سرمایه‌‌داران و دولت مسئول مرگ کارگران فولاد غدیر یزدند

دو روز پس از انفجار در یکی از کوره‌های ذوب فلزات فولاد غدیر یزد، آمار کارگر انی که جان خود را از دست می‌دهند، مدام در حال افزایش است. نخست اعلام شد که از ۱۹ کارگر حادثه دیده، ۵ تن جان خود را از دست دادند، اما  تا کنون تعداد کارگرانی که جان باخته‌اند، به  ۹ نفر رسیده است. گزارشات انتشار یافته حاکی‌ست که وضعیت تعد اد دیگری از کارگرانی که در بیمارستان بستری شده‌اند، به شدت وخیم است و اغلب دچار سوختگی صد در صدی هستند. نماینده تفت و میبد می‌گوید: با توجه به وخامت حال مصدومان احتمال کشته شدن مصدومان باقي مانده ی حادثه نیز وجود دارد.

مقامات دولتی تا کنون از بیان علت این حادثه سرباز زده‌اند. مدیر عامل یکی از شرکت های فولاد سازی یزد می گوید: این امکان وجود دارد که در بین مواد اولیه ذوب فولاد غدیر یزد مقداری مهمات جنگی غیرقابل استفاده مثل خمپاره و پوکه وجود داشته که از قبل چک نشده و در هنگام کار منفجر شده است. نماینده مردم یزد در مجلس نیز این احتمال را تایید می‌کند و می‌گوید: مهمات اسقاط موجب بروز انفجار در کارخانه نورد فولاد غدير یزد شده است. فرماندار یزد اما می‌گوید تعدادی كپسول گاز ميان ضايعات قابل ذوب، روانه كوره شده كه در نتيجه انفجار اين كپسول‌ها كوره نيز منفجر شده است.
دلیل واقعی انفجار هر چه باشد، گروهی از کارگران به علت عدم رعایت موازین ایمنی محیط کار از سوی سرمایه دار و دولت کشتار شده‌اند.
کارگران این کارخانه می‌گویند: از سال ۸۶ که کارخانه آغاز به کار کرد۵ حادثه دیگر در آن رخ داده که هرگز اجازه انتشار اخبار آن داده نشده است.  سرمایه داران برای افزایش سود خود، از ایمن سازی محیط کار سر باز می زنند و دولت که حافظ و حامی منافع آنهاست، حتا کنترل و بازرسی از محیط کار را که در قوانین رسمی اش آمده است ، اجرا نمی‌کند. نتیجتا آمار حوادث ناشی از کار سال به سال در حال افزایش است. کارگران، گروه گروه در کارخانه‌ها و معادن دچار حادثه می‌شوند و به قتل می‌رسند. در یک سال گذشته ده‌ها هزار کارگر در نتیجه نا ایمنی محیط کار جان خود را از دست داده و یا معلول شده اند. در چند ماه اخیر مکرر اخباری از وقوع حوادث حتا در کارخانه های بزرگ، تاسیسات نفت و گاز، پتروشیمی‌ها ، ماشین سازی‌ها انتشار یافته است.
در کشوری که  کارگران از ابتدائی‌ترین حق و حقوق خود محروم اند، حتا به کارگران این اجازه داده نمی شود که تشکل های صنفی مستقل را تشکیل دهند، تا از حقوق خود دفاع کنند، جان کارگربرای سرمایه داران و رژیم سیاسی پاسدار منافع آنها ارزشی ندارد. خواه مرگ کارگر در نتیجه حوادث ناشی از کار باشد، یا مرگ تدریجی ناشی از گرسنگی. هم اکنون میلیون‌ها کارگر بیکار و گرسنه‌اند، صدها هزار کارگر ماه‌هاست که حقوق و مزایای خود را در یافت نکرده و با گرسنگی و مرگ تدریجی رو به روهستند.  همین امروز سه شنبه۲۲ آذر ماه، یک کارگر شرکت پیمانکار ساختمان‌سازی استانداری  تهران، که به مدت ۸ ماه دستمزد خود را دریافت نکرده است، از فرط فقر و گرسنگی، با پرتاب خود از طبقه چهاردهم ساختمان، اقدام به خودکشی کرد.
نزدیک به ۱۰۰نفر از کارکنان شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا کردند.
روز گذشته، کارگران یکی از کارخانجات نساجی مازندران که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده‌اند در جریان سخنرانی احمدی نژاد در ساری، شعار سردادند و خواستار پرداخت حقوق و مزایای خود شدند و کفش به سوی او پرتاب کردند.
مسبب تمام این فجایع که مدام به قتل و کشتار کارگران در جریان حوادث ناشی از کار، فقر، و مرگ تدریجی ناشی از گرسنگی انجامیده است، نظام سرمایه‌داری حاکم بر ایران، سرمایه داران و رژیم جمهوری اسلامی است. نابود باد، نظام سرمایه‌داری.
سازمان فدائیان (اقلیت) مرگ دردناک کارگران  فولاد غدیر یزد را به خانواده‌‌ها و همکاران این جانباختگان تسلیت می‌گوید و عموم کارگران را به تشدید مبارزه برای سرنگونی نظم سرمایه‌داری فرا می‌خواند.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی - برقرار باد حکومت شورایی
زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم
سازمان فداییان( اقلیت)
۲۲ آذر ماه ۱۳۹۰

کار – نان – آزادی – حکومت شورای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر