اخباروگزارشات کارگری15شهریورماه1391

- شریف ساعد  پناه و مظفر صالح نیا از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بار دیگر در روز 15 مهر ماه مورد محاکمه قرار خواهند گرفت
- تجمع كارگران و بازنشستگان كنف‌كار مقابل استانداری گیلان
- تـورم 23.5 درصدي مردادماه به روایت آمارهاي بانک ‌مرکزی
- تظاهرات بزرگ معدنچیان آفریقای جنوبی
- توافق هیوندای و اتحادیه کارگران کره جنوبی
- اعتراض علیه بودجه ریاضتی در یونان و پرتغال
شریف ساعد  پناه و مظفر صالح نیا از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بار دیگر در روز 15 مهر ماه مورد محاکمه قرار خواهند گرفت
اتحادیه آزاد کارگران ایران: شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد  کارگران ایران که بندبال بازداشت   در 15 دی ماه 1390 ، در روز بیست و نهم همان ماه از زاندان آزاد شدند و در 25 اسفند سال نود اولین دادگاه آنان برگزار شد بدون اینکه در نزدیک به هفت ماه حکمی در مورد آنان صادر شود بار دیگر در روز 15 مهر ماه سالجاری جهت محاکمه مجدد به دادگاه شعبه یک انقلاب سنندج فرا خوانده شده اند.
بازداشت مظفر صالح نیا و شریف ساعد پناه در  دی ماه 1390 با اتهامات کاملا واهی صورت گرفت. شریف ساعد پناه سالها نماینده کارگران کارخانه ریسندگی پرریس و از رهبران کارگری خوشنام در شهر سنندج است و مظفر صالح نیا معلم اخراجی، فعال کارگری در شهر سنندج و انسان شریفی  است که بدنبال کمک به یک فرد خیابان خواب در سرمای شدید شهر سنندج  و اعتراض به چنین وضعیتی بازداشت شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا  را در دی ماه سال 1390 و محاکمه آنان  در 25 اسفند همانسال و بر گزاری دادگاهی دیگر برای آنان در 15 مهر ماه را در راستای سیاست اعمال فشار مداوم بر کارگران معترض بمنظور جلوگیری از حق خواهی کارگران ایران ارزیابی میکند و با محکوم کردن بازداشت و به محاکمه کشیدن چنین انسانهای شریفی، خواهان تبرئه بی قید و شرط آنان، آزادی فوری کلیه کارگران و فعالین کارگری زندانی  و منع تعقیب قضائی تمامی کارگرانی است که برای آنان پرونده سازی شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 شهریور ماه 1391

تجمع كارگران و بازنشستگان كنف‌كار مقابل استانداری گیلان         

«معوقات من و همکارانم پرداخت نمی‌شود، فرزند محصل دارم و در آستانه بازگشایی مدارس پول ندارم یک جفت کیف و کفش برای فرزندم بخرم.»

به گزارش15شهریورایلنا،از ساعات اولیه صبح چهارشنبه تعدادی از بازنشستگان كارخانه كنف‌كار رشت، با تجمع در مقابل استانداری گیلان نسبت به عدم توجه مسئولین به مشكلات معیشتی‌شتان اعتراض کردند.

براساس این گزارش، یکی از کارگران كنف‌كار در حاشیه این تجمع، تعداد کارگران این واحد صنعتی را حدود ۲۰۰ نفر عنوان کرد و با اشاره به واگذاری شرکت ریسندگی خاور رشت در سال ۸۳ به بخش خصوصی خاطر نشان کرد: از آن سال تاکنون ۴ استاندار گیلان تغییر کرده‌اند ولی فقط وعده و وعید ها تغییر كرده و هیچ مشکلی حل نشده است.

این کارگر ادامه داد: هیچ مسئولی در استان سوال نمی‌کند چرا تجمع کرده‌اید، من خود کارگرم و با ۲۱ سال سابقه کار بازنشسته شده‌ام اما معوقات من و همکارانم پرداخت نمی‌شود، فرزند محصل دارم و در آستانه بازگشایی مدارس پول ندارم یک جفت کیف و کفش برای فرزندم بخرم.

مطالبات کل کارگران حدود ۲ میلیارد تومان است

این کارگر میزان مطالبات کل کارگران بازنشسته را حدود ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، بیان داشت: هیچ مسئول استانی نمی‌آید از کارگران نجمع کننده سئوال کنند چرا تجمع کرده‌اید تا اینکه بخواهد مشکلمان را حل نمایند.

این کارگر در پایان از مسئولان خواست نسبت به حل مشکلات متعدد کارگران ریسندگی خاور بعد از ۸ سال پیگیر باشند.

تـورم 23.5 درصدي مردادماه به روایت آمارهاي بانک ‌مرکزی

به گزارش 15شهریورایسنا،بنقل از اداره آمار بانک ‌مرکزی،بر اساس خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران كه بر‌ اساس سال پایه 100=1383 تهيه مي‌شوند در مردادماه 1391 شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران به عدد 341 رسیده است.

بر اين اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مردادماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه 1390 معادل 23.5 درصد است.

براساس آمارهاي منتشره از سوي بانك مركزي نرخ تورم طي سال جاري و در پنج ماه گذشته تنها حدود دو درصد (1.7درصد) رشد داشته است.

بنا بهمین گزارش،از سوي بانك مركزي نرخ تورم در فروردين، ارديبهشت، خرداد و تيرماه امسال نيز به ترتيب معادل 21.8 ـ 22.2 ـ 22.4 و 22.9 درصد اعلام شده بود.

در همين زمينه مركز آمار ايران اعلام كرده است كه از ابتداي سال 1392 نرخ تورم را با بهره‌گيري از شاخص‌هاي جديد و متفاوت از بانك مركزي اعلام خواهد كرد.

 

تظاهرات بزرگ معدنچیان آفریقای جنوبی

به گزارش5سپتامبریورونیوز،بیش از 3 هزار نفر از معدنچیان آفریقای جنوبی روز چهارشنبه در خیابانهای نزدیک به معدن ماریکانا تظاهرات کردند تا بر درخواست اولیه خود مبنی بر افزایش حقوق اصرار کنند.

گسترش تظاهرات، خوش بینی به نتیجه مذاکراتی را که قرار است امروز میان شرکت بریتانیایی لانمین، اتحادیه ها و دولت آفریقای جنوبی برای بازگشت کارگران به کار صورت گیرد، کمرنگ می کند.

اعتصاب کارگران معدن طلای سفید لانمین در منطقه ماریکانا چهار هفته است که ادامه دارد و روز چهارشنبه فقط 4.2 درصد کارگران بر سر کارشان حاضر شدند.

این گسترده ترین تظاهرات پس از تیراندازی پلیس به سوی معدنچیان معترض است. حضور و آمادگی پلیس نیز در کنار تظاهرات امروز چشمگیر بود.

ادامه اعتصاب باعث افزایش بهای جهانی پلاتینیوم وسقوط سهام شرکت لانمین شده است.

ادامه بحران کارگری بر سرنوشت سیاسی جاکوب زومبا، رهبر کنگره ملی آفریقا نیز تأثیر می گذارد.

توافق هیوندای و اتحادیه کارگران کره جنوبی

هیوندای و اتحادیه کارگران پس از مذاکراتی سخت و طولانی سرانجام بر سر شرایط کار و تجدیدنظر در دستمزدها به توافق رسیدند.

این توافق به معنای پایان یافتن اعتصاب‌هایی است که طی چند ماه اخیر اوضاع را برای خودروساز بزرگ کره‌ای دشوار کرده بود.

کارگران هیوندای با ساماندهی 28 اعتصاب طی دو ماه اخیر، 82 هزار دستگاه از تولید هیوندای کاستند، کاهشی که 5/1 میلیارد دلار ضرر برای هیوندای در پی داشت. خودروساز کره‌ای دو شیفت کار 10 ساعته فعلی را به دو شیفت 8 و 9 ساعته تبدیل خواهد کرد و هر دو شیفت نهایتا ساعت یک بامداد پایان خواهند یافت. هیوندایی قصد دارد برای جبران کاهش در ساعات کار 265 میلیون دلار را صرف ارتقای تجهیزات و بالا بردن سرعت مونتاژ کند.

منبع:دنیای اقتصاد-15شهریور

اعتراض علیه بودجه ریاضتی در یونان و پرتغال

به گزارش یورونیوزبتاریخ5سپتامبر،یونان با موج تازه ای از اعتراض علیه بودجه ریاضتی و کاهش دستمزدها روبروست. روز چهارشنبه قضات، دادستان ها و کارمندان دادگستری نسبت به کاهش حقوقشان هشدار دادند و روز قبل از آن صدها تن از بازنشستگان در آتن دست به اعتراض زدند.

رئیس اتحادیه بازنشستگان یونان:

“وضع خیلی وخیم است. زندگی ما بازنشستگان در خطر و شرایط ناامیدکننده است. ما خواهان توزیع دارو و عدم کاهش حقوق مان هستیم. ما میخواهیم حقوق بازنشستگی به وضع سابق که زندگی همه ما بر اساس آن بوده، بازگردد.”

دولت ائتلافی راست میانه در پرتغال نیز با اعتراضات گسترده ای علیه اجرای برنامه ریاضتی روبرو شده و مخالفان در پارلمان، ترویکا یا نهاد های سه گانه وام دهنده را برای تغییر برنامه ریاضتی تحت فشار قرار داده اند.

یک نماینده حزب سوسیالیست در پارلمان پرتغال پس از گفتگو با هیئت بازرسان ترویکا گفت:

“ما به ترویکا گفتیم که اوضاع خوب نیست. ما نیاز به تنظیم برنامه ای برای رشد اقتصادی داریم تا از تشدید بحران جلوگیری کنیم و از این دور بسته ریاضتی خارج شویم.”

دولت پرتغال در پی کاهش کسری بودجه ای معادل سه درصد تولید ناخالص ملی خود در سال 2013 است.

پانزدهم شهریورماه1391
akhbarkargari2468@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر