سیمای سوسیالیسم: گزارشی کوتاه در مورد کارگران اجاره ای در سوئد

سوانح کاری در میان کارگران اجاره ای نسبت به کارگران سابر حوزه های کار و تولید  در سوئد، به شدت افزایش یافته است. این گروه  از کارگران توسط شرکت های اجاره دهندۀ کارگر موسوم به  شرکت های آدم فروش در اختیار صاحبان سرمایه  جهت کار و استثمار شدن در قلمرو های مختلف کار و تولید، گذاشته  می شوند. شرکت های مزبور در ازاء اجارۀ این کارگران بخش بیشتر دستمزد آنان را تصاحب می کنند.
 عدم آشنایی لازم و کافی این کارگران به نوع کاری که طی آن استثمار می شوند.  فقدان وسایل و تجهیزات ضروری ایمنی در هنگام کار و همچنین نبود نهاد  یا افراد مسئول در زمینۀ نظارت بر شرایط محیط کار شان، به عنوان عوامل  اصلی سوانح روزافزون کاری بین این کارگران از جانب ادارۀ محیط کار سوئد برآورد شده است.

از یک سوشرکت های آدم فروش که طرف اصلی قرارداد کاری با این کارگران هستند نه فقط در فکر ایمنی شرایط کار آنان نمی باشند بلکه اصلاً برایشان مطرح نیست که آیا کارگر یا کارگرانی را که به صاحب سرمایه یک قلمرو معین کار و تولید اجاره می دهند برای آن حوزۀ کار و تولیدی دانش و تجربۀ لازم را دارند یا خیر. از سوی دیگر سرمایه دار یا کارفرما نیز به عنوان اجاره کنندۀ این کارگران  و معاف از پرداخت هر گونه بیمه بیکاری، بیماری، بازنشستگی یا هر غرامت و حق و حقوق دیگر کارگران، هیچ گونه مسئولیتی  نه تنها در  رابطه با موارد سه گانۀ فوق که در هیچ زمینۀ دیگری بر عهده نمی گیرد. زیرا طرف قراردا د این کارفرمایان شرکت های آدم فروش هستند و مبالغ پولی که به ازاء هر بردۀ مزدی به شرکت مزبور به عنوان اجاره بهای آنان پرداخت می شود، بعد از کسر بخشی از آن توسط این شرکت  به عنوان دستمزد به کارگر اجاره ای پرداخت می گردد.
در این روش  استثمار نیروی کار بردگان مزدی که در واقع شکلی از اعمال بربریت مدرن سرمایه است، با هدف صرفه جوئی در هزینه تولید و کسب سود انبوه تر، تمامی امکانات معمول ایمنی محیط کار سلاخی می گردد و نتیجه آن وقوع متوالی حوادث مرگبار برای توده های کارگر است.
سیمای سوسیالیسم
مارس 2012
منبع: کانال 1 تلویزیون سراسری سوئد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر