اخباروگزارشات کارگری26اسفندماه1391

- تجمع اعتراضی خانواده های کارگران زندانی در شهر سنندج ادامه دارد
- بیانیه هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران پیرامون حداقل مزد مصوب
- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک وحداقل حقوق اعلام شده توسط شورای عالی کار برای سال آینده  

- واكنش كارگران پیمانی راه‌آهن یزد به قراردادهای غیر قانونی         

- تجمع کارمندان خانه کشتی در فدراسیون دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوقشان

- تحمیل ساعت کار اجباری به پرستاران (100ساعت بجای36ساعت)

تجمع اعتراضی خانواده های کارگران زندانی در شهر سنندج ادامه دارد

امروز 26 اسفند ماه خانواده های کارگران بازداشتی در شهر سنندج همچون روزهای دیگر در مقابل اداره اطلاعات این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان آزادی عزیزان دربند خود شدند. تجمع امروز این خانواده ها هفتمین روز تجمع  آنان در مقابل اداره اطلاعات سنندج بود. این کارگران به نامهای وفا قادری، بهزاد فرج اللهی، خالد حسینی، حامد محمودنژاد، علی آزادی از اعضای کمیته هماهنگی از روز  17 اسفند ماه و شریف ساعد پناه عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران از روز بیستم اسفند ماه همچنان در بازداشت بسر میبرند.

تاکنون اداره اطلاعات سنندج در باره علت بازداشت این کارگران هیچ توضیحی به خانواده های آنان نداده است و امروز به این خانواده ها اعلام شد کارگران بازداشتی همچنان  و تا تکمیل پرونده هایشان که معلوم نیست چه مدت زمانی طول بکشد همچنان در زندان خواهند ماند.

کارگران بازداشتی در شهر سنندج هیچ جرمی جز دفاع از حقوق انسانی خود و همکارانشان مرتکب نشده اند و از نظر ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران ادامه بازداشت آنان معنایی جز تلاش از سوی مامورین امنیتی برای پرونده سازیهای واهی علیه این کارگران نمیتواند داشته باشد. لذا ما با محکوم کردن تداوم بازداشت و تلاش برای هرگونه پرونده سازی واهی علیه این کارگران، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان هستیم و بدینوسیله اعلام میداریم اعمال اینگونه فشارها بر کارگران معترض در شرایطی که هر روزه بر ابعاد بی حقوقی تحمیل شده بر کارگران ایران افزوده میشود نه تنها قادر به ایجاد هیچگونه سدی در برابر اعتراضات بر حق کارگری نخواهد شد بلکه بر عمق و دامنه انزجار کارگران از وضعیت موجود خواهد افزود. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 26 اسفند ماه 1391

بیانیه هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران پیرامون حداقل مزد مصوب

سال پیش رو سال تشدید اعتراضات مان برای افزایش فوری حداقل مزد خواهد بود

در حالیکه طی هفته های گذشته و با نزدیک شدن به آخرین روزهای تعیین حداقل مزد، سبد هزینه یک خانوار چهار نفره توسط نهادهای به اصطلاح رسمی و دست ساز وزارت کار  یک میلیون و هشتصد هزار تومان اعلام گردید شورایعالی کار حداقل مزد سال 1392 را به میزان 486 هزار تومان به تصویب رساند.

این اقدام خفت بار از سوی شورایعالی کار در شرایطی صورت گرفت که طی سالجاری با افزایش چندین برابری هزینه های زندگی و تلاش و مبارزه ما کارگران برای افزایش حداقل مزد، مسئله معیشت میلیونها خانواده کارگری و وضعیت فلاکتبار آنان بطور کم سابقه ای در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفت، همه چشمها به حل معضل معیشتی کارگران دوخته شد و انتظاری همگانی برای افزایش مناسب حداقل مزد و باز شدن روزنه ای هر چند کوچک برای پایان دادن به زندگی مرارت بار کارگران شکل گرفت.  اما نماینده های  ضد کارگری در شورایعالی کار و دولت و کارفرمایان با تصویب حداقل مزد 486 هزار  تومانی به صراحت نشان دادند که تنها چیزی که برای آنان از ذره ای اهمیت برخوردار نیست مسئله بقا و زندگی و معیشت میلیونها خانواده کارگری است.

اینان خام اندیشانه تصور کرده اند با اتمام جلسات شورایعالی کار و تصویب حداقل مزد، همه چیز برایشان به خیر و خوشی  پایان گرفته است و ما کارگران سالی دیگر را با بدبختی هر چه فزون تری سپری خواهیم کرد اما غافل از این اند که ما کارگران در سراسر کشور با جمع آوری امضا و اعتراض به وضعیت فلاکتبارمان قصد عریضه نویسی و عرض حال به کسی  و یا نهادی را نداشتیم و با اینکار مصممانه در پی تحقق خواست هایمان بودیم.

اینان با جوابیه تحمیق آمیزی  که به ما هماهنگ کنندگان پیرامون خواستهای سی هزار کارگر امضا کننده طومار اعتراضی دادند و سپس با تصویب حداقل مزد 486 هزار تومانی نشان دادند که انسان بودن و حق ما برای برخورداری از یک زندگی انسانی نه تنها برایشان معنایی ندارد بلکه عزم و اراده ما کارگران برای بهبود شرایط زندگی مان را نیز بسیار دست کم گرفته اند. از همین رو هم بود که با  دهن کجی آشکاری خواستهای ما را به هیچ گرفتند و با تصویب حداقل مزد 486 هزار تومانی، چشم در چشم میلیونها کارگر سهم آنان از تولید ثروت و حق شان از زندگی را فقر و گرسنگی اعلام نمودند.  

لذا ما هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی سی هزار نفره کارگران با اعلام انزجار از حداقل مزدی که در شورایعالی کار به تصویب رسید بار دیگر بر تحقق فوری همه خواست هایمان در طومار اعتراضی پای می فشاریم، تصویب حداقل مزد 486 هزار تومانی را توهینی آشکار و غیر قابل گذشت به حرمت انسانی خود میدانیم و بدینوسیله اعلام میداریم اعتراضات و  پیگیریهای خود را برای افزایش حداقل مزد بر اساس اجرای بی کم و کاست ماده 41 قانون کار با توانمندی هر چه بیشتری ادامه خواهیم داد و تا تجدید نظری اساسی و  فوری در حداقل مزد  مصوب لحظه ای از اعتراض باز نخواهیم ایستاد.

هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی سی هزار نفری کارگران

 جعفر عظیم زاده – پروین محمدی – شاپور احسانی راد- شیث امانی – شریف ساعد پناه – جمیل محمدی

 26 اسفند ماه 1391

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک وحداقل حقوق اعلام شده توسط شورای عالی کاربرای سال آینده   

خواهران وبرادران زحمتکش!

نان فرزندانمان بازیچه دست عده ای بی خبر وسودجو قرارگرفته است.بااجرای دستورات صندوق بین المللی پول درصحنه اقتصاد واجتماع ،همانطور که پیش بینی می شد با توافق کارفرمای بزرگ(دولت)وکارفرمایان بخش خصوصی ،حداقل دستمزد ماهیانه برای سال جدید 25 درصد افزایش یافت،که 2 برابرزیرخط فقر اعلام شده توسط منابع دولتی است. این افزایش حقوق ازطرف شورای عالی کار،بی اعتنایی به خواسته های جامعه کارگری و خانواده های شریف زحمتکشان است.به سخره گرفتن خواسته های طبقه کارگر درحالی صورت می گیرد که بیش از 30 هزارامضای اعتراضی به وضعیت معیشتی خانواده های کارگری ومشکلات زحمتکشان به مجلس و وزارت کاربرده شده است. 2 هزارامضای اعتراضی در 2 هفته قبل ازطرف سندیکای کارگران شرکت واحد به وزارت کار داده شد. درسال جاری گرانی هر روزه ،امان کارگران را بریده وسفره های ما هر روز خالی تر از روزقبل می شود.طی 3 ماه گذشته با افزایش قیمت ارز نیمی ازقدرت خریدمان به جیب دلالان رفت. 3 درصد ارزش افزوده به کالاها به ما تحمیل شد.باکمتراز نرخ تورم امسال ، برای سال بعد برایمان حقوق تعیین می کنند،یعنی حداقل حقوق اعلام شده توسط شورای عالی کار،همیشه یکسال عقب تر از تورم سال بعداست.توجیهات آقای عباسی رییس شورای عالی کاربسیار توهین آمیز است.ایشان اعلام می کنند:«اگر با تورم امسال برای سال بعد حقوق تعیین می کنیم،برای این است که ممکن است درسال آینده اصلا تورم نداشته باشیم»(به نقل از ایلنا). افرادی با چنین درجه هوشی در شورای عالی کار پس از امضا کردن سند مرگ خانواده های کارگری ،سفر تفریحی به دوبی پاداش می گیرند.(به نقل ازایلنا).

خواهران وبرادران زحمتکش!

کارگران فلزکارمکانیک ضمن اعتراض به چنین مصوبه ی تحقیرآمیزی اعلام می کند:

1-برای مبارزه بابی عدالتی هاهیچ چاره ای جزتشکیل ومتحد شدن درسندیکاها را نداریم.

2- برای مبارزه باگرانی،دست به ایجاد تعاونی های مصرف زده واین تعاونی ها راتقویت کنیم.

3- برای رسیدن به خواسته هایمان وموفقیت درمبارزاتمان،هیچ پشتیبانی بهتر ازهمدیگر نداریم.باتماس مستمر،اعتراضاتمان راهماهنگ کرده وازپشتیبانی یکدیگربرخوردار باشیم.

4- از هم اکنون برای بزرگداشت وهم اندیشی مبارزات پدرانمان در روزکارگر،گرد هم آییم.

اتحاد رمز پیروزی است.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک     25/12/1391

رونوشت به: سندیکای کارگران شرکت واحد تهران وحومه

سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه اهواز

هیات موسس سندیکای کارگران نقاش وترئینات تهران وحومه

سندیکای کارگران ساختمانی وبنایان تهران وحومه

اتحادیه کارگران پروژه ای

اتحادیه کارگران آزاد

کانون مدافعان حقوق کارگر

واكنش كارگران پیمانی راه‌آهن یزد به قراردادهای غیر قانونی         

به گزارش26اسفندایلنا،جمعی از کارگران شرکتی راه آهن یزد با امضای طوماری خطاب به اداره کل راه‌آهن این استان، اجرای مصوبات دولت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرار دادکار معین را خواستار شدند.

بنابهمین گزارش، در این طومار که به امضای ۷۴ نفر از کارگران متخصص پیمانی و شرکتی شاغل در راه آهن استان یزد رسیده، خطاب به مدیرکل راه آهن یزد آمده است: در صورت اجرایی نشدن مصوبات هیات دولت توسط راه آهن، پرسنل متخصص شاغل شرکتی مشمول تبدیل وضعیت، از تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۹۲ که قرارداد کار پایان می‌یابد دیگر در قالب شرکت‌های پیمانکاری قادر به همکاری با راه آهن نیستیم و لذا در صورت نیاز راه‌آهن به اینجانبان باید قرارداد جدید کار بصورت مستقیم از طرف راه آهن منعقد شود.

نویسندگان این نامه با اشاره به مصوبه مورخ ۱۶ بهمن ماه سال گذشته، هیات دولت در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی کارگران شرکتی شاغل در دستگاه‌های دولتی یادآور شده‌اند: با وجود آنکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد مشاغل کارگران شرکتی شاغل در اداره کل راه آهن را تخصصی تشخیص داده است اما همچنان شاهد فرصت سوزی عمدی راه آهن هستیم.

کارگران راه آهن یزد با بیان اینکه شرکت راه آهن تاکنون با استدلال‌ها و استنادات بدون پشتوانه مانع اجرای دستور صریح دولت شده‌است یادآور شده‌اند: در میان کارگران شرکتی راه آهن افرادی دارای مشاغل فنی و تخصصی چون رئیس قطار باری، سرمانور چی، مانور چی و سوزنبانی هستند که با وجود داشتن مدارک مورد تایید راه آهن به دلیل نداشتن مدرک دانشگاهی از لیست واجدان تبدیل قرارداد حذف شده‌اند.

طومار نویسی کارگران راه آهن یزد درحالی است که پیش از این در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری نیز ۱۰۹ نفر از کارگران پیمانکاری راه آهن شرق در نامه‌ای به معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خواهان تبدیل وضعیت استخدامی خود از شرکتی به قرار دادکار معین شده بودند.

تجمع کارمندان خانه کشتی در فدراسیون دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوقشان

به گزارش26اسفندفارس،کارمندان خانه کشتی در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان در فدراسیون کشتی تجمع کردند.

 براساس این گزارش ، حدود 30 نفر از کارمندان خانه کشتی که اردوهای تیم‌های ملی کشتی در آن برگزار می‌شود صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌هایشان در فدراسیون کشتی حاضر شده و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

یکی از این کارمندان با تأیید این خبر گفت: حدود 5 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم، این در حالی‌ است که قبل از المپیک بیشترین زحمت را کشیده‌ایم، اما کوچکترین تقدیری از ما نشد.

وی ادامه داد: بدون هیچ تعطیلی همپای کشتی‌گیران در اردوها و خانه کشتی حضور داشتیم و بهترین خدمات را ارائه دادیم؛ می‌توانید از تمام کشتی‌گیران سوال کنید، اما دریغ از یک تشکر خشک و خالی. نه تنها تشکری از ما نکردند بلکه چندین ماه است که حقوقی نگرفته‌ایم.

یکی دیگر از کارمندان خانه کشتی با گلایه از وعده‌های مسئولان فدراسیون گفت: قبل از جام جهانی در اعتراض به این موضوع تصمیم به تعطیلی کار گرفتیم، اما مسئولان فدراسیون کشتی قول دادند که بعد از جام جهانی حقوق‌ها پرداخت می‌شود، اما بازهم خبری نشد. حالا هم قول دادند تا فردا پرداخت کنند و اگر بازهم این اتفاق نیفتد دوباره به نشانه اعتراض در فدراسیون کشتی حاضر خواهیم شد.

وی تصریح کرد: روزهای پایانی سال است و ما هم مانند بقیه مردم هزینه‌های خانواده را داریم؛ شغل دیگری هم نداریم که بخواهیم از آن طریق کسب درآمد کنیم.

تحمیل ساعت کار اجباری به پرستاران (100ساعت بجای36ساعت)

به گزارش26اسفندمهر، محمد شریفی مقدم نسبت به تحمیل ساعت کار اجباری به پرستاران در ایام نوروز انتقاد کرد و گفت: هر پرستار به جای 36 ساعت موظف شده 100 ساعت شیفت داشته باشد.

وی با اشاره به قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت(کاهش ساعت کار پرستاران)، افزود: مسئولین امر در حالی این قانون را اجرایی و تمام شده می دانند که هدف قانونگذار این بوده که ساعت کار پرستاران به دلیل سختی کار، کاهش یابد.

دبیرکل خانه پرستار به اشاره به شرایط سخت کاری که پرستاران در محیط بیمارستانی دارند، ادامه داد: حضور در اورژانسها، بخشهای ویژه و... باعث شد قانونگذار شرایطی ایجاد کند تا حضور پرستار در این محیطها کمتر شود. به همین دلیل موضوع استخدام 23 هزار پرستار مطرح و انجام شد که متاسفانه این نیروها نیز بعد از جذب در محل خودشان قرار نگرفتند.

شریفی مقدم گفت: بعد از جذب نیروی جدید پرستاری، نه تنها کمبود پرستار جبران نشد بلکه نسبت به گذشته شاهد بروز مشکلات بیشتری هستیم.

وی در ادامه به ساعت کار پرستاران در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه فعالیت بیمارستانها و مراکز درمانی تعطیل بردار نیست و پرستاران می بایست در محل کار حضور مداوم داشته باشند اما ساعت کار پرستاران را به گونه ای تعریف کرده اند که زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: به پرستاران گفته اند در هفته اول و یا دوم نوروز می بایست حداقل 100 ساعت شیفت کاری داشته باشند. در حالی که بر اساس قانون کاهش ساعت کار، حداکثر ساعت کار یک پرستار در طول هفته می بایست 36 ساعت باشد.

شریفی مقدم با انتقاد از 3 برابر شدن ساعت کار پرستاران در ایام نوروز، اظهارداشت: با این شیفت کاری، هر پرستار می بایست در یک هفته 4 عصر و شب در بیمارستان حضور داشته باشد.

دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: وقتی پرستاران به این وضعیت معترض می شوند، تهدید می کنند که کارانه شما را قطع می کنیم.

وی با بیان این مطلب که هیچ گروهی مثل پرستاران تحت فشار کاری نیست، افزود: این چه منتی است که می گویند قانون کاهش ساعت کار پرستاران را اجرا کرده ایم. در حالی که باید 100 ساعت شیفت کاری در هفته داشته باشیم.

شریفی مقدم، پیامد کمبود نیروی پرستاری را ناشی از نارضایتی پرستاران از اجرا نشدن قوانین پرستاری عنوان کرد و گفت: ترک شغل و مهاجرت پرستاران، نتیجه همین سیستم معیوبی است که مدام در حال تکرار و چرخش است.

بیست وششم اسفندماه1391


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر