اخباروگزارشات کارگری

-جان باختن یک کارگرساختمانی زیرآواردرکرج
 
 به گزارش مورخ 26آبان مهر، بنقل ازعباس حق محمدلومدیرمنطقه10شهرداری کرج یک کارگرساختمانی درمنطقه فردیس کرج زیرآوارماند وجان خودرا از دست داد.
وی افزود: دو کارگر افغانی در حال تعمیرات داخل ملک تجاری در خیابان پیک نبش گلستان بودند که ناگهان سقف ریزش کرده و یکی از کارگران افغانی در زیرآوار می میرد.
وی تصریح کرد: این ملک تجاری بالای 30 سال قدمت داشته و سقف آن از ایرانت بوده و از داخل تعمیرات تزیینی مانند گچبری انجام می شد که یکی از ستونهای این ملک خراب  وسقف ریزش می کند.
 
-گزارشی از کارگران راننده کامیون های مدلل در کرمانشاه
 
حاج عبدالعلی و حاج غلامعلی مدلل  صاحب کارخانجات روغن ناز،روغن نازگل،روغن غنچه،روغن جهان،کارخانه سیمان سامان غرب و کارخانه آب معدنی دالاهو، کارخانه نورد فولاد کرمانشاه،  و چند کارخانه دیگر میباشند که تمامی کامیونهای حمل محصولات و همچنین حمل مواد اولیه برای تولید نیز متعلق به شرکتهای حمل و نقل مدلل از جمله شرکت بین المللی حمل و نقل خرمشهرمیباشد که بالغ بر چند صد دستگاه تریلی است. همچنین او یکی از شرکای واردات شکر می باشد.
رانندگان کامیونهای مدلل در شرایط بسیار نامناسبی مجبور به ادامه کار میشوند که مواردی از آن شرایط غیر انسانی تحمیل شده برآنان به قرار زیر است:
_رانندگان  با وجود اینکه تقریبا به صورت 24 ساعته و در جاده مشغول حمل بار هستند دستمزدی معادل 450000تومان در ماه دریافت میکنند.
_لیست بیمه آنان به عنوان کارگر ساده پرداخت میشود که نسبت به بیمه رانندگی اختلافی بیشتر از 50000تومان دارد و این مسئله در حقوق دوران بازنشستگی یا بیمه بیکاریشان تاثیر خواهد گذاشت.
_هزینه خورد و خوراک در حین سفر به عهده خود رانندگان میباشد و شرکت مبلغی برای این امر پرداخت نمیکند.
_قراردادهای منعقده با کارگران 50 روزه میباشد و با رانندگان بعد از اتمام هر قرارداد تسویه کامل انجام میشود که به این طریق در صورت اخراج، بیمه بیکاری شاملشان نمیگردد.
_میزان مصرف سوخت تریلی ها بنا به گفته ی رانندگان در هر صد کیلومتر حدود هفتاد لیتر گازوئیل میباشد که شرکت تنها در ازای هر صد کیلومتر هزینه پنجاه لیتر سوخت را به آنان می دهد. رانندگان مجبورند به منظور پایین آوردن میزان  مصرف سوخت با هزینه خود موتور ماشینها را تنظیم کرده و رفع اشکال نماید.
مدلل برای استخدام رانندگان جدید نیز شرط و شروط سختی را مقرر داشته  که شامل پانزده مورد است:
 
1-برگه عدم سوء پیشینه  2- گواهینامه با سه سال سابقه کار 3- دفترچه کار رانندگی 4- کارت هوشمند 5- کارت سلامت 6- کارت پایان خدمت 7- آخرین مدرک تحصیلی 8- کارت ملی- خود و همسر 9- دفترچه بیمه 10- شناسنامه خود و همه افراد تحت تکفل 11- عکس 4*3 سه قطعه 12- کارت مهار بار 13- سفته با ضامن به مبلغ 80000000(هشتاد میلیون تومان) 14- بارنامه های کار با تریلر از سال 84 – 90، 15- آدرس و شماره تلفن ضامن
علاوه بر موارد و شرایط مذکور، مدلل برای سرکوب و تنبیه کارگرانش گروههای چماقدار مستقل و تحت فرمان خود را در اختیار دارد. به گفته رانندگان، او حدود پنجاه نفر چماقدار دارد که وظیقه ضرب و شتم  کارگران معترض به وضعیت بد کاری را بر عهده دارند. این  رانندگان خود شاهد بوده اند که چماق داران یکی از رانندگان کامیون را که با وجود دستمزد ناچیزش تحت فشار گذاشته بودند تا  خود ایراد موتور کامیون تحت اختیارش را رفع کند، و او  به این زورگوئی اعتراض کرده بود.،  به قصد کشت مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.
 
حضور چماقداران در شرکت فضایی ایجاد کرده  که کمتر کارگری چه راننده و چه کارگر تولیدی جرات اعتراض به پایمال شدن حقوقش و زورگوئیهای مدلل و عواملش  را دارد.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه   25/8/1390
 
-در 6 ماهه نخست سال مرگ ناشی ازحوادث کاردرکردستان20درصد افزایش یافت
در شش ماهه نخست سال 12 نفر در استان كردستان به دنبال وقوع حوادث ناشي از كار جان خود را از دست داده‌اند.
 
مديركل اداره پزشكي قانوني استان كردستان گفت: در شش ماهه نخست امسال شمار فوتي‌هاي ناشي از حوادث كار در سطح استان كردستان 20 درصد افزايش يافته است.
"دكترغلامرضا همايون‌پور" در گفت‌وگو با ایسنااظهار كرد: در شش ماهه نخست سال 12 نفر در استان كردستان به دنبال وقوع حوادث ناشي از كار جان خود را از دست داده‌اند.
وي افزود: اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال پيش كه شمار فوتي‌هاي ناشي از حوادث كار 10 نفر بود، 20 درصد افزايش يافته است.
مديركل اداره پزشكي قانوني استان كردستان با اشاره به اينكه سال پيش همه تلفات ناشي از حوادث کار، مرد بودند، يادآور شد: كل فوتي‌هاي حوادث كار استان در شش ماهه نخست امسال نيز مرد بودند.
-مدفون شدن دوکارگر در چاه یک پروژه پل سازی
 دوکارگر مقنی مقارن ظهر امروز براثر ریزش چاه در خیابان ولیعصر ، محله محمودیه در عمق 15 متری آن بدام افتادند.
بنا به گزارش 125 دوکارگر مقنی مقارن ظهر امروز26آبان براثر ریزش چاه در خیابان ولیعصر ، محله محمودیه در عمق 15 متری آن بدام افتادند.
 
بنا بهمین گزارش ،ظاهرا دو کارگر مقنی در عمق 15 متری چاهک یک پروژه پل سازی سرگرم حفاری بودند که ناگهان با ورود فاضلاب چاه مجاور آن به داخل این چاه ، هر دو کارگر در عمق آن گرفتار شدند.
ازساعت انتشاراین خبر 13:48:00تاکنون19:30 ازبیرون آوردن این دوکارگراطلاعی دردسترس نمی باشد.
2468-بیست وششم آبان ماه1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر