تهیە و تنظیم از, اسماعیل ویسی : گزیده ای از اخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره ٢٨

اعتراضات و اعتصابات کارگری
کارگران سوله سازی آکرین " مسیر سنندج- دهگلان " / بنا بر گزارشهای رسیده ، کارگران سوله سازی آکرین روز ٢ اردیبهشت ١٣٩١ در اعتراض به نحوه پرداخت دستمزدها و عدم پرداخت عیدی و پاداش خود دست به اعتصاب زده و اقدام به تجمع در محوطه کارخانه کردند.
این کارگران پنجم هر ماه دستمزدهای خود را دریافت میکردند اما از اواخر سال گذشته دستمزدهایشان با تاخیر پرداخت شده است. کارفرمای این کارخانه به کارگران وعده داده بود عیدی و پاداش سال گذشته آنان را بیستم فروردین ماه  ١٣٩١ پرداخت کند اما روز بیستم فروردین به جای پرداخت عیدی و پاداش کارگران، بار دیگر به آنان وعده داد یک هفته دیگر مطالبات آنان را پرداخت خواهد کرد اما باز هم از پرداخت عیدی و پاداش کارگران خبری نشد و  ناجارا  روز ٢ اردیبهشت به اعتصاب و  تجمع اعتراضی  متوسل شدند.  در ادامه گزارش امده است کە، نمایندگان کارفرما ناچارا روز بعد در محل تجمع حاضر شدند و قول دادند که تا ١٠ اردیبهشت تمامی مطالبات کارگران را جابجا خواهند کرد، کارگران اعلام کردند تا زمان دریافت چکهای مربوطه به اعتصاب خود، ادامه خواهند داد. و ...
اعتراض کارگران شرکت شایان تام سنندج / بنا به گزارش منتشر شده در روز ٧ اردیبهشت ١٣٩١  از اتحادیه آزاد کارگران، این شرکت واقع در شهرک صنعتی خیابان سوم فاز دو سنندج قرار دارد. که دارای 32  نفرکارگر  می باشد. این کارگران در دو شیفت صبح و عصر به مدت دوسال(89 و 90)  است که با دسرمزد بسیارناچیزی  مبلغ 60000تومان شروع بکار کردند که در چند ماه اخیر با افرایش دستمزد برای تعداد محدودی که مسئولیت کارشان سنگین تر بوده است به حدود 150000 تومان رسیده است.
کارگران از هیچگونه عیدی و پاداش، حق بیمه، حق مسکن، بن کارگری، نوبت کاری  برخوردار نبوده و بصورت قرارداد سفید امضا مشغول بکار هستند.  کارفرما بارها قول داده است که  کارگران را بیمه نماید اما با هر بار مراجعه بازرسان اداره بیمه کارفرما این کارگران را برای بیمه نکردن در اتاقی به نام اتاق سرایدار پنهان می نمود که در اغاز سال 91 شروع به اخراج کردن کارگران نمود.  که از جمله شرمین وکیلی، فراست زندی، سحر منصوری و مهری کریمی می باشند که طی چند مرحله مراجعه به اداره کار و شکایت علیه کارفرما  خواهان ابقاء به کار طبق قانون کار شدند، اما با توجه به اینکه اداره کار  از سابقه کارگران و فرم جعلی کارفرما مطلع می باشد فقط 29 روز سابقه برای کارگران محسوب کرده و اعتراض کارگران برای ابقائ کار و رای اداره کار همچنان ادامه دارد...
تجمع اعتراضی کارگران نساجی کرستان/  بنا به گزارش پخش شده از سنندج،  روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ١٣٩١  بیش از ۳۰ نفر از کارگران اخراجی نساجی کردستان در اعتراض به عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و کارشکنی مقامات اداره کار و تامین اجتماعی در مورد بازنشستگی این کارگران، در مقابل این  اداره تجمع اعتراضی برپا کردند. و مصرا از نهاد های مربوطه خواستار  اجرای آن قوانین شدند. برای دستیابی به حق و حقوق خود شدند.
تجمع اعتراضی کارگران پروژه سد بنیر / بنا  به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه  ١٣٩١ حدود ۷۰ نفر از کارگران اخراجی " موسسه یونس وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا که در پروژه سد بنیر در میسر سنندج- مریوان " در مقابل اداره کار رژیم در شهر سنندج تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران معترض از مقامات اداره کار خواستند که به مشکلاتشان رسیدگی کنند، اما اداره کار در پاسخ به آنان اعلام کرد،  که شکایت کنید تا رسیدگی شود. کارگران معترض اعلام کردند در صورت عدم رسیدگی به خواسته هایشان روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه مجددا در مقابل اداره کار تجمع خواهند کرد. و...
این کارگران که در تاریخ ۱۵ دیماه  ١٣٩٠ از کار اخراج شده بودند ، مدت ۵ ماه دستمزدهای  معوقه خود را دریافت نکرده و خواهان دستمزدها و دیگر مزایای خود شدند. 
تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری قروه /  بنا به گزارش پخش شدە، روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه  ١٣٩١ ١٥٠نفر از  کارگران "کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس" در اعتراض به تعطیلی کارخانه در یکماه گذشته در مقابل فرمانداری شهرستان "قروه" تجمع کردند. در ادامه گزارش امده است کە،  این کارگران که با سوابق ۱۰ تا ۲۰ سال خدمت در آستانه اخراج قرار دارند نسبت به جایگزینی نیروهای جدید که توسط مدیر عامل جدید کارخانه صورت گرفته است معترض شدند.  زیرا مدیر جدید کارخانه به کارگران شاغل این کارخانه گفته است فعلا در سر کار خود حاضر نشوند و عملا آنان بطور دسته خمعی اخراج کرده است.
 این کارخانه در کردستان و در بیست کیلومتری جاده سنندج در روستای کریم آباد واقع شده است. همین منبع طی گزارشی دیگربهمین تاریخ تحت عنوان بزرگترین پروژه صنعتی کردستان در آستانه تعطیلی-نوشت:
کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که از سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید و بزرگترین پروژه صنعتی استان کردستان به شمار می‌رفت، با تولید سالیانه ۷ هزار تن چدن خام و اشتغال۳۵۰ کارگر از دو ماه گذشته تولید نداشته و یک ماه است که به صورت موقت، کاملا تعطیل شده است.
اخراج و بیکار سازی
اخراج گسترده کارگران در مناطق غرب ایران / آمارهای منتشرە حاکی از آن است که از ابتدای سال ١٣٩١ تاکنون در شهرهای "کرمانشاه، قروه، بوکان، سنندج، قصرشیرین و مهاباد" حدود 1400 نفر کارگر از کار بیکار شده اند.
طبق گزارش منتشره فقط در کرمانشاه 800 کارگر شرکت ماهیدشت "نازگُل"، 50 کارگر شرکت "پویاغرب"، 150 کارگر شرکت "جهان فولاد غرب" و 80 کارگر شرکت "چینی کُرد" از کار اخراج شده اند.
سنندج / بنا به گزارش رسیده، در اوایل اردیبهشت ماه ١٣٩١، سازمان امور پارک¬های سنندج، وابسته به شهرداری مرکزی  " 19  نفر از کارگران قراردادی فضای سبز را که دارای سوابق 3 تا 15 سال خدمت در سازمان مذبور می¬باشند " اخراج نموده است. در این خصوص مسئولین مربوطه با استناد به قانون جدید هیأت دولت، مبنی بر لغو قراردادهای موقت از سوی ارگان¬های دولتی، خود را از هر گونه مسئولیتی در قبال اخراج کارگران مبرا دانسته و از پاسخگویی به آن¬ها جهت باز گشتشان بە سر کار خودداری میکنند. 
لازم به ذکر است کارگران فضای سبز سنندج سالهاست در شرایطی اسفناک و ضد کارگری، مشغول به کارمی باشند؛ به طوری که تنها هشت ماه از سال ( 15 فروردین تا 15 آذر ماه ) کار کرده و چهار ماه دیگر را به دلیل این¬که به آن¬ها نیازی نداشته¬اند، از کار بی¬کار شده، و از هر گونه مزایا و حق و حقوقی طی آنمدت بیکاری محروم بوده اند. 
مهاباد/ بنا بر گزارش کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، از اوایل سال ١٣٩١ " کارفرمای مجتمع سنگبری آزغ واقع در کیلومتر 6 جاده مهاباد – ارومیه "  فشارهای زیادی را بر کارگران تحمیل کرده است. کارفرما تمدید قرار داد را منوط به امضا قرارداد های محضری نموده و کارگران را وادار نموده که در دفتر اسناد رسمی تعهد نمایند در صورت مصدومیت در حین کار، کارخانه هیچ گونه مسولیتی را به عهده نخواهد گرفت.  لازم به یادآوریست که نهادهای ذیربط دولتی  از این اقدامات ضد کارگری آگاه می باشند اما به خاطر ضد کارگری بودنشان، هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.  کارگرانی که از امضای چنین قراردادهای ضد انسانی امتناع ورزید ه اند از کار اخراج شده اند. در پی این مقاومت و کشمکش، سه نفر از کارگران به اسامی " صلاح تجربه کار، عطا یادگاری و سعید سپاهی " در اوایل اردیبهشت ماه  جاری از کار اخراج شدند. 
اخراج کارگران در کارخانه‌ آرد مهاباد./  بنا به گزارش رسیده، طی چند روز گذشته ماه جاری،  کارفرمای "  کارخانه‌ آرد سنبل مهاباد واقع در ۱۰ کیلومتری جاده‌ی مهاباد- ارومیه ۵ نفر از کارگران بخش تولید را اخراج نموده است. و ...  از زمان اجرای طرح تعدیل اقتصادی این برای چندمین بار است که  کارفرمای کارخانه‌ آرد سنبل مهاباد اقدام به تعدیل نیروی کاری نموده و کارگران را اخراج کردە است.  در ادامه گزارش آمده است که ، کارفرمای کارخانه‌ مذکور بهانه آوردە است و دلیل اخراج این کارگران را ناتوانی در خرید گندم و گفته است که فعلا گندم کافی برای شروع به کار مجدد این کارگران موجود نیست. و ...
اخراج کارگران کارخانه "سیمان کاوان" بوکان/  بنا به گزارشی از شهر بوکان، از اوایل سال  ١٣٩١ " ١٥٠ نفر کارگر ان کارخانه سیمان کاوان شهرستان بوکان از کار اخراج "  شده اند. کارفرمای کارخانه سیمان کاوان " اوضاع بد اقتصادی، تحریم های بین المللی "  را دستاویز و  بهانه عمل ضد انسانی خود در  اقدام به اخراج دسته جمعی ۱۵۰ نفر از کارگران این کارخانه ذکر نموده است.  و ...
کارگران شرکت پویا غرب ۴ ماه حقوق نگرفته اند / بنا بر خبر پخش شده از انجمن صنفی کارگران برق و قلزکار کرمانشاه، کارگران شرکت پویا غرب ماه های ؛ دی، بهمن و اسفند ١٣٩٠ و فروردین ا ١٣٩١   دستمزد خود را دریافت نکرده اند. و طبق این گزارش هم اکنون حدود ۲۵۰ نفر در این کارخانه به طور دو شیفته مشغول هستند. این کارخانه از ۱۰ ماه قبل تا حالا وضعیت تولیدش بسیار بد و  میزان آن ناچیز است. وکلیه کارگران آن در معرض بیکار شدن میباشند.  و ...
حوادث کاری
بر اساس گزارش رسیده، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه ١٣٩١ ، کارگر ساختمانی "فتح الله سهرابی" در حین کار، بر اثر فرو ریزی دیوار در محله تپه کرباسی سنندج مجروح و پس از سه روز مبارزه با مرگ  متاسفانه روز شنبه ۲۶ فروردین در سن ۶۰ سالگی در بیمارستان  درگذشت.
ما ضمن ابراز تسلیت به خانواده ی  فتح الله سهرابی،  سایر دوستان و وابستگانش، فقدان و رعایت شرایط ایمنی و استانداردها در محیط های کار را عامل اساسی  این گونه حوادث و کارفرمایان و نهادهای حکومتی در این رابطه  مسئول مستقیم حوادث ناشی از کار برای کارگران در حین کار  می باشند. و ...
دستگیر، شکنجە و زندان فعالین کارگری و اجتماعی
سقز / بر اساس خبر رسيده، جهت ایجاد فضای رعب و وحشت در آستانه برگزاری مراسم اول ماه مه،  روز سه شنبه مورخ 5 ارديبهشت1391 فعال كارگري " عمر شاكري " به اداره اطلاعات شهر سقز احضار و به نامبرده ابلاغ شد كه  برگزاري هرگونه مراسم به مناسبت اول ما مه ممنوع بوده و در صورت برگزاري  مراسم با آنها برخورد خواهد شد . در ادامه این وضعیت،   فعال كارگري " حسين مرادي "  روز اول ماه مه ساعت 9 صبح به اداره اطلاعات سقز احضار شده است
فرزاد احمدی فعال کارگری و پدرام نصراللهی از زندان آزاد شدند/  پدرام نصراللهی و فرزاد احمدی از فعالین کارگری در شهر سنندج میباشند. که بعد از مدت ها بازداشت، خوشبختانه از زندان آزاد شدند.
در این رابطه به اطلاعیه همراه اکتفا، شده است. " بر اساس گزارشات دریافتی از شهر سنندج دونفر از فعالان کارگری که در بازداشت نیروهای امنیتی و اداره زندانهای شهر سنندج بودند، با قید وثیقه از زندان آزاد شدند.
روز دوشنبه،  چهارم اردیبهشت ماه  فرزاد احمدی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران  پس از تحمل دو ماه زندان با قید وثیقه ٣٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد .  روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه  پدرام نصرالهی  فعال کارگری وعضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری بعد از ٤٨ روز بازداشت در اداره اطلاعات استان کردستان با قید وثیقه  هفتاد میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
 تعقیب، بازداشت و زندانی کردن فعالین کارگری با اعتراض خانواده ها، مردم  و نهادهای داخلی و بین المللی روبرو شده است. دراین راستا "انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران" کمپین های معینی  را برای آزادی پدارم نصرالهی و سایر زندانیان سیاسی واجتماعی سازماندهی کرده است. انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آزادی پدرام نصرالهی و فرزاد احمدی را به خانواده هایشان ، به فعالین نهادهای:  اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری و همه انسانهای آزاده وشریفی که برای آزادی این عزیزان تلاش کردن و کمپین را یاری دادند صمیمانه تبریک میگوید" .
آزاد زمانی سخنگوی انجمن دفاع  ازندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران ٦ اردیبهشت ماه ١٣٩١.
مشکلات و رویدادهای اجتماعی
اعتراض مردم بوکان بە قتل " شهین " سمیه فیض اللهی   / بر اساس گزارش رسیده از شهر بوکان. شهین " سمیه  فیض اللهی " دختر جوانی که ١٨ سال داشت با قصاوت و بی رحمی تمام در شهر بوکان به قتل رسید. مدت یک هفته بود کە به خانه برنگشته بود.  اضطراب و نگرانی و تلاش چندین روزه خانواده اش به جای نرسید تا خبر مرگ او را دریافت کردند. در مورخه ٢٤ فروردین ماه جسدش متاسفانه که آثار شکنجه بر پیکر بیجانش مشخص و سپس  به قتل رسانیده بودند، در پارک ساحلی بوکان پیدا شد. جسد شهین مورد کالبد شکافی قرار گرفت. در کالبد شکافی مشخص گردید که ٤ روز قبل از پیدا شدن جسدش، مورد تجاوز جنسی چند نفر ضد انسان و ضد زن پرورش یافته در جمهوری اسلامی و فرهنگ عقب افتاده کردی قرار گرفته  و متجاوزین وحشی او را خفه کرده و بە قتل رسانیدە اند ، در پی پیدا شدن جسد یک دختر جوان، ساعت ۶ بعد از ظهر  جمعه اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ جمع کثیری از شهروندان بوکانی طی یک تجمع اعتراضی خواهان مجازات عاملین این جنایت شدند. در این تجمع که با حضور گسترده نیروهای انتظامی همراه بود فرماندار بوکان خواست که سخنرانی نماید که با سر و صدای حاضرین روبرو شد. و ... 
اعتراض دستفوشان در سنندج  / روز سه شنبه ۲۹/۱/۹۱ ماموران شهرداری طی حکمی به دستفروشان خیابان کارآموزی سنندج، اعلام کردند که تنها سه روز مهلت  دارند، اجناس و وسایل خود را از پیاده روها و کنار بازارچه جمع آوری نمایند؛ در غیر این صورت ماموران گارد ویژه با استناد به حکم شهرداری، به آن ها حمله برده وبه زور اقدام به جمع آوری وسایل و اجناس آنان می نمایند.
در پی این اخطاریه، روز پنجشنبه ۳۱/۱/۹۱ ساعت ۹ صبح بیش از ۱۰۰ نفر از دست فروشان با پای پیاده از محل کسب خود به سمت شهرداری مرکزی سنندج راه پیمایی کرده و در مقابل آن تجمع نمودند. در پی این تجمع، ماموران نیروی انتظامی در محل حاضر شده و آن ها را به  داخل حیاط شهرداری فرستادند. دستفروشان خواستار حضور شهردار در میان خود شده و پس از حضور شهردار در میان آنان، با بیان خواسته های خود، خواهان ایجاد مکان مشخّص و یا بازارچه ای جهت سامان دادن به  کسب و کار خویش شدند. شهردار به  آن ها وعده داد که تا سه ماه آینده برای آن ها بازارچه ای در محله "کانی کوزه له" سنندج ایجاد کنند و تا آماده شدن بازارچه  اقدام به جمع آوری آن ها ننمایند .
لازم به توضیح است که این دستفروشان حدود ۳۰۰ نفر هستند که در پیاده رو و کوچه  کنار بازارچه مشغول کسب و کار اند.علی رغم این دستاورد مقطعی، نباید فراموش کرد که دستفروشی نه تنها شغل نیست، بلکه نماد بیکاری پنهان و آشکار در جامعه می باشد. ما خواهان ایجاد شغل شرافتمندانه و یا بیمه بیکاری مکفی برای کلّیه دستفروشان و دوره گردان کوچه و بازار و حاشیه شهرها می باشیم.
خودکشی یک دانشجو در پیرانشهر/ برپایه گزارش آژانس خبری موکریان، روز شنبه ۲۶ فروردین ماه، یک دانشجو به نام "ظاهر" اهل "کولیچ" از توابع پیرانشهر دانشجوی رشته شیمی دانشگاه پیام نور مهاباد. بدلیل مشکلات مالی و فقر و تنگدستی،  متاسفانه، خود را در منزل حلق آویز نمود و جان سپرد..
خودکشی یک دختر جوان در شهر روانسر / برپایه گزارش دریافتی، شامگاه جمعه ۲۵ فروردین١٣٩١، دختر جوان ۱۵ ساله با نام "نگار مظفری"، ساکن شهر روانسر، که دارای نامزد بود به دلیل اختلافات خانوادگی در واقع فرهنگ و سنت عقب ماندە قرون وسطائی و مرد سالارانه، متاسفانه اقدام به خودکشی نمود و جان خود را از دست داد. 
 کامیاران/ طبق خبر دريافتي از کامیاران،  روز چهارشنبه 30 فروردين 91 حدود 100 نفر از مردم روستاي توبره ريز در اعتراض به گراني كرايه تاكسي جاده كامياران- مريوان را به مدت نيم ساعت بستند. بر اساس اين گزارش فرماندار و شهردار كامياران مجبور به حضور در ميان معترضين شده و وعده رسيدگي به مطالبه آنان و بازگرداندن نرخ كرايه تاكسي به 200 تومان در ازاي هر نفر را دادند. 
روستاي توبره ريز در يك كيلومتري شهر كامياران واقع است . بيش از يك هزار خانوار ساکن آن مي باشند كه عمدتا كارگر، دست فروش و يا به كار كشاورزي مشغولند. به گفته ساكنين اين روستا كليه عوارض و مالياتها در روستاي توبره ريز با تعرفه هاي شهري محاسبه و اخذ مي گردد در حاليكه كرايه تاكسي را با تعرفه روستائي كه گران تر از كرايه شهري با همان مسافت است. محاسبه میکنند. و ...
گزارش 
وعده‌ها محقق نشد. کارگران اخراجی فولاد غرب همچنان بلاتکلیفند/ به گزارش ایلنا بتاریخ۲۷فروردین ،نماینده ۲۰۰ نفر کارگران  اخراجی کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب (کوره بلند) که در نخستین روز کاری سال ۹۱ اخراج شدند به خبر نگار ایلنا گفت: پس از تعطیلی کامل کارخانه و بیکار شدن تمامی کارگران ذوب آهن غرب ، مسئولان وعده بازگشایی مجدد کارخانه را دادند اما تا کنون اتفاقی رخ نداده و کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
نماینده کارگران اخراجی ذوب آهن غرب افزود: مراجعه کارگران به جهت آگاهی از علت اخراج به اداره کار استان و سایر ارگان‌ها نتیجه‌ای نداشته و هنوز جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین داده نشده و تنها به کارگران گفته می‌شود که دلیل اخراج‌تان از این کارخانه پایان قرارداد کاری‌تان است. و ..
همچنین افزود: مدیر عامل کارخانه وعده داده است که به شرط اینکه هیچ کارگری وارد کارخانه نشود حاضر است با آنان قرارداد دوماهه منعقد کند تا مشمول بیمه بیکاری شوند، اما حتی به این وعده تحقیرآمیز هم عمل نشده و کارگران و خانواده‌های‌شان با مشکلات بیمه‌ای نیز مواجه شده‌اند.
او با بیان اینکه طبق ماده ۷ قانون کار "  خصلت کار در کارخانه ذوب آهن غرب جنبه استمراری دارد "  افزود: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طی کردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی با وعده ۳۰ سال کار استخدام شده بودند متاسفانه بعد از گذشت ۱۰ ماه، از کار اخراج شدند.
این کارگر معترض ادامه داد: شرکت صبا نور که سهام دار ۹۷ درصد از کارخانه ذوب آهن غرب کشور و تامین کننده مواد اولیه این کارخانه است با اختیار داشتن چهار معدن سنگ آهن همچنان بعد از تعطیلی کارخانه با وارد کردن مواد اولیه تولید (سنگ آهن) به کارخانه مجددا از آنجا به سایر کارخانه‌های تولیدی دیگر مواد اولیه خود را انتقال می‌دهد و به فروش می‌رساند.
او گفت: خواسته کارگران این است که اگر کارخانه ذوب آهن غرب ور شکسته نشده و هنوز فعالیت دارد چرا کارگران را بر سر کار خود بازنمی‌گردانند و اگر هم ورشکسته شده چرا اعلام ورشکستگی نمی‌کند.
اخراج ۱۰۰ هزار نفر  کارگر  از مراکز تولیدی طی یک سال/ به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، علیرضا محجوب از سردمداران اصلی حکومت اسلامی و دبیر کل خانه کارگر وابسته به رژیم اعتراف نموده است، کە:  «وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی» اعلام کرده و گفته است که «بنا بر آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.
در ادامه گفته است ، هم اکنون «نرخ بیکاری زنان در ایران دو برابر نرخ بیکاری مردان است» و «زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالی‌بافی گاهی دوسوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند، اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرف نظر می‌کنند.
روزنامه جهان صنعت هم عکس یک شماره سه‌شنبه را به برگزاری " یک تجمع کارگری اختصاص داده که در آن کارگران پلاکاردی در دست دارند که بر آن نوشته شده است، جامعه کارگری هیچ فریادرسی ندارد "
این روزنامه به نقل از شماری از فعالان در نهادهای صنفی کارگران ایران نوشته است که «لایحه اصلاح قانون کار در حالی از سوی وزارت کار به دولت ارسال شده که توافق نهایی با کارگران در مورد برخی از مفاد این لایحه صورت نگرفته» و «دولت به عنوان کارفرمای بزرگی که بنگاه‌های اقتصادی زیادی را تحت پوشش دارد، منفعت زیادی از این لایحه خواهد برد
روزنامه جهان صنعت همچنین از قول نماینده کارگران شهاب‌خودرو درباره وضعیت کارگران اخراجی این کارخانه گزارش داده است که " مسئولان شهاب‌خودرو همچنان از ورود کارگران اخراجی به محوطه کارخانه شهاب‌خودرو ممانعت می‌کنند‌  و با وجود این که تا روز دوشنبه چهار روز از اردیبهشت ماه ١٣٩١  گذشته بود اما شکایت کارگران مبنی بر دریافت بیمه بیکاری نیز تاکنون مورد پذیرش اداره کار شمال غرب تهران قرار نگرفته است و «کارگران اخراجی شهاب‌خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر  " می‌برند.
به نوشته این روزنامه، مسئولان اداره کار شمال غرب تهران اعلام کرده‌اند که، تا زمانی که نتیجه جلسه شورای تامین در خصوص وضعیت این کارگران مشخص نشود، کارگران شهاب خودرو حق شکایت ندارند.
 ٨٠٠  هزار نفر  کودک در  ایران از سوء تغذیه ،  رنج می‌برند/ روزنامه جام جم گزارشی درباره سوء تغدیه صد‌ها هزار کودک زیر ۶ سال ایرانی منتشر کرده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد نوشته است که دست‌کم " ۸۰۰ هزار  نفرکودک در  ایران از سوء تغذیه رنج می‌برند ".
به گزارش این روزنامه، آمارهای رسمی سازمان بهزیستی و کمیته امداد همچنین نشان می‌دهد که دست‌کم نیمی از ۸۰۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه، یعنی نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک ایرانی " به‌دلیل مشکلاتی همچون فقر مادی از تغذیه صحیح برخوردار نیستند ".
این روزنامه نوشته است که «سوءتغذیه در کودکان کمتر از ۶ سال که به‌واسطه نبود ریزمغذی‌هایی مانند ید، آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های A، D و B۶ رخ می‌دهد، نشانه‌هایی همچون کم‌وزنی، لاغری و کوتاه‌قدی دارد» و «اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، بهره هوشی کودکان را کاهش می‌دهد، و این کمبود‌ها سبب‌ساز افت تحصیلی است» و همچنین «استخوان‌های کودکان را پوک می‌کند».
روزنامه جام جم همچنین از «کمبود اعتبار» به عنوان «درد مشترک بهزیستی و کمیته امداد» نام برده و نوشته است که «طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهد‌ها اصلی‌ترین راهکاری است که بهزیستی برای بهبود وضع کودکان زیر ۶ سال دچار سوءتغذیه در کشور ارائه داده است» اما این طرح «در پیچ و خم تامین اعتبار» با مشکل مواجه شده است.
این روزنامه در عین حال از قول «مسئولان بهزیستی و کمیته امداد» نوشته است که «حتی اگر این سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شبه‌دولتی، با کمبود اعتبارات کنونی مدارا و طرح یک وعده غذای گرم را در روستامهد‌ها اجرا کنند و به توزیع سبد غذایی میان کودکان محروم ادامه دهند، باز هم شمار زیادی از کودکان مبتلا به سوءتغذیه که شاید در وضع بحرانی از نظر سلامت قرار داشته باشند، تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند
روزنامه جام جم هشدار داده است که «اگر دولت دیر بجنبد، شاید اختصاص اعتبار اجرایی کردن طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهد‌ها در سراسر کشور، برای ۸۰۰ هزار کودک ایرانی که دچار سوء تغذیه هستند " نوشداروی پس از مرگ سهراب باشد ".
٧ اردیبهشت ١٣٩١ / ٢٦ آوریل ٢٠١٢

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر