اسپانیا در آستانه دور جدید اعتصاب های کارگری

اتحادیه های کارگری و دانشجویان اسپانیا خود را برای برگزاری یک اعتصاب عمومی و سراسری در روز پنجشنبه علیه طرح تغییر قانون کارآماده می کنند.

در پی تشدید بحران اقتصادی، دولت اسپانیا هم تلاش می کند تا مانند دیگر کشورهای اروپایی، با کاستن ازحقوق و مزایای مزدبگیران، امکان سودآوری سرمایه را تضمین کند. این امر، با مخالفت شدید سندیکاهای کارگری مواجه شده است. آقای توکسو، رهبر اتحادیه “کمیسیون کارگران“، توجیه های دولت برای اصلاح قانون کار را تبلیغاتی سیاسی می داند که می کوشد جامعه را به خواب و بی عملی بکشاند.
اعتصاب روز پنجشنبه، اولین اعتصاب عمومی از زمان به قدرت رسیدن ماریانو راخوی، نخست وزیر حزب محافظه کار مردمی به شمار می رود.
طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در اسپانیا بیست و سه درصد است. طرح اصلاح قانون کار امکان بیشتری را برای کارفرمایان در جهت کاهش دستمزد و اخراج کارگران، فراهم می کند.
روز چهارشنبه، نمایندگان اتحادیه های کارگری، طی درخواستی از پارلمان اسپانیا خواستند تا مفاد پیش نویس قانون جدید کار را به نفع کارگران تغییر دهد. همزمان اعضای چند سندیکا که در مقابل پارلمان تجمع کرده بودند، ماریانو راخوی را تهدید کردند که در صورت تصویب قانون جدید کار، دولت وی پیش از تابستان سقوط خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر