یورونیوز:درگیری خونین کارگران معدن آفریقای جنوبی با پلیس و اعنصاب کارگران بزرگترین کارخانه فولاد ایتالیا و هواپیماییویندجت در آستانه انحلال


درگیری خونین پلیس آفریقای جنوبی با کارگران معدن

  در درگیری میان پلیس آفریقای جنوبی و معدنچیان منطقه میریکانا دست کم ده نفر کشته شدند.برخی خبرگزاری ها شمار کشته شدگان را تا هجده نفر نیز ذکر کرده اند.
درگیری از روز جمعه و هنگامی آغاز شد که کارگران معدن پلاتین “لان مین” دست به تظاهرات زدند.خشونت ها یک هفته بعد با حضور صدها کارگر مسلح به سلاح سرد در بیرون از معدن ادامه پیدا کرد.
سخنگوی پلیس ضمن تایید کشته شدن تعدادی از معدنچینان از عملکرد نیروهای امنیتی دفاع کرد و گفت که آنها به بهترین شکل وظیفه خود را انجام داده اند. وی همچنین ادعا کرد که نخستین گلوله از سوی معدنچیان شلیک شد.
این درگیری، خشن ترین برخورد پلیس آفریقای جنوبی با معترضان از زمان پایان آپارتاید است.کارگران معدن خواهان افزایش دستمزد خود هستند. در حال حاضر دستمزد معدنچیان چهارصد یورو در ماه است و آنها خواستار افزایش آن تا سه برابر شده اند.
 آفریقای جنوبی؛ سرکوب شدید کارگران اعتصابی معدن
16/08 18:53 CET
  در ادامه رقابت میان سندیکاهای شرکت استخراج معدن پلاتین “لان مین“، بار دیگر هزاران کارگر معدن در آفریقای جنوبی دست به تظاهرات زده و بشدت توسط پلیس سرکوب شدند.
پلیس اعلام کرده که در حال مذاکره با کارگران اعتصاب کننده بوده، اما شکست این مذاکرات باعث بروز درگیری شدید میان آنها و کارگران شده است.
این کارگران که 400 یورو در ماه حقوق دریافت می کنند، معتقدند که مورد استثمار قرار گرفته اند.
هنوز از تعداد کشته ها و زخمیهای این درگیری آمار دقیقی در دست نیست، اما برخی خبرگزاریها از 18 کشته در میان این کارگران خبر داده اند.
در درگیریهای بین سندیکایی و همچنین درگیری پلیس با تظاهرکنندگان و کارگران معدن این شرکت در روز یکشنبه، حداقل ده نفر از جمله چهار پلیس کشته شده بودند.
 ادامۀ اعتراض معدنچیان آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزد
16/08 00:33 CET
  اعتصاب و اعتراض جمعی از کارگران معدن در آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزدشان روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.
این در حالی است که این ۳۰۰۰ معدنچی ممکن است کار خود را به دلیل اقدام حقوقی شرکت صاحب معدن پس از اعتصاب و درگیری کارگران به دلیل اختلاف دو اتحادیۀ صنفی کارگران از دست بدهند.
اختلاف اعضای دو اتحادیۀ صنفی رقیب در معدن پلاتین متعلق به شرکت بریتانیایی «لونمین» در آفریقای جنوبی، همچنان ادامه دارد.
علت اختلاف دو اتحادیۀ صنفی رقیب
روز چهارشنبه معدنچیان با ادامۀ اعتراض خود با پلیس به مقابله پرداختند. پیش‌تر در درگیری میان این معدنچیان که میله های فلزی و چوبدستی همراه داشتند، هفت کارگر و دو پلیس کشته شده بودند.
علت درگیری دو اتحادیۀ صنفی رقیب در معدن یاد شده این موضوع است که چه کسی باید به نمایندگی معدنچیان با مالک معدن بر سر افزایش دستمزد‌ها گفت‌و‌گو کند.
اعتراض کارگران این معدن که در شهر ماریکانا، واقع در صد کیلومتری شمال غرب شهر ژوهانسبورگ قرار دارد، با اعتصاب نزدیک ۳۰۰۰ تن از آن ها برای درآمد بیشتر از جمعۀ گذشته آغاز شد.
این کارگران برای شرکت معدن بریتانیایی لونمین کار می‌کنند که سومین تولیدکنندۀ پلاتین در جهان است. اعتراض‌های کارگری اخیر ممکن است تولید این شرکت معدن را با مشکل رو به رو کند.
آفریقای جنوبی؛ نه کشته در درگیری میان سندیکاهای معدن
14/08 10:03 CET
 در درگیری میان نمایندگان سندیکاهای رقیب در یک معدن پلاتین در آفریقای جنوبی نه نفر از جمله دو افسر پلیس کشته شدند.
معاون این شرکت استخراج معدن با ابراز تعجب از این حادثه می گوید: “ما نمی دانیم عاملان این خشونتها چه کسانی بوده اند و نام آنها چیست. آنها خودشان را به عنوان نمایندگان کارکنان شرکت معرفی نکرده اند و ما نگرانیم چون بنظر می رسد آنها افراد خودسری باشند.”
شرکت “لانمین” با انتشار بیانیه ای ضمن تایید این حادثه، تصریح کرده که این درگیری پس از اعتصاب غیرقانونی کارگران و تظاهرات 3000 تن از آنها روی داده است.
رقابت میان سندیکای ملی کارگران معدن و یک سندیکای نوظهور باعث ایجاد درگیری در معادن آفریقای جنوبی در طی ماههای گذشته شده است.
 کارگران بزرگترین کارخانه فولاد ایتالیا روز پنجشنبه برای مدت دو ساعت در اعتراض به احتمال تعطیلی بخش‌هایی از این کارخانه دست به اعتصاب زدند. آنها اعلام کرده‌اند که روز جمعه نیز به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
 صدور حکم دادگاه برای توقیف بخش‌هایی از کارخانه فولاد سازی ایلوا در شهر تارانتو در جنوب ایتالیا، اعتراض گسترده کارگران این کارخانه را در پی داشته است. 
مهمترین کارخانه فولادسازی ایتالیا، ۲۰ هزار کارگر دارد. دادگاه ایتالیا به دلیل آلودگی محیط زیست حکم به تعطیلی بخش‌هایی از این کارخانه داده است.
 تعطیلی قریب الوقوع بزرگترین کارخانه تولید فولاد اروپا
12/08 17:32 CET
  بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد اروپا در ایتالیا در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
حکم یک دادگاه محلی علیه کارخانه ایلوا، به دلایل بهداشتی و زیستی، اگرچه ۱۲ هزار نفر را بیکار می‌کند، اما از گسترش یک بیماری واگیر دار ناشی از ضایعات سمی این کارخانه جلوکیری خواهد کرد.
 تظاهرات کارگران بزرگترین کارخانه فولاد ایتالیا
02/08 17:04 CET
  هزاران کارگر کارخانه فولاد ایتالیا در شهر درتارانتا، در اعتراض به تعطیلی احتمالی کارخانه به خیابانها آمدند.
سه اتحادیه کارگری بزرگ ایتالیا این تظاهرات را در این شهر ، که به یکی از آلوده ترین شهر های دنیا معروف است، سازماندهی کردند.
هفته گذشته دادگاه دستور تعطیلی بخش هایی از کارخانه فولاد ایلوا و دستگیری هشت تن از مدیران ارشد آن را صادر کرد،
دلیل تعطیلی کارخانه فولاد تارانتا مواد شیمایی و دی اوکسینهای سرطان زای ناشی از فعالیت آن است.
سوزانا کاموسو رهبر بزرگترین اتحادیه کارگری ایتالیا می گوید:“چنین مسئله پیچیده و دشواری طبیعتا کارگران را نگران می کند. اختلاف نظر هم بین ما پیش می آید. نباید از آن ترسید و باید عاقلانه با آن برخورد کنیم.
کارخانه فولاد ایلوا در جنوبی ترین نقطه ایتالیا 12 هزار کارگر دارد و پیش بینی می شود تعطیلی آن باعث لطمه خوردن به 20 هزار فرصت شغلی در کل منطقه بشود.
در حالیکه دولت ایتالیا خواهان ادامه فعالیت کارخانه است، اما ادامه فعالیت پاکیزه کارخانه و نوسازی آن نیاز به نزدیک به 340 میلیون یورو سرمایه دارد.
 هواپیمایی ویندجت در آستانه انحلال
12/08 13:43 CET
  شرکت هواپیمایی ایتالیایی ویندجت از نیمه شب شنبه تمامی پروازهای خود را به حال تعلیق در آورد.
ویندجت که از جمله خوط هواپیمایی عرضه کننده بلیط ارزان قیمت است ماه ها است که عملا در وضعیت ورشکستگی به سر می‌برد.قراربود که این شرکت به تملک کمپانی عظیم آل ایتالیا درآید. در پی به توافق نرسیدن مذاکرات میان مدیران این دو شرکت، ویندجت از نیمه شب شنبه مجبور به لغو تمامی پرواز‌هایش شد.
این تصمیم، پیشاپیش مشکلاتی را برای بیش از سیصد هزار مسافری که بلیط‌های ارزان شرکت ویندجت را خریده‌اند، به وجود آورده است.
در فرودگاه رم، مسافران منتظر جایگزینی برای بلیط‌های لغو شده هستند: یکی از آن ها می گوید:” هنوزهم منتظریم؛ گفته بودند ساعت یک ربع به شش حرکت می‌ کنیم، اما هنوزهیچ جوابی به ما نداده‌اند.”
آن یکی هم می‌گوید:” می‌ترسم امشب به جای رفتن به سیسیل مجبور شوم در ایستگاه قطار اسپانیا در مرکز رم بمانم.”
خطوط هوایی آل ایتالیا و مریدیانای ایتالیا بیش از سی پرواز فوق العاده را برای انتقال مسافران بلاتکلیف اختصاص داده‌اند.
انحلال احتمالی وینجت، آینده شغلی ۵۰۰ پرسنل این شرکت را به شدت تهدید می‌کند. با توجه به دورخیز آل ایتالیا و مریدیانا برای تصاحب این شرکت کوچک که به احتمال زیاد با سیاست اخراج کارکنان همراه خواهد بود، خلبانان و کارمندان وینجت روزهای دشواری را در پیش رو خواهند داشت.
 مسافران هواپیمایی ویندجت سرگردان در فرودگاه کاتانیا
14/08 00:53 CET
  بحران شرکت هواپیمایی ویندجت برای روز دوم ادامه یافت. با لغو پروازهای این شرکت بویژه ازمبداء فرودگاه شهر کوچک کاتانیا درمنطقه سیسیل، صدها مسافر در گرمای تابستان سرگردان شده اند.
مذاکرات برای تصاحب این شرکت هواپیمایی ارائه کننده بلیط های ارزان قیمت با شرکت آلیتالیا به نتیجه نرسید و بنظر می رسد دخالت دولت رم برای نجات آن ضروری باشد.
یکی از مسافران سرگردان با انتقاد از سوء استفاده شرکتهای هواپیمایی از وضعیت بوجود آمده می گوید:“ما برای دو بزرگسال و دو کودک از کاتانیا به ورونا مجموعا 424 یورو به ویندجت پرداخت کرده ایم و الان می گویند دوباره باید 339 یوروی دیگرهم بدهیم.”
یک مسافر خشمگین دیگرمی گوید:“شرایط اسف بار است. 24 ساعت است که اینجا سرگردانم. باید به فلورانس برگردم و کارم را شروع کنم. تعطیلاتم تمام شده. اینجا واقعا یک هرج و مرج واقعی حاکم شده است.”
پرسنل این شرکت هواپیمایی هم درکنار مسافران سردرگم، نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کردند. آنها با نصب کاریکاتوری در سالن انتظار فرودگاه، مسئولان شرکت را به دروغگویی و بی کفایتی متهم کردند. با این وجود آنها ابراز آمادگی کردند تا بطوررایگان مسافران سرگردان را به مقصد برسانند. یکی از خلبان این شرکت می گوید:“ما آمادگی داریم تا کار خود را حتی مجانی هم که شده ادامه دهیم تا آسیبی به برنامه تعطیلات مسافران وارد نشود.”
رافائله استانکانلی شهردار کاتانیا که برای حل کردن موضوع شخصا به فرودگاه آمده بود دریک گفتگوی تلفنی با یکی ازمسئولان هواپیمایی کشوری گفت:“حالم اصلا خوب نیست. الان در فرودگاه کاتانیا هستم… اینجا یک جنگ واقعی است. مسافران عصبانی هستند، پرسنل هم همینطور. با پاسرا وزیر توسعه هم در تماسم تا شاید راهی برای این مشکل پیدا کنیم.”
انحلال قریب الوقوع این شرکت آینده شغلی 500 تا 800 نفر را تهدید می کند. گفته می شود مذاکرات روز سه شنبه وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، مسئولان سازمان هواپیمایی و شرکتهای ذینفع در آینده ویندجت نقشی تعیین کننده خواهد داشت.
 اعتراض به بازداشت ۱۴ کنشگر چینی توسط دولت ژاپن
16/08 09:13 CET
  در پی بازداشت چهارده کنشگر چینی در یک جزیره مورد مناقشه میان چین و ژاپن، تظاهراتی در برابر سفارت ژاپن واقع در هنگ کنگ و نیز شهر شانگهای در اعتراض به دولت توکیو برپا شد.
بازداشت این کنشگران به دلیل ورود غیرقانونی به جزیره “دیااویو” می‌تواند تنش دیپلماتیک میان این دو اقتصاد بزرگ آسیا را تشدید کند.
یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات هنگ کنگ می‌گوید: «بسیار عصبانی هستم و این موضوع را غیرقابل قبول می‌دانم. ما سه خواسته داریم. ما از دولت ژاپن می‌خواهیم تا فوری شهروندان هنگ کنگی ما را آزاد سازد. دوم، از سرزمین‌های ما بیرون رود. سوم، از همه چینی‌های جهان عذرخواهی کند.»
روز چهارشنبه چهارده کنشگر چینی پس از بازداشت مورد بازجویی قرار گرفتند. ورود کنشگران چینی به این جزیره یک روز پس از شصت و هفتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم صورت گرفت.
جزیره خالی از سکنه “دیااویو” در شرق دریای چین و در منطقه‌ای واقع است که احتمال وجود ذخایر فراساحلی گاز طبیعی در آن بسیار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر