اخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 27 / تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی

اعتراضات کارگری
-  کارگران شرکت جهاد نصر کردستان / بنا بر گزارش پخش شده،  روز ٣ شنبه ۲۲/ فروردین ماه /١٣٩١ کارگران این شرکت در کارگاه پروژه احداث جاده جایگزین "  سقز-  بانه "  نسبت به وضعیت نامناسب کار ازجمله دادن وعده و وعید دروغین به کارگران، شروع کار از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ غروب و در صورت قبول نکردن تهدید به اخراج آنان، غذای نامناسب و آب غیر آشامیدنی، تحمیل قراردادهای غیر قانونی با دستمزد کم، تصفیه حساب های اجباری در پایان هرماه، تاخیر در پرداخت دستمزدها، وادار کردن کارگران به استفاده از ماشین آلات فرسوده با ایمنی پایین، تصرف زمینهای کشاورزان روستای "حسن آباد" برای احداث کارخانه سنگ­­ شکن و آلوده کردن محیط زیست و هوا، اعتراض کردند. و ...شرکت جهاد نصر استان کردستان از جمله  " شرکتهای پیمانکاری است که در کار راه سازی، سدسازی و پروژه مسکن مهر سنندج دست اندر کار "  می باشد. این شرکت کارگرانش را به صورت قراردادهای کوتاه مدت و بلند مدت استخدام می نماید که کارگران با قراردادهای کوتاه مدت بیشتر بوده و اکثر اعتراضات هم به این کارگران مربوط می‌شود. و ....
 در ادامە گزارش آمدە است کە، 
اخراج و بیکار سازی
-به گزارش رسیدە از سنندج، کارفرمای کارخانه احیا صنعت ۵ تن از کارگران بخش های "پرداخت، بسته بندی و پرس" را که هرکدام دارای سابقه کاری ۳ تا ۸ سال می باشند به بهانه های واهی از کار اخراج کرده است.این درحالی است که تاکنون عیدی و سنوات سال ۹٠ به کارگران این کارخانه پرداخت نشده است. کارخانه احیا صنعت یکی از زیر مجموعه های کارخانه ایران خودرو در سنندج می باشد که در زمینه ساخت قطعات پلاستیکی خودرو مشغول به فعالیت است.
-کار خانه کاشی کسری سنندج ، کارفرمای کارخانه ی کاشی کسری سنندج در ادامه ی اخراج سازی های سال ١٣٩٠، در روزهای پایان سال ۱۲ نفر از کارگران را اخراج کرد. این کارگران از ۱ تا ۱۰ سال سابقه ی کار دارند. هم چنین این کارفرما در سال ۷۹ از تمامی کارگران این کارخانه مبلغ ۲ میلیون تومان بابت واگذاری مسکن و تحت عنوان تعاونی مسکن دریافت نموده و تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.
-بنا بر گزارش انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، از ابتدای سال جاری " ۲۰ نفر از کارگران کارخانه سابق شباب غرب کرمانشاه  " به علت نپذیرفتن خواست کارفرما از کار اخراج شده اند.
کارفرمای کارخانه مذکور از کارگران خواسته است ساعت کار را از " ۸ ساعت به ۱۲ ساعت در روز، بدون پرداخت دستمزد اضافه یا اضافه کار افزایش دهند " که با مخالفت کارگران مواجه گردیده است. کارگران کارخانه سابق شباب غرب که اکنون در مالکیت سپاه پاسداران است، به صورت قراردادی در استخدام شرکت پیمانکاری هستند.
-بنا به گزارش کمیتە هماهنگی برای کمک بە ایجاد تاشکل های کارگری، از اوایل سال جاری و به دنبال افزایش سرسام آور قیمت ها، شرکت "  کشت و صنعت مهاباد " به دلیل افزایش بیش از حد قیمت دانه مرغی از خرید دانه در موقع مقرر سر باز زده و " ۲۱ نفر از کارگران واحد یک این مجموعه واقع در جاده مهاباد- میاندوآب " را از کار اخراج نمود.
شرکت مذکور دارای واحدهای ۲ و ۳ و جوجه کشی در مسیر جاده مهاباد- ارومیه می باشد که به علت ارتباط زنجیروار این واحدها به یکدیگر با ادامه وضعیت موجود احتمال اخراج کارگران این واحدها نیز وجود دارد.
-نبا بە گزارش رسیدە از روانسر، شرکت پلاستیک صنعت روانسر، تولید کننده انواع واشر و قطعات پلاستیکی خودروزسازی می باشد که در شهرک صنعتی شهر روانس واقع میباشد. کارگران این شرکت پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی به کارخانه، با درهای بسته کارخانه مواجه گردیدند. و  هر ١٣ کارگر شاغل که تعدادی از آنان دارای سوابق کاری ۱۰ ساله می باشند،  عملا بطور دستە جمعی از کار اخراج شدند.  در ادامە گزارش امدە است کە،  کارفرمای این کارخانه در ژواب بە اعتراض کارگران، به بهانه اینکه مواد اولیه از خارج کشور تامین می شود و به دلیل تحریم ها قادر به تامین مواد مورد نیاز نیست، کارخانه را تا اطلاع ثانویه تعطیل و باید ۴ ماه دیگر برای تعیین تکلیف به کارخانه مراجعه نمایند. و ...
-اخراج ٦٥٠ کارگر شهاب خودرو/ به گزارش ایلنا جمعی از کارگران قرار دادی و روزمزد کارخانه شهاب خودرو در تماس با ایلنا از اخراج ۶۵۰ نفر از کارگران این کارخانه تولید خودرو خبر داده و افزودند: درگیری کارگران با مدیر عامل کارخانه در سال گذشته بر سر خذف بخشی از خدمات از جمله اضافه کاری و نهار باعث اخراج آنان شده است.
آنان افزودند: در پی این درگیری مدیر عامل این کارخانه در سال گذشته برای مدتی کارخانه را ترک کردند که در ‌‌نهایت با بازگشت مدیرعامل و به بهانه اتمام قرارداد اکثر کارگران قراردادی و روزمزدی از ادامه همکاری با این کارگران و انعقاد قرار داد جدید محروم شده‌اند.
نماینده این کارگران اشاره کرد: از تعداد ۶۵۰ کارگر اخراجی تعداد ۳۵۰ نفر روزمزدی و ۳۰۰ نفر باقی مانده قرار دادی هستند که هر ۶ ماه یکبار قرار داد کاری‌شان با کارخانه خاتمه می‌یابد.
این کارگر افزود: سابقه کار و فعالیت این عده از کارگران اخراجی از ۸ سال تا ۲۲ سال است که در قسمتهای مختلف تولیدی و پشتیبانی اداری و خدماتی فعال بوده‌اند. و ...
کارخانه ذوب آهن غرب/ تمامی " ۲۰۰  نفر " کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب (کورهبلند) در " ٧ کیلو متری مسیر قروە-  همدان "  نخستین روز کاری سال ۹۱ اخراج شدند.
کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طی کردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط یک شرکت پیمانکاری از تاریخ یکم خردادسال ۹۰ مشغول به کار شده بودند، در آغاز سال جدید با عدم تمدید قرارداد کاری‌شان اخراج شدند.
دار ادامە گزارش از قول یکی از کارگران آمدە است کە، در آبان ماه  سال گذشتە به علت کمبود ماده اولیه کک و فقدان سایر مواد اولیه، فعالیت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ ۳۰ دیماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات ازکارگران، قرارداد تنظیم نموده بود.
او ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه کار، ازورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد.
او گفت: مراجعه کارگران به جهت آگاهی از علت اخراج به دفتر ذوب آهن درشهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد که به دلیل ورشکستگی، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیانده ‌می‌باشد.
به گفته وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرایطی عنوان می‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پایانی است.
نماینده کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روزگذشته و امروز - چهارشنبه - در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اظهار داشت: درصورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد.
او در ادامه افزود: استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنندو کاری از دست ما بر نمی‌آید.

حوادث کاری
-بنا به گزارش رسیده از اشنویه ، در تاریخ ٢٢ فروردینماه ١٣٩١ "  صلاح قاسمی کارگر پروژه احداث مسکن مهر شهرستان اشنویه " در حین کار از طبقه سوم آپارتمان در حال ساخت سقوط نمود و متاسفانه  جان باخت. وی متاهل و ۳۵ سال سن داشت. ما ضمن تسلیت به خانواده ، دوستان و وابستگان نامبرده، فقدان شرایط ایمنی و استاندارد در محیط های کاری عامل اصلی  این گونه حوادث می باشند.  و کارفرمایان و دولت مسئول مستقیم  این شرایط تحمیل شده به کارگران می باشند. و ...
-طبق گزارش خبرگزاری "پیامنیر" روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه ١٣٩١ دو  نفر از کارگران " کارخانه روغن گرمیان در کردستان عراق واقع در شهرک رزگاری "  در حین کار به دلیل عدم امکانات ایمنی در محل کار بر اثڕ گاز گرفتگی متاسفانه جان خود را از دست دادند.
در این گزارش آمده است کە، یکی از این دو نفر کارگر در حالی که مشغول تمیز کردن چاه فاضلاب کارخانه بود ه است، دچار گاز گرفتگی میشود. کارگر دیگر که با هدف نجات همکار خود به کمک وی شتافته بود نیز دچار گاز گرفتگی میگردد و متاسفانه هر دو جان خود را در این حادثه از دست میدهند.
زندان، شکنجە و اعدام  
-تهدید " حبیب گلپری پور " زندانی سیاسی به اجرای حکم اعدام/ بنا به گزارش هرانا، روز  چهار شنبه ٢٣ فروردین ماه ١٣٩١ ماموران وزارت اطلاعات "حبیب الله گلپری پور"  کە در زندان سمنان بسر می برد. تهدید به اجرای حکم اعدام نمودند. و اعلام نمودند کە طی روزهای آتی حکم اعدام وی اجرا خواهد شد. این اقدام ماموران وزارت اطلاعات در پی آن صورت می گیرد که روز قبل از آن خانواده وی قصد ملاقات با فرزندشان را داشتند که با دخالت ماموران وزارت اطلاعات، ضمن ضرب و شتم اعضای خانواده حبیب الله گلپری پور از انجام این ملاقات جلوگیری به عمل آمد. حبیب الله گلپری پور فعال سیاسی، اهل سنندج و متولد ۱۳۶۳ در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به سوی ارومیه توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر و سپس به اعدام محکوم کردند.
در گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران در همین رابطه آمدە است کە، روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه خانواده گلپری پور برای ملاقات با  فرزند خود عازم زندان مرکزی سمنان شدند. هنگامی که اعضای خانواده وی قصد ملاقات با نامبرده را داشتند، زندانبانان به دستور بازجویان وزارت اطلاعات مانع ملاقات آنان گردیدند. این امر باعث اعتراض خانواده حبیب الله گلپری پور گردید و خواستار ملاقات با عزیز خود شدند که در پی آن زندانبانان به شکلی وحشیانه به آنان یورش بردند و برادر این زندانی سیاسی را مورد ضرب وشتم قرار دادند و خانواده گلپری پور را تهدید به بازداشت نمودند. زندانبانان پس از اعتراض شدید این خانواده فقط به مادر حبیب الله گلپری پور اجازه ملاقات کابینی بسیار کوتاه دادند و سایر اعضای خانواده وی را از ملاقات محروم کردند
اعتصاب غذای زندانی سیاسی  "شیرکو معارفی" محکوم به اعدام در سقز/ به گزارش آژانس خبری موکریان، "شیرکو معارفی" زندانی سیاسی محکوم به اعدام و محبوس در زندان مرکزی سقز از روز چهارشنبه ۱۶فروردین، دست به اعتصاب زده است. این زندانی در تماس با آژانس خبری مذکور اعلام کرده از روز چهارشنبه در اعتراض به وضعیت نامعلوم و نامشخص خود در زندان دست به اعتصاب غدا زده و این اقدام را طی نامه ای به دادستان و مسئولین زندان اعلام نموده است. گفته می شود نامبرده پس از اعتصاب به سلول انفرادی منتقل شده است. این زندانی سیاسی به اتهام محاربه به اعدام محکوم و دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی رژیم نیز حکم وی را تایید کرده اند.
-به گزارش آژانس خبری موکریان، روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه " میلاد کریمی " فعال دانشجویی و عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان از سوی دستگاه قضایی رژیم به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به تحمل شش ماه زندان محکوم کردند و اکنون در زندان بسر میبرد.  نامبرده سال گذشته نیز به همراه چند عضو دیگر اتحادیه دمکراتیک دانشجویان بازداشت و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

اطلاعیه انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران/   براساس گزارش دریافتی از شهر سنندج روزیکشنبه مورخ ١٩ فروردین ١٣٩١ پدرام نصرالهی توسط مامورین اداره زندانها وتحت مراقبت شدید امنیتی به بیمارستان توحید سنندج آورده میشود. طبق گفته پرسنل و پرستاران بیمارستان وضعیت جسمی و روانی پدرام نصرالهی به علت شکنجه ناخوش و از ناحیه کلیه آسیب دیده است. نیروهای امنیتی از بستری کردن پدرام نصرالهی در بیمارستان ممانعت کردند و وی را به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج بازگرداندند
لازم به ذکر است که در اسفند ماه سال ١٣٩٠ پس از احضار توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی  بازداشت شد و تا اکنون تحت شکنجه و بازجویی است. / ٢٠ فروردین ماه ١٣٩١ /
اعتراض و رویدادهای اجتماعی
بنا بە گزارش رسیدە از سنندج، روز اول فروردینماه ١٣٩١ مامورین شهرداری سنندج اقدام به جمع آوری دستفروشان میدان گاز این شهر نموده و مانع  کسب و کار آنها شدند. به گفته ی یکی از دستفروشان به آنها ابلاغ کردندکه دیگر حق دستفروشی در این محل را ندارند که ا با مقاومت جدی آنان روبرو شدند.
در پی این مقاومت شهرداری به آنها وعده داد که بعد از تعطیلات نوروزی می توانند به محل کسب خود برگردند اما بعد از تعطیلات نیز به آنها اجازه کار در این محل داده نشد. در نتیجه صبح روز سه شنبه ۹۱/۱/۱۵ دست فروشان در مقابل شهرداری منطقه تجمع و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند که با جواب سربالای شهرداری مواجه شدند؛ آنها به ناچار به درون شهرداری هجوم برده که در پی این واقعه وقتی شهردار با این دست فروشان جان به لب آمده مواجه شد از آنان خواست که نماینده خود را معرفی کنند.
نمایندگان دستفروشان به درون شهرداری رفته و با توضیح مشکلات خود و اینکه چندین سال است که در این مکان مشغول به کار هستند خواهان برگشت به محل کسب خود شدند. شهرداری منطقه با گفتن اینکه این مسئله در حیطه اختیارات شهرداری نیست آنها را به استانداری ارجاع داد.
بعد از آن، دست فروشا ن همگی به استانداری مراجعه کرده که جواب منفی مسئولین باعث شد همه دست فروشان معترض به داخل استانداری رفته و مطالبات خود را با معاون استانداری مطرح کردند و همچنین طی نامه ای خواستار جواب استانداری به مسائل شان شدند. در مقابل معاون استاندار به آنها گفته بود " تجمع خود را به هم بزنید، مگر از جان خودتان سیر شده اید " آنها همگی گفتند که: « بله آدم وقتی گرسنه باشد و جانش به لبش برسد به داخل دهان شیر هم می رود.»
برخورد نیروهای امنیتی هم نتوانست دستفروشان خشمگین را پراکنده کند و باعث شد که استانداری اعلام کند که ما مشکلی با کار شما در این مکان نداریم و بایستی شهرداری کل به شما مجوز بدهد.
در ادامه همگی به شهرداری کل منطقه مراجعه کردند و خواستار جواب قطعی از سوی شهرداری کل شدند که شهرداری کل به آنها اعلام کرد که این منطقه را به پیمانکار واگذار کرده و پیمانکار خود اقدام به جمع آوری دست فروشان کرده است . و ...
پیگیری و مقاومت دستفروشان باعث شد که شهرداری کل به آنها قول بدهد که تا روز یکشنبه ۹۱/۱/۲۰ تکلیف آنها را مشخص خواهد کرد و به آنها وعده بازگشت به محل کسب شان را داد.
در مقابل، دست فروشان  تهدید کردند ، چنانچه تا روز یکشنبه ۹۱/۱/۲۰ به آنها اجازه داده نشود که به محل کسب خود در میدان گاز برگردند، دوباره با خانواده هایشان دست به تجمع اعتراضی خواهند زد. و ...

-بنا به خبر رسیده از سنندج، صدیق کریمی عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایرا ن روزچهارشنبه ۱۶فروردین ١٣٩١  آزاد شد. وی در روز سه شنبه ۱۱ بهمن ماه یکهزار  سیصد ونود بازداشت شده بود.    صدیق کریمی به همراه شیث امانی که در روز جهانی کارگرسال۸۶ دستگیر و به ۶ ماه زندان محکوم شده بودند با عفو ریاست قوه قضائیه وقت پرونده ایشان مختومه شد اما بعد از گذشت بیش از سه سال مجددا توسط اجرای احکام برای تحمل کیفر به دادگاه فراخوانده شدند .
ما آزادی این دوستان را  به کارگران سنندج و بویژه به خانواده هایشان صمیمانه تبریک میگوییم. و امعدواریم در نتیجه تلاش و فعالیت متشکل جریانات کارگری بفوریت تمامی فعالین و رهبران کارگری که تنها به جرم دفاع از  حق و حقوق بر حق کارگران محاکمه و   متحمل زندان شده اند. آزاد شوند و بە میان خانوادە و دوستان خود بازگردند.

-بنا به خبر رسیده از سنندج، صدیق کریمی عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایرا ن روزچهارشنبه ۱۶فروردین ١٣٩١  آزاد شد. وی در روز ۱۱ بهمن ماه ی١٣٩٠ بازداشت شده بود.   صدیق کریمی به همراه شیث امانی که در روز جهانی کارگرسال۸۶ دستگیر و به ۶ ماه زندان محکوم شده بودند با عفو ریاست قوه قضائیه وقت پرونده ایشان مختومه شد اما بعد از گذشت بیش از سه سال مجددا توسط اجرای احکام برای تحمل کیفر به دادگاه فراخوانده شدند .
ما آزادی این دوستان را  به کارگران سنندج و بویژه به خانواده هایشان صمیمانه تبریک میگوییم. و امعدواریم در نتیجه تلاش و فعالیت متشکل جریانات کارگری بفوریت تمامی فعالین و رهبران کارگری که تنها به جرم دفاع از  حق و حقوق بر حق کارگران محاکمه و   متحمل زندان شده اند. آزاد شوند و بە میان خانوادە و دوستان خود بازگردند.
-جان باختن بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی نوسود/ به گزارش آژانس خبری موکریان بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی نوسود دو نفر از اهالی روستای "دزلی" از توابع سروآباد مریوان،  به نام های "اسکندر بهرامی و ابوبکر امینی" در اثر انفجار مین پنج شاخه در نزدیکی روستای "شوشمی علیا" از توابع شهر مرزی نوسود، متاسفانە جان باختند. یادآور می گردد که تاكنون صدها نفر از مردم مناطق مرزی بر اثر برخورد با مین و مهمات بجا مانده از زمان جنگ ایران و عراق كشته، مجروح و یا معلول شده اند.
٢٥ فروردین ۱۳۹۰
١٤ آوریل ٢٠١٢

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر