پنج شنبه 26 مرداد 91 دست از کار کشیدند. در پایان همین روز کارفرما به میان کارگران آمده و وعده پرداخت حقوقها را به زودی داد. روز جمعه کارگران با وعده کارفرما به سر کارشان رفتند.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه                     28/5/1391
نامه اعتراضی واسکو پدرینا نماینده اونیا و بی دبیلیو آی
به مقامات جمهوری اسلامی ایران
اقدام فوری:
علیرضا عسگری و جلیل محمدی، از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، پس از آنکه نیروهای امنیتی به مجمع عمومی سالانه کمیته هماهنگی در تاریخ 15 ژوئن 2012 حمله کردند، دستگیر شدند. در مجموع حدود 60 نفر از فعالین کارگری وحشیانه توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به زندان رجایی شهر در کرج منتقل شدند. اکثر بازداشت شدگان، پس از بازجویی های سخت، ضرب و شتم و اهانت، به قید وثیقه آزاد شدند، با این حال، علیرضا عسگری و جلیل محمدی کماکان غیر منصفانه در بازداشت به سر می برند. علاوه بر این دو فعال کارگری، فعالان کارگری خوش نام و با سابقه ای از جمله محمود صالحی، خالد حسینی، غالب حسینی، محمد عبدی پور و جلال حسینی در میان حدود شصت نفر دستگیر شدگان بوده اند و همگی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بسیاری از دستگیرشدگان متحمل آسیب های جدی شده اند. لگن محمود صالحی در اثر ضرب و شتم شکسته شد و به شنوایی خالد حسینی به شدت آسیب رسیده است.
نگرانی های جدی در مورد سلامتی و امنیت علیرضا عسگری و جلیل محمدی وجود دارد. کمیته هماهنگی اعلام کرده است که این دو از فعالین کارگری تحت ضرب و شتم شدید و فشارهای روحی و روانی قرار گرفته اند. علیرضا عسگری بنا به گزارش ها از تپش قلب شدید، درد قلب، بی حسی و ضعف در دست چپ و ضعف شدید، که تماما صدمات جسمانی ناشی از بازجویی ها هستند رنج می برد. جلیل محمدی نیز از وضعیت رو به وخامت جسمانی به علت صدمات متحمل شده در طول بازجویی رنج می برد.
علیرضا و جلیل در تاریخ 4 اوت 2012 ، در شعبه 4 دادگاه انقلاب اسلامی کرج و به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیر قانونی کمیته هماهنگی" محاکمه شدند. خانم ریحانه انصاری که بدنبال حمله به مجمع عمومی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود در همان روز با اتهامات مشابهی محاکمه شد. هر سه نفراین اتهامات را رد کردند. هیچ یک از آنها در میان بنیانگذاران کمیته هماهنگی نبوده اند و تنها اعضای کمیته هماهنگی می باشند. دادگاه همچنین این ا تهام را مطرح کرد که کمیته هماهنگی منتسب به یکی از احزاب سیاسی میباشد، که با واکنش های این فعالین کارگری و تاکید آنها بر استقلال کمیته هماهنگی مواجه شد.
من به شدت بازداشت ناعادلانه و آزار و اذیت این فعالین کارگری را محکوم می کنم. من آزار و اذیت و بازداشت فعالین کارگری در ایران و حمله اخیر به جلسه کارگران در کرج را محکوم می کنم. من خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط علیرضا عسگری، جلیل محمدی و همه فعالان کارگری در ایران هستم.
واسکو پدرینا
نایب رئیس، فدراسیون بین المللی کارگران صنایع ساخمانی و چوب (بی. دبیلیو. آی)
ترجمه و تکثیر: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
http://www.workers-iran.org
info@workers-iran.org
۱۷ اگوست ۲۰۱۲
جلیل محمدی آزاد شد
علیرضا عسگری و جلیل محمد از اعضاء کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری با حمله نیروهای اطلاعاتی و انتظامی حدود 2 ماه قبل به همراه 58 نفر دیگر از اعضاء همین کمیته بازداشت شده بودند، در تاریخ 14 تیر در شعبه 4 دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شدند که در نتیجه علیرضا به یک سال حبس تعزیری و جلیل محمدی به سه سال حبس تعلیقی محکوم شدند. جلیل محمدی روز 25 مرداد از زندان آزاد شد. روز 26 مرداد جلیل محمدی به سنندج رسید و از طرف اعضاء کمیته هماهنگی و جمعی از فعالین کارگری سنندج و دیگر کارگران و خانواده ها مورد استقبال قرار گرفت.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه         ۲۷ /۵/۱۳۹۱
مرگ یک کارگر در شهر سنندج
به گزارش28مردادکُردپا، یک کارگر کُرد به علت سقوط از ارتفاع در حین کار، در بلوار "شبلی" شهر سنندج، جان خود را از دست داد.
بنابهمین گزارش ، چند روز قبل جوانی 27 ساله به نام "بدیع عبداللهی" ساکن روستای "نسنار" از توابع شهرستان سروآباد استان کُردستان در حین کار در بلوار شبلی سنندج از ارتفاع ساختمانی سقوط کرده و جان خود را از دست داد.
تشکیل کمیسیون تحقیق درباره کشتار معدنچیان معترض
به گزارش17مردادیورونیوز، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از تشکیل یک کمیته تحقیق برای رسیدگی درباره کشتار معدنچیان معترض خبر داد.
وی ضمن اعلام این خبر گفت: «برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده و بر این اساس که ما خواهان دانستن حقیقت هستیم، تصمیم گرفتیم کمیسیونی برای تحقیق درباره این رخداد در نظر بگیریم.»
یک روز پس از کشتار معدنچیان معترض توسط نیروهای پلیس در آفریقای جنوبی ، مادران و همسران آنها ضمن برپایی اعتراض در مقابل معدن پلاتین ماریکانا از دولت خواستند تا درباره دلایل وقوع این رخداد تحقیق و پیگیری کند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت: «دلیل تجمع ما در اینجا این است که چرا دولت خواسته خانواده‌های ما را برآورده نمی‌کند و چرا آنها را به جرم داشتن یک خواسته می‌کشد؟»
رسانه‌های آفریقای جنوبی تیراندازی پلیس و مرگ ۳۴ معدنچی که برای افزایش حقوق اعتصاب کرده بودند، را یکی از خونبار‌ترین درگیری‌ها در آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید عنوان کردند.
مسئوولان پلیس می‌گویند، این اقدام پلیس برای دفاع از خود بوده چراکه اعتصاب کنندگان سلاح سرد در اختیار داشته‌اند.
در درگیری میان نیروهای پلیس با معدنچیان که روز پنجشنبه اتفاق افتاد، حدود ۲۶۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.
معدن پلاتین ماریکانا در صد کیلومتری شمال غربی ژوهانسبورگ قرار دارد و از بزرگترین معادن پلاتین آفریقای جنوبی است. کارگران این معدن ضمن اعتصاب خواهان افزایش حقوق خود تا بیش از هزار دلار در ماه شده بودند.
بیست وهشتم مردادماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر