اخباروگزارشات کارگری7اسفندماه1390

- پوسترسندیکاهای فرانسوی بمناسبت برگزاری شب همبستگی با کارگران ایران
- بهنام ابراهیم زاده به معالجه فوری نیاز دارد
- اعتصاب کارگران شهرداری شوشتربدلیل حقوق معوقه شان
- تأمین اجتماعی متعلق به کارگران است/ بازنشستگان منتظر پرداخت عیدی هستند
- فشار کمرشکن گرانی بر دوش مردم
- آیا وعده 2.5 میلیون شغل محقق شد ؟
- کارمندان فرودگاه فرانکفورت اعتصاب می کنند
*******
پوسترسندیکاهای فرانسوی بمناسبت برگزاری شب همبستگی با کارگران ایران
بهنام ابراهیم زاده به معالجه فوری نیاز دارد.
طی هفته گذشته خانواده بهنام ابراهیم زاده در تماسی که با او داشتند مطلع شدند که بهنام درخواست کرده بود به او اجازه داده شود برای معالجه به خارج از زندان برود اما مسئولین زندان همچنان در آزار دادن و اذیت کردن زندانیان با درخواست بهنام ابراهیم زاده مخالفت کرده و اعلام کردند در بهداری زندان رسیدگی خواهند کرد .اما همه می دانیم که نه تنها بهداری زندان امکانات معالجه را ندارد بلکه به طور قطع قصد معالجه هم ندارند . در حال حاضر گوش و بناگوش بهنام به شدت دچار عفونت و تورم شده است و آنقدر شدت دارد که او به طور دائم دچار سردرد است ،برخی اوقات شدت درد به اوج می رسد و تاب و تحمل بهنام را از بین می برد .
 تنها جرم بهنام حمایت از کودکان کار و خیابان و عضویت در شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری در جهت کسب حقوق کارگران است ،او را به بهانه های واهی و دروغین دستگیر ،محاکمه و زندانی کرده اند.
 ما خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط او و تمامی کارگران زندانی هستیم . می خواهیم هر چه زودتر بهنام برای معالجه به یکی از بیمارستانهای بیرون زندان اعزام گردد .
اعلام می داریم مسئولیت ادامه ی آزار و اذیت و وارد شدن هر گونه ضایعه ی جسمی و روحی به بهنام ابراهیم زاده بر عهده ی مسئولین زندان و قضائی مربوطه است .
کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری-4/12/1390
اعتصاب کارگران شهرداری شوشتربدلیل حقوق معوقه شان
دوگزارش فارس بتاریخ 7اسفندماه،تحت عناوین(کارگران شهرداری شوشتر به سر کارشان بازگشتند)و(مشکلات کارگران شهرداری شوشتر؛ بهانه‌ای برای تبلیغ کاندیداها)ازاعتصاب کارگران شهرداری شوشتروعدم جمع آوری زباله ها ازسطح شهرطی چند روزگذشته خبرمی دهد.
بخش هایی ازاین دوگزارش:
-شهردار شوشتر آرش دور در جلسه فوق‌العاده شورای شهر شوشتر که به منظور بررسی مشکلات کارگری به وجود آمده تشکیل شده بود اظهار داشت: کارگران شهرداری شوشتر به سر کار خود بازگشته و تنظیف معابر این شهر آغاز شده است.
- بسیاری از مردم با اطلاع کامل از این مشکل حقوق کارگران شهرداری شوشتر با بردباری مشکلات به وجود آمده متاثر از این اعتصاب را تحمل کردند ولی برخی فرصت‏طلبان در این ماجرا در میان معرکه نرخ‏های تبلیغاتی خود را تعیین کردند.
- رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر در این باره می‏گوید: مشکل کارگران شهرداری شوشتر برطرف نشده است و همچنان حقوق‏های معوق کارگران پرداخت نشده است.
نظر حسین‏زاده درباره اخباری که مبنی بر رفع این مشکل منتشر شده است، خاطرنشان می کند: برخی در حال جوسازی در این‌باره هستند که مشکلات موجود برطرف شده است ولی این خبر کذب محض است. شهرداری شوشتر بیش از شش ماه حقوق معوق دارد.
تأمین اجتماعی متعلق به کارگران است/ بازنشستگان منتظر پرداخت عیدی هستند
بازنشستگان به عیدی و همسان‌سازی حقوق حساس هستند و اگر نظر آنها تا پایان سال تأمین نشود هر اتفاقی بیافتد مسئول آن مسئولان نظام و از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه سهامدار اصلی تأمین اجتماعی کارگران هستند و این صندوق متعلق به آنهاست، گفت: بازنشستگان همچنان‌ منتظر پرداخت عیدی هستند.
 علی‌اکبر خبازها در گفت‌وگو با فارس بتاریخ 7اسفندماه، در واکنش به اظهارات اخیر موسویان، سرپرست صندوق تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه صندوق‌های بیمه‌ای متعلق به کارفرمایان است اظهار داشت: وقتی که ۲۰ درصد از حقوق کارگر به عنوان حق بیمه کسر و به صندوق واریز می شود چطور صندوق‌های بیمه‌ای متعلق به کارفرمایان است.
وی با اشاره به اینکه صاحب اصلی صندوق‌های بیمه کارگران هستند، گفت:‌ کارفرما از حقوق کارگر کسر و حق بیمه پرداخت می‌کند بنابراین بیش از ۹۷ درصد از سهام تأمین اجتماعی برای کارگران و کارفرمایان فقط ۳ درصد در این سهام نقش دارند.
 
رئیس کانون بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی با اشاره به اینکه فعلاً منتظر عیدی هستیم گفت: بازنشستگان به عیدی و همسان‌سازی حقوق حساس هستند و اگر نظر آنها تا پایان سال تأمین نشود هر اتفاقی بیافتد مسئول آن مسئولان نظام و از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
بنا بهمین گزارش ، بازنشستگان تأمین اجتماعی انتظار دارند عیدی آنها دوبرابر حداقل حقوق کارگران شاغل پرداخت شود که شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این انتظار گفته است؛ بازنشستگان به غیر از انتظار کار دیگری نمی‌توانند کنند. باید منتظر باشند.
فشار کمرشکن گرانی بر دوش مردم
تورم رسمی 25 درصد می باشد و این به معنای آن است که یک خانواده بنابر ارقام رسمی حداکثر 150هزارتومان یارانه دریافت کرده و در همین زمان 225 هزار تومان به دلیل تورم قدرت خرید خود را از دست داده است
در حالی که هنوز دولت قیمت ها را به عنوان موج دوم کاهش یارانه ها افزایش نداده است، فشار تورمی در دو ماه گذشته بر مردم کمرشکن بوده است.
 به گزارش بازتاب بتاریخ 7اسفندماه ،افزایش شدید اقلام خوراکی در ماه های اخیر به حدی بوده است که برخی تولیدکنندگان به صورت هفتگی قیمت ها را افزایش داده اند، به نحوی که لبنیات در ماه های اخیر 25 درصد، گوشت قرمز 30 درصد و گوشت سفید 33 درصد افزایش یافته است.
افزایش قیمت ها در حوزه پوشاک، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و لوزام یارانه ای و ارتباطی نیز کمتر از مواد خوراکی نیست.
 در این شرایط دولت با انکار افزایش قیمت ها، از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر می دهد که طی آن قیمتهای بنزین، برق، گاز، آب و سایر سوخت ها دچار رشد تصاعدی قیمت خواهند گردید.
اکنون خانواده ای که نفری تنها 45 هزار تومان یارانه دریافت می کند و دست کم دو سوم از این مبلغ را باید بابت هزینه های مستقیم انرژی و حمل و نقل پرداخت کند، با فشار کمرشکن گرانی سایر کالاها مواجه شده و به جای آن که وضعیت وی پس از هدفمندی یارانه ها بهتر شود، قدرت خریدش کمتر گردیده است، نگرانی از این دارد که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، نرخ تورم از 25 درصد رسمی و 40 درصد واقعی، به بالاتر از 50 درصد برسد.
 با توجه به آن که بانک مرکزی هزینه یک خانوار را حدود 900 هزار تومان در ماه اعلام کرده است و سرانه تعداد افراد در خانوار بین سه تا چهار نفر می باشد، یارانه دریافتی توسط یک خانوار بین 135 هزار تومان تا 180 هزارتومان می باشد و در همین زمان تورم رسمی 25 درصد می باشد و این به معنای آن است که یک خانواده بنابر ارقام رسمی حداکثر 150هزارتومان یارانه دریافت کرده و در همین زمان 225 هزار تومان به دلیل تورم قدرت خرید خود را از دست داده است. بنابراین سطح رفاه این خانواده، کاهش داشته است.
آیا وعده 2.5 میلیون شغل محقق شد ؟
در حالي كه بر اساس روند سالهاي گذشته، نرخ بيكاري پاييز به طور معمول كمتر از تابستان و بهار است، اما در سال جاري با وجود وعده ايجاد 2.5 ميليون شغل، اين روند معكوس شده و نرخ بيكاري افزايش يافته است.
به گزارش مورخ7اسفندماه خبرنگار اقتصادي مشرق، وقتي نرخ بيكاري بهار امسال 12.3 درصد اعلام شد و اين عدد در تابستان به 11.1 درصد رسيد،  مسوولان دولتي تلاش كردند تا اين كاهش نرخ بيكاري را به حساب تلاشهايشان براي ايجاد شغل و تحقق وعده ايجاد 2.5 ميليون اشتغال جديد در سال جاري بگذارند، اما با كمال تعجب و بر خلاف روند سالهاي گذشته، نرخ بيكاري در پاييز نسبت به تابستان افزايش يافته‌است.
همين باعث شده كه وزير كار در مواجهه با سوالي درباره علت وقوع اين اتفاق، بگويد:" من از اين رويداد تحليلي ندارم!" و همچنین وی در خصوص آمار اشتغال ايجاد شده در کشور نيز، گفته: آمار دقيقی در اين موضوع ندارم و اظهارنظر نيز نمیکنم .
مشاهده استانهاي داراي نرخ بيكاري تك رقمي نيز نشان مي‌دهد تعداد آنها از 14 استان در تابستان سال جاري به 12 استان در پاييز رسيده كه نشان دهنده افزايش نرخ بيكاري است.
همچنين در تابستان سال جاري بيشترين نرخ بيكاري در استان فارس با رقم 19.1 درصد ثبت شده بود اما اين رقم در پاييز ركورد 20.1 درصد را در كرمانشاه ثبت كرده است.
بر اساس اعداد اعلام شده توسط مركز آمار ايران، در فصل پاييز بيش از دو ميليون و 670 هزار نفر در كشور بيكار بوده‌اند، اين در حالي است كه مركز آمار ايران داشتن شغل براي يك ساعت در هفته را اشتغال كامل مي‌داند. در واقع مي‌توان به سادگي فهميد كه اين شيوه محاسبه چقدر غير واقعي است، چون هيچ كس در كشور نمي‌تواند با يك ساعت كار در هفته حتي يكساعت هم گذران زندگي كند!
سال گذشته كه دولت وعده ايجاد 1.6 شغل را مطرح  و تا پايان سال هم از آن دفاع كرد، بيشترين نرخ بيكاري در كشور تجربه شد. با وجود اين كه دولت معتقد بود تمام مستندات اشتغال‌هاي ايجاد شده موجود است، اما نرخ بيكاري هر چهار فصل سال گذشته از همه فصول سالهاي 84 تا 88 بيشتر بود و ركورد 15.4 درصد براي بيكاري فصل تابستان نيز ثبت شد.
با اين كه سال جاري دولت اعلام كرده كه قصد دارد 2.5 ميليون شغل ايجاد كند، اما روند نرخ بيكاري حاكي از افزايشي شدن است. ضمن اين كه با وجود باقي ماندن حدود سه هفته تا پايان سال، تا كنون هيچ آمار رسمي از تعداد شغل‌هاي ايجاد شده توسط دولت اعلام نشده تا بشود اين تعداد را با سالهاي گذشته مقايسه كرد.
کارمندان فرودگاه فرانکفورت اعتصاب می کنند
اعتصاب در فرودگاه فرانکفورت از ساعت ۹ یکشنبه شب به وقت آلمان از سرگرفته می شود و احتمالا به مدت پنج روز ادامه می‌یابد.
سندیکای کارمندان این فرودگاه جمعه شب اعلام کرده بود که مذاکره با مدیران درباره افزایش دستمزد و کاهش ساعات کار بی‌نتیجه بوده است.
منبع:یورونیوز26فوریه2012
هفتم اسفندماه1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر