اسناد سخن می گویند

برهان عظیمییک لحظه نباید فراموش کرد که کیانوری، یا حزب توده معتقد بود که سازش و تبانی میان دو ضد انقلاب حزب توده و خط "امام" یک ضرورت تاریخی آن دوران بر بستر سرکوب انقلاب و کشتار کمونیستهای انقلابی بود.این تبانی و سازش به مفهوم یورش ضد انقلاب به انقلاب بود. در آن اوضاع هیئت حاکمه جمهوری اسلامی به رهبری خمینی با ضرورت های نوینی و آزادی عمل مرتبط با آن ضرورت روبرو شد. سقط انقلاب و کشتار و اعدام های فله ای و دستجمعی انقلابیون بخصوص کمونیستها.
حزب توده نه بر مبنای اصل مارکسیست-لنینیست-مائوئیستی تغییر و تحول آگاهانه ضرورت نظام حاکم بلکه، بر مبنای اصل رویزیونیسمی و تایید آن بر مبنای دیدگاه ارتجاعی سازش طبقاتی(سازش و تبانی میان دو ضد انقلاب حزب توده و خط امام) اساس استراتژی خویش قرار داد. به عبارت دیگر مسئولیت همراهی با ضرورت نظام حاکم یا ضرورت (درک واقعیت مادی بر مبنای منافع طبقاتی=حقیقت طبقاتی) هسته مرکزی جمهوری اسلامی را حزب توده دریافت و کیانوری و شرکا با آن بطور استراتژیک همراه شدند.
حزب توده نه برای تغییر آن ضرورت تحملی بلکه دقیقا در تایید چنان ضرورتی خود را با تمام وجود در اختیار باند حاکم تبهکار خمینی قرار داد. آزادی که بر مبنای ضرورت حاکمان جمهوری اسلامی قرار داشت و حزب توده در رسیدن باند تبهکار خمینی و شرکا, به آن آزادی عمل نقش تعیین کننده و اساسی ایفا کرد.

در آن دوران چالشی کلان در مقابل کمونیستهای انقلابی راستین به عنوان پیشتاز انقلاب پرولتری که مسئولیت حرکت دادن و رهسپار کردن بشریت به یک مرحله نوین و دنیائی کاملا نوین را قرار داد. در مقابل یورش ضد انقلاب به انقلاب و تغییر و تحول ضرورت تحمیلی نظام حاکم، اتحادیه کمونیستهای ایران بطور آگاهانه در 5 بهمن سال 60 قیام سربداران در آمل را برای سرنگونی جمهوری اسلامی و کسب قدرت سیاسی سازمان داد. یکبار دیگر این چالش یک درس تاریخی و اصل مائوئیستی را تایید کرد. این چالش بطور پر رنگی بر متن "اصلاحیه" مائو به انگلس قرار دارد: که آزادی فقط در به رسمیت شناختن ضرورت ختم نمی شود، بلکه تغییر و تحول ضرورت از طریق مبارزه آگاهانه است. به خصوص در آن شرایط حاد، جهت گیری، چشم انداز و رویکرد مان باید بگونه ای باشد که آزادی را از میان کلیت این ضرورتها به ارمغان آورد.
برهان عظیمی - سه شنبه بیست و هفتم دی 1390 برابر با هفدهم ژانویه 2012

بمناسبت سی مین سالگرد قیام سربداران در آمل
پنجم بهمن 1360

قدرت سیاسی از لوله تفنگ بیرون می آید
قدرت سیاسی از لوله تفنگ بیرون می آید! بوجود آوردن دنیائی نوین و بهتر تنها از طریق سرنگونی قهری رژیم جمهوری اسلامی امکان پذیر است ... بدون اعمال قهر انقلابی هيچ طبقه و ملتی نخواهد توانست حقوق پايمال شدة خود را از چنگال جباران بيرون کشد. تاريخ بشريت، تاريخ جنگ طبقات و پيکارهای خونين بين مرتجعين حاکم و رنجبران محکوم است. اين روند بی چون و چرا و هميشگی و همه جائی تاريخ است. آزادی را جز در پرتو آتش قهر انقلابي، جز در پرتو جانفشانی بی محابا و جز در ساية يورش بردن دليرانه به کاخ ظلم و بيداد نتوان بدست آورد. با دشمنان آزادی تنها با زبان گلوله می توان سخن گفت و بر اين حکم نيز تجربة اسارت و آزادی خلق ها مهر تائيد نهاده است
برای خواندن این تجربه ارزشمند و راهگشا به لنیک زیر مراجعه کنید:
http://www.sarbedaran.org/library/ghyame%20amol/ghiyam-amol.pdf
پرندة نو پرواز

گفت وگو با يكي از رفقاي شركت كننده در مبارزه مسلحانه سربداران و قيام آمل
رها شدن بر گردة باد است و
با بي ثباتي سيماب وار هوا بر آمدن
به اعتماد استقامت بال هاي خويش،
ورنه مساله ئي نيست:
پرندة نو پرواز
بر آسمان بلند
سرانجام
پر باز مي كند.

شاملو
فهرست مطالب
توضيح
فصل اول – گفت و گو با يكي از رفقاي شركت كننده در مبارزه مسلحانه سربداران و قيام آمل
مقدمه 13
تدارك 17
آغاز 45
نبرد شهر 97
تلاشهاي بعد 149
آنچه درباره سربداران مي پرسند 199
فصل دوم – اسناد و ضمائم تاريخي
اعلاميه ها و مقالات تحليلي اتحاديه كمونيستهاي ايران
1 – اعلاميه هشدار 223
2 – پيام به همه كمونيستهاي ايران 226
3 – اي رفقا ! بيائيد متحد شويم ! 228
4 – حكومت كودتاي حزبي پوشالي است و بايد سرنگون شود ! 229
5 – يادداشت سياسي روز 231
6 – آيا هيچگاه نيروئي كوچك مي تواند وظيفه اي بزرگ را بر دوش بگيرد؟ 236
7 – طبقه كارگر، انقلاب دمكراتيك و مبارزه براي قدرت سياسي 238
8 – پيام اتحاديه كمونيستهاي ايران خطاب به همه كمونيستهاي ايران 245
بيانيه هاي سياسي و اطلاعيه هاي نظامي سربداران
1 – بيانيه قيام سربداران 249
2 – اهداف فوري قيام سربداران 251
3 – بيانيه قيام پنج بهمن آمل 253
4 – سربداران و سلطنت سياه خميني 259
5 – اطلاعيه نظامي شماره يك 264
6 – اطلاعيه نظامي شماره دو 267
7 – اطلاعيه نظامي شماره پنج 270
8 - اطلاعيه نظامي شماره شش 272
9 – اطلاعيه نظامي شماره هفت 273
فصل سوم – آناني که در زندگي مظهر جامعه نوين بودند و در مرگ بذر آن !
اسامي، تصاوير و زندگينامه برخي رفقاي شرکت کننده در مبارزه مسلحانه سربداران و قيام آمل 285
اسامي كليه رفقاي جانباخته اتحاديه كمونيستهاي ايران 323
آلبوم عكس 333

فصل اول
گفت و گو با يكي از رفقاي شركت كننده در مبارزه مسلحانه سربداران و قيام آمل
مقدمه
پنجم بهمن ماه سال 1360 : خبر رسيد كه شب هنگام در شهر آمل نبرد مسلحانه گسترده اي آغاز شده، بخشهاي مهمي از شهر آمل توسط قواي سربداران آزاد شده است. هنوز هيچكس از چند و چون ماجرا خبري نداشت. هيجان انقلابي همه جا را فراگرفته بود. راههاي ورود و خروج به آمل بسته بود. رژيم تا چند روز از پخش هر خبري در اين مورد جلوگيري كرد. هركس تلاش مي كرد بفهمد چه مي گذرد.
آمل، يك شبانه روز شاهد درگيري هاي نظامي شديدي بود. وصف بي باكي و قهرماني سربداران بر زبانها جاري بود. بيم و اميد همه را فراگرفته بود. همه بي صبرانه منتظر نتيجه اين نبرد دلاورانه بودند. سرانجام رژيم با تمركز قواي بسيار، اين قيام را به شكست كشاند. پس از آن به مدت يك هفته موضوع اصلي تمام روزنامه هاي كشور به وقايع آمل اختصاص داشت. اما هيچكس به اخبار رژيم باور نداشت.
سئوالات زيادي در اذهان بوجود آمده بود. همه مي خواستند بدانند دقيقا چه گذشت و چرا اتحاديه كمونيستهاي ايران به پاي سازماندهي اين قيام رفت؟ مي خواستند بدانند چگونه قيام را تدارك ديد و چه حوادثي رخ داد؟ چرا قيام قهرمانانه اي كه سراسر كشور را لرزاند و بارقه اميد بر دل اكثريت ستمديدگان تاباند، شكست خورد؟ بيستمين سالگرد قيام پنج بهمن سربداران در آمل فرصت مناسبي است كه پاي صحبت يكي از رفقاي شركت كننده در اين مبارزه بنشينيم، سير وقايع را از زبانش بشنويم و پاسخ سئوالات فوق را بيابيم.

هيئت تحريريه نشريه حقيقت
بهمن ماه 1380
http://www.sarbedaran.org/janbaxte/index.htm
آنان كه در زندگی مظهر جامعه نوين بودند و در مرگ بذر آن

كمونيستهای انقلابی پيشروان و رهبران آگاه طبقه كارگرند. آنها در جريان نبرد طبقاتی گداخته و آبديده گشته اند. آگاهی و تهور، گذشتن از منافع شخصي، سازش ناپذيری در برابر دشمن و پايداری بر اصول و آرمانهای انقلابی آنها را مظهر جامعه نوين ساخته است. و اگر در ميدان جنگ انقلابی زير شكنجه يا در مقابل جوخه اعدام يا مرگ در راه بشريت ستمديده روبرو شوند، آنرا قهرمانانه می پذيرند. جانباختن كمونيستهای انقلابی افشاندن بذر جامعه نوين است.
در راه نبرد برای كمونيسم، همواره افرادی در صحنه مبازره ظهور می يابند كه بيش از ديگران در اين راه تلاش كرده و تاثيرات كيفيتا عميقتری بر جای می گذارند. اينها آميزه ای از استواری بر اصول كمونيسم و قدرت بكارگيری اين علم و توان هدايت و هماهنگ ساختن مجموعه نيروهای آگاه طبقه را در خود فشرده كرده اند و به مفهومی خود بهترين و روشنترين بيان جهانبيني، سياست و ايدئولوژی پرولتاريا هستند. اينها رهبرانی كمونيست اند كه زندگی و حركت انقلابی شان به نمونه و سرمشقی برای تمام كمونيستها و كارگران و خلقهای ستمديده تبديل می گردد، و در عين حال اين زندگی و حركت خود از پراتيك و تجربه انقلابی توده ها و آنچه آنها به پيشروان می آموزند سرچشمه گرفته است.
توضيحاتی در مورد ليست زير:
اين ليست شامل اسامی و زندگينامه كليه رفقای جانباخته اتحاديه كمونيستهای ايران (سربداران) نيست. برای كامل كردن آن به كمك شما نياز داريم. اگر از رفقائی كه نام شان در اين ليست است، اطلاعات بيشتری داريد، اگر رفقائی را می شناسيد كه اسم شان در اين ليست نيست، يا اگر عكسهائی از رفقا در اختيار داريد، حتما ما را در جريان بگذاريد تا بتوانيم زندگی پربار اين عزيزان را به سرمشقی برای نسل جوان انقلابی بدل كنيم.
بسياری از رفقائی كه نام شان در ليست زير موجود است پس از مدتی اسارت در زندانهای رژيم جمهوری اسلامی ايران اعدام شدند. اكثريت اين رفقا تا به آخر قهرمانانه مقاومت كردند و در مقابل رژيم كوتاه نيامدند. در عين حال در رابطه با برخی ديگر، ما با درجات متفاوتی از مقاومت و ضعف روبرو بوديم. ما هنوز از جزئيات برخورد تك تك اين رفقا در زندانهای رژيم باخبر نيستيم. اينكه اين دسته از رفقای اسير در زندانها و در آخرين نبردشان چه انتخابی كردند و مسئوليت های انقلابی خود را بطور كامل و تا به آخر پيش بردند و آنگونه كه شايسته بود عمل كردند يا خير به معنی انكار خدماتی كه آنان قبل از دستگيری در راه انقلاب و مردم انجام دادند، نيست. آنها آن خدمات را با انتخاب آزادانه و آگاهانه خويش انجام دادند. يعنی در شرايطی كه با موقعيت اسارت تحت شكنجه های وحشيانه جسمی و روانی متفاوت است. به همين دليل اينان نيز، نامشان در دفتر جانباختگان راه رهائی طبقه كارگر و توده های ستمديده ثبت شده است.
آذری مالك
آزادی محمود
آزمايش عبدالرحمان
آيت الله زاده علی اصغر
ابراهيمی سيدعبدالرضا
ابوالقاسمی غلامحسين
ابوالقاسمی حسن
اثنی عشری نرگس
احمدگل تپه جهانگير
احمدی شكرالله
احمدی محمد
ازلی فرشته
اسدالله زاده كاظم
اسدی مسعود
اسديان امين
اسدی پور حشمت الله (مجتبي)
اسلامی نادر
اصالت جمشيد
افتخاری هادي
اكبر اصفهان (حسن)
اكبرپور رستم
اكبرپور محمدرحيم
اماره ابراهيم
اميری اصغر (پرويز)
اميری بيژن (شوان)
اميری حسن (جلال)
اميری خليل
اميری سوسن (سحر)
اميری فريبرز (كورش)
امين اسدی محمد
امينی ايرج
امينی شهرام
اهوازی حميد
اهوازی مجيد
بابا احمدي
بازرگان بيژن
بدر رضا
بلوردی محمود
بهادری كيانوش
بهادری منوچهر
بهرامی ناصر
بهروز (بهزاد گيلان)
بيات جعفر
بيگله عبدالرحيم
پرتويی فريدون
پرند جمشيد
پرويزی
پوييد محمد (يوسف)


تحويلی رحيم
توفيقيان ناصر
توكلی محمد
تهرانی مرتضي
جاوری شهنی البرز
جاويد نازنين
جزايری نسرين
چمن سرا رحمت الله
چهارمحالی علي
حاتم نژاد حسن
حاتم نژاد قاسم
حميد
حيدرنژاد
حيدری مسعود
حيدری نژاد امير
خباز صادق
خدامراد پور نادر
خسرو
خرم روز سياوش
خرم روز فريدون
خرم نژاد فرح
خرميان رسول
خنجری ابوالقاسم
خيابانی حميدرضا
درخشان غلامعباس
دوانی بهرام
دوستی مسعود
راجپوت حميد
رجايی علي
رحمتی بيژن
رحمانی علي
رحمانی عباسی رستم
رحيمی
رحيمی پرويز
روح شهباز كامبيز
رودگرمی بهنام
رهبر مرتضي
رياحی حسين
رياحی صدری
زارع فرخ
زعيم سيامك
زمانپور قاسم
ساری علي
سپرغمی غلامرضا
ستوده فرزاد (امير جنوب)
سجاد فريدون
سليمانی مجتبي
سليمی ابوالفضل
سمنانی فرامرز
سراج فرهنگ
سراج فريدون
سريع القلم فريد
سهيلی سهيل (يوسف گرجي)
سينا احمد شرهانی نژاد اسعد
شكری قربانعلي
شمس برهان صلاح الدين
شيرانی اسد
شيرعلی فوری ايرج
صابر داريوش
صادقی عبدالرضا
صراف زاده قاسم
صميمی بهبهانی كامران
ضرغامی رهام
عالی پور شاپور (امين)
عالی پور نوذر
عبدمنافی ضياء
عباسی فر سيروس
عدلو كاظم
عطايی حسين
علی آبادی فريدون
علی زاده علي
علی ملايری تورج
عماره ابراهيم
غفوری بهروز
غفوری روزبه
فاضلی حسين
فتاحی بيژن
فتحی بهروز
فتحی يدالله
فرادتی كامران
فرجاد فروهر (فرخ)
فرزاد فرامرز
فرهادی محمد (رالا)
فريدون شمال
فردوس احمد (حيدر)
فردوس علی (بابك)
قادر (صلاح انبار)
قاضی زاده ناصر
قدك بهرام
قربانی داوود
قريشوندی صفر
قماشی اميد
قماشی منصور
قنبرزاده اسكندر
كاويانی تاش تيمور
كاشانی محمد
كاظم
گرگی پور محمود
گوگوشويلی بهناد
لسانی فرج الله (فريبرز)
مازندرانی هاشم
مالك تهران
محمدپور حجت (اميرجنوب)
محمدی پيروت (اسماعيل)
محمدی رسول (محمد)
محمديان حشمت رضا
مدرسی وريا
مدی مسعود
مردانی خليفه (ابراهيم)
مرزان كلاهی صادق
مزدايی كامران
مسعودي محمد علي
مسيحا قدرت
مشاعری علي
معادی محمد
معادی مصطفي
معمارنژاد محمدعلي
مكارم شيرازی مصطفي
ملك محمدی مصطفي
منافی روزبه
منصور كامران (منوچهر)
جلسه يادبود كامران
موسوی سيدصادق
مهدي
مهرپور مهرداد
مير آويسی عبدالله (عبه سنندج)
ميرحسينی رضا
ميرهاشمي
ناصرنژاد ذبيح الله
نقدی اصغر
نوذری كيومرث
نورمحمدی خيرنساء (منير)
نوروزی عيدی محمد
وثوقی محمدرضا
همتيان غلام
يزدان پناه صادق
يزدانی بهزاد
يزدانی سيروس
يقينی اصغر
يقينی جواد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر