یورونیوز: فرصت معدنچیان معترض آفریقای جنوبی برای پایان اعتصاب


مسئولان شرکت «لونمین» معدنچیان اعتصابی در آفریقای جنوبی را تهدید کرده اند که در صورت برنگشتن به محل کار در روز دوشنبه، اعتصاب کنندگان را اخراج می کنند.
پس از کشته شدن مجموعاً ۴۴ نفر در اعتراض و اعتصاب کارگری در معدن پلاتین شرکت لونمین در شهر ماریکانا،، جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، یک هفته عزای عمومی اعلام کرده است. دو پلیس نیز در میان کشته شدگان وجود داشته است.
اعتراض معدنچیان از بیش از یک هفته قبل برای افزایش دستمزدها و همزمان با اختلاف دو اتحادیۀ صنفی آن ها شروع و با اعتصاب ۳۰۰۰ نفر همراه شد.
معدن محل کار این کارگران در شهر ماریکانا، واقع در صد کیلومتری شمال غرب شهر ژوهانسبورگ، از شهرهای مهم آفریقای جنوبی قرار دارد.
حمایت مالی از خانوادۀ کارگران مقتول
پنج شنبۀ گذشته پلیس آفریقای جنوبی به سوی جمعی از کارگران معترض که از جمله «سلاح سرد» همراه داشتند، تیراندازی کرد که این اقدام ۳۴ کشته و چندین زخمی برجا گذاشت.
قرار است روز پنج شنبۀ هفتۀ جاری در چند مکان مختلف برای کشته‌های رویارویی پلیس و معدنچیان معترض مراسم یادبود برگزار شود.
مالک شرکت لونمین قول داده از خانواده های کارگران کشته شده در تیراندازی حمایت مالی به عمل بیاورد.
این کارگران برای شرکت بریتانیایی لونمین کار می‌کردند که سومین تولیدکنندۀ پلاتین در جهان است و در آفریقای جنوبی شعبه دارد.
 
18/08 16:54 CET
 
جولیوس مالِما، دبیر سابق بخش جوانان کنگره ملی آفریقا، حزب حاکم در آفریقای جنوبی، برای دیدار با معدنچیان معترض به شهر ماریکانا سفر کرده است. شهری که طی هفته گذشته شاهد اعتصابات گسترده معدنچیان و درگیری‌های خونین و بی‌سابقه با پلیس بوده است.
مالِما که سخنوری مشهور است خطاب به حضار و در حمایت از اعتصابگران گفت: «برای شنیدن سخنان تک تک شما به اینجا آمده‌ام
گفتنی است که روز پنجشنبه پس از یک هفته اعتصاب، عده‌ای از معدنچیان با پلیس درگیر شدند. درگیری بی‌سابقه که ۳۴ کشته و ۷۸ مجروح به همراه داشت و بسیاری را به یاد روزهای تلخ تاریخ این کشور (آپارتاید) انداخت.
در پی کشتار روز پنجشنبه، دولت آفریقای جنوب سعی در تنش زدایی و آرام کردن فضای حاکم در کشور دارد. رئیس جمهوری خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل شد و پلیس نیز صبح روز شنبه یک گروه تحقیق به محل کشتار اعزام کرد.
 
17/08 22:15 CET
 
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از تشکیل یک کمیته تحقیق برای رسیدگی درباره کشتار معدنچیان معترض خبر داد.
وی ضمن اعلام این خبر گفت: «برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده و بر این اساس که ما خواهان دانستن حقیقت هستیم، تصمیم گرفتیم کمیسیونی برای تحقیق درباره این رخداد در نظر بگیریم
یک روز پس از کشتار معدنچیان معترض توسط نیروهای پلیس در آفریقای جنوبی ، مادران و همسران آنها ضمن برپایی اعتراض در مقابل معدن پلاتین ماریکانا از دولت خواستند تا درباره دلایل وقوع این رخداد تحقیق و پیگیری کند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت: «دلیل تجمع ما در اینجا این است که چرا دولت خواسته خانواده‌های ما را برآورده نمی‌کند و چرا آنها را به جرم داشتن یک خواسته می‌کشد؟»
رسانه‌های آفریقای جنوبی تیراندازی پلیس و مرگ ۳۴ معدنچی که برای افزایش حقوق اعتصاب کرده بودند، را یکی از خونبار‌ترین درگیری‌ها در آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید عنوان کردند.
 
مسئوولان پلیس می‌گویند، این اقدام پلیس برای دفاع از خود بوده چراکه اعتصاب کنندگان سلاح سرد در اختیار داشته‌اند
در درگیری میان نیروهای پلیس با معدنچیان که روز پنجشنبه اتفاق افتاد، حدود ۲۶۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.
 
معدن پلاتین ماریکانا در صد کیلومتری شمال غربی ژوهانسبورگ قرار دارد و از بزرگترین معادن پلاتین آفریقای جنوبی است. کارگران این معدن ضمن اعتصاب خواهان افزایش حقوق خود تا بیش از هزار دلار در ماه شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر