گزیده ای از اخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 25

تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی
رویدادهای احتماعی و تاریخی
در گرامیداشت 24 سالگرد جانباختن  رفقای گردان شوان و بمباران شیمیائی مردم بیدفاع شهر حلبچه
24 سال پیش در روزهای 26- 27 اسفند ماه 1366 مردم بیدفاع شهر حلبچه  مورد بمباران شیمیائی هواپیماهای بمب افکن حکومت  بعث عراق قرار گرفتند. برای برابری زن و مرد، برای دفاع از حقوق کارگران و کودکان،  و برای تامین آزادی و امنیت و رفا ه کارگران و زحمتکشان و بر قراری جامعه و نظام سوسیالیستی "  مبارزه کرده بودیم، متاسفانه اگثریت آنان در یک نبرد نابرابر در تقابل با نیروهای نظامی حکومت اسلامی از دست دادند. و 12 نفر نفر که  اسیر شده بودند، بهد تحمل شکنجه های وحشیانه  و  همچنان در دفاع از آرمانهای والای انسانی کمونیستی خود، در شهر سنندج اعدام شدند. و ...
در این فاجعه ضد انسانی بیشتر از 5 هزار نفر قتل و عام شده و در دم جان خود را از دست دادند. در این واقعه حنایتکارانه نیز رفقای همرزم و کمونیستم " گردان شوان " که سالهای سال دوش بدوش همدیگر در برابر نیروهای ارتجاع بورژوا  اسلامی حاکم در ایران در دفاع و برای مادیت بخشیدن به " آزادی، برابری،
یاد و خاطره  گردان شوان و مردم قتل و عام شده شهر حلبچه، همیشه گرامی داشته خواهد، شد. یاد شان گرامی باد!
اعتراضات و اعتصابات کارگری
اعتصاب کارگران سد گاوشان کامیاران/ بنا بر خبر رسیده از کامیاران، روز چهارشنبه 24 اسفندماه 1390 کلیه کارگران و پرسنل شاغل در پروژه سد گاوشان کامیاران در اعتراض به عدم دریافت 6 ماه حقوق و دستمزد خود دست از کار کشیده و اقدام به اعتصاب نمودند. اعتصاب کارگران سد گاوشان بطور متحدانه و تا ساعت 16 عصر روز چهارشنبه ادامه داشت. سرانجام کارفرما و مدیریت پروژه احداث این سد وادار به عقب نشینی و قبول بخشی از مطالبات کارگران شدند و به آنان اعلام گردید، ظرف سه روز آینده مبالغ مربوط به 3 ماه از حقوق و دستمزدهای آنان و همچنین عیدی و سنوات سال گذشته کارگران پرداخت خواهد شد. کارگران و پرسنل شاغل در پروژه سد گاوشان کامیاران اعلام کردند چنانچه در موعد مقرر این بخش از مطالبات آنان پرداخت نگردد مجددا دست به اعتصاب خواهند زد.
اعتصاب کارگران پروژه مسکن مهر در شهر بانه/ به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، کارگران پروژه مسکن مهر در شهر بانه در اعتراض به عدم دریافت دستمزدهای خود روز25 اسفندماه 1390  دست به اعتصاب زدند. در ادامه گزارش آمده است که،  کارگران پروژه مسکن مهر شهر بانه بیش از سه ماه است که دستمزد دریافت نکرده اند. این بخش از پروژه‌ مسکن مهر در انتهای "بلوار سردشت و جنب کلانتری 12" شهر بانه قرار دارد. در این قسمت از پروژه‌ مسکن مهر در مجموع سه گروه کارگر ساختمانی کار می کنند که دو گروه آنان در تاریخ 24 بهمن ماه دست از کار کشیدند و گروه سوم نیز از تاریخ 25 اسفندماه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود اعتصاب کرده و اعلام داشته اند تا کلیه حقوق خود را دریافت نکنند به کار باز نخواهند گشت.
دستگیری و زندان و شکنجه فعالین کارگری و اجتماعی
برگزاری دادگاه شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا/ روز چهارشنبه 25 اسفندماه 1390 جلسه دادگاه دو فعال کارگری "شریف ساعدپناه و مظفر صالح نیا" از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران در شعبه یک دادگاه اسلامی رژیم در سنندج برگزار گردید. در این جلسه وکیل شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا دفاعیه و مستندات خود را ارائه نمود. دادگاه اعلام کرد نتیجه تصمیم دادگاه بعدا به اطلاع شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا خواهد رسید.
ضمن محکوم کردن محاکمه شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا اعلام میکنیم که " اتهامات وارده " بر این دوستان، بی اساس می باشد. و اینها هیچ گونه جرمی بجز دفاع از منافع کارگران مرتکب نشده اند. فشار نیروهای انتظامی بر شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا، کاملا برنامه ریزی شده و جهت ایجاد و دامن زدن به چو و فضای خفقان و تحت فشار قرار دادن فعالین کارگری و  دیگر جنبشهای آزادیخواهانه و برابری طلبی اجتماعی در آستانه سال نو و تحت الشعاع قرار دادن برگزاری مراسمات روز جهانی کارگر که در شهر سنندج یک سنت جا افتاده است، می باشد. باید به هر شیوه ممکن در صفی متحد و همبسته در برابر این فشارها ایستاد و آنرا خنثی نمود و نگذاشت بر تدارک و برگزاری مراسمات روز جهانی تاثیر بگذارد.
دستگیری پدرام نصرالهی / بر اساس خبر رسیده از سنندج، پدرام نصرالهی روز پنج‌شنبه 25 اسفند ماه 1390  ساعت 14 به اداره‌ی اطلاعات ستاد خبری سنندج احضار و بازداشت گردید.
گرامیداشت 8 مارس روز جهانی زن در سنندج
اطلاعیه فراخوان کمیته برگزار کننده 8 مارس و گزارش تدارک برگزاری مراسم و  سرکوب مراسم 8 مارس در سنندج توسط سرکوبگران اسلامی، همراه میباشند که بسیار گویا ست، لازم به توضیح دیگری نیست.  نشر آن کافی است.
اطلاعیه فراخوان کمیته برگزاری 8 مارس 2012 در شهر سنندج 
اعلام میکند که روز ۱۸ اسفند مصادف با ۸ مارس ۲۰۱۲ روز جهانی زن مراسم این روز را در خیابان فردوسی از سه راه نمکی شروع و به طرف میدان انقلاب برگزار میکند .لذا ازتمامی زنان ومردان اقشار مختلف جامعه دعوت میشود به این مراسم به پیوندند وبا حضور خود در هرچه با شکوهتر برگزار شدن این مراسم ما را یاری کنند./ زمان برگزاری ۵:۳۰عصر روز پنج شنبه/ زنده باد دنیای آزاد و برابر زنده باد ۸ مارس/ کمیته برگزاری ۸مارس ۲۰۱۲ شهر سنند ج
  بنا به فراخوان کمیته برگزاری مراسم 8 مارس،  از چند روز   قبل از  روز 8 مارس ، مبارزین برابری طلب شهر سنندج به اشکال مختلف از جمله با پخش تراکت و اطلاعیه به استقبال ۸ مارس روز جهانی زن رفته و از مردم مبارز این شهر درخواست کرده بودند تا در این مراسم علنی شرکت نمایند که با استقبال گسترده مردم سنندج مواجه گردید. این فراخوان در حالی با استقبال وسیع مردم واقع شد که از صبح پنجشنبه 18 اسفند مطابق 8 مارس فضای امنیتی و نظامی شدیدی بر شهر سنندج حکفرما بود و اکثر خیابان ها و معابر اصلی منتهی به میدان اقبال از سوی نیروهای انتظامی و لباس شخصی رژیم تحت کنترل بودند. مطابق با این فراخوان از ساعت پنج بعدازظهر، مردم گروه گروه از نقاط مختلف شهر به طرف خیابان فردوسی رهسپار شدند. مراسم در ساعت پنج و چهل دقیقه عصر پنجشنبه با پخش اطلاعیه ها و تراکت های مختلف در گرامیداشت ۸ مارس در میان مردم حاضر و با فریاد شادی و خوشحالی جمعیت و سردادن چندین شعار انقلابی آغاز گردید. نیروهای رژیم که قبل از برگزاری مراسم در خیابان فردوسی مستقر شده بودند ضمن درخواست کمک از گارد ویژه و نیروی ضد شورش، معترضین را مورد حمله وحشیانه خود قرار دادند. هنوز چند دقیقه از آغاز مراسم نگذشته بود که صدها تن از نیروهای ضد شورش با باتوم و گاز فلفل به جمعیت تظاهرکننده حمله ور شدند. در ادامه مراسم، مردم معترض و مبارز به ویژه جوانان با نیروهای سرکوبگر رژیم درگیر شدندنیروهای رژیم با استفاده از زور و سرکوب توانستند جمعیت حاضر در این تظاهرات عظیم را که از خیابان فردوسی تا میدان اقبال شهر سنندج امتداد یافته بود، سرکوب و متفرق نمایند.  و  حدودا  10 نفر از شرگت کنندگان " سوسن رازانی ، کیومرث بهشتی زاد، فرزاد احمدی ، پدرام نصر اللهی ، ادیب سوره بومه، سنور حبیب زاده و پرستو آخرتی  "  را باز داشت نمودند. و ...
خلاصه ای از بیانیه جمعی از مردم مبارز شهر  مریوان در محکومیت حکم اعدام " زانیار و لقمان مرادی "
جمعی از مردم مبارز شهر مریوان با صدور بیانیه ای ضمن شرح چگونگی کشتار عوامل رژیم در 14 تیرماه سال 88 و دستگیری "لقمان و زانیار مرادی" و صدور حکم اعدام علیه این دو تن، ضمن محکوم کردن این نقشه رژیم خواستار لغو حکم اعدام آنان شدند.
در بخش هایی از این بیانیه آمده است، شکی نیست که حکم اعدام علیه این دو زندانی سیاسی و اعدام آنان در ملاء عام و در مقابل چشم شهروندان و کودکان و نوجوانان، در وهله اول حکمی است برای اشاعه انتقام جویی و هدف عمومی و اساسی تر، قتل عمد برنامه ریزی شده انسان ها توسط جمهوری اسلامی، ایجاد رعب و وحشت در جامعه و گسترش فرهنگ آدم کشی و قصاوت و خونریزی و بی ارزش نشان دادن جان انسان ها و همچنین بی حرمتی و دستکم گرفتن شهروندان مبارز و آزادیخواه و برابری طلب مریوان است که سابقه و تاریخ درخشانی در مبارزه علیه جمهوری اسلامی مخصوصا در اعتصاب عمومی در خصوص مسئله اعدام غیر انسانی شوانه قادری و فرزاد کمانگر داشته اند. در پایان این بیانیه آمده است، اعتراض به حکم این دو نفر، دفاع محکمی است از حقوق و حرمت همه اهالی شهر. چشم امید تمامی مردم عدالتخواه و آزادیخواه به اعتراض و اقدامات شما دوخته شده است. باید تلاش کرد روز اجرای حکم را به روز مبارزه و اعتراض علیه آدمکشان جمهوری اسلامی تبدیل کرد. از شما مردم مریوان انتظار می رود قبل از اینکه فاجعه انسان های وارسته همچون فرزاد کمانگر تکرار شود جلو آن را بگیرید و بدانید که این اقدام انسانی شما ماندگار و جاودانه خواهد ماند.
18 مارس 2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر