اخباروگزارشات کارگری3اردیبهشت ماه1391

- اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه خواستار صدور مجوز راهپیمایی در شهر سنندج  شد
- به فراخوان "جنبش اشغال لس آنجلس" و "اشغال لانگ بیچ" آمریکاو جنبش "وال استریت" می پیوندیم؛
-دواطلاعیه به مناسبت اول ما همه ازطرف جمعی از کارگران پتروشیمی ماهشهر
- کارگران سوله سازی آکرین در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و پاداش خود دست به اعتصاب زدند
- وعده بازگشایی کارخانه ایران خودرو آذربایجان وبازگشت بکارکارگرانش
- آخرین اخباردرباره 230کارگربیکارشده کارخانه تولید مواد غذایی کیوان همدان
- بازگشت بکارکارگران فولاد زاگرس کردستان وموقتی شدن قراردادكارگران دائمي این کارخانه
- تورم طرح هدفمندی پیدا شد!
- تظاهرات دهها هزار نفری در پراگ
اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه خواستار صدور مجوز راهپیمایی در شهر سنندج  شد
اتحادیه آزاد کارگران ایران روز  سی ام فروردین ماه، طی نامه ای به فرمانداری شهر سنندج خواستار صدور مجوز و تامین امنیت راهپیمایی کارگران به مناسبت اول ماه مه در خیابان فردوسی این شهر شد. این نامه به امضای جمعی از فعالین کارگری و کمیته هماهنگی نیز رسیده است.
بنا بر  خبرهای رسیده به سایت اتحاد، این نامه از سوی فرمانداری سنندج دریافت و در سی ام فروردین ماه به ثبت دبیر خانه آن رسیده است.
امروز سوم اردیبهشت ماه اعضای هیئت مدیره اتحادیه  جهت کسب اطلاع از روند صدور مجوز به فرمانداری سنندج مراجعه کردند اما جواب روشنی به آنان داده نشد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام میدارد کارگران ایران حق دارند همچون میلیونها کارگر در سرتاسر جهان و با تامین امنیت راهپیمایی، در روز جهانی کارگر به خیابانها بیایند و خواستهای خود را اعلام کنند.
اول ماه مه امسال با توجه به فراخوان اعتصاب جهانی از سوی جنبش اشغال وال استریت  یکی از پرشکوه ترین روزهای جهانی کارگر خواهد شد.  در این میان کارگران ایران نیز با توجه به موج گرانی های سرسام آور، بیکار سازی ها، دستمزدهای بشدت زیر خط فقر، عدم پرداخت دستمزدها و دهها تعرض دیگر به شرایط کار و زیست خود و در همبستگی جهانی با کارگران سراسر دنیا به خیابانها خواهند آمد و مطالبات خود را فریاد خواهند زد.
زنده باد اول ماه مه
زنده باد همبستگی سراسری کارگران ایران
زنده باد همبستگی بین المللی طبقه کارگر
اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم اردیبهشت ماه 1391
بیانیه-به فراخوان "جنبش اشغال لس آنجلس" و "اشغال لانگ بیچ" آمریکاو جنبش "وال استریت" می پیوندیم؛
همانگونه که در بیانیه جنبش جهانی برای تسخیر خبایانها ، بر تعطلیلی و اعتصاب عمومی و تصرف خیابانها در روز اول مه 2012 توسط 99در صدیها تأکید شده است، ما هم بر این ضرورت پای می فشاریم و اعلام می کنبم تنها راه رهائی از این شرایط ضد انسانی که در سراسر جهان و در ایران به درجات بسیار بیشتری کارگران و اکثریت عظیم 99 در صد جامعه را به فقر و فلاکت کشانده و به نابودی سوق می دهد، مبارزه ای جهانی و بین المللی، سازمان یافته و متحدانه  است. کارگران ایران سالهاست برای دفاع از حداقلهای نیاز زندگی و بقاء خود، علیه سرمایه داری مبارزه می کنند. در طی این سالها مبارزات کارگران ایران، همواره مورد حمایت و پشتیبانی جنبش جهانی کارگری قرار گرفته اند و با اتکا به این حمایتهای جهانی، ما روز به روز قدرتمندتر در برابر یورش سرمایه داران و مدافعان آنان ظاهر گشته و مبارزه کرده ایم. امروز که در سراسر دنیا اقلیت یک درصدی برای برون رفت از بحرانهایش اقدام به یک یورش جهانی علیه زندگی 99 درصد مردم دنیا کرده است، در مقابلش جنبشی جهانی شکل گرفته که خلع ید از یک درصد مفتخور و تأمین رفاه وآ سایش و زندگی انسانی برای اکثریت را هدف خود قرار داده است. این جنبش، فقط محدود به کارگران نیست. جنبش 99 درصد مردم دنیاست که کارگران بخش عظیمی از آن را شامل می شوند. به همبن رو طبیعی است که کارگران در رأس آن قرار داشته باشند. این جنبش همانطور که در بیانیه خود آورده است، علیه حاکمیت یک درصدیهاست که دمکراسی پارلمانی و عدم امکان تصمیم گیری و اعمال اراده توده ای، عدم امکان دسترسی و بهره مندی از امکانات و تسهیلات تکنولوژیکی و رسانه ای، استثمار و چپاول اکثریت توسط اقلیت، نابرابری زن و مرد، زندان، شکنجه و اعدام و سنگسار و هر گونه ظلم و ستم به اکثریت مردم جهان ابزارهای حفاظت از نظامشان است. بنابراین مخاطبان این فراخوان، همه کارگران، معلمان، کارمندان کم درآمد، زنان و جوانان سراسر دنیا هستند که باید به آن بپیوندند. کارگران، معلمان، کارمندان و کلیه مردم کم درآمد، زنان، دانشجویان و جوانان ایران نیز بخشی از 99 درصدیهای جهان هستند و دارای سرنوشتی مشابه اند که مشمول این فراخوانند. ما به فراخوان تسخیر خیابانها در اول مه 2012 می پیوندیم و از همه کارگران، معلمان، کارمندان و کلیه مردم کم درآمد، زنان، دانشجویان و جوانان آزادیخواه و برابری طلب می خواهیم در مراسمات روز اول مه 2012 (11 اردیبهشت 1391) روز جهانی کارگر با مطالبات حق طلبانه و آزادیخواهانه شرکت کنند.
زنده باد اول مه ، زنده باد جنبش تسخیر خیابانها
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
جمعی از فعالین کارگری سنندج
جمعی از فعالین کارگری کامیاران
جمعی از فعالین کارگری سقز
جمعی از فعالین کارگری اصفهان
3/2/1391 
زنده باد اول ماه مه روزجهانی کارگر- جمعی از کارگران پتروشیمی بندر ماهشهر
زنده باد همبستگی طبقاتی کارگران و زحمتکشان جهان
درود بر کارگران و زحمتکشانی که در سال گذشته با مبارزات خود توانستند در مبارزه با سرمایه‌داری گامی به پیش نهند آنانی که با همه‌ی تهدیدات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی یک لحظه میدان مبارزه را ترک نکردند، پای فشردند  و با اتحاد و اتکا به نیروی خود گامهای بلندی را برداشتند .
ما جمعی از کارگران منطقه‌ی ویژه ماهشهر همگام و هم‌پیمان  با دیگر کارگران به خصوص کارگران نفت و گاز جنوب با اعلام حمایت از کلیه‌ی تلاش‌ها جهت برگزاری مراسم روز کارگر، در مراکز کار خود با 10 دقیقه سکوت به یاد تمامی کارگران و فعالین کارگری در بند در ابتدای ساعت کاری، این روز را گرامی خواهیم داشت.
جمعی از کارگران پتروشیمی  بندر ماهشهر
2 اردیبهشت 1391
برگرفته ازسایت کمیته هماهنگی کمک برای ایجادتشکل های کارگری
روز جهانی کارگر روز ماست!- جمعی از کارگران پتروشیمی ماهشهر
متاسفانه بعد از اعلام ده دقیقه سکوت که از طرف جمعی از کارگران پتروشیمی ماهشهر اعلام شد، مسئولین با احضار بعضی از کارگران که به زعم آنها رهبران شورشی کارگران هستند آنان را تهدید به اخراج و تعقیب توسط نیروهای حراست کرده اند.
ما ضمن اعتراض به رفتارهای آنان و تهدید کارگران بر بیانیه پیشین پای می فشریم و از کارگران و همکاران خود به دلیل حمایت های اعلامی در محیط کار تشکر می کنیم.
عدالت و آزادی تنها با اتحاد و سازمان دهی به بار می نشیند.
پیش به سوی ایجاد تشکل های مستقل کارگری
3 اردیبهشت 1391
جمعی از کارگران پتروشیمی ماهشهر
برگرفته ازسایت کمیته هماهنگی کمک برای ایجادتشکل های کارگری
کارگران سوله سازی آکرین در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و پاداش خود دست به اعتصاب زدند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران سوله سازی آکرین از صبح دیروز در اعتراض به نحوه پرداخت دستمزدها و عدم پرداخت عیدی و پاداش خود دست به اعتصاب زده و اقدام به تجمع در محوطه کارخانه کردند. این کارگران پنجم هر ماه دستمزدهای خود را دریافت میکردند اما از اواخر سال گذشته دستمزدهایشان با تاخیر پرداخت شده است. کارفرمای این کارخانه به کارگران وعده داده بود عیدی و پاداش سال گذشته آنان را بیستم فروردین ماه پرداخت کند اما روز بیستم فروردین به جای پرداخت عیدی و پاداش کارگران بار دیگر به آنان وعده داد یک هفته دیگر مطالبات آنان را پرداخت خواهد کرد اما باز هم از پرداخت عیدی و پاداش کارگران خبری نشد و آنان از صبح دیروز دست به اعتصاب زدند.
بنا بر این گزارش امروز نماینده های کارفرما در میان کارگران حاضر شدند و قول دادند بابت عیدی و پاداش کارگران فردا به تاریخ دهم اردیبهشت ماه به آنان چک خواهند داد و مشکل تاخیر در پرداخت دستمزدها را حل خواهند کرد اما علیرغم این وعده ها کارگران اعلام کردند تا لحظه دریافت چکها به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
شرکت سوله سازی آکرین یک کارخانه سوله سازی پیشرفته است که در جاده سنندج دهگلان در استان کردستان قرار دارد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم اردیبهشت ماه 1391
وعده بازگشایی کارخانه ایران خودرو آذربایجان وبازگشت بکارکارگرانش
به گزارش مورخ 3اردیبهشت فارس،در حالی که مالکان زمین کارخانه ایران خودرو آذربایجان خواستار عودت زمین خود شده‌اند، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان وعده داد: تا یک هفته دیگر مشکل این کارخانه حل شده و کارگران بر سر کار خود دعوت می‌شوند.
بنا بهمین گزارش،کارخانه ایران خودروآذربایجان پنجم آذر1390 کار آزمایشی تولید پژو 206  را آغازکرد.پس از گذشت 5 ماه از آغاز تولید آزمایشی این مجموعه نه تنها افتتاح رسمی آن صورت نگرفت و تنها 5 دستگاه و شاید هم کمتر از این تعداد محصول در این مجموعه عظیم تولید شد بلکه از سه ماه قبل کل مجموعه تعطیل شده و کارکنان آن دیگر بر سر کار خود نیستند.
به گفته تعدادی از کارگران این کارخانه گویا تعطیلاتشان همچنان هم ادامه دار خواهد بود و به این زودی‌ها برسر کار نخواهند رفت.
این کارگران اظهار می‌دارند که بعد از طی چهارماه دوره آموزشی در کارخانه ایران خودرو در تهران که شامل آموزش تمام مراحل مونتاژ و تولید خودروی 206 بوده و سه ماه کار در خود کارخانه ایران خودروی آذربایجان از بهمن سال 90 به بهانه تکمیل سالن تولید از آنان خواسته شده تا خانه‌نشینی را هم بعد از هفت ماه کار و بدون دریافت حقوقی تجربه کنند تا دوباره دعوت به کار شوند.
بر اساس صحبت‌های این کارگران به تعطیلات رفته (زمستانی یا بهاری!) هفت ماه فعالیت بدون قرارداد و بیمه بوده و تنها در طی دوره آموزشی، آن هم صرفا بیمۀ حوادث و تنها در محل کارخانه ایران خودروی تهران بیمه شده‌اند.
کارگران در مقابل این سئوال که آیا به کارخانه برای پیگیری مراجعه کرده‌اید، اظهار کرد: بعد از چندین بار مراجعه آخرین موضوعی که به ما گفته شد این بود که شما نیرو و یا کارکن این مجموعه نیستید برای چه به این جا می‌آیید.
این افراد دلیل عدم پافشاری خود برای بستن قرارداد با کارفرما را بیکاری طولانی مدت و شوق و ذوق اندیشیدن برای داشتن کار و مستمر درآمد ابراز کردند و گفتند: بعد از مدت‌ها موفق شده بودیم تا کاری را به دست آوریم و از خانه‌نشینی و دست دراز کردن جلوی پدر و مادر رها شویم ولی باوجود کار کردن همین کار هم ادامه داشته و دارد.
تلاش خبرنگار ما برای دریافت دلایل این تعطیلی از مدیرعامل این مجموعه ‌نتیجه‌ای نداشت.
در آخرین لحظات تهیه این گزارش موفق به برقرای ارتباط با رئیس سازمان تازه تاسیس صنعت، معدن و تجارت در استان شدیم که خبرهای رضایت بخشی از این مجموعه داشت.
صادق نجفی در این گفت‌وگو اظهار کرد: تا یک هفته دیگر مشکل مجموعه حل شده و کارگران آن دوباره برسر کار خود دعوت می‌شوند.
وی با رد تمام شایعات موجود در حواشی این مجموعه گفت: با پیگیری استاندار و برگزاری جلسات با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این طرح مقرر شد که طی یک هفته آینده تمام مجموعه به یکی از سرمایه‌گذاران واگذار شود تا روند اجرای و تولید در این کارخانه شتاب گیرد.
براساس این گزارش،شرکت ایران خودروی آذربایجان در مهرماه 89 کلنگ‌زنی شد و قرار بود در فاز نخست این کارخانه خودروی سواری 206 و 207 با ظرفیت اسمی 200 هزار دستگاه در سال تولید و روانه بازارهای مصرفی کند که تنها خودروی تولیدی 206 مدل صندوقدار این مجموعه نیز همزمان با افتتاح آزمایش آن به موزه این کارخانه رفت که با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد تنها تولید این مجموعه تولیدی نیز لقب خواهد گرفت.
آخرین اخباردرباره 230کارگربیکارشده کارخانه تولید مواد غذایی کیوان همدان
به گزارش 3اردیبهشت فارس ،رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت همدان با اشاره به مشکلات پیش آمده در شرکت کیوان و تعدیل نیروی کار گفت: مدیریت این شرکت علت تعدیل نیروی کار خود را تغییر در ساختار تولیدی خود و به صورت موقتی اعلام کرده‌اند.
محمدمهدی فرشچی موحد گفت: مدیریت و نماینده حقوقی این شرکت علت تعدیل نیروی کار خود را تغییر در ساختار تولیدی خود و به صورت موقتی اعلام کرده‌اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود : با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین مدیران استان و مسئولان این شرکت تعدیل موقتی نیروی کار منوط به عقد قرارداد با این کارکنان است تا شرکت ملزم به بکارگیری مجدد نیروی کار خود پس از دوره تغییرات ساختاری باشد.
وی بیان کرد: در این صورت مسئولان استان آمادگی برای تخصیص بیمه مرتبط به کارکنان این واحد تولیدی در ایام مورد نیاز برای تغییر ساختار را دارد.
درهمین رابطه: بیکاری 230 کارگر کارخانه تولید مواد غذایی کیوان همدان
بازگشت بکارکارگران فولاد زاگرس کردستان وموقتی شدن قراردادكارگران دائمي این کارخانه
به گزارش ایلنا بتاریخ 3اردیبهشت،کورش شعبانی رئيس اداره كار قروه درباره رئيس اداره كار قروه واخراج کارگران کارخانه زاگرس گفت:
در جلسه مدیران اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین فرمانداری و سایر ارگان‌ها و مسئولان اجرایی شهرستان تمامی کارگرانی که قرار دادشان تمدید نشده بود حكم بازگشت به کار گرفتند.
وی ا فزود:طبق خواسته مدیر عامل کارخانه به جهت اینکه قرارداد همه کارگران بصورت یکپارچه و همسان باشد سعی کرده‌اند همه کارگران (حتي كارگران دائم) را تحت پوشش و نظارت شرکت بهره بردار برده و تمدید قرارداد کنند.
او با تایید صحت اخبار تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری شهرستان قروه عنوان کرد: كارگران معترض در اين تجمع خواستار حذف پیمانکار بودند.
او گفت: کارخانه فولاد زاگرس به جهت اتمام کک به مدت یکماه در اواخر سال گذشته تعطیل شده بود و کارگران نیز به جهت اتمام قرار داد کاری‌شان برای مدتی تمدید قرار داد نشده بودند که با تصمیم مسئولان شهرستان هم اکنون با همه کارگران قراداد امضاء شده است.
بنابه گفته نامبرده ،طبق خواسته مدیر عامل کارخانه به جهت اینکه قرارداد همه کارگران بصورت یکپارچه و همسان باشد سعی کرده‌اند همه کارگران (حتي كارگران دائم) را تحت پوشش و نظارت شرکت بهره بردار ببرند.
وی افزود: در پي مراجعه 23 نفر از كارگران دائمي فولاد زاگرس كردستان در خصوص شكايت از تغيير وضعيت قرادادشان به موقت از آنان خواسته‌ايم با كارفرما به تفاهم برسند و در صورت اصرار كارفرما به تغيير وضعيت قرارداد، شكايت كارگران قابل طرح است.
کورش شعبانی در پاسخ به سئوالي در خصوص طرح شکایت ۲۳ نفر از کارگران فولاد زاگرس در خصوص تغییر وضعیت
قرادادکاری‌شان از دائم به موقت و قرار گرفتن آنان تحت يك شركت پيمانكاري، توضيح داد: با مراجعه این کارگران به اداره كار قروه از آنان خواسته شد با کارفرمای خود در مورد وضعیت کاری‌شان به تفاهم برسند چرا که تبدیل وضعیت قرارداد دائم به قراداد موقت غیر ممکن و خلاف قانون است و اگر در این قرارداد حقی از آنان ضایع شود بايد به این اداره طرح شکایت کنند.
درهمین رابطه: اجتماعات اعتراضی کارگران فولاد زاگرس مقابل فرمانداري قروه
تورم طرح هدفمندی پیدا شد!
تورم کالاهای اساسی مهمترین عامل برای تعیین سطح معیشت مردم است و برای تغییر حقوق کارگران باید از این شاخص استفاده کرد نه شاخص تورم کلی که در بساری از موارد کالاهای موجود در سبد کلی مورد استفاده اقشار ضعیف نیست.
به گزارش مورخ 3اردیبهشت افکارنیوز،پس از یک سال تلاش مسئولین دولت برای سرپوش گذاشتن بر گرانی ها به یکباره اعضای هیات دولت تصمیم گرفتند تا همه از گرانی هایی که انگار همین دیشب ایجاد شده است گلایه کرده و پرده دری کنند.
براساس این گزارش،در طول شش سال گذشته بانک مرکزی بارها و بارها از کنترل نرخ تورم توسط دولت سخن گفت و هر گاه سخن از افزایش قیمت کالایی شد به یکباره پای مخالفین دولت به میان می آمد که نشان می داد در یک اقدام هماهنگ برای تخریب دولت دسته ای از ثروتمندان متحد شده و یکی از بازارها را به هم ریخته اند.
بنا بهمین گزارش، اما در طول سال گذشته شرایط متفاوت شد، دیگر سخن از بازار مرغ، تخم مرغ، گوجه و سیب زمینی نبود بلکه صنایع به یکباره زیر فشار هدفمندی یارانه ها کمر خم کردند و به دلیل عدم آمادگی آنها برای اجرای این طرح یا باید افزایش قیمت می دادند (تورم) و یا کارخانه خود را با ظرفیت پایین تری اداره می کردند (افزایش بیکاری).
این شد که دیگر قدرت هیچ یک از دشمنان دولت به این حد نمی رسید که بتواند اقتصاد کشور را تا این حد فلج کند و همین موضوع سبب شد تا دولتمردان در استدلالهای خود برای گرانی ها دلایل متفاوت بیاورند.
بهمنی ایران را در شرایط شعب ابی طالب دانست و تحریم ها را دلایل گرانی خواند و برخی دیگر سفته بازان را عامل آشوب در بازار دانستند اما این بار دیگر همه می دانستند که حکایت چیز دیگری است چون هر کس که در شرکتی فعال بود روزهای دشوار شرکت را با چشم می دید و این حکایت ها دیگر در او تاثیری نداشت.
 
سال ۹۰ با انکارهای پی در پی مسوولین (از رییس بانک مرکزی گرفته تا وزیر مسکن و وزیر اقتصاد) گذشت تا اینکه در آستانه سال ۹۱ معاون اول رییس جمهور از برخی از مسوولین وزارت صنایع خواست تا در برابر گرانی ها باستد و اقدام موثر انجام دهد. این اولین باری بود که یک مقام دولتی گرانی را پذیرفت.
گزارش مرکز آمار در سال ۹۱ از وضعیت اقتصادی سال ۹۰؛ نامه محمود بهمنی در تشریح اوضاع اقتصادی سال پیش رو، سخنان رییس جمهور در خصوص لزوم مبارزه با گرانی ها و آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی همه و همه گویای یک نکته است و آن اینکه دولت پذیرفت که در اقتصاد این کشور گرانی بی داد می کند.
در ادامه این گزارش به بررسی یکی از گزارش های بانک مرکزی در سال ۹۱ با گزارش مشابه آن در سال ۹۰ می پردازیم که نشان می دهد روند صعودی قیمت ها و تورم بر کالاهای اساسی چگونه بوده است.
بر اساس گزارش ۲۵ فروردین ۹۱ بانک مرکزی قیمت هر کیلو گرم ماست پاستوریزه یک هزار و ۵۹۶ تومان، پنیر غیر پاستوریزه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه (بسته ۴۵۰ گرمی) ۲ هزار و ۳۱۶ تومان، کره پاستوریزه ۹ هزار و ۹۱۴ تومان و شیر استریلیزه یک هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده بود که این ارقام در سال ۹۰ به ترتیب یک هزار و ۱۳۸ تومان، ۷ هزار و ۲۳۰ تومان، یک هزار و ۵۱۹ تومان، ۷ هزار و ۸۵۳ تومان و هر لیتر شیر یک هزار و تومان اعلام شده بود که رشد ۴۱ درصدی قیمت لبنیات را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
براساس این گزارش، این در حالی است که در ۲ هفته گذشته بار دیگر قیمت لبنیات افزایش یافت و استاندار تهران را مجبور کرد تا شخصا به افزایش قیمت لبنیات رسیدگی کند.
قیمت تخم مرغ در فرودین سال ۹۰ برابر با ۵ هزار و ۳۰۰ تومان برای شانه ۲ کیلویی بود که در سال ۹۱ به ۵ هزار و ۲۷۶ تومان رسید و ۱.۳ درصد کاهش را نشان می دهد.
برنج وارداتی غیر تایلندی ۲ هزار و ۱۲۰ تومان ،برنج داخلی درجه یک ۳ هزار و ۳۱۸ تومان و برنج در جه ۲ داخلی ۲ هزار و ۱۰۵ تومان در فروردین سال ۹۰ معامله می شد در حالی که در سال ۹۱ به ترتیب به ۲ هزار و ۶۹۴ تومان، ۴ هزار و ۱۵۵ تومان و ۳ هزار و ۵۶ تومان رسیده است که ۲۸ درصد رشد را نسبت به یکسال گذشته نشان می دهد.
در گزارش بانک مرکزی حبوبات رد سال ۹۱ با ۴۵ درصد رشد و میوه تازه با ۲۶.۹ درصد رشد مواجه شده است. سبزی تازه با ۹۲ درصد رشد رکورد دار گرانی در سال گذشته بوده و گوشت قرمز ۴۷.۵ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین گوشت مرغ با ۳۹.۲ درصد رشد، قند و شکر با ۳۰ درصد رشد، چای با ۳۳.۱ درصد رشد و روغن نباتی با ۳۰.۶ درصد رشد در یکسال گذشته رو به رو بوده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی در یکسال گذشته ۴۰ قلم کالای اساسی که مردم به آن به صورت روزانه نیاز دارند به طور میانگین با ۳۸ درصد تورم رو به رو بوده است. این در حالی است که نباید فراموش کنیم بانک مرکزی جمع آوری کننده این آمار است.
اگر مسکن و حمل و نقل را هم به این لیست بیافزاییم(که رشد آنها نیز کمتر از ۴۰ درصد نبوده است) در می یابیم که هزینه اصلی خانوار در سال ۹۰ حدود ۴۰ درصد رشد داشته است در حالی که تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی ۲۱.۵ درصد است. البته این موضوع به نقص آماری بانک مرکزی باز می گردد زیرا در سبد کالایی بانک مرکزی که حدود ۲۳۵ قلم کالا وجود دارد برخی از کالاها حتی یکبار هم در طول سال برای بسیاری از خانواده ها کاربرد ندارد اما تعیین نرخ تورم تاثیر گذار است.
حال سوال اینجاست که بانک مرکزی چرا از انتشار این آمار در سال ۹۰ خودداری کرد و اکنون چه اتفاقی رخ داده است که رو به صداقت آورده و مشکلات اساسی اقتصاد کشور را با مردم در میان می گذارد؟
مهمتر از آن اینکه تورم کالاهای اساسی مهمترین عامل برای تعیین سطح معیشت مردم است و برای تغییر حقوق کارگران باید از این شاخص استفاده کرد نه شاخص تورم کلی که در بساری از موارد کالاهای موجود در سبد کلی مورد استفاده اقشار ضعیف نیست.
تظاهرات دهها هزار نفری در پراگ
به گزارش 22آوریل یورونیوز،حدود یک صد هزار نفر علیه کاهش بودجه دولتی، افزایش مالیاتها و فساد، در خیابانهای پراگ، پایتخت جمهوری چک، تظاهرات کردند.
آنها خواهان استعفای دولت ائتلافی این کشور شدند.
سوم اردیبهشت ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر