بردگان شرکت های IT ، تحقیقی در باره شرکت Foxconn

شرکت Foxconn یکی از بزرگترین تولید کننده های بخش IT در جهان است؛ که تنها در چین یک میلیون و 300 هزار نفر با آن کار می کنند و تولیدات مختلفی را از جمله تلفن، کامپیوتر تا کامپیوترهای کوچک دستی , Tablet PCs برای شرکت های معتبر جهانی که تقریبا همه آن را می شناسند، تولید می کنند. از جمله این شرکت های بزرگ می توان از, HP, Nokia, Motorola, Sony یا Apple نام برد؛ که مدرن ترین دستگاه های امروزی از جمله   I-Pone را در بردارد. به طور کلی 60% تمام تولیدات IT جهان در چین تولید می شود.
شرکت Foxconn جزو گروه مترو است که در تمام جهان با شرکت هایش حقوق کارگران را زیر پا می گذارد. مرکز فاکسکون در شانگهای قرار دارد که مدل ساتورن و مدیا مارکت را برای ترکیب بازارهای الکترونیک چین الگو قرار داده است، این دو نیز جزو گروه مترو هستند. تنها در منطقه آزاد تجاری شنسن، 300 هزار کارگر چینی برای فاکسکون کار می کنند. در این شرکت های عظیم IT شرایط کار آن قدر سخت است که کارگران را وادار به خودکشی می کند و آن ها خود را از طبقات بسیار بالا ، به پائین پرت می کنند بنحوی که در سال 2009 ده کارگر فاکسون در مونگ کونک در شمال هنگ کنک جان خود را به این طریق از دست داده اند و اکنون برای جلوگیری از آن، دورتا دور ساختمان عظیم آن را در نزدیک زمین توری زده اند تا مانع مرگ کارگران شوند.
شرایط کار در فاکسکون بسیار بد و فشار آن قدر زیاد و دستمزدها آن قدر پایین است که کارگران که معمولا از مناطق روستائی و هزارها کیلومتر دورتر برای کار آمده اند، بصورت فله ای هر 100 نفر در یک سالن با تخت های چند طبقه می خوابند و زندگی برایشان در کار کردن و چند ساعتی خواب برای تمدید قوا جهت کار بعدی خلاصه می شود. به این طریق کارگران را از زندگی در اجتماع جدا و ایزوله می کنند. در مرکز فاکسکون در شهر خوارزJuarez  مکزیک 300 کارگر را فقط بخاطر این که حاضر نشدند به اضافه کاری بیش از حد توان شان تن بدهند، از کار اخراج کردند. یا در مرکز فاکسکون در شهر گوادالاخارای مکزیک با نقض قانون کار مکزیک، علاوه بر فشار فوق العاده کار زنجیره ای، 50 کارگر را حتی بدون پرداخت غرامت بازخرید اخراج کردند.
تولید  I-Poneدرهنان انجام می گیرد. کارگران درسالن های نیمه تمام که هر آن خطر ریزش و مدفون شدن کارگران وجود دارد بکار گمارده شده اند. شیوه کار در کارخانه نظامی است. کارگران برای اشتباه در کار تنبیه می شوند که از عذرخواهی رسمی کتبی شروع می شود. کارگرانی که تازه استخدام می شوند اول تحت آمورش مقررات نظامی قرار می گیرند. ساعتها در آفتات نگهداری می شوند و مراسم سلامی نظامی انجام می دهند. به آن ها یاد داده می شود که باید بدون اعتراض و بدون چون و چرا، مقرارات را رعایت کنند. مثلا اگر، کار بصورت تولید اکوردی است و آن ها موفق به انجام آن نشدند باید بدون دریافت دستمزد کار را ادامه دهند و به پایان برسانند. در شیفت کاری حق حرف زدن با کارگران دیگر را ندارند. در اکثر کارخانه های چین حداقل دستمزد رسمی پرداخت می شود که کفاف زندگی کارگر را نمی دهد. شرکت فاکسون با آگاهی به این مساله و با اعلام پرداخت اندکی بیشتر از حداقل دستمزد، به این شرایط مرگبار کار رسمیت می دهد.
هم چنین در کارخانه های جدیدی که در استان هنان ساخته شده، دستمزدها خیلی از حداقل دستمزد مثلا در شنسن  پایین تر است. این کارگران که آی- فون را تولید می کنند مجبورند برای زندگی و خوراک از خوابگاه و غذای بی کیفیت کارخانه استفاده کنند و بخشی از دستمزد خود را دوباره به شرکت برگردانند بنحوی که در پایان ماه با وجود ده ها ساعت اضافه کاری  که گاه به 80 ساعت در ماه می رسد که از نظر قانون کار ممنوع است، برایشان تنها 950CNY  یا حدود 109 یورو باقی می ماند.
مرخصی سالانه کارگران در چین بین 5 تا 7 روز است که معمولا کارگران آن را برای جشن آغاز سال نو و بودن با فامیل می گذارند. این 7 روز مرخصی حتی برای دیدار از خانواده نیز کافی نیست زیرا کارگران باید هزاران کیلومتر راه را بروند و بگردند. معمولا این کارگران اگر مجرد نباشند کودکانی دارند که با پدر بزرگ و مادربزرگ هایشان در روستا زندگی می کنند و فقط همین چند روز می توانند پدر یا مادر و یا هردو را باهم ببینند.
کارگران برای تامین مخارج خانواده مجبورند به اضافه کاری توان فرسا تن دهند. کارفرما اما پرداخت پول اضافه کاری را به بعد از برگشت کارگران از تعطیلات موکول می کنند تا مبادا کارگران از برگشت منصرف شوند یا در جایی بهتر به جستجوی کار بروند. تازه محاسبه را طوری انجام می دهند که پرداخت به کارگر از میزان اضافه کاری انجام شده بسیار کمتر است و کارگران راهی هم برای اعتراض ندارند و بالاجبار به آن تن می دهند. طبق نوشته نیورک تایمز اپل با فروش هر آی- فون که توسط این کارگران تولید می شود، و اکنون قیمت آن 600 دلار است بطور خالص 360 دلار سود می برد. بدین طریق که قیمت مواد اولیه مساوی 187 دلار است. مخارج دیگر 46 دلار است. و حدود 7 دلار هم برای هر آی- فون به کارگر دستمزد پرداخت می شود. بقیه 600 دلار همان سود کارفرما است. حساب کنید در سال کارگران چینی چند آی- فون برای اپل تولید می کنند و با سود یا بدرستی ارزش اضافی 360 دلار برای هر واحد کالای تولیدی، چقدر اپل از استثمار کارگران تغذیه می کند و پروار می شود و چگونه با کشیدن شیره جان کارگران سرمایه متورم می شود.
این حکایت یعنی حداقل دستمزد بخور و نمیر یا حتی کم تر، اضافه کاری های اجباری، شدت کار فوق العاده بالا، شرایط کار بد، کنترل شدید کارگران، اخراج های دلبخواه  کارفرما حتی بدون پرداخت غرامت، بازخرید کردن سالانه کارگران و امضای قرار داد جدید با حداقل دستمزد و ندیده گرفتن سابقه کاری کارگران و قراردادهای موقت کار و ...  در همه کشورهای جهان سرمایه داری و به ویژه در کشورهای کم تر توسعه یافته یا تازه توسعه یافته کم و بیش جریان دارد نمونه گویای آن برای ما شرایط کار و زندگی کارگران در ایران است.
*- منبع
Presente شماره 4 / 2011 و شماره 3/ 2010

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر