بزرگترين توليد كننده نخ آسيا در آستانه تعطيلي

ايلنا - خرم آباد: به علت پيشي گرفتن بدهی شرکت پارسیلون خرم آباد (بزرگ‌ترین تولید کننده نخ آسیا) از سرمایه‌اش، این کارخانه در آستانه وررشكستگي و تعطیلی کامل قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، کارخانه پارسیلون لرستان از آنجا كه به معظلي غير قابل حل در حوزه صنعت لرستان تبديل شده از آن به عنوان زخم کهنه صنعت اين استان یاد می‌شود، به طوري كه با وجود فعالیت مجدد این كارخانه هنوز شاهد تجمع‌های کارگری پیرامون مشكلات اين واحد توليدي هستیم.
این در حالیست که برای رفع مشکلات این صنعت جلسات متعددي برگزار شده ولی همچنان این کارخانه درگیر بدهی‌های بانکی و معوقات کارگری است تا روند تولید و فعالیت آن متزلزل باشد.
در انتظار بازنشستگي كارگران

در اين زمينه، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به وضعیت کارخانه پارسیلون خرم آباد اظهار داشت: تا کنون برای رفع مشکلات اقتصادی این کارخانه بیش از ۳۷ جلسه با حضور استاندار لرستان برگزار شده است.
حجت الله بیرانوند با بیان اینکه همچنین بیش از ۵۱ جلسه با معاونان استاندار لرستان برای رفع مشکلات اقتصادی و کارگری این کارخانه برگزار شده، عنوان کرد: در ستاد تسهیل و کمیسیون کارگری نیز این مشکلات مطرح و برخی از آن‌ها تا حدودی رفع شده است.
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات کارگری کارخانه پارسیلون بیان داشت: از محل بانک صنعت و معدن اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای پرداخت دستمزد کارگران این کارخانه پرداخت شده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان یادآور شد: این میزان اعتبار به ۲۴۴ نفر از کارگران کارخانه پارسیلون پرداخت شده است.
بیرانوند با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته کارخانه پارسیلون خرم آباد از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شده، ادامه داد: در این راستا اقدامات لازم از سوی مسئولان استانی صورت گرفته و برای ادامه رفع مشکلات باید مدیر عامل این کارخانه اقدام کند.
وی همچنین با اشاره به پرداخت بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای پرداخت مطالبات کارگری از سوی بانک تجارت استان لرستان، افزود: این میزان تسهیلات نیز هفته گذشته میان کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد توزیع شده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان همچنین با اشاره به بدهی بیش از حد کارخانه پارسیلون خرم آباد به تامين اجتماعي استان ادامه داد: متاسفانه این کارخانه بدهی فراوانی در زمینه بیمه بازنشستگان کارگری دارد.
بیرانوند با بیان اینکه تا پایان سال جاری تعداد ۷۶ نفر از کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد بازنشسته خواهند شد، گفت: تا کنون بیش از شش میلیارد تومان به کارگران بازنشسته این کارخانه پرداخت شده است.
پيشي گرفتن بدهي از سرمايه

معاون برنامه ریزی استاندار لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ايلنا اظهار داشت: کارخانه پارسیلون خرم آباد قبلا در قالب یک کارخانه دولتی مشغول به فعالیت بوده است.
علی هادی چگنی بیان داشت: این کارخانه در گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است.
او با تاکید بر اینکه بدهی کارخانه پارسیلون در حال حاضر بیشتر از سرمایه این کارخانه است، بیان داشت: این کارخانه مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده که تاکنون با اقدامات صورت گرفته از سوی مدیریت ارشد استان و سایر متولیان از این قانون خارج شده است.
معاون برنامه ریزی استاندار لرستان با بیان اینکه در حال حاضر بدهی کارخانه پارسیلون خرم آباد بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: این در حالیست که میزان سرمایه این کارخانه در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان است.
نمونه شكست خصوصي سازي

این سخنان مسئولان استان در حالی مطرح می‌شود که پیش از خصوصی سازی این واحد صنعتی مشکلات یاد شده در آن به چشم نمی‌خورد تا وزیر قبلی صنایع و معادن از خصوصی سازی پارسیلون لرستان به عنوان نمونه ناموفق خصوصی سازی یاد کند.
علی اکبر محرابیان در حاشیه سفر سوم هیئت دولت به لرستان گفته بود که یکی از مشکلات لرستان وجود کارخانجات فرسوده این استان است که در دهه ۷۰ به بد‌ترین شکل ممکن خصوصی سازی شدند و در واقع با این خصوصی سازی به حال خود‌‌ رها شدند.
وزیر صنایع و معادن دولت دهم اظهار داشت: این کارخانجات فرسوده تابلوی بدی را برای استان لرستان و شهرستان خرم آباد ایجاد کرده‌اند.
وی در خصوص کارخانه پارسیلون شهرستان خرم آباد گفته بود: تاکنون تسهیلات زیادی در بحث مالیات و بیمه به این کارخانه داده شده و انتظار می‌رود با وجود این تسهیلات اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات آن صورت گیرد ولی این امر محقق نشده است.
محرابیان با بیان این مطلب که دیگر باید از کنار نام کارخانجات فرسوده یاد شده عبور کرد، گفت: شما باید به دنبال رفع مشکلات کارخانجات دیگر باشید و در این اندیشه باشید که لرستان در بخش صنعت و معدن یک جهش خوب داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر