اخباروگزارشات کارگری21فروردین ماه1391

- کارگران کارخانجات صنایع فلزی امروز نیز به اعتصاب خود ادامه دادند
-   خواسته ما صنفی است، مسئولین موظف به رسيدگي هستند
- تعویق حقوق کارگران کارخانه شیشه و بلور "نوری تازه"
- اخراج 5 تن از کارگران کارخانه احیا صنعت سنندج
- تعطيلي كارخانه نويد منگنز اصفهان و بیکاری150کارگر
- عملیات نجات کارگران معدن در پرو با کندی به پیش می رود
کارگران کارخانجات صنایع فلزی امروز نیز به اعتصاب خود ادامه دادند
متن تصمیات سازمان صنایع استان تهران در مورد رسیدگی به خواستهای کارگران
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران کارخانه های صنایع فلزی شماره 1 و 2 وارد سومین روز خود شد. این کارگران پس از تجمع دیروز خود در مقابل نهاد ریاست جمهوری در حالی به اعتصاب شان ادامه دادند که امروز قرار بود نماینده های آنان در جلسه ای در سازمان صنایع با حضور نماینده کارفرما و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران شرکت کنند اما این نماینده ها وقتی به سازمان صنایع رسیدند به آنان اعلام شد جلسه خاتمه یافته است  و صورتجلسه توافق شده را در اختیار  نماینده های کارگران قرار دادند.
کارگران صنایع فلزی اطمینان چندانی به اجرای تصمیمات ذکر شده در صورتجلسه ندارند و به همین دلیل امروز نیز به اعتصاب خود ادامه دادند.
متن صورتجلسه فی مابین مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و نماینده مالک کارخانجات صنایع فلزی به شرح زیر است:
1- تا پایان فروردین ماه سال 91 می بایستی کارفرما نسبت به تسویه حساب با کارگران اقدام نماید.
2- تمدید دفترچه بیمه خدمات درمانی و پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب و تسویه حساب با پیمانکار غذا ظرف 48 ساعت می بایستی صورت پذیرد.
3- ترتیب مذاکره و تسویه حساب با بیمه بازنشستگی 150 نفر به رقم حدود پنج میلیارد ریال ظرف 5 روز اداری می بایستی از طرف کارفرما صورت پذیرد.
4- ترتیب پرداخت سنوات تعداد حدود 100 نفر از بازنشستگان سالهای قبل می بایستی تا 15/2/1391 از طرف کارفرما اقدام گردد.
5- موضوع شکایت کارگران علیه کارفرما و نماینده وی در دستگاه قضایی تا پایان مراحل فوق کان لم یکن خواهد بود.
6- با توجه به بازتاب شب گذشته از حضور کارگران در مقابل نهاد ریاست جمهوری که اثر منفی در رسانه های غرب BBC داشته است تبعات و عواقب آن متوجه کارفرما خواهد بود.
بدیهی است چنانچه موضوعات فوق در موعد مقرر عملی نشود کارفرما و نماینده ایشان مسئول هستند و هرگونه عواقبی از جمله صدور حکم مدیر دولتی و راهکار اقدامات قضایی مبنی بر توقیف اموال و... را از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران را بدنبال خواهد داشت.
صورتجلسه فوق را یدالله صادقی ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، سید مهدی میرخانی معاون سازمان در امور صنایع و اقتصاد، سرپرست اداره حراست و نماینده تام الاختیار کارفرما امضا کرده اند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- 21 فروردین ماه 1391  
   خواسته ما صنفی است، مسئولین موظف به رسيدگي هستند
به گزارش مورخ21فروردین ماه ایلنا،در پي تجمع ديروز - يكشنبه - كارگران صنايع فلزي ايران در مقابل نهاد رياست جمهوري، نماينده  کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران به تشريح مشكلاتشان پرداخت.
براساس این گزارش ،نماینده کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران با اشاره به افزایش مشکلات این واحد تولیدي در ماه‌هاي اخير، اظهار کرد: مشکل اصلی کارخانه مشخص نبودن سهام داران و اعضای هیئت مدیره است.
او که خواست نامش فاش نشود افزود: کارگران صنایع فلزی ایران هشت ماه حقوق، عیدی و پاداش و سایر مطالبات خود را دريافت نكرده‌اند.
او ادامه داد: همچنين به مدت هشت ماه واريز حق بيمه كارگران به حساب تامين اجتماعي به تاخير افتاده است و به همين دليل خانواده‌هاي كارگران با مشكلات بيمه‌اي مواجه شده‌اند.
به گفته اين نماينده كارگران، کارخانه بلاتکلیف است و کسی نیست برای تولید سفارش بگیرد تا کارگران کار کنند.
او افزود: قرارداد کارگران موقت صنايع فلزي تا پایان سال گذشته اعتبار داشته و برای قرارداد سال جدید هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
او با اشاره به تجمع کارگران صنایع فلزی ایران در مقابل ساختمان ریاست جمهوری اظهار داشت: نمایندگان دولت در ساختمان ریاست جمهوری طی نامه‌ای به وزارت صنایع پی گیری مشکلمان را به وزارت صنایع ارجاع دادند.
او ادامه داد: با حضور نمایندگان کارگران صنایع فلزی در وزارت صنایع، آن‌ها پی‌گیری مشکلات و سایر مطالباتمان را به كارگران وعده دادند.
این فعال کارگری با اشاره به این نکته که ما از مرداد ماه سال گذشته به همه ارگانهای ذی‌ربط جهت حل مشکلاتمان مراجعه کرده‌ایم عنوان کرد: تا کنون از اين پی گیری‌هاي مسالمت آميز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
او در خاتمه گفت: خواسته ما صنفی است و مسئولین باید به مشکلات ما رسیدگی کند.
گفتني است کارخانه صنايع فلزي ايران در منطقه شادآباد تهران قرار دارد که از مجموع ۷۲۰ کارگر شاغل در دو فاز اين كارخانه، ۵۰۰ نفر رسمی و مابقی با قرارداد موقت مشغول به كار هستند.
اخراج 5 تن از کارگران کارخانه احیا صنعت سنندج
کارخانه احیا صنعت یکی از زیر مجموعه های کارخانه ایران خودرو در سنندج می باشد که در زمینه ساخت قطعات پلاستیکی خودرو مشغول به فعالیت است.
کارفرمای این کارخانه در اولین روزهای کاری بعد از عید، 5 نفر از کارگران شاغل در این کارخانه در قسمتهای پرداخت، بسته بندی و پرس را که هرکدام از 8 – 3 سال سابقه کار داشتند، به بهانه واهی سهل انگاری در کار اخراج نموده و این در شرایطی است که عیدی امسال کارگران این کارخانه هنوز پرداخت نشده است.
لازم به ذکر است که به دلیل شرایط سخت کار و استفاده از مواد شیمیایی در این کارخانه بسیاری از کارگران دچار بیماری هایی از قبیل آسم، بیماری های پوستی، آلرژی، دیسک کمر، اختلالات شنوایی و.... شده اند. به گونه ای که چندی پیش یکی از کارگران که در قسمت غلتک مشغول بکار بود دچار نقص عضو از ناحیه دست گردید، که هم اکنون در شرایطی بسیار سخت مشغول بکار می باشد. در ضمن به دلیل مقررات سخت گیرانه داخلی کارخانه کارگران برای صرف صبحانه و ناهار مجموعا 30 دقیقه فرصت دارند، که در صورت طولانی شدن این مدت زمان، کارگر خاطی با جریمه روبرو می شود.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-21 فروردین 1391
تعویق حقوق کارگران کارخانه شیشه و بلور "نوری تازه"
نریمان شریف زاده مدیر کارخانه نوری تازه: سال گذشته چهار ماه از حقوق کارگران به دلیل مشکلات مالی پرداخت نشد و این امر موجب بروز تنشهایی نیز شد که در نهایت سهامداران مجبور شدند از جیب خود حقوق کارگران را تا بهمن ماه پرداخت کنند و این در حالی است که حقوق اسفند و سایر مزایای کارگران پرداخت نشده است.
وی افزود: مکاتبات و پیگیریهای فراوانی با سازمانها و ارگانها به خصوص ریاست جمهوری انجام شده که تا کنون به مشکلات این کارخانه رسیدگی نشده است.
وی عنوان کرد: زمزمه افزایش قیمت حاملهای انرژی نیز در سال جاری شاید موجب شود تا سهامداران کارخانه به طور کلی این واحد تولیدی بزرگ را تعطیل کنند.
شرکت "نوری تازه" بزرگترین کارخانه فعال در شهرک صنعتی شمس آباد از نظر تعداد نیروی انسانی و مساحت است.
براساس همین گزارش بنقل ازشریف زاده ،این شرکت با سابقه 14 سال در حال فعالیت است که دو کوره 30 تنی و 150 تنی دارد که به دلیل افزایش قیمت حاملهای انرژی کوره 30 تنی کارخانه تعطیل شده است.
وی با بیان اینکه این کارخانه به دلیل نوع تولید خود جزو واحدهای انرژی بر است گفت: به دلیل تعطیلی کوره 30 تنی از 800 کارگری که در آن فعالیت دارند سال گذشته علیرغم میل باطنی 200 نفر تعدیل نیرو داشتیم.
منبع:مهر21فروردین
تعطيلي كارخانه نويد منگنز اصفهان و بیکاری150کارگر
به گزارش مورخ21فروردین ایلنا،نماینده کارگران سابق كارخانه نوید منگنز اصفهان گفت: بسياري از كارگران اين كارخانه با وجود 16 سال سابقه کاری به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات توليد اكنون بيكار هستند.
بنا بهمین گزارش،حميدرضا كريمي با اشاره به بيكاري 80 كارگر رسمي و 70 كارگر قراردادموقت اين كارخانه، در تشريح دلايل تعطيلي كارخانه نويد منگنز اصفهان گفت: محصولات كارخانه نويد منگنز از خردادماه سال گذشته توسط توليد‌كنندگان دولتي خريداري نشد و در انبارهاي شركت انبار شد.
اين كارگر ادامه داد: در پی انباشته شدن تولیدات كارخانه در انبارها، نامه‌ای به استانداری نوشته شد و طي سه جلسه گفتگوي مدیریت كارخانه و فرمانداری، وعده خريداري محصولات به كارگران داده شد ولي متاسفانه هيچ‌وقت اين وعده‌ها تحقق نيافت.
کریمی ادامه داد: علت اصلی تعطیلی كارخانه نوید منگنز عدم پرداخت يارانه حامل‌هاي انرژي توسط دولت و ايجاد مبلغ هنگفت بدهي به تبع خريداري نشدن محصولات توليدي بود كه در نهايت اين روند به تعطيلي كارخانه در آبان ماه سال گذشته انجاميد.
او ادامه داد: در پي قطع برق كارخانه، جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان زرین شهر گذاشته شد و مدیریت مطرح کرد که باتوجه به افزایش تعرفه‌های قیمت و انرژی ادامه فعالیت کارگران در این شرکت مقرون به صرفه نیست و اگر حمایت از طرف دولت صورت گیرد می‌توان تعرفه واردات منگنز را بالا برد.
عملیات نجات کارگران معدن در پرو با کندی به پیش می رود
به گزارش یورونیوزبتاریخ9آوریل، عملیات نجات نه معدنچی مدفون در یک معدن استخراج فلز در پرو به کندی پیش می رود.
این کارگران که از روز پنجشنبه بر اثر ریزش معدن در عمق دویست متری زیر زمین مدفون شدند، از روز شنبه و با تلاش ماموران امداد به اکسیژن و مواد آشامیدنی دسترسی دارند. یکی از مسئولان این عملیات امداد گفت که در شرایط حاظر، دستکم دو روز برای نجات معدنچیان زمان لازم است. نخست وزیر پرو یکشنبه در محل حادثه حاضر شد و در جریان مراحل اجرایی فرآیند امداد و نجات قرار گرفت.
بیست ویکم فروردین ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر