اخبار کارگری 17 مه 2012

چهارمین تجمع كاركنان اداره برق تهران مقابل مجلس
به گزارش مورخ27اردیبهشت ایسنا،تعدادي از اعضاي تعاوني مسكن كاركنان اداره برق تهران در اعتراض به عدم واگذاري زمين‌هايشان در شهر جديد هشتگرد در مقابل مجلس تجمع كردند.
بنا بهمین گزارش،تجمع‌كنندگان كه حدودا به 250 نفر مي‌رسيدند مدعي هستند كه زمين‌هايشان از 17 سال پيش تاكنون علي‌رغم واريز پول‌شان در شهر جديد هشتگرد واگذار نشده است.

يكي از تجمع‌كنندگان گفت: تعاوني مسكن اداره برق تهران از 10 هزار عضو اوليه در 17 سال پيش، يك ميليون و 500 هزار تومان براي واگذاري زمين در شهر هشتگرد گرفته است كه تاكنون اين زمين‌ها واگذار نشده است. وي همچنين گفت كه اين تعاوني بعد از دو مرحله عضوگيري، اكنون 27 هزار عضو بلاتكليف دارد كه تنها براي شش هزار نفر آنها سند زمين صادر شده و به آنها نيز زميني تحويل نداده است.
تجمع‌كننده ديگري در رابطه با دليل تجمع‌شان گفت كه اين زمين‌ها در سال 86 به تاييد تعاوني به مبلغ 40 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شد اما اكنون به دليل آنكه گفته مي‌شود زمين براي تمام اعضا يعني 27 هزار نفر وجود ندارد،‌ اين زمين‌ها هيچ ارزشي ندارد.
اين گزارش حاکیست،تجمع‌كنندگان شعارهاي مختلفي همچون "عدالت، عدالت" را سر مي‌دادند.
براساس این گزارش،اين چهارمين تجمعي است كه اعضاي تعاوني مسكن كاركنان اداره برق تهران در مقابل مجلس در اعتراض به واگذار نشدن زمين‌هايشان در شهر جديد هشتگرد انجام مي‌دهند.

تظاهرات گسترده در شیلی بر سر اصلاحات آموزشی

تظاهرات‌کنندگان خواهان کمک بیشتر دولت برای تحصیل و امکان‌پذیر شدن دسترسی به مراکز آموزشی برای تمامي قشرهای جامعه هستند که اغلب در اختیار بخش خصوصی است.
ایلنا: هزاران دانشجو و دانش‌آموز كه بر سر اصلاحات نظام آموزشی با دولت شيلي اختلاف دارند، دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ايلنا به نقل از يورونيوز، این دومین تظاهرات گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان در سال جاری میلادی بوده که «کنفدراسیون دانشجویان شیلی» آن را سازمان داده است.
تظاهرات‌کنندگان خواهان کمک بیشتر دولت برای تحصیل و امکان‌پذیر شدن دسترسی به مراکز آموزشی برای تمامي قشرهای جامعه هستند که اغلب در اختیار بخش خصوصی است.
معترضان خیابانی به سمت پلیس سنگ، بطری و اشیای گوناگون پرتاب می‌کردند. پلیس نیز با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش با آنها مقابله كرده و 15 تن از معترضان را نیز دستگیر کرد.
سال گذشته ميلادي نیز دانشجویان از جمله برای تحصیل رایگان در شیلی کلاس‌های خود را تعطیل كرده و دست به تظاهرات زده‌ بودند.

كارگران قطارشهري اهواز از ترس اخراج قدرت اعتراض ندارند

۸۰۰ نفر از کارگران قطار شهری اهواز ۵ ماه است که حقوق نگرفته‌اند/ شایسته نیست به ‌کارگردانی که در گرمای بالای ۵۰ درجه کار می‌کنند ظلم شود.
ایلنا: یکی از کارگران متروی اهواز گفت: ۸۰۰ نفر از کارگران قطار شهری اهواز ۵ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.
اين كارگر که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایلنا با اشاره به بيكاري 200 كارگر قطارشهري اهواز در پي توقف كار به دليل اعتراض صنفي كارگران در سال گذشته، افزود: مشکلات کارگران متروی اهواز دوباره در حال تکرار شدن است.
همچنين دبیر اجرای خانه کارگر اهواز نيز با تایید ادعای کارگران قطار شهری خاطر نشان کرد: کارگران متروی اهواز به خاطر ترس از اخراج جرات اعتراض ندارند.
او اظهار داشت: تاکنون کسی از مسولان پاسخگوی مشکلات این کارگران نبوده است و به همین دلیل از استاندار خوزستان و سایر مسئولان ذیربط می‌خواهیم که به مشکل این کارگران رسیدگی کنند.
این فعال کارگری گفت: شایسته نیست به ‌کارگردانی که در گرمای بالای ۵۰ درجه کار می‌کنند ظلم شود.

آخرین خبر در رابطه با شاهرخ زمانی

آخرین خبر در رابطه با شاهرخ زمانی این است که مسئولین زندان متوجه شده اند که تعدادی از زندانیان تصمیم به اعتراض و اعتصاب غذا نسبت به وضعیت ناهنجار نظافتی و غذایی زندان گرفته اند ،برای جلوگیری از اعتراض زندانیان شاهرخ زمانی و تعدادی از زندانیان را از تسهیلات عمومی زندان محروم کرده اند. همچنین شایعه است که شاهرخ زمانی را نیز به انفرادی فرستاده اند .
پیش به سوی اتحاد بیشر برای فشار بیشتر
پیش به سوی مبارزات متحدانه و گسترده با شعار:
کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی

اعلام حمایت کمیته حمایت از شاهرخ زمانی از « کمپین دفاع برای آزادی رضا شهابی» در گوتنبرگ سوئد

چندی پیش با خبر شدیم که تنی چند از فعالین کارگری ، ساکن در شهر گوتنبرگ سوئد اقدام به تشکیل کمپینی در دفاع از آزادی رضا شهابی فعال کارگری دربند زده اند .
ما نیز چون آنان نیاز به این دسته حرکت ها و فعالیت ها را برای جنبش کارگری ایران لازم و حیاتی میدانیم و عقیده داریم که هرچه بیشتر فعالین کارگری در ایران و در خارج از ایران باید گرد هم آمده تا در دفاع از فعالین کارگری به صورت یک صدا و یک پارچه تری عمل کنند
ما در کمیته حمایت از شاهرخ زمانی از این کمپین اعلام حمایت کامل میکنیم و از تمامی رفقای خود نیز می خواهیم که در دفاع از رضا شهابی از این کمپین حمایت کرده و هر کمکی که میتوانند به صورتی عملی به این کمپین آزادی خواهانه بکنند ، ما نیز در اینجا از فعالین این کمپین درخواست میکنم که در راستای اهداف این کمپین هر کمکی که از دست ما برمی آید به ما اعلام کنند.
پیش به سوی اتحاد بیشر برای فشار بیشتر
پیش به سوی مبارزات متحدانه و گسترده با شعار
کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد
کمیته جمایت از شاهرخ زمانی

بیانیه 45 کمیته جمایت از شاهرخ زمانی •

دور جدید فشار علیه زندانیان را محکوم می کنیم
از تاریخ 24/2/91 در زندان مرکزی تبریز مأموران مجددا" فشار علیه زندانیان سیاسی و کارگری از جمله شاهرخ زمانی ،نیهات تونجر ،جمهور اوزگوچ ،محمد جراحی ،هادی میرزا علی و جاوید هوتن کیان و ... را شدت بخشیده اند .این زندانیان در استفاده از تلفن ،هواخوری ،ملاقات و حقوق حقه ی دیگر محدود و برخی کاملا" محروم شده اند . لازم به ذکر است دو زندانی به نامهای جمهور اوزگوچ و نیهات تونجر در اعتراض به فشارهای وارده از امروز دست به اعتصاب غذا زده اند و اکنون در سلول انفرادی به سر می برند
در این موج جدید اذیت و آزار زندانیان اشخاص مختلف از جمله رؤسای بندها ،افسر نگهبان ها ،رئیس زندان و معاونین او همچنین آخوند زندان (امام جماعت ) و نیز مسئولین قوه قضاییه مستقر در زندان و بازجوها و دیگر مأموران وزارت اطلاعات به صورت سیستماتیک هماهنگ شده و یک دست عمل می کنند و به شکایتها و درخواستهای کاملا" قانونی زندانیان رسیدگی نمی کنند و هر روز به بهانه ای اتاقهای زندانیان را زیر و رو می کنند معلوم نیست به دنبال چه می گردند؟ در این بازدیدها و بازرسی ها لوازم زندانیان ضمن اینکه بسیاری از وسایل آنها را تخریب می کنند مواقع بسیاری نیز اموال زندانیان مانند سیگار ،فندک ،خوراکی ها ، خودکار و کاغذ و پول اندکی که دارند توسط مأموران به سرقت برده می شود و اگر کسی اعتراض یا شکایتی بکند نه تنها به شکایت او رسیدگی نمی شود بلکه فرد معترض و شاکی هر چه بیشتر تنبیه شده و ضمن محروم کردن او از تسهیلات عمومی او را به انفرادی نیز منتقل می نمایند . در دور جدید تشدید فشار بر زندانیان اصل موضوع را بیان نمی کنند در حال حاضر بهانه ی آنها استفاده زیاد برخی از زندانیان از حیاط ،تلفن ،جمع شدن در یکجا و صحبتهای دسته جمعی است البته جسته و گریخته به صمیمی تر شدن زندانیان عادی با زندانیان سیاسی نیز اشاره می شود که مأموران از این موضوع ناخرسند هستند .در این مورد زندانیانی که بیشتر از همه مورد آزار و اذیت هستند عبارتند از جمهور اوزگوچ ،جاوید هوتن کیان ،هادی میرزاعلی و شاهرخ زمانی ،لازم به ذکر است که اخیرا" در میان زندانیان شایعه شده مسئولین زندان هدف اصلیشان اذیت و آزار شاهرخ زمانی است چون آنها فکر می کنند او در زندان باعث همبستگی و آگاهی رسانی بین زندانیان می شود ،این بهانه را علنی اعلام نمی کنند و بقیه زندانیان را نیز به خاطر رد گم کردن همراه شاهرخ تحت فشار گذاشته اند اگر چنین شایعه ای واقعیت داشته باشد کارگران و فعالین کارگری همچنین سازمانها و احزاب و نهادهای حقوق بشر باید هر چه زودتر و بیشتر از زندانیان تحت فشار حمایتهای لازم را به عمل آورند تا طرح جدید جمهوری ضد بشری اسلامی با شکست روبرو شود .
ما ضمن محکوم کردن دور جدید تشدید فشار بر زندانیان خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان کارگری و سیاسی هستیم در همین حال از تمامی نهادها ،کارگران ،احزاب و سازمانها می خواهیم متحدانه و با برنامه های دقیق اقدام به تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی نمایند
پیش به سوی اتحاد بیشر برای فشار بیشتر
پیش به سوی مبارزات متحدانه و گسترده با شعار:
کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد
کمیته جمایت از شاهرخ زمانی
28/2/1391

مرخصی 10 روزه علی نجاتی به دلیل شرایط بد جسمانی

بر اساس خبر ارسالی به کمیته هماهنگی، علی نجاتی كارگر و عضو هيات مديره ي سنديكاي كارگران نيشكر هفت تپه به دلیل وضعیت بد جسمانی امروز چهارشنبه مورخ 27/2/1391 جهت مراجعه به پزشک و پیگیری معالجات به مدت 10 روز به مرخصی فرستاده شده است.
لازم به یادآوری است که شرایط جسمانی علی نجاتی به گونه ای است که هر روز زندان برای وی خطر جسمانی و سکته را در بر دارد، اما مسئولین علیرغم تایید پزشکی قانونی و پزشک معالج وی از آزادی کامل وی جلوگیری کرده اند. كميته ی هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري، مسوليت ِهرگونه عواقب ناشي از نگه‌داري نجاتي در زندان را مستقيما متوجه مقامات قضايي و مسوولان زندان مي‌داند و خواهان آزادي فوري علي نجاتي است.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

هرانا؛ ابوالفضل عابدینی با وجود مشکلات شدید قلبی از مرخصی استعلاجی محروم است

خبرگزاری هرانا - ابوالفضل عابدینی نصر خبرنگار و از مسوولان پیشین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با وجود ناراحتی شدید قلبی از مرخصی درمانی محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابوافضل عابدینی نصر خبرنگار و از مسئولان پیشین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود با وجود افتادگی دریچه می‌ترال قلب از حق مرخصی محروم است و مسئولین زندان تقاضای وی برای مرخصی درمانی را همچنان بدون پاسخ گذاشته‌اند.
برادر ابوالفضل عابدینی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: ما هم تقاضای مرخصی برای ابوالفضل عابدینی را کردیم ولی مسئولین هیچگونه جوابی نمی‌دهند. ابوالفضل به شدت از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و بار‌ها پزشک ایشان نسبت به قرار گرفتن طولانی مدت در زندان، قرار گرفتن در محیط بسته، استرس و عدم دسترسی به دارو‌هایش هشدار داده است. مسئولین حتی با تقاضای ما برای ملاقات حضوری با وی نیز موافقت نکردند.
وی در فروردین ۸۹ از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب اهواز به تحمل یازده سال حبس تعزیری محکوم و در مدت کمتر از یک هفته پس از ابلاغ حکم به وکیل ایشان محمد اولیایی‌فرد و در حالی که برای اعتراض به حکم صادره بیش از ۱۴ روز مهلت قانونی باقی مانده بود؛ از سوی شعبه یازده دادگاه تجدید نظر این استان محکومیت ایشان تایید شد.
مسئولین قوه قضاییه به همین نیز راضی نشده و در اردی‌بهشت ۱۳۹۰ پرونده جدیدی برای ابوالفضل عابدینی مبنی بر تبلیغ علیه نظام مفتوح نموده و وی را به ۱ سال حبس دیگر نیز محکوم نمودند.
این فعال حقوق بشر در پی سناریوی از پیش تعیین شده دستگاه امنیتی بر علیه فعالین حقوق بشر مورخ ۱۱ اسفندماه سال گذشته در منزل پدری‌اش توسط هجوم بیش از شصت نیروی مسلح امنیتی بازداشت شد.
وی در مدت بازداشت در بند ۲ الف سپاه پاسداران شکنجه‌های جسمی و روحی متعددی را متحمل شد تا حدی که چندین بار به دلیل شکنجه شدید جسمی راهی بهداری زندان اوین شد.

حکایت ۶ جوانی که می‌خواهند کلیه خود را بفروشند

خبرگزاری ایسنا گزارشی از ۶ جوان که قصد فروش کلیه خود را دارند تهیه کرده است. یکی از این جوانها حامد است که به خاطر مخارج عروسی قصد فروش کلیه خود را دارد.
یکی دیگر از این جوانان سارای ۲۱ ساله است که برای هزینه دانشگاه قصد فروش کلیه را دارد.مسعود جوان دیگری است که به دلیل داشتن چک برگشتی و رهایی از طلبکاران قصد فروش کلیه خود را دارد.
مریم دختر ۲۵ ساله ای است که به همراه خواهرش که دو سال از خودش کوچکتر است قصد فروش کلیه برای تامین هزینه بیمارستان مادر خود را دارند.فاطمه نیز برای تامین بدهی شوهرش کلیه اش را به فروش گذاشته است.
ایسنا در گزارش خود نوشته است:حامد دلش نمی‌خواهد برای گرفتن پول به کسی رو بزند؛ شاید هم می‌خواهد، ولی می‌داند جواب مثبت نمی‌گیرد، پس کاری نمی‌کند؛ تنها امیدش شده همین یک کلیه. ۱۲ میلیون تومان روی آن قیمت گذاشته؛ دقیقا همان مقداری که برای خرج عروسی و تهیه لوازم زندگی مشترک احتیاج دارد. به کسی هم نگفته که چنین قصدی دارد. نمی‌دانم باید دعا کنم برای کلیه‌اش مشتری پیدا شود یا نه.
درادامه این گزارش آمده است:نمی‌دانم سارا توی زندگی چقدر سختی کشیده؛ پدر ندارد تا مثل من و خیلی از دانشجوهای دیگر خرج تحصیل را بدهد. دوبار رفته دانشگاه و هربار به خاطر مشکلات مالی انصراف داده، حالا هم به این نتیجه رسیده که تنها راه، فروش کلیه است. فقط ۲۱ سال دارد و برای او خیلی زود است که به این مسایل فکر کند، ولی به هر حال سارا در این سن رسیده که کلیه‌اش را حراج کند.
این گزارش درباره وضعیت مسعود دیگر متقاضی فروش کلیه می نویسد:دوست ندارم جای تو باشم مسعود! وقتی طلبکارها با یک عالمه چک برگشتی آمدند جلوی خانه‌ات و زن و بچه‌ات را تهدید کردند؛ وقتی همسرت زنگ می‌زند و به تو می‌گوید که چطور آبرویت را توی کوچه و خیابان بردند و به تو تهمت دزدی زدند، چه حالی شدی؟ ریختی به هم؟ به همه رو زدی شاید کسی کمک کند و مشکل حل شود، ولی نشد که نشد. حتما فکرت پیش پسرخاله‌ات بود که با اطمینان پولت را به او سپردی و او رفت؛ رفت که رفت. حالا تو مانده‌ای و طلبکارها. چاره‌ای نماند؛ مجبور ‌شدی آگهی بزنی و کلیه‌ات را بگذاری برای فروش؛ آن هم برای پرداخت قرض و حفظ آبرو.
حکایت مریم و خواهرش دیگر بخش این گزارش است. مریم فقط ۲۵ سال دارد و خواهرش دو سال از خودش کوچکتر است. حالا این دو خواهر اهوازی منتظر نشسته‌اند تا تلفن زنگ بزند و مشتری قیمت بدهد؛ برای آنها مهم نیست که کلیه‌ها را چند بفروشند؛ فقط هزینه عمل مادر باید تامین شود.
فاطمه دیگر متقاضی فروش کلیه است و شوهرش ۴۰۰ میلیون بدهکار بوده است و می‌گوید: “به دلایلی شوهرم مجبور شد از افرادی زیادی قرض بگیرد؛ تقصیر خودش نبود، برایش مشکل درست کردند. تا حالا توانسته‌ایم پول را جور کنیم، فقط مانده ۳۰ میلیون تومان که آن هم اگر کلیه‌هایمان را بفروشیم درست می‌شود و از دست هرچه طلبکار و قرض و قوله است، راحت می‌شویم. کلیه‌ام را می‌دهم، در ازای زندگی مشترکمان.” راست می‌گوید؛ راحت می‌شوند، ولی قیمت این راحتی خیلی گران است؛ به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید.

کارگران کارخانه پلی اوتان دو ماه حقوق دريافت نكرده‌اند

\ آفتاب: یک فعال کارگری در قزوین خبر داد: کارگران کارخانه پلی اوتان دو ماه حقوق نگرفته‌اند.
عید علی کریمی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان مطلب فوق افزود: کارگران کارخانه پلی اوتان واقع در شهرک صنعتی قزوین از اسفند ماه سال گذشته که به عنوان الحساب مبلغی دریافت کرده‌اند حقوقی نگرفته‌اند.
او با بیان اینکه اکثر واحد‌های صنعتی که لوازم جانبی و تزئینی اتومبیل تولید می‌کنند دچار مشکل شده‌اند اظهار داشت: کارخانه پلی اوتان که تولید کننده صندلی خودرو و تشک است در گذشته ۵۰۰ کارگر داشت که هم اکنون تعداد ۲۰۰ کارگر در این واحد تولیدی باقی مانده‌اند.
او با اشاره به اینکه سالن شماره دو این واحد تولیدی بطور کلي تعطیل شده است عنوان کرد: با تعطیلی سالن شماره دو همزمان ۲۰۰ کارگر در سال گذشته در این واحد تولیدی بیکار شده‌اند و به دليل عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر از جانب کارفرما و فاصله افتادن در پرداخت حق بیمه هم اکنون کارگران بيكار این کارخانه از لحاظ سوابق بیمه‌ای دچار مشکل شده‌اند و امکان استفاده از مقرری بیمه بیکاری برایشان وجود ندارد.

براي شركت در اجلاس ILO؛ اسامي نمايندگان كارگران و كارفرمايان ايران مشخص شد

در پي برگزاري يكصد و يكمين جلسه سازمان بين‌المللي كار ILO ، نمايندگان تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي براي حضور در اين اجلاس انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا، آقايان اوليا علي بيگي و محمد احمدي از كانون شوراهاي اسلامي كار سراسر كشور، هادي ابوي و احمد محمودي از كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگري كشور و مجيد فيروزآبادي و محمد ياراحمديان نيز از مجمع عالي نمايندگان كارگران ايران به عنوان نمايندگان اعزامي تشكل‌هاي كارگري در اجلاس ILO شركت خواهند كرد.
همچنين از تشكلهاي كارگري سه نماينده ديگر به عنوان ميهمان در اجلاس ژنو حضور دارند.
از طرف تشكل‌هاي كارفرمايي نيز شش عضو كارفرمايي ايران در جلاس ILO شركت خواهند كرد كه محمد عطارديان به عنوان نماينده، شهره تصديقي به عنوان مشاور بين‌الملل وعلي البدل نماينده و آقايان آهنگريان، سيد حمزه درواري، سيد حسن افتخاريان و خانم كتايون سپهري به عنوان مشاور حضور خواهند يافت.
به گزارش ايسنا، در يكصد و يكمين جلسه سازمان جهاني كار (ILO) كه از هشتم لغايت بيست و هفتم خرداد ماه جاري در مقر ژنو برگزار مي شود، چهار كميته استاندارد، كف حمايتهاي اجتماعي، اشتغال جوانان و حقوق و اصول بنيادي در كار فعاليت خواهند داشت.

نرخ بیکاری انگلیس به 8.2 درصد رسید

خبرگزاری فارس: شرکتهای انگلیسی طی ماه آوریل 13700 فرصتهای شغلی بیشتری ایجاد کردند تا نرخ بیکاری این کشور به 8.2 درصد برسد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، کارشناسان اقتصادی امیدوارند کاهش نرخ بیکاری انگلیس موجب برقراری ثبات نسبی در بازار کار این کشور شود .
بر اساس این گزارش ، تعداد بیکاران انگلیسی در ماه آوریل نسبت به مارس بیش از 13700 نفر کاهش داشته است که این بیشترین کاهش از جولای 2010 میلادی به شمار می رود . موسسه آمار انگلیس اعلام کرد تعداد بیکاران این کشور طی ماه آوریل به کمتر از 1.59 میلیون نفر رسیده است .
کارشناسان اقتصادی پیش از این پیش بینی افزایش 5 هزار نفری تعداد بیکاران انگلیسی را در این مدت کرده بودند . بر این اساس نرخ بیکاری انگلیس طی سه ماه نخست 2012 میلادی به کمتر از 8.2 درصد رسیده است . این رقم در سه ماه پایانی 2011 میلادی به 8.3 درصد رسیده است .
اقتصاد انگلیس طی سه ماه نخست 2012 میلادی بیش از 105 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است که این رقم در یک سال گذشته بی سابقه است . کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بحران مالی و بدهی منطقه یورو موجب افزایش نرخ بیکاری کشورهای اروپایی تا پایان سال 2012 میلادی خواهد شد . بر این اساس نرخ بیکاری منطقه یورو نیز طی سه ماه نخست 2012 میلادی به مرز 10.9 درصد رسیده است که این بالاترین رقم از سال 1997 میلادی است .
بر اساس آمارهای سازمان بین المللی کار تعداد بیکاران انگلیسی در سه ماه نخست امسال بیش از 45 هزار نفر کاهش داشته است و تعداد بیکاران این کشور هم اکنون به 2.63 میلیون نفر رسیده است . نرخ بیکاری 8.2 درصدی انگلیس هنوز با میانگین بیکاری 10.9 درصدی منطقه یورو فاصله دارد . نرخ بیکاری انگلیس در دهه 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی به بیش از 10 درصد رسیده است .

یارانه نقدی در فاز دوم بر اساس خوشه‌بندي پرداخت مي‌شود

ايلنا: رئیس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی ضمن اعلام حذف یک میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی، از افزایش ۲0درصدی یارانه نقدی به صورت شناور خبر داد.
حمید رضا فولادگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص پرونده هدفمندی یارانه‌ها در لايحه بودجه سال ۹۱ اظهار داشت: در فاز دوم هدفمندی یارانه هاْ، سهم خانوار‌ها با افزایش مواجه شده و پیش بینی می‌شود که با خوشه بندی مناسب از سوی دولت، يارانه ها به صورت شناور و به دهک‌هاي مختلف پرداخت شود.
به گفته وی، در این زمینه یارانه نقدی بین تمامی دهک‌ها پرداخت خواهد شد اما به صورت شناور و بر اساس درآمد دریافت کنندگان.
ماینده مردم اصفهان همچنین با بیان اینکه یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی حدود ۲۰ درصد با افزایش مواجه می‌شود، عنوان داشت: اهداف دولت در فاز دوم هدفمندی در بخش پرداخت یارانه نقدی محقق شده است. وی تصریح کرد: سهم خانوار‌ها در پرداخت یارانه نقدی نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده و این امر تا حدودی باعث اثرات تورمی خواهد شد.
افزایش قیمت بنزین بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان به صورت آزاد
عضو کمییون صنایع مجلس گفت: در فاز دوم هدفمندی دولت باید متناسب با قانون هدفمندی یارانه‌ها و درآمد ۵۶ هزار میلیارد تومانی، حامل‌های انرژی را افزایش دهد.
فولادگر همچنین از احتمال افزایش قیمت بنزین خبر داد و گفت: قيمت بنزین آزاد بین ۷۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان خواهد بود. ضمن اينكه بنزین همچنان دو نرخی باقي خواهد ماند.

بيكاري 40 هزار نيروي كار آموزش‌ديده در بروجرد

استان لرستان رتبه نخست بیکاری کشور و شهر بروجرد نیز مقام اول بیکاری در اين استان را داراست.
ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد از بیکاری به عنوان بزرگ‌ترین چالش استان لرستان یاد کرد و گفت: استان لرستان رتبه نخست بیکاری کشور و شهر بروجرد نیز مقام اول بیکاری در اين استان را داراست.
محمد گودرزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار كرد: به رغم همه آمارهایی که در زمینه اشتغال ارائه می‌شود همچنان درخواست‌ اصلي مردم استان در رابطه با اشتغال است.
او افزود: علي‌رغم اینکه بیش از ۴۰ هزار نیروی آماده به کار و تحصیل کرده در بروجرد وجود دارند متاسفانه نيمي از واحد‌های تولیدی شهرکهای صنعتی بروجرد تعطیل شده و یا در شرف تعطیلی هستند.
گودرزي با اشاره به اینکه اکثر صاحبان و مالکان صنایع تولیدی از اختصاص نیافتن یارانه‌ها در بخش تولید گله‌مند هستند، بيان کرد: نبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه تولید کارحانجات صنعتی و تولیدی بروجرد را با بحران مواجه كرده است.
این فعال کارگری از مسئولان خواست: در خصوص مشکلات واحد‌های تولیدی و بیکاری نیرو‌های آماده بکار و تحصیل کرده چاره اندیشی کنند و دلسوزانه نسبت به پیگیری و رفع مشکلات مردم اقدام نمایند.

لزوم تفكيك آموزش‌هاي بهداشتي به كودكان مشاغل مختلف

با كوتاهي پيمانكاران در زمينه اطلاع‌رسانه، وظيفه نهادهاي مردمي كه دغدغه كودكان كار را دارند سنگين مي‌شود و لازم اين نهادها با حضور در محيط‌هاي كار كودكان مسئولیت آگاهي رساني را به عهده بگيرند.
ایلنا: رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان، اطلاع‌رساني به كودكان زباله‌گرد جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني را در وهله‌ي اول وظيفه اخلاقي پيمانكاراني دانست كه از نيروي كار اين كودكان استفاده مي‌كنند.
شيوا دولت‌آبادي در اين‌باره به خبرنگار ايلنا گفت: پیمانکارانی که از كودكان به عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند از نظر اخلاقی اولین گروهی هستند که بايد آگاهاي‌هاي بهداشتي و ايمني را در اختيار اين كودكان قرار دهند.
اين فعال حقوق كودكان با اشاره به خطرپذيري بالاي كودكان كار، به ويژه كودكان زباله‌گرد، افزود: با كوتاهي پيمانكاران در زمينه اطلاع‌رسانه، وظيفه نهادهاي مردمي كه دغدغه كودكان كار را دارند سنگين مي‌شود و لازم اين نهادها با حضور در محيط‌هاي كار كودكان مسئولیت آگاهي رساني را به عهده بگيرند.
دولت‌آبادي با تاكيد بر تفكيك مشاغل كودكان بلحاظ نوع خطرپذي‌شان، بيان كرد: لازم است به تناسب حرفه‌هاي متفاوت كودكان، آموزش‌هاي ايمني و بهداشتي متناسب با آن حرفه خاص به آنان ارائه شود تا اين آموزش‌ها كاربردي‌تر شوند.
او در حكم نمونه به آسيب‌هاي شغلي كودكاني كه توليد چسب فعاليت مي‌كنند اشاره كرد و افزود: خطر ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي براي كودكاني كه با مواد اوليه توليد چسب سر و كار دارند بسيار بالاست و حتی خطر اعتیاد به مواد ترکیب کننده‌ی چسب نيز وجود دارد پس در مورد آنها لازم است آگاهی های کافی و پیشگیرانه در این رابطه خاص داده شود.
اين استاد دانشگاه علامه‌ طباطبايي به عنوان نمونه دیگر به كودكان زباله‌گرد اشاره كرد و اظهار كرد: اين كودكان در كار روزانه‌ي خود به صورت مستقيم با اشياء برنده‌اي تماس دارند كه مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي عفوني از جمله ايدز را بالا ببرد، پس لازم است به اين كودكان در زمينه روش‌هاي انتقال ويروس‌ HIV آگاهي‌رساني شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر