اخباروگزارشات کارگری3و4شهریورماه1391

 شرايط كار براي كارگراني كه در شركت هاي خارجي كار مي كنند بسيار دشوار است
- مرگ 3 کارگر ايران خودرو به دليل نشت گاز ناشی از فقدان ایمنی!
- حادثه در میحط کار!
- افزایش تلفات انفجار پتروشیمی بندرامام
- خودکشي کارگر۵۰ساله در مشهد
- تجمع اعتراضی شهروندان قاهره علیه رئیس جمهوری اسلامگرای مصر
- دولت اسپانیا شرایط دریافت بیمه بیکاری را سخت تر می کند
- انفجار بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا وزخمی وکشته شدن کارگران
شرايط كار براي كارگراني كه در شركت هاي خارجي كار مي كنند بسيار دشوار است
شركت ديليم يكي از اين شركت هائي است كه تابعيت كره اي دارد و در پرو‍ژه هاي نفت وكاز به خصوص در پارس جنوبي فعال است اين شركت در قراردادهاي جديدش دو ونيم روز مرخصي ماهانه كارگران را از ليست پرداخت ها حذف كرد واعلام نمود كه
اين تعطيلي درمبلغ قرارداد منظور شده است و درحقيقت بخشي از حقوق نيروي كار را از جيب كارگران به جيب كره اي ها مي ريزد.
سوال اين جاست كه چرا يك شركت خارجي كه در حال كسب سود ميليارد دلاري از منابع ماست به قانون كارپشت مي كند. شركت ديليم به عنوان يك شركت بين المللي درمورد زير پا گذاشتن قوانين موجود بايد پاسخگو باشد.
با توجه به اين كه قوانين كار در ايران رسما لغو نشده است و تعديل ساختاري و خصوصي سازي با وجود قانون كار اعمال مي شود و با توجه به اين كه شركت هاي خارجي در ايران نمي توانند بر خلاف قوانين كشوري (قانون كار) عمل نمايند و هيچ اطلاعيه اي هم صادر نشده كه شركت هاي خارجي بتوانند با مقررات و قوانين كشور خود در اينجا كار كنند از اين رو شركت ديليم (كره اي) با زير پا گذاشتن قوانين قراردادهايي را با نيروي كار ايراني وضع مي كند كه عملا سنوات، دو روز نيم مرخصي ماهانه و عيدي و پاداش سالانه حذف مي گردد و اعتراض كارگران را با اخراج آنان پاسخ مي گويد. حذف اين سه مورد دقيقا سه ماه حقوق يك نيروي كار است كه 24 ساعته در خدمت پروژه آن هم در پارس جنوبي است.
كارگري كه ماهي 5 روز مي تواند درخانه باشد و بقيه را در كارگاه شركت ديليم در خدمت كار است (با توجه به دو روز براي رفت و آمد جمعا 7 روز مرخصي) شرايط نامساعد آب و هوايي شرايط نامساعد آلودگي هاي گازي و شرايط سختي كار براي روز 12 ساعت كاررا پشت سر مي گذارد. در اين شرايط وضعيتي است كه بايد حقوق فوق العاده دريافت كند وتحمل اين وضعيت به فرسودگي جسمي ورواني او مي انجامد ولي اين شركت بيگانه به دليل حمايت غيرمستقيم بعضي نهادها وبي توجهي اداره كار از شرايط سوءاستفاده كرده و در سال سه ماه حقوق نيروي كار كارگران را به جيب مي زند تا سودهاي خود را افزايش دهد .نهادهاي مسئول هم با بي خيالي نظاره گر اين اجحاف به نيروي كار كارگران هستند.
منبع:وبلاگ کانون مدافعان حقوق کارگر-۲۴ اوت ۲۰۱۲
مرگ 3 کارگر ايران خودرو به دليل نشت گاز ناشی از فقدان ایمنی!
ظهر روز پنج​شنبه 2 شهريور کارگران بخش گازرساني شرکت ايران خودرو براي تعمير لوله​هاي گاز مشغول به کار مي​شوند که در هنگام کار يکي از لوله​ها شکسته و يکي از کارگران بر اثر نشت گاز دچار تنگي نفس مي​شود. در ادامه يکي ديگر از کارگران به قسمت مونتاژ مي​رود تا کمک بياورد و يکي از کارگران مونتاژ براي کمک با او همراه مي​شود اما شدت نشت گاز به حدي بوده است که هر 3 کارگر (2 نفر از گازرساني و 1 نفر از مونتاژ) جان خود را از دست مي​دهند.
شرکت ايران خودرو که از محل ارزش اضافي توليد شده توسط کارگران سودهاي سرشاري به جيب مي​زند هيچ ارزشي براي جان کارگران قائل نيست و تنها و تنها به فکر سودآوري هر چه بيش​تر است و اين اولين بار نيست که کارگران ايران خودرو بر اثر کوتاهي در رعايت اصول ايمني جان خود را از دست مي​دهند.
کميته​ي هماهنگي ضمن عرض تسليت به خانواده​ي اين کارگران جان​باخته و کارگران ايران​خودرو، مسئولان کارخانه را مسبب جان باختن کارگران مي​داند وشديداً به نبود شرايط ايمن در کارخانه​ي ايران​ خودرو اعتراض مي​کند و تأکيد مي​کند که تنها راه حل در پيش پاي کارگران​ حرکت به سمت ايجاد تشکل کارگري خودساخته و اعتراض متشکل و دسته​جمعي نسبت به شرايط موجود است.
کميته​ي هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکل​هاي کارگري-3 شهريورماه 1391
حادثه در میحط کار!
به گزارش رسیده در تاریخ 22 مرداد کارگری به نام عبدالرحمان خاکی اهل سنندج در حین کار در کارگاه سنگ چینی کنار  رودخانه، دست راستش زیر سنگ گیر کرده وپنجه دست راستش قطع می شود.  یک ساعت بعد از حادثه تنها زمانی که کارگر مذبور هزینه آمبولانس را تقبل می کند وی به بیمارستان بعثت سنندج منتقل و دستش مورد عمل پیوند قرار می گیرد. کارفرما هیچ هزینه ای برای درمان این کارگر حادثه دیده تقبل نکرده و تمامی هزینه 600 هزارتومان زیرمیزی به دکتر و مخارج بیمارستان توسط خود کارگر حادثه دیده پرداخت شده است. وی به صورت قراردادی برای شرکت همیاری در شهر دهگلان کار می کند.لازم به ذکر است این کارگر دارای سه فرزند است و مستاجر نیز می باشد.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-2 شهریور 1391
افزایش تلفات انفجار پتروشیمی بندرامام
به گزارش4شهریورپانا نیوز،یک منبع آگاه در پتروشیمی بندر امام اعلام کرد: متأسفانه با فوت یکی از مصدومان حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بندرامام که از مجروحان و در آلمان بستری بود جمع کشته‌های این حادثه تاکنون به 7 تن رسیده است.
بنابهمین گزارش، با گذشت نزدیک به سه هفته از حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بندر امام، تاکنون مسئولین پتروشیمی بندر امام علت این آتش سوزی را اعلام نکرده و فقط گفته‌اند دردست بررسی است.
سه نفر از مصدومان در آلمان بستری بوده که با فوت آقای جوادنیا هنوز دو تن بستری هستند. مسئولان پتروشیمی بندر امام، علت آتش سوزی را نشت گاز می‌دانند.    
خودکشي کارگر۵۰ساله در مشهد
به گزارش 4شهریورخراسان،کارگر ۵۰ساله افغاني، خود را با يک رشته طناب در منزل مسکوني اش حلق آويز کرد و جان سپرد.
بنابهمین گزارش، بعدازظهر چهارشنبه گذشته فرزند کوچک مرد افغاني وقتي به اتاقک طبقه دوم ساختمان رفت و در سرويس بهداشتي را باز کرد ناگهان با جسد حلق آويز پدرش مواجه شد. اين کودک با فرياد اهالي منزل را خبر کرد و بدين ترتيب ماموران کلانتري گلشهر براي بررسي موضوع به محل اعلام شده عزيمت کردند. آنان با تاييد خبر خودکشي مرد افغاني، ماجرا را به قاضي «موحدي راد» (قاضي ويژه قتل عمد) اطلاع دادند. دقايقي بعد با حضور مقام قضايي تحقيقات در اين باره آغاز شد. جسد مربوط به کارگر افغاني بود که در طرح «اگو» کار مي کرد و با يک رشته طناب سفيد رنگ خود را از ميله اي که سرفرصت و با حوصله ساخته، حلق آويز کرده بود.
تجمع اعتراضی شهروندان قاهره علیه رئیس جمهوری اسلامگرای مصر
به گزارش25اوت یورونیوز، جمعی از شهروندان مخالف محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر روز شنبه بار دیگر به خیابان‌های قاهره آمده و با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه این چهره اسلامگرا تجمع کردند.
نیروهای ضد شورش برای جلوگیری از تکرار خشونت‌های روز جمعه میان مخالفان و هواداران رئیس جمهوری، میدان تحریر را محاصره کرده‌اند.
یکی از حاضران در این تجمع می‌گوید: «اکنون ۶۵روز است که محمد مرسی سر کار بوده است و هیچ کاری با توجه به وعده‌هایی که درباره یکصد روز نخست حکمرانی‌اش داده بود انجام نداده است. او تقریبا چیزی در حدود چهل روز دیگر پیش رو دارد، او در این مدت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟.»
هزاران تن از شهروندان قاهره و اسکندریه روز جمعه علیه آقای مرسی و جنبش اسلامگرای اخوان المسلمین تظاهرات کردند که به درگیری با طرفداران وی انجامید و سیزده مجروح برجای نهاد.
این نخستین اعتراض قابل توجه از ماه ژوئن و تکیه زدن نامزد اخوان المسلمین به صندلی ریاست جمهوری مصر به شمار می‌آید.
بر پلاکاردهایی که تظاهرکنندگان در خط راه آهن قاهره نصب کرده‌اند، نوشته شده است که “مرسی، رئیس جمهوری است که با رشوه دادن نفت و شکر به قدرت رسیده و مسیحیان قبطی را از رای دادن منع کرده است”.
“ارتکاب تقلب و سوءاستفاده از مذهب” نیز از اتهاماتی است که مخالفان نخستین رئیس جمهوری اسلامگرای پس از انقلاب مصر مطرح می‌کنند.
دولت اسپانیا شرایط دریافت بیمه بیکاری را سخت تر می کند
به گزارش مورخ25اوت یورونیوز، دولت اسپانیا شرایط جدید پرداخت بیمه بیکاری را اعلام کرد. اما اعلام این تصمیم در روز جمعه، با ناخشنودی و تظاهرات بسیاری از مردم مادرید مواجه شد. چرا که میزان حق بیمه 400 یورویی، یک سوم گذشته است و تنها برای شش ماه پرداخت می شود.
بنا به این تصمیم، در صورتیکه والدین فرد بیکار، شاغل باشند، بیمه بیکاری به او تعلق نمی گیرد و یا به نسبت در آمد والدین، میزان آن کمتر می شود.
یکی از اهالی مادرید که دخترش بیکار است میگوید:“به نظر من کار درستی نیست. برای اینکه 400 یورو برای اجاره و هزینه زندگی یک فرد بیکار کافی نیست و آنها مجبورند با والدینشان زندگی کنند.”
این تصمیم سرنوشت بیش از 5 میلیون بیکار اسپانیایی یعنی نزدیک 25 در صد جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. سازمان آمار اسپانیا، نرخ بیکاری گروه سنی زیر 25 سال، 52 در صد اعلام کرده است.
در این میان بعضی از اسپانیایی ها دست به اقدامات بی سابقه ای زده اند. از جمله اهالی شهر مریدا در غرب کشور، بدون پرداخت پول، اجناس یک سوپرمارکت را بین بیکاران و کم درآمد ها توزیع کردند.
انفجار بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا وزخمی وکشته شدن کارگران
به گزارش 4شهریورپانا نیوز به نقل از رویترز، پس از آتش سوزی در پتروشیمی بندر امام، مقامات ونزوئلا از وقوع انفجاری به نسبت شدید در بزرگترین پالایشگاه این کشور خبر دادند ضمن انکه گفته می‌شود ظرفیت روزانه این پالایشگاه 645 هزار بشکه است و در شبه‌جزیره پاراگوانا قرار دارد.
این گزارش حاکیست، انفجاری بزرگ ساعات اولیه امروز (شنبه)، «آموای» بزرگترین پالایشگاه نفت ونزوئلا را لرزاند.
وزیر نفت و کارگر ونزوئلا در این باره گفت که این انفجار موجب زخمی‌شدن تعدادی از کارگران و صدمه‌دیدن تاسیسات پالایشگاه شده است.
گفته می‌شود ظرفیت روزانه این پالایشگاه 645 هزار بشکه است و در شبه‌جزیره پاراگوانا قرار دارد. هنوز علت این انفجار مشخص نشده است.
همچنین فرماندار محلی ونزوئلا در گفت‌وگو با شبکه دولتی این کشور اعلام کرد که وقوع این انفجار 7 کشته و 48 زخمی برجای گذاشته است.         
چهارم شهریورماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر